Analytici doufali, že po vykázání ztrát v devíti z jedenácti čtvrtletí od začátku pandemie začíná letecký gigant konečně opět nacházet pevnou půdu pod nohama a za fiskální 4. čtvrtletí roku 2022 vykáže zisk.
Nebylo to tak.
Namísto zisku 0,26 USD (jak očekávali analytici) vykázal Boeing obrovskou ztrátu 1,75 USD na akcii. Je sice pravda, že akcie Boeingu za dva týdny od zveřejnění výsledků mírně poklesly – asi o 0,3 % oproti ceně před zveřejněním výsledků -, ale Boeing se elegantně vyhnul očekávanému výprodeji po zveřejnění výsledků.
Proč tomu tak je?
Boeing v číslech
Abychom to zjistili, projděme si několik faktů a čísel.
Rok 2022 byl pro společnost Boeing tak trochu přechodným rokem. Tržby meziročně vzrostly o skromných 7 % (celoroční tržby 66,6 mld. USD), ale jak marže provozního zisku (-5,3 %), tak ztráta (8,30 USD na akcii) byly horší než v roce 2021.
Zdroj: Unsplash
Dobrou zprávou je, že v průběhu roku se zdá, že se čísla společnosti Boeing zlepšila – a to poměrně výrazně. Ačkoli zisk vypočítaný podle obecně uznávaných účetních zásad (GAAP) vykázal za 4. čtvrtletí ztrátu, nebyla tato ztráta zdaleka tak velká, jako ztráta, kterou Boeing zaznamenal ve 4. čtvrtletí roku 2021. Provozní marže se zlepšila na pouhých -1,8 % a ztráta společnosti na akcii se zpomalila na pouhých 1,06 USD na akcii. Zároveň se ve 4. čtvrtletí skutečně rozjely tržby Boeingu, které meziročně vzrostly o 35 %.
Pravděpodobně nejlepší ze všech je, že Boeing ve 4. čtvrtletí vytvořil kladný volný peněžní tok ve výši 3,1 miliardy dolarů, čímž vyrovnal veškeré předchozí roční peněžní výdaje a zanechal společnosti kladný peněžní zisk ve výši 2,3 miliardy dolarů za celý rok.
Zaměřte se na hotovost
Proč je to pro společnost Boeing důležité? Jednoduše řečeno, hotovost je velmi užitečná věc.
Vzhledem k tomu, že Boeing opět generuje kladný tok hotovosti do své pokladny, nebude již muset přijímat nové dluhy na financování svých operací. Naopak, čím více hotovosti Boeing vygeneruje, tím více může pokročit ve splácení dluhu v hodnotě desítek miliard dolarů, který si vzal, aby se dostal z pandemie. (Mimochodem, dlouhodobé zadlužení společnosti Boeing dnes činí 50,5 miliardy dolarů, zatímco v roce 2019, předtím než COVID-19 narušil odvětví letecké dopravy, to bylo jen 18,2 miliardy dolarů).
Zdroj: AP Photo
Snížením dluhového zatížení se zase společnosti Boeing sníží povinnost platit úroky z dluhu – což je vzhledem k tomu, jak rychle a vysoko rostou úrokové sazby, nezbytné. Například v loňském roce Boeing vynaložil na obsluhu svého dluhu 2,5 miliardy dolarů – třiapůlkrát více než v roce 2019.
Společnost Boeing již odvedla dobrou práci při snižování nákladů – prodejní, všeobecné a administrativní náklady se snížily o 11 % oproti úrovni před pandemií. Na začátku tohoto týdne oznámila ještě větší škrty a zrušila 2 000 pracovních míst pro bílé límečky propouštěním, úbytkem zaměstnanců a outsourcingem. Čím více dluhů bude Boeing schopen splatit z volných peněžních toků, tím rychleji se společnost vrátí k dosahování zisku podle GAAP.
Budoucnost společnosti Boeing
Jak brzy mohou investoři očekávat, že se tak stane?
Podle analytiků oslovených agenturou S&P Global Market Intelligence je Boeing na nejlepší cestě dosáhnout svého prvního zisku po pandemii právě v tomto roce – 2,22 dolaru na akcii – i když zhruba zdvojnásobí volný peněžní tok na 4,3 miliardy dolarů. Vzhledem k tomu, že se hotovost nadále hromadí, dluh klesá, prodeje se zrychlují a s nimi přicházejí i zisky, Wall Street vidí, že se tato částka již v příštím roce více než ztrojnásobí na 7,88 USD na akcii (což Boeing oceňuje na ne levný, ale ne dramaticky drahý 26,8násobek budoucích zisků).
Zdroj: Getty Images
V ještě vzdálenějším výhledu Wall Street vidí, že do roku 2027 se zisky opět více než zdvojnásobí – 16,50 dolaru na akcii.
A protože Boeing pokračuje ve zlepšování svých výsledků, je tu ještě jedna věc, v kterou mohou investoři doufat: Poprvé od roku 2020 by Boeing mohl obnovit svou dividendu, která před pandemií vzrostla na více než 8 dolarů na akcii. Při dnešní ceně akcií by to znamenalo dividendový výnos téměř 4 %.
Budoucnost pro dividendové investory
Je pravda, že na obnovení dividendového programu společnosti Boeing si budeme muset ještě dlouho počkat. Můj kolega z Foolish Adam Levine-Weinberg v loňském roce při analýze čísel tvrdil, že investoři by pravděpodobně neměli počítat s tím, že od Boeingu obdrží dividendy nejdříve v roce 2026. To však dává smysl, pokud se Boeing bude chovat obezřetně a nejprve se zaměří na vyřešení svých dluhových problémů, než začne uvažovat o návratu k vyplácení dividend.
