S blížící se sezónou jarních prázdnin je to dobrá zpráva pro cestovní kanceláře.
„Poptávka zůstává silná, protože cestující se vracejí na oblohu a průmysl se vrací k dlouhodobému trendu HDP, a to vše při pokračujícím omezení nabídky,“ uvedl generální ředitel Delta Air Lines Ed Bastian v lednovém hovoru k výsledkům společnosti za čtvrté čtvrtletí. „Věřím, že naše odvětví v příštích několika letech zaznamená přírůstek poptávky v řádu desítek miliard dolarů, který vyplyne z pandemie.“
A nejde jen o letecké společnosti. Minulý týden generální ředitel společnosti Hilton Worldwide Chris Nassetta řekl: „Trendy v poptávce tady a teď jsou opravdu silné“. Provozovatel hotelů vykázal ve čtvrtém čtvrtletí lepší než očekávaný růst zisku a tržeb.
V oblasti pronájmu bytů společnost Airbnb rovněž uvedla, že na začátku roku 2023 zaznamenává pokračující silnou poptávku. Společnost rovněž počátkem tohoto týdne oznámila lepší výsledky zisku a tržeb za čtvrté čtvrtletí.
Zdroj: Unsplash
„Globální cestovní ruch letos skutečně posílil; překonává širší trh,“ uvedla Sylvia Jablonski, generální ředitelka a investiční ředitelka společnosti Defiance ETF.
Firma má burzovně obchodovaný fond cestovního ruchu (CRUZ), který investuje do akcií leteckých společností, hotelů a výletních lodí. Podle společnosti Morningstar dosáhl ETF od 16. února do dnešního dne celkového výnosu téměř 21 %. Pro srovnání, index S&P 500 si letos zatím připsal přibližně 6 %.
„Spotřebitelé stále utrácejí a utrácejí více za služby a zážitky než za zboží,“ dodala Jablonski. „Inflace je zde také. Takže tyto společnosti těží z toho, že mají tuto cenovou sílu a že spotřebitelé mohou skutečně utrácet.“
Dodala, že poptávku po cestování pomáhá podpořit také opětovné otevření Číny po uzavření Covidu a také nárůst obchodních cest.
Cenové tlaky Přesto existují určité nuance. Krátkodobé pronájmy nerostou tak rychle jako dříve. Analytický web AirDNA pro krátkodobé pronájmy předpovídá v letošním roce nárůst poptávky o 5,5 %, zatímco v roce 2022 se odhaduje nárůst o 21,1 %.
Nejnovější výsledky společnosti Airbnb to potvrzují. Na bázi konstantní měny vzrostly průměrné denní sazby společnosti ve čtvrtém čtvrtletí meziročně o 5 %. To je méně než 12% růst ve třetím čtvrtletí a 20% nárůst, který zaznamenala ve stejném období předchozího roku.
„Po zbytek roku očekáváme, že [průměrné denní sazby] budou čelit rostoucímu tlaku na snižování v důsledku změny mixu, jakož i nových a vylepšených cenových a slevových nástrojů,“ uvedlo vedení Airbnb (ABNB) v dopise akcionářům.
Několik analytiků z Wall Street vyjádřilo určité obavy ohledně akcií. Akcie od začátku letošního roku zaznamenaly impozantní zisky, když vzrostly o téměř 54 %. V pátek se však akcie stáhly a klesly o 8 %.
„Rizika zahrnují konkurenci, pomalejší než očekávané přijetí alternativních ubytovacích zařízení ze strany spotřebitelů, potenciální opětovné zrychlení hlavních krátkodobých pobytů a rychlejší než očekávané zavádění vedlejších zdrojů příjmů,“ napsal ve středeční zprávě analytik Credit Suisse Stephen Ju.
Analytik JPMorgan Doug Anmuth upozornil na možné problémy s image Airbnb.
„Airbnb je postaveno na konceptu důvěry, takže negativní chování hostitelů a/nebo hostů by mohlo negativně ovlivnit pověst Airbnb a její vnímání veřejností,“ napsal ve středeční poznámce.
