března se na aukci společnosti Gooding & Co. na floridském ostrově Amelia Island prodalo Ferrari 250 GT SWB California Spider z roku 1962 za 18 milionů dolarů.
Vysoce výkonný dvoumístný vůz byl jedním z pouhých 27 vozů svého žánru, který se vyznačuje velmi žádanými světlomety krytými plexisklem. Zachoval si původní podvozek a karoserii spolu s elegantním interiérem od italského výrobce karoserií Scaglietti.
Ferrari však nejvíce přitahoval další prvek: jeho barva. Goodingův hlavní vůz byl jediným exemplářem na světě, který byl dodán jako nový v barvě Azzurro Metallizzato neboli modré metalíze.
„Unikátní a vzácné barvy mohou zcela jistě přispět k vyšší hodnotě v aukci i na trhu,“ říká David Gooding, zakladatel a prezident společnosti Gooding & Co. „‚Tradiční‘ barvy vozů jsou možná ‚bezpečnější‘, pokud jde o nákup a prodej, ale vidíme větší příležitost k drastickému nárůstu hodnoty, když je již tak skvělý sběratelský vůz k dispozici ve svém továrně dodaném, vzácném a vizuálně atraktivním barevném provedení.“

„Bezpečný“ znamená sázku na jistotu, něco, co má relativně stabilní výsledky, pokud jde o hodnotu a masovou přitažlivost. Víte, že pro vůz ve standardní barvě najdete kupce. Ale spolu se vzácností, rodokmenem a stavem mohou některé výstřední nebo speciálně požadované barvy na sběratelském voze přinést příjemný nárůst hodnoty. „Na barvě zcela záleží,“ říká Bryon Madsen, ředitel pro strategii aukčního domu RM Sotheby’s. „Nevíte, jak moc, ale víte, že [jedinečná barva] bude mít vyšší cenu.“
Vynikněte v moři červených Ferrari
Podle údajů internetového tržiště ISeeCars.com jezdí více než 75 % Američanů na dnešních silnicích v autech bílé, černé, šedé nebo stříbrné barvy. Ve studii oblíbenosti barev z roku 2021 výrobce laků PPG zjistil, že nejvyhledávanějšími barvami pro vozy SUV jsou šedá a bílá, přičemž bílá je první volbou pro zákazníky kupující minivan nebo nákladní vůz. Klasická fráze o lakování ojetého vozu „na červeno“ za účelem jeho rychlého prodeje neplatí od 80. let minulého století – dokonce ani pro značku Ferrari, která je téměř synonymem pro planoucí šarlatovou barvu, kterou po desetiletí nosily její závodní týmy. Většina kupujících ojetých vozů dnes chce něco neutrálního.
A přesto, pokud jde o klasiku, nároční sběratelé dávají přednost něčemu mnohem zajímavějšímu.
„Barva je pro naše klienty obvykle hlavním [vyhledávacím] kritériem,“ říká Eli Kogan, majitel Otto Car Clubu ve Scottsdale v Arizoně, který pro členy klubu často zajišťuje sběratelsky cenná vozidla.
Zapomeňte na červené Ferrari Testarossy a stříbrné Porsche 911 – jsou tak očekávané, že se z nich stala klišé. Pokud chcete vlastnit něco, co má vyšší hodnotu než srovnatelné modely z dané doby, potřebujete něco z okrajových částí barevného spektra, něco, co pravděpodobně nikdo jiný nemá: například modré Ferrari. V aukční síni RM Sotheby’s se Ferrari 308 GTB „Vetroresina“ z roku 1976 lakované výraznou tmavou barvou azzurro metallizzato prodalo za 313 000 dolarů, přičemž předaukční odhad činil 275 000 dolarů.

Nebo zelené Ferrari. Během aukce na Amelia Island prodala společnost Gooding & Co. Ferrari Dino 246 GTS z roku 1974 ve vzácném modrozeleném odstínu nazvaném „Verde Pino Metallizzato“ za 967 500 dolarů. To je pro tento model světový rekord, mnohem vyšší než jeho očekávaná hodnota 600 000 až 700 000 dolarů.
„Ačkoli má Dino řadu dalších vlastností, které přispívají k jeho vzácnosti a mimořádné hodnotě, jako je jeho původ a neuvěřitelně nízký počet najetých kilometrů, jeho jedinečná barevná kombinace pomáhá zvýšit jeho žádanost,“ říká Gooding.
Milovníci vozů Porsche se v poslední době vyhýbají tradiční bílo-stříbrné barvě 911 nebo nyní módní tmelové barvě zvané „chalk“. Investoři dávají přednost fialovorůžové barvě. V listopadu se na BAT prodalo Porsche 911 Carrera RS z roku 1992 lakované v malinovém odstínu zvaném „Rubystone Red“ za nejvyšší cenu v segmentu 469 999 dolarů.
Rubystone, známý také jako „Ruby Star“, který s ním sdílí kód barvy „82N“, vypadá jako barva čerstvé, rozzlobené modřiny. Divoké ceny spojené s tímto tónem, který byl vyvinut na přelomu 80. a 90. let, svědčí o jeho zvláštní hodnotě. V lednu se druhé Porsche 911 Carrera RS Clubsport z roku 1992 v barvě Rubystone prodalo za 401 000 dolarů.
„Srovnatelné exempláře ve stříbrné barvě by stály o 100 000 dolarů méně,“ říká Kogan, který předtím vlastnil pestrobarevný a velmi prodávaný model 911 RS, který se prodal v listopadu. „Ale někdo chtěl růžové auto.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky