Přemýšlejte. Investujte. (2022) se zabývá behaviorální ekonomií, oborem, který zkoumá roli lidských emocí a chování při finančním rozhodování. Zkoumá, jak nevědomé předsudky a vrozené averze lidí ovlivňují jejich rozhodování v každém aspektu investičního procesu.
O autorovi
Michael Bailey je zkušený výběrčí akcií a portfolio manažer, který dříve pracoval ve společnostech Bear Stearns a Raymond James. Během své kariéry se stal expertem na využívání principů behaviorální ekonomie, které mu pomáhají řídit svá rozhodnutí. V současné době je ředitelem výzkumu a předsedou investičního výboru investiční společnosti FBB Capital Partners se sídlem ve Washingtonu.
Zjistěte, jak se vyhnout běžným investičním nástrahám
Termín behaviorální ekonomie může znít vnuceně, ale vychází z prostého faktu, že emoce a životní zkušenosti ovlivňují rozhodování lidí. Jako lidé máme každý z nás soubor předsudků a obav, které lze jen těžko vypnout – i když si uvědomujeme, jaký vliv na nás denně mají. To se samozřejmě týká našich investičních rozhodnutí stejně jako čehokoli jiného.
Zdroj: Unsplash
Behaviorální ekonomie vám může pomoci přijímat lepší investiční rozhodnutí
Po celá desetiletí nebyly investiční příležitosti o moc bezpečnější než General Electric. Společnost, která na konci 19. století začínala jako společnost vyrábějící elektrické osvětlení, se stala jedním z nejmocnějších a nejziskovějších konglomerátů dvacátého století. Každý v Americe věděl, co znamenají iniciály „GE“, a i když se dvacáté století chýlilo ke konci, většina investorů věřila, že společnost je v dobrých rukou a bude i nadále prosperovat.
Na konci roku 2015 vykreslil bývalý generální ředitel GE Jeff Immelt růžovou budoucnost, v níž budou zisky díky novým špičkovým elektrárnám, zdravotnickým technologiím a tryskovým motorům vzkvétat. Immelt si dokonce stanovil ambiciózní cíl, že do tří let vzroste cena jedné akcie GE z 1,20 USD na 2,00 USD.
Bohužel to tak nedopadlo. Místo toho se cena za akcii v letech 2015 až 2018 propadla na srdcervoucích 65 centů. Po cestě se mnoho investorů tvrdošíjně vydalo ke dnu spolu s lodí. Proč? Behaviorální ekonomie. Investoři byli zaslepeni emocemi a předsudky, které jim bránily vidět GE jinak než jako bezpečnou a spolehlivou sázku. Generální ředitel GE předložil investorům příběh, který neviděli důvod nepřijmout – i když varovné signály byly pro nezasvěcené zřejmé.
Zdroj: Getty Images
Behaviorální ekonomie se zabývá tím, jak sociální, psychologické a emocionální aspekty lidské povahy ovlivňují ekonomiku a investování. Představuje kombinaci kognitivních behaviorálních faktorů, které je třeba brát v úvahu při přijímání důležitých finančních rozhodnutí – například vědět, které akcie si vybrat, kdy zůstat v klidu, kdy prodat nebo obchodovat a kolik investovat.
Autor Michael Bailey identifikoval 12 kroků v procesu výběru akcií – spolu se 100 tipy kognitivně-behaviorálního koučinku – které vám pomohou nasměrovat se správným směrem. I když se nebudeme zabývat podrobnostmi každého z těchto tipů, zdůrazníme jeden nebo dva z každého z 12 kroků, abyste se mohli vyhnout hlavním nástrahám, které, jak známo, potopily i ty nejzkušenější investory.
Zúžte své možnosti pomocí kombinace libertariánského a otcovského přístupu
Než se pustíme do podrobností, podívejme se na investiční cyklus z většího nadhledu. Na nejzákladnější úrovni je investování proces, který zahrnuje následující: hledání nových nápadů, zkoumání společností, mapování dlouhodobých očekávání, rozhodování o načasování a velikosti investice, nákup a analýzu výsledků, zvažování, kdy prodat nebo neprodat, přehodnocení očekávání a zaměření se na učení a zlepšování.