Zmírnění růstu cen se projevuje také u společnosti Vrbo. Expedia (EXPE), její mateřská společnost, uvedla, že zaznamenala „malý pohyb v cenách Vrbo“, přestože všude jinde jsou silné. Společnost, která ve čtvrtém čtvrtletí nedosáhla na zisk a tržby, poukázala na to, že Vrbo se dostává z opravdu vysokých úrovní.
Společnost Expedia uvedla, že její hospodářské výsledky byly ovlivněny rušením letů v důsledku špatného počasí, jako byl hurikán Ian loni na podzim a prosincové zimní bouře. Generální ředitel Peter Kern minulý týden v pořadu CNBC „Tech Check“ uvedl, že společnost zaznamenala v lednu 20% nárůst hrubých rezervací ubytování.
„Trendy jsou od ledna opravdu silné,“ řekl. „Poptávka je prostě obrovská.“
Jiná situace je u hotelů Ve stejné době, kdy pronájmy rekreačních objektů zaznamenávají cenový tlak, se ceny hotelových pokojů stále pohybují výše.
„Z tohoto období zaostávání za úrovní z doby před Kovidem jsme zaznamenali poměrně drastické a výrazné zrychlení,“ řekl Rene Reyna, vedoucí oddělení tematických a speciálních produktových strategií společnosti Invesco.
ETF Invesco Dynamic Leisure and Entertainment (PEJ) je v současné době složen přibližně z 10 % z akcií leteckých společností, 30 % z restaurací, 40 % z hotelů, kasin a rezervací a 20 % ze zábavy a streamingu, uvedl.
Kromě společnosti Hilton překonaly očekávání Wall Street ve svých posledních finančních zprávách také společnosti Hyatt, Wyndham a Marriott.
Společnost Hyatt zaznamenala ve čtvrtém čtvrtletí nárůst příjmů na dostupný pokoj (RevPAR), což je klíčový ukazatel výkonnosti, o 34,8 % oproti stejnému období předchozího roku. Ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím roku 2019 byl dokonce vyšší než před pandemií, a to o 2,4 %. Na roční bázi vzrostl RevPAR v roce 2022 o 60,2 % oproti roku 2021, ale za celý rok byl nižší o 6,1 % ve srovnání s rokem 2019.
Celosvětová hodnota RevPAR společnosti Wyndham ve čtvrtém čtvrtletí vzrostla o 15 % oproti předchozímu roku v konstantní měně a meziročně se zvýšila o 20 %.
Mezitím celosvětový RevPAR společnosti Marriott vzrostl v porovnání s rokem 2019 o 5 %, a to díky 13% nárůstu průměrné denní sazby.
„S výjimkou Velké Číny se RevPAR ve všech regionech více než plně zotavil a nadále vykazoval významné pokroky v obsazenosti a ADR,“ uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti Marriott Anthony Capuano.
Jablonski ze společnosti Defiance má Marriott (MAR) ráda pro jeho silnou rozvahu, dobrý management a četné nemovitosti.
„Těží ze všeho, od luxusních spotřebitelů vyšší třídy až po některé ze svých unikátnějších nemovitostí,“ uvedla.
Proč se tedy hotely a platformy pro krátkodobé pronájmy liší? Částečnou odpovědí může být to, že s tím, jak se lidé vracejí z izolace Covidu, se možná vytrácí touha trávit dovolenou mimo davy lidí.
„Hotely si vydobývají pozici a myslím, že se dostáváme na mnohem normálnější úroveň,“ řekl generální ředitel společnosti Expedia Kern.
„V omikronu se všichni horlivě soustředili na to, aby odjeli pryč, ale někam do bezpečí. Nyní se lidé vracejí do letovisek, kamkoli, do velkých měst,“ dodal. „Vidíte tam určitou normalizaci, ale Vrbo je stále mnohem silnější než v roce 2019.“
Letecké společnosti startují Pozitivní zprávy přicházejí také od leteckých společností. Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy by se světový letecký průmysl měl letos vrátit k ziskovosti. Skupina odhaduje, že letecké společnosti vydělají 4,7 miliardy dolarů, což je první zisk odvětví od roku 2019, kdy vydělalo 26,4 miliardy dolarů.
