Malá kancelář na předměstí Bombaje pomáhá vysvětlit, jak ruská ropa nadále proudí. Na této adrese sídlí indická přepravní společnost, která do roku 2022 neřídila jedinou loď. Po ruské vojenské invazi na Ukrajinu převzala kontrolu nad dvěma desítkami tankerů a nasadila je do práce, aby přepravovaly ruskou ropu po nově vytvořených obchodních trasách do Středomoří, Turecka a Indie, jak ukazují údaje o vlastnictví a sledování plavidel.
Gatik Ship Management patří mezi nejaktivnější z nově vznikajících společností, které získaly stárnoucí ropné tankery, aby nahradily lodě vlastněné Západem, které již neobchodují s Ruskem. Tato paralelní flotila pomáhá Moskvě dostat ropu k odběratelům v Asii, jak uvádějí vedoucí pracovníci v lodní dopravě, makléři a údaje o sledování plavidel, jejich vlastnictví a pojištění.
Osoba, která zvedla telefon v kanceláři společnosti Gatik, potvrdila, že společnost spravuje asi 25 tankerů. Uvedl, že je zaměstnancem společnosti, která je součástí stejné firemní skupiny jako Gatik.
„Lodní trh se vždy dokázal přizpůsobit politickým změnám,“ řekl Lars Barstad, výkonný ředitel společnosti Frontline Ltd., která vlastní tankery.
Ropné embargo Evropské unie a cenový strop pod vedením USA změnily způsob, jakým Rusko dostává svou ropu na trh. Cenový strop zakazuje západním přepravcům a pojišťovnám obchodovat s ruskou ropou, která se prodává za cenu vyšší než 60 dolarů za barel. Mnoho majitelů tankerů se rozhodlo zcela se vyhnout ruskému trhu. Ruská ropa se nyní prodává převážně kupcům v Asii, což vyžaduje mnohem delší plavbu než v Evropě.
Odolnost ruského vývozu ropy naznačuje, že cenový strop funguje tak, jak má, a zabraňuje prudkému nárůstu cen ropy v důsledku evropského embarga a zároveň komplikuje Moskvě možnost vydělat na svém vývozu co nejvíce.
Zdroj: Shutterstock
„Nic nenasvědčuje tomu, že by byl nedostatek plavidel pro přepravu ropy,“ řekl David Wech, hlavní ekonom společnosti Vortexa, i když podle něj by se mohly objevit problémy.
Globální benchmark Brent se obchoduje za přibližně 83 dolarů za barel, což není daleko nad úrovní, kde se nacházel v době, kdy sankce 5. prosince vstoupily v platnost.
Ruský ropný průmysl, životodárná síla jeho ekonomiky, stále čelí tvrdým výzvám. Hlavním z nich je velká sleva, kterou nabízí na svou ropu, aby nalákala kupce. Další kolo sankcí zasáhne tento měsíc životně důležitý vývoz rafinovaných paliv, jako je nafta.
Podle údajů společnosti Kpler, která se zabývá komoditními daty, Rusko v lednu vyvezlo po moři 158 milionů barelů ropy. To by byl jeden z pěti nejlepších měsíců v historii, ale částečně se jedná o oživení po poklesu dodávek poté, co v prosinci vstoupily v platnost sankce.
Dostupnost tankerů nepředstavuje problém, uvedli vedoucí představitelé ruské námořní dopravy.
Těžký náklad také přepravují: Dceřiná společnost ruského státního rejdařského gigantu PAO Sovcomflot se sídlem v Dubaji. Ruskou ropu přepravují i některé velké západní lodní společnosti, včetně jedné z největších řeckých, které obchodují s ropou pod cenovým limitem.
Mluvčí společnosti Sovcomflot na dotazy nereagoval.
Zdroj: Getty Images
Mezi dodavateli cisteren je i společnost Gatik. Od června převzala pod svá křídla 25 lodí, jak vyplývá z databáze Evropské unie. Jejich průměrný věk je 17 let, kdy majitelé tankerů obvykle zvažují odeslání lodí do šrotu.