Čím déle bude Boeing pokračovat ve správných krocích, zlepšovat svou hotovostní produkci a splácet dluh, tím lepší budou vyhlídky na to, že se Boeing opět stane silnou dividendovou akcií.
Analytici doufali, že po vykázání ztrát v devíti z jedenácti čtvrtletí od začátku pandemie začíná letecký gigant konečně opět nacházet pevnou půdu pod nohama a za fiskální 4. čtvrtletí roku 2022 vykáže zisk.Nebylo to tak.Namísto zisku 0,26 USD vykázal Boeing obrovskou ztrátu 1,75 USD na akcii. Je sice pravda, že akcie Boeingu za dva týdny od zveřejnění výsledků mírně poklesly – asi o 0,3 % oproti ceně před zveřejněním výsledků -, ale Boeing se elegantně vyhnul očekávanému výprodeji po zveřejnění výsledků.Proč tomu tak je?Abychom to zjistili, projděme si několik faktů a čísel.Rok 2022 byl pro společnost Boeing tak trochu přechodným rokem. Tržby meziročně vzrostly o skromných 7 % , ale jak marže provozního zisku , tak ztráta byly horší než v roce 2021.Dobrou zprávou je, že v průběhu roku se zdá, že se čísla společnosti Boeing zlepšila – a to poměrně výrazně. Ačkoli zisk vypočítaný podle obecně uznávaných účetních zásad vykázal za 4. čtvrtletí ztrátu, nebyla tato ztráta zdaleka tak velká, jako ztráta, kterou Boeing zaznamenal ve 4. čtvrtletí roku 2021. Provozní marže se zlepšila na pouhých -1,8 % a ztráta společnosti na akcii se zpomalila na pouhých 1,06 USD na akcii. Zároveň se ve 4. čtvrtletí skutečně rozjely tržby Boeingu, které meziročně vzrostly o 35 %.Pravděpodobně nejlepší ze všech je, že Boeing ve 4. čtvrtletí vytvořil kladný volný peněžní tok ve výši 3,1 miliardy dolarů, čímž vyrovnal veškeré předchozí roční peněžní výdaje a zanechal společnosti kladný peněžní zisk ve výši 2,3 miliardy dolarů za celý rok.Proč je to pro společnost Boeing důležité? Jednoduše řečeno, hotovost je velmi užitečná věc.Vzhledem k tomu, že Boeing opět generuje kladný tok hotovosti do své pokladny, nebude již muset přijímat nové dluhy na financování svých operací. Naopak, čím více hotovosti Boeing vygeneruje, tím více může pokročit ve splácení dluhu v hodnotě desítek miliard dolarů, který si vzal, aby se dostal z pandemie. .Snížením dluhového zatížení se zase společnosti Boeing sníží povinnost platit úroky z dluhu – což je vzhledem k tomu, jak rychle a vysoko rostou úrokové sazby, nezbytné. Například v loňském roce Boeing vynaložil na obsluhu svého dluhu 2,5 miliardy dolarů – třiapůlkrát více než v roce 2019.Společnost Boeing již odvedla dobrou práci při snižování nákladů – prodejní, všeobecné a administrativní náklady se snížily o 11 % oproti úrovni před pandemií. Na začátku tohoto týdne oznámila ještě větší škrty a zrušila 2 000 pracovních míst pro bílé límečky propouštěním, úbytkem zaměstnanců a outsourcingem. Čím více dluhů bude Boeing schopen splatit z volných peněžních toků, tím rychleji se společnost vrátí k dosahování zisku podle GAAP.Jak brzy mohou investoři očekávat, že se tak stane?Podle analytiků oslovených agenturou S&P Global Market Intelligence je Boeing na nejlepší cestě dosáhnout svého prvního zisku po pandemii právě v tomto roce – 2,22 dolaru na akcii – i když zhruba zdvojnásobí volný peněžní tok na 4,3 miliardy dolarů. Vzhledem k tomu, že se hotovost nadále hromadí, dluh klesá, prodeje se zrychlují a s nimi přicházejí i zisky, Wall Street vidí, že se tato částka již v příštím roce více než ztrojnásobí na 7,88 USD na akcii .V ještě vzdálenějším výhledu Wall Street vidí, že do roku 2027 se zisky opět více než zdvojnásobí – 16,50 dolaru na akcii.A protože Boeing pokračuje ve zlepšování svých výsledků, je tu ještě jedna věc, v kterou mohou investoři doufat: Poprvé od roku 2020 by Boeing mohl obnovit svou dividendu, která před pandemií vzrostla na více než 8 dolarů na akcii. Při dnešní ceně akcií by to znamenalo dividendový výnos téměř 4 %.Je pravda, že na obnovení dividendového programu společnosti Boeing si budeme muset ještě dlouho počkat. Můj kolega z Foolish Adam Levine-Weinberg v loňském roce při analýze čísel tvrdil, že investoři by pravděpodobně neměli počítat s tím, že od Boeingu obdrží dividendy nejdříve v roce 2026. To však dává smysl, pokud se Boeing bude chovat obezřetně a nejprve se zaměří na vyřešení svých dluhových problémů, než začne uvažovat o návratu k vyplácení dividend.Čím déle bude Boeing pokračovat ve správných krocích, zlepšovat svou hotovostní produkci a splácet dluh, tím lepší budou vyhlídky na to, že se Boeing opět stane silnou dividendovou akcií.