S tímto vědomím začněme s hledáním nových nápadů a průzkumem podniků. Pokud jde o investování, není o možnosti nouze. Ve skutečnosti jich je příliš mnoho na to, abychom je všechny skutečně zvážili. Proto je první investiční tip o tom, že někdy méně znamená více.
Některé tradiční ekonomické teorie tvrdí, že čím více možností volby spotřebitelé mají, tím lépe se jim daří. To však nemusí nutně platit. Není těžké dosáhnout bodu, kdy hojnost možností volby může vést k tomu, čemu behaviorální vědci říkají paradox volby. V podstatě se tak stane, když existuje tolik možností, že je prakticky nemožné se rozhodnout.
Zdroj: Unsplash
Autor a nositel Nobelovy ceny za ekonomii Richard Thaler ve své knize Nudge hovoří o roli architekta volby. Jedná se o odborníka, který může vstoupit do situace a pomoci týmům a organizacím, které čelí paradoxu volby, učinit lepší rozhodnutí. Tento proces spočívá ve zúžení výběru. Eliminace možností volby. Poskytnutí menšího počtu možností.
Další zajímavé kapitoly z knihy
Neutralizujte své předsudky tím, že si dáte k dispozici řadu různých možností
Dva skvělé nástroje pro lepší investování jsou investiční teze a investiční výbor.
Nedovolte, aby vás vnější vlivy, jako je mediální šum, nutily k předčasnému prodeji
Učte se ze svých úspěchů a chyb a osvojte si růstové myšlení
Závěrečné shrnutí
V rámci investičního cyklu, kdy se zkoumají možnosti, vybírají akcie, analyzuje se jejich vývoj a zjišťuje se, kdy prodat a kdy ne, působí řada behaviorálních a psychologických faktorů. Předsudky, obavy a vnitřní i vnější vlivy mohou způsobit, že se investoři na každém kroku rozhodují špatně. To je oblast behaviorální ekonomie – a rozpoznání těchto faktorů vám může pomoci vyhnout se nástrahám, zachovat si čistou hlavu a rozhodovat se méně na základě emocí a více na základě reálných důkazů a poznatků.
Přemýšlejte. Investujte. se zabývá behaviorální ekonomií, oborem, který zkoumá roli lidských emocí a chování při finančním rozhodování. Zkoumá, jak nevědomé předsudky a vrozené averze lidí ovlivňují jejich rozhodování v každém aspektu investičního procesu.Michael Bailey je zkušený výběrčí akcií a portfolio manažer, který dříve pracoval ve společnostech Bear Stearns a Raymond James. Během své kariéry se stal expertem na využívání principů behaviorální ekonomie, které mu pomáhají řídit svá rozhodnutí. V současné době je ředitelem výzkumu a předsedou investičního výboru investiční společnosti FBB Capital Partners se sídlem ve Washingtonu.Termín behaviorální ekonomie může znít vnuceně, ale vychází z prostého faktu, že emoce a životní zkušenosti ovlivňují rozhodování lidí. Jako lidé máme každý z nás soubor předsudků a obav, které lze jen těžko vypnout – i když si uvědomujeme, jaký vliv na nás denně mají. To se samozřejmě týká našich investičních rozhodnutí stejně jako čehokoli jiného.Po celá desetiletí nebyly investiční příležitosti o moc bezpečnější než General Electric. Společnost, která na konci 19. století začínala jako společnost vyrábějící elektrické osvětlení, se stala jedním z nejmocnějších a nejziskovějších konglomerátů dvacátého století. Každý v Americe věděl, co znamenají iniciály „GE“, a i když se dvacáté století chýlilo ke konci, většina investorů věřila, že společnost je v dobrých rukou a bude i nadále prosperovat.Na konci roku 2015 vykreslil bývalý generální ředitel GE Jeff Immelt růžovou budoucnost, v níž budou zisky díky novým špičkovým elektrárnám, zdravotnickým technologiím a tryskovým motorům vzkvétat. Immelt si dokonce stanovil ambiciózní