Podle databáze EU je Gatik správcem lodí, nikoli jejich vlastníkem. Registrovaní majitelé 20 tankerů – z nichž mnohé jsou pojmenovány po řeckých mytologických postavách, jako je Elektra, Odysseus a Hektor – mají stejnou adresu v Bombaji jako společnost Gatik. Společnost, která vlastní tanker Gatik s názvem Buena Vista, který tento měsíc dodal ruskou ropu do Indie, je Social Club Inc.
Firemní struktury, v nichž jsou jednotlivé tankery vlastněny samostatnými krycími společnostmi, jsou v lodním průmyslu běžné.
V polovině ledna naložil 249 metrů dlouhý tanker Atalanta společnosti Gatik ruskou uralskou ropu v Primorsku na Baltském moři. Odtud tanker plující pod vlajkou Svatého Kryštofa a Nevisu plul směrem k Vadinar na západním pobřeží Indie, jak ukazují údaje společností Refinitiv a MarineTraffic.
Podle údajů ze sledování plavidel naložilo ruskou ropu mezi 5. prosincem a 14. lednem šest dalších tankerů Gatik, včetně jednoho, který tuto cestu absolvoval dvakrát.
Lodě společnosti Gatik vypluly z ruských přístavů v Baltském a Černém moři, kde se obchoduje se surovinou pod limitem.
USA navrhly sankce tak, aby západní a japonské pojišťovací kluby – sdružení, která poskytují pojištění proti nehodám, jako je například únik ropy – upisovaly tankery. Gatik si toto krytí, nazývané pojištění ochrany a odškodnění, sjednal u amerického klubu, jak vyplývá z databáze pojišťoven a jednoho z vedoucích pracovníků klubu.
Zdroj: Getty Images
Pojišťovny požadují, aby provozovatelé tankerů, kteří přepravují ruskou ropu, poskytli písemné ujištění, že cena bude nižší než limit, aby dodržovali sankce.
Ostatní lodě převážející moskevskou ropu tak činí mimo mechanismus stanovený limitem. Z údajů pojišťoven vyplývá, že od 5. prosince do 14. ledna bylo více než 75 nakládek ruské ropy naloženo na tankery, které neměly pojištění od západních a japonských klubů, které mají dominantní postavení v pojištění lodní dopravy.
Tankerům provozovaným společností Sun Ship Management, dubajskou dceřinou společností Sovcomflotu, připadlo 46 z více než 160 nakládek ruské ropy v tomto období.
Podle Yen Ling Songové, analytičky společnosti S&P Global Commodities at Sea, tankery kontrolované společnostmi ve Spojených arabských emirátech, Hongkongu, Číně, Indii a Rusku přepravily celkem více než 60 % ruské ropy od doby, kdy vstoupil v platnost cenový strop, zatímco 29 % se přepravilo na lodích kontrolovaných Evropany, většinou z Řecka a Turecka. Naopak evropští a američtí provozovatelé se podíleli na více než 90 % dodávek kazašské ropy z ruských přístavů, což ukazuje, jak se západní přepravci vyhýbají moskevské ropě. Lodě přepravující ruskou ropu byly v průměru o šest let starší.
Někteří běžní provozovatelé tankerů využívají cenového stropu. Mezi nejaktivnější patří řecká společnost TMS Tankers Ltd., kterou založil lodní magnát George Economou a která je součástí skupiny TMS Group. Podle údajů z lodní dopravy tankery spravované společností TMS naložily ruskou ropu od 5. prosince do 14. ledna celkem 14krát.
Mluvčí společnosti TMS na žádost o komentář nereagovala. Tanker společnosti TMS, včetně tankerů Lipari, Stamos a Lovina, v lednu vyzvedl ruskou ropu z Baltského moře a Murmanska, uvedli lidé obeznámení s přepravami.
Podle mluvčí pojišťovací asociace byly tankery TMS pojištěny u norské společnosti Gard P. & I. (Bermuda) Ltd. Společnost Gard P. & I. (Bermuda) Ltd. se na tankery TMS obrátila s žádostí o pojištění. „Nikdo nechce, aby u jeho břehů uvázl nepojištěný tanker,“ řekla.