Zdroj: Getty Images
Letecké společnosti jako Delta, American Airlines a United Airlines uvedly, že jejich vysoké zisky ve čtvrtém čtvrtletí podpořila silná poptávka po cestování a vyšší ceny letenek – stejně jako prognózy pro letošní rok.
„Očekáváme, že prostředí silné poptávky bude pokračovat i v roce 2023, a předpokládáme další zlepšení poptávky po dálkových mezinárodních cestách v letošním roce,“ uvedl generální ředitel American Airlines Robert Isom během lednového konferenčního hovoru k výsledkům.
Pro Jablonskou vystupují jako vítězové společnosti Delta (DAL) a United.
„Máte silné rozvahy, máte obnovu jako personál a dostatek letadel,“ řekla.
Na druhou stranu půjčovny automobilů nezaznamenaly velký pohyb sazeb. Minulý týden společnost Hertz uvedla, že její tržby za den se meziročně zvýšily o 3 % a v americkém regionu pouze o 1 %. Americká divize společnosti Avis Budget zaznamenala meziroční nárůst o 3 %.
Výhled do budoucna Investoři nyní pouze sledují a čekají, jaký bude další krok Federálního rezervního systému v oblasti úrokových sazeb a zda se USA dostanou do recese.
„V nejbližší době vidíme velmi pozitivní výsledky. A tak víte, je to opravdu druhá polovina roku, myslím, že bude náročná,“ řekl Reyna ze společnosti Invesco.
Poznamenal, že pokud někdy v letošním roce dojde k recesi, bude to mít na společnosti jiný dopad.
„Existují velmi odlišné typy spotřebitelů,“ řekl. „V závislosti na tom, jaký je pro některé z těchto společností sladký bod pro spotřebitele, si myslím, že to skutečně bude diktovat, jak velký dopad může mít inflace nebo recese na jejich podnikání.“
Ty, které se zaměřují na spotřebitele vyšší třídy, podle něj nemusí pocítit velkou bolest.
„V náročných ekonomických podmínkách bývá tento segment o něco odolnější,“ řekl.
S blížící se sezónou jarních prázdnin je to dobrá zpráva pro cestovní kanceláře.„Poptávka zůstává silná, protože cestující se vracejí na oblohu a průmysl se vrací k dlouhodobému trendu HDP, a to vše při pokračujícím omezení nabídky,“ uvedl generální ředitel Delta Air Lines Ed Bastian v lednovém hovoru k výsledkům společnosti za čtvrté čtvrtletí. „Věřím, že naše odvětví v příštích několika letech zaznamená přírůstek poptávky v řádu desítek miliard dolarů, který vyplyne z pandemie.“A nejde jen o letecké společnosti. Minulý týden generální ředitel společnosti Hilton Worldwide Chris Nassetta řekl: „Trendy v poptávce tady a teď jsou opravdu silné“. Provozovatel hotelů vykázal ve čtvrtém čtvrtletí lepší než očekávaný růst zisku a tržeb.V oblasti pronájmu bytů společnost Airbnb rovněž uvedla, že na začátku roku 2023 zaznamenává pokračující silnou poptávku. Společnost rovněž počátkem tohoto týdne oznámila lepší výsledky zisku a tržeb za čtvrté čtvrtletí.„Globální cestovní ruch letos skutečně posílil; překonává širší trh,“ uvedla Sylvia Jablonski, generální ředitelka a investiční ředitelka společnosti Defiance ETF.Firma má burzovně obchodovaný fond cestovního ruchu , který investuje do akcií leteckých společností, hotelů a výletních lodí. Podle společnosti Morningstar dosáhl ETF od 16. února do dnešního dne celkového výnosu téměř 21 %. Pro srovnání, index S&P 500 si letos zatím připsal přibližně 6 %.„Spotřebitelé stále utrácejí a utrácejí více za služby a zážitky než za zboží,“ dodala Jablonski. „Inflace je zde také. Takže tyto společnosti těží z toho, že mají tuto cenovou sílu a že spotřebitelé mohou skutečně utrácet.