cíl, že do tří let vzroste cena jedné akcie GE z 1,20 USD na 2,00 USD.Bohužel to tak nedopadlo. Místo toho se cena za akcii v letech 2015 až 2018 propadla na srdcervoucích 65 centů. Po cestě se mnoho investorů tvrdošíjně vydalo ke dnu spolu s lodí. Proč? Behaviorální ekonomie. Investoři byli zaslepeni emocemi a předsudky, které jim bránily vidět GE jinak než jako bezpečnou a spolehlivou sázku. Generální ředitel GE předložil investorům příběh, který neviděli důvod nepřijmout – i když varovné signály byly pro nezasvěcené zřejmé.Behaviorální ekonomie se zabývá tím, jak sociální, psychologické a emocionální aspekty lidské povahy ovlivňují ekonomiku a investování. Představuje kombinaci kognitivních behaviorálních faktorů, které je třeba brát v úvahu při přijímání důležitých finančních rozhodnutí – například vědět, které akcie si vybrat, kdy zůstat v klidu, kdy prodat nebo obchodovat a kolik investovat.Autor Michael Bailey identifikoval 12 kroků v procesu výběru akcií – spolu se 100 tipy kognitivně-behaviorálního koučinku – které vám pomohou nasměrovat se správným směrem. I když se nebudeme zabývat podrobnostmi každého z těchto tipů, zdůrazníme jeden nebo dva z každého z 12 kroků, abyste se mohli vyhnout hlavním nástrahám, které, jak známo, potopily i ty nejzkušenější investory.Než se pustíme do podrobností, podívejme se na investiční cyklus z většího nadhledu. Na nejzákladnější úrovni je investování proces, který zahrnuje následující: hledání nových nápadů, zkoumání společností, mapování dlouhodobých očekávání, rozhodování o načasování a velikosti investice, nákup a analýzu výsledků, zvažování, kdy prodat nebo neprodat, přehodnocení očekávání a zaměření se na učení a zlepšování.S tímto vědomím začněme s hledáním nových nápadů a průzkumem podniků. Pokud jde o investování, není o možnosti nouze. Ve skutečnosti jich je příliš mnoho na to, abychom je všechny skutečně zvážili. Proto je první investiční tip o tom, že někdy méně znamená více.Některé tradiční ekonomické teorie tvrdí, že čím více možností volby spotřebitelé mají, tím lépe se jim daří. To však nemusí nutně platit. Není těžké dosáhnout bodu, kdy hojnost možností volby může vést k tomu, čemu behaviorální vědci říkají paradox volby. V podstatě se tak stane, když existuje tolik možností, že je prakticky nemožné se rozhodnout.Autor a nositel Nobelovy ceny za ekonomii Richard Thaler ve své knize Nudge hovoří o roli architekta volby. Jedná se o odborníka, který může vstoupit do situace a pomoci týmům a organizacím, které čelí paradoxu volby, učinit lepší rozhodnutí. Tento proces spočívá ve zúžení výběru. Eliminace možností volby. Poskytnutí menšího počtu možností.
Neutralizujte své předsudky tím, že si dáte k dispozici řadu různých možností
Dva skvělé nástroje pro lepší investování jsou investiční teze a investiční výbor.
Nedovolte, aby vás vnější vlivy, jako je mediální šum, nutily k předčasnému prodeji
Učte se ze svých úspěchů a chyb a osvojte si růstové myšlení
V rámci investičního cyklu, kdy se zkoumají možnosti, vybírají akcie, analyzuje se jejich vývoj a zjišťuje se, kdy prodat a kdy ne, působí řada behaviorálních a psychologických faktorů. Předsudky, obavy a vnitřní i vnější vlivy mohou způsobit, že se investoři na každém kroku rozhodují špatně. To je oblast behaviorální ekonomie – a rozpoznání těchto faktorů vám může pomoci vyhnout se nástrahám, zachovat si čistou hlavu a rozhodovat se méně na základě emocí a více na základě reálných důkazů a poznatků.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...