Malá kancelář na předměstí Bombaje pomáhá vysvětlit, jak ruská ropa nadále proudí. Na této adrese sídlí indická přepravní společnost, která do roku 2022 neřídila jedinou loď. Po ruské vojenské invazi na Ukrajinu převzala kontrolu nad dvěma desítkami tankerů a nasadila je do práce, aby přepravovaly ruskou ropu po nově vytvořených obchodních trasách do Středomoří, Turecka a Indie, jak ukazují údaje o vlastnictví a sledování plavidel.Gatik Ship Management patří mezi nejaktivnější z nově vznikajících společností, které získaly stárnoucí ropné tankery, aby nahradily lodě vlastněné Západem, které již neobchodují s Ruskem. Tato paralelní flotila pomáhá Moskvě dostat ropu k odběratelům v Asii, jak uvádějí vedoucí pracovníci v lodní dopravě, makléři a údaje o sledování plavidel, jejich vlastnictví a pojištění.Osoba, která zvedla telefon v kanceláři společnosti Gatik, potvrdila, že společnost spravuje asi 25 tankerů. Uvedl, že je zaměstnancem společnosti, která je součástí stejné firemní skupiny jako Gatik.„Lodní trh se vždy dokázal přizpůsobit politickým změnám,“ řekl Lars Barstad, výkonný ředitel společnosti Frontline Ltd., která vlastní tankery.Ropné embargo Evropské unie a cenový strop pod vedením USA změnily způsob, jakým Rusko dostává svou ropu na trh. Cenový strop zakazuje západním přepravcům a pojišťovnám obchodovat s ruskou ropou, která se prodává za cenu vyšší než 60 dolarů za barel. Mnoho majitelů tankerů se rozhodlo zcela se vyhnout ruskému trhu. Ruská ropa se nyní prodává převážně kupcům v Asii, což vyžaduje mnohem delší plavbu než v Evropě.Odolnost ruského vývozu ropy naznačuje, že cenový strop funguje tak, jak má, a zabraňuje prudkému nárůstu cen ropy v důsledku evropského embarga a zároveň komplikuje Moskvě možnost vydělat na svém vývozu co nejvíce.„Nic nenasvědčuje tomu, že by byl nedostatek plavidel pro přepravu ropy,“ řekl David Wech, hlavní ekonom společnosti Vortexa, i když podle něj by se mohly objevit problémy.Globální benchmark Brent se obchoduje za přibližně 83 dolarů za barel, což není daleko nad úrovní, kde se nacházel v době, kdy sankce 5. prosince vstoupily v platnost.Ruský ropný průmysl, životodárná síla jeho ekonomiky, stále čelí tvrdým výzvám. Hlavním z nich je velká sleva, kterou nabízí na svou ropu, aby nalákala kupce. Další kolo sankcí zasáhne tento měsíc životně důležitý vývoz rafinovaných paliv, jako je nafta.Podle údajů společnosti Kpler, která se zabývá komoditními daty, Rusko v lednu vyvezlo po moři 158 milionů barelů ropy. To by byl jeden z pěti nejlepších měsíců v historii, ale částečně se jedná o oživení po poklesu dodávek poté, co v prosinci vstoupily v platnost sankce.Dostupnost tankerů nepředstavuje problém, uvedli vedoucí představitelé ruské námořní dopravy.Těžký náklad také přepravují: Dceřiná společnost ruského státního rejdařského gigantu PAO Sovcomflot se sídlem v Dubaji. Ruskou ropu přepravují i některé velké západní lodní společnosti, včetně jedné z největších řeckých, které obchodují s ropou pod cenovým limitem.Mluvčí společnosti Sovcomflot na dotazy nereagoval.Mezi dodavateli cisteren je i společnost Gatik. Od června převzala pod svá křídla 25 lodí, jak vyplývá z databáze Evropské unie. Jejich průměrný věk je 17 let, kdy majitelé tankerů obvykle zvažují odeslání lodí do šrotu.Podle databáze EU je Gatik správcem lodí, nikoli jejich vlastníkem. Registrovaní