“Dodala, že poptávku po cestování pomáhá podpořit také opětovné otevření Číny po uzavření Covidu a také nárůst obchodních cest.Cenové tlakyPřesto existují určité nuance. Krátkodobé pronájmy nerostou tak rychle jako dříve. Analytický web AirDNA pro krátkodobé pronájmy předpovídá v letošním roce nárůst poptávky o 5,5 %, zatímco v roce 2022 se odhaduje nárůst o 21,1 %.Nejnovější výsledky společnosti Airbnb to potvrzují. Na bázi konstantní měny vzrostly průměrné denní sazby společnosti ve čtvrtém čtvrtletí meziročně o 5 %. To je méně než 12% růst ve třetím čtvrtletí a 20% nárůst, který zaznamenala ve stejném období předchozího roku.„Po zbytek roku očekáváme, že [průměrné denní sazby] budou čelit rostoucímu tlaku na snižování v důsledku změny mixu, jakož i nových a vylepšených cenových a slevových nástrojů,“ uvedlo vedení Airbnb v dopise akcionářům.Několik analytiků z Wall Street vyjádřilo určité obavy ohledně akcií. Akcie od začátku letošního roku zaznamenaly impozantní zisky, když vzrostly o téměř 54 %. V pátek se však akcie stáhly a klesly o 8 %.„Rizika zahrnují konkurenci, pomalejší než očekávané přijetí alternativních ubytovacích zařízení ze strany spotřebitelů, potenciální opětovné zrychlení hlavních krátkodobých pobytů a rychlejší než očekávané zavádění vedlejších zdrojů příjmů,“ napsal ve středeční zprávě analytik Credit Suisse Stephen Ju.Analytik JPMorgan Doug Anmuth upozornil na možné problémy s image Airbnb.„Airbnb je postaveno na konceptu důvěry, takže negativní chování hostitelů a/nebo hostů by mohlo negativně ovlivnit pověst Airbnb a její vnímání veřejností,“ napsal ve středeční poznámce.Zmírnění růstu cen se projevuje také u společnosti Vrbo. Expedia , její mateřská společnost, uvedla, že zaznamenala „malý pohyb v cenách Vrbo“, přestože všude jinde jsou silné. Společnost, která ve čtvrtém čtvrtletí nedosáhla na zisk a tržby, poukázala na to, že Vrbo se dostává z opravdu vysokých úrovní.Společnost Expedia uvedla, že její hospodářské výsledky byly ovlivněny rušením letů v důsledku špatného počasí, jako byl hurikán Ian loni na podzim a prosincové zimní bouře. Generální ředitel Peter Kern minulý týden v pořadu CNBC „Tech Check“ uvedl, že společnost zaznamenala v lednu 20% nárůst hrubých rezervací ubytování.„Trendy jsou od ledna opravdu silné,“ řekl. „Poptávka je prostě obrovská.“Jiná situace je u hotelůVe stejné době, kdy pronájmy rekreačních objektů zaznamenávají cenový tlak, se ceny hotelových pokojů stále pohybují výše.„Z tohoto období zaostávání za úrovní z doby před Kovidem jsme zaznamenali poměrně drastické a výrazné zrychlení,“ řekl Rene Reyna, vedoucí oddělení tematických a speciálních produktových strategií společnosti Invesco.ETF Invesco Dynamic Leisure and Entertainment je v současné době složen přibližně z 10 % z akcií leteckých společností, 30 % z restaurací, 40 % z hotelů, kasin a rezervací a 20 % ze zábavy a streamingu, uvedl.Kromě společnosti Hilton překonaly očekávání Wall Street ve svých posledních finančních zprávách také společnosti Hyatt, Wyndham a Marriott.Společnost Hyatt zaznamenala ve čtvrtém čtvrtletí nárůst příjmů na dostupný pokoj , což je klíčový ukazatel výkonnosti, o 34,8 % oproti stejnému období předchozího roku. Ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím roku 2019 byl dokonce vyšší než před pandemií, a to o 2,4 %. Na roční bázi vzrostl RevPAR v roce 2022 o 60,2 % oproti roku 2021, ale za celý rok byl nižší o 6,1 % ve srovnání s rokem 2019.Celosvětová hodnota RevPAR společnosti Wyndham ve čtvrtém čtvrtletí vzrostla o 15 % oproti předchozímu roku v konstantní měně a meziročně se zvýšila o 20 %.Mezitím celosvětový RevPAR společnosti Marriott vzrostl v porovnání s rokem 2019 o 5 %, a to díky 13% nárůstu průměrné denní sazby.„S výjimkou Velké Číny se RevPAR ve všech regionech více než plně zotavil a nadále vykazoval významné pokroky v obsazenosti a ADR,“ uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti Marriott Anthony Capuano.Jablonski ze společnosti Defiance má Marriott ráda pro jeho silnou rozvahu, dobrý management a četné nemovitosti.„Těží ze všeho, od luxusních spotřebitelů vyšší třídy až po některé ze svých unikátnějších nemovitostí,“ uvedla.Proč se tedy hotely a platformy pro krátkodobé pronájmy liší? Částečnou odpovědí může být to, že s tím, jak se lidé vracejí z izolace Covidu, se možná vytrácí touha trávit dovolenou mimo davy lidí.„Hotely si vydobývají pozici a myslím, že se dostáváme na mnohem normálnější úroveň,“ řekl generální ředitel společnosti Expedia Kern.„V omikronu se všichni horlivě soustředili na to, aby odjeli pryč, ale někam do bezpečí. Nyní se lidé vracejí do letovisek, kamkoli, do velkých měst,“ dodal. „Vidíte tam určitou normalizaci, ale Vrbo je stále mnohem silnější než v roce 2019.“Letecké společnosti startujíPozitivní zprávy přicházejí také od leteckých společností. Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy by se světový letecký průmysl měl letos vrátit k ziskovosti. Skupina odhaduje, že letecké společnosti vydělají 4,7 miliardy dolarů, což je první zisk odvětví od roku 2019, kdy vydělalo 26,4 miliardy dolarů.Letecké společnosti jako Delta, American Airlines a United Airlines uvedly, že jejich vysoké zisky ve čtvrtém čtvrtletí podpořila silná poptávka po cestování a vyšší ceny letenek – stejně jako prognózy pro letošní rok.„Očekáváme, že prostředí silné poptávky bude pokračovat i v roce 2023, a předpokládáme další zlepšení poptávky po dálkových mezinárodních cestách v letošním roce,“ uvedl generální ředitel American Airlines Robert Isom během lednového konferenčního hovoru k výsledkům.Pro Jablonskou vystupují jako vítězové společnosti Delta a United.„Máte silné rozvahy, máte obnovu jako personál a dostatek letadel,“ řekla.Na druhou stranu půjčovny automobilů nezaznamenaly velký pohyb sazeb. Minulý týden společnost Hertz uvedla, že její tržby za den se meziročně zvýšily o 3 % a v americkém regionu pouze o 1 %. Americká divize společnosti Avis Budget zaznamenala meziroční nárůst o 3 %.Výhled do budoucnaInvestoři nyní pouze sledují a čekají, jaký bude další krok Federálního rezervního systému v oblasti úrokových sazeb a zda se USA dostanou do recese.„V nejbližší době vidíme velmi pozitivní výsledky. A tak víte, je to opravdu druhá polovina roku, myslím, že bude náročná,“ řekl Reyna ze společnosti Invesco.Poznamenal, že pokud někdy v letošním roce dojde k recesi, bude to mít na společnosti jiný dopad.„Existují velmi odlišné typy spotřebitelů,“ řekl. „V závislosti na tom, jaký je pro některé z těchto společností sladký bod pro spotřebitele, si myslím, že to skutečně bude diktovat, jak velký dopad může mít inflace nebo recese na jejich podnikání.“Ty, které se zaměřují na spotřebitele vyšší třídy, podle něj nemusí pocítit velkou bolest.„V náročných ekonomických podmínkách bývá tento segment o něco odolnější,“ řekl.