majitelé 20 tankerů – z nichž mnohé jsou pojmenovány po řeckých mytologických postavách, jako je Elektra, Odysseus a Hektor – mají stejnou adresu v Bombaji jako společnost Gatik. Společnost, která vlastní tanker Gatik s názvem Buena Vista, který tento měsíc dodal ruskou ropu do Indie, je Social Club Inc.Firemní struktury, v nichž jsou jednotlivé tankery vlastněny samostatnými krycími společnostmi, jsou v lodním průmyslu běžné.V polovině ledna naložil 249 metrů dlouhý tanker Atalanta společnosti Gatik ruskou uralskou ropu v Primorsku na Baltském moři. Odtud tanker plující pod vlajkou Svatého Kryštofa a Nevisu plul směrem k Vadinar na západním pobřeží Indie, jak ukazují údaje společností Refinitiv a MarineTraffic.Podle údajů ze sledování plavidel naložilo ruskou ropu mezi 5. prosincem a 14. lednem šest dalších tankerů Gatik, včetně jednoho, který tuto cestu absolvoval dvakrát.Lodě společnosti Gatik vypluly z ruských přístavů v Baltském a Černém moři, kde se obchoduje se surovinou pod limitem.USA navrhly sankce tak, aby západní a japonské pojišťovací kluby – sdružení, která poskytují pojištění proti nehodám, jako je například únik ropy – upisovaly tankery. Gatik si toto krytí, nazývané pojištění ochrany a odškodnění, sjednal u amerického klubu, jak vyplývá z databáze pojišťoven a jednoho z vedoucích pracovníků klubu.Pojišťovny požadují, aby provozovatelé tankerů, kteří přepravují ruskou ropu, poskytli písemné ujištění, že cena bude nižší než limit, aby dodržovali sankce.Ostatní lodě převážející moskevskou ropu tak činí mimo mechanismus stanovený limitem. Z údajů pojišťoven vyplývá, že od 5. prosince do 14. ledna bylo více než 75 nakládek ruské ropy naloženo na tankery, které neměly pojištění od západních a japonských klubů, které mají dominantní postavení v pojištění lodní dopravy.Tankerům provozovaným společností Sun Ship Management, dubajskou dceřinou společností Sovcomflotu, připadlo 46 z více než 160 nakládek ruské ropy v tomto období.Podle Yen Ling Songové, analytičky společnosti S&P Global Commodities at Sea, tankery kontrolované společnostmi ve Spojených arabských emirátech, Hongkongu, Číně, Indii a Rusku přepravily celkem více než 60 % ruské ropy od doby, kdy vstoupil v platnost cenový strop, zatímco 29 % se přepravilo na lodích kontrolovaných Evropany, většinou z Řecka a Turecka. Naopak evropští a američtí provozovatelé se podíleli na více než 90 % dodávek kazašské ropy z ruských přístavů, což ukazuje, jak se západní přepravci vyhýbají moskevské ropě. Lodě přepravující ruskou ropu byly v průměru o šest let starší.Někteří běžní provozovatelé tankerů využívají cenového stropu. Mezi nejaktivnější patří řecká společnost TMS Tankers Ltd., kterou založil lodní magnát George Economou a která je součástí skupiny TMS Group. Podle údajů z lodní dopravy tankery spravované společností TMS naložily ruskou ropu od 5. prosince do 14. ledna celkem 14krát.Mluvčí společnosti TMS na žádost o komentář nereagovala. Tanker společnosti TMS, včetně tankerů Lipari, Stamos a Lovina, v lednu vyzvedl ruskou ropu z Baltského moře a Murmanska, uvedli lidé obeznámení s přepravami.Podle mluvčí pojišťovací asociace byly tankery TMS pojištěny u norské společnosti Gard P. & I. Ltd. Společnost Gard P. & I. Ltd. se na tankery TMS obrátila s žádostí o pojištění. „Nikdo nechce, aby u jeho břehů uvázl nepojištěný tanker,“ řekla.