Věk informací je na vzestupu, možná dokonce vyboulený. Kdybyste se pokusili stáhnout všechna dnes dostupná data, potřebovali byste na to více než 180 milionů let. A to se děje ve stejné době, kdy stále vytváříme více než 1 bilion megabajtů nových informací denně.
Mohli byste si tedy představit, že všechny tyto informace podnítí zrychlení inovací, které by odpovídalo objemu dat. Ale ani s umělou inteligencí a generativními technologiemi, jako je ChatGPT, neděláme dostatečně velké pokroky vzhledem k tomu, co máme k dispozici. Naposledy jsme se totiž ocitli v období výrazných inovací, kdy jsme usilovali o myšlenky s největší jiskrou, před více než 120 lety, v období zvaném věk prozření.
Naproti tomu dnes se často ocitáme na mrtvém bodě, zahlceni příliš velkým množstvím dat nebo nápadů, neschopni se rozhodnout, čím se zabývat, abychom urychlili inovace v našich organizacích a na celospolečenské úrovni vyřešili naše největší výzvy. Jak poznáme, který nápad má největší hodnotu?
Inovace, velké i malé, začínají novým nápadem. Často se tyto nápady objevují jako moment prozření – výsledek nového spojení v našem mozku, které vzniklo mezi stávajícími a novými informacemi. Je to vytvoření nové cesty, která spustí jiskru inovační energie. Právě po takových převratných vhledech touží bankéři, aby mohli vytvářet nové finanční produkty pro své zákazníky, marketéři, aby mohli přilákat nové demografické skupiny pro své produkty, a politici, aby mohli vytvářet politiky, které vyvolají jejich podporu na nové úrovni. Vhled je také to, co umožňuje spisovatelům, televizním producentům, autorům projevů a komikům dojímat lidi. Uvnitř organizací je vhled aktivní složkou učení, školení, koučování a mentoringu, stejně jako iniciativ na změnu jakéhokoli druhu. Jednoduše řečeno, vhled mění náš pohled na svět.

Abychom urychlili inovace, musíme nejprve zvýšit množství našich poznatků. Studie ukazují, že vhled zahrnuje tiché signály hluboko v mozku, těsně pod povrchem vědomí. Cokoli, co nám pomůže všímat si tichých signálů – například odchod od počítače mezi schůzkami nebo vypnutí sociálních médií při pití ranní kávy – může zvýšit šanci na vhled. Samozřejmě to ztěžuje zvýšené používání technologií, které každou chvíli zaplňují upozorněními a nekonečným přísunem obsahu, čímž přehlušují signály, které se nacházejí těsně pod naším vědomím. Mít více vhledů tedy znamená vytvořit prostor pro to, aby se ticho dostalo na povrch.
Kromě zvýšení množství vhledů chceme také zvýšit jejich kvalitu – abychom byli schopni roztřídit velké nové nápady a najít ty, které mají skutečnou hodnotu, což může být těžko měřitelné. Vzpomeňte si, kdy jste naposledy přišli na poradu a čelili jste množství nápadů na nové produkty, aniž byste měli možnost určit kvalitu těchto nápadů nebo to, jak by některý z nich mohl vytvořit insight pro zákazníky. Bylo by neuvěřitelně těžké snažit se rozklíčovat, se kterými nápady pokračovat.
Na scénu přichází Heuréka stupnice. Stupnice Eureka Scale, která debutovala v roce 2015, nám umožňuje posoudit sílu našich insightových zážitků na pětibodové stupnici, přičemž insight pátého stupně zahrnuje nejbohatší emocionální, motivační a zapamatovatelné prvky. Vzpomeňte si například na nedávný vhled, který se objevil v hloubi vaší mysli, když jste myli nádobí, a na který jste zapomněli, když jste si sedli ke stolu. Mohlo se jednat o vhled první nebo druhé úrovně, protože se nedostal dál než do vaší kuchyně. Nyní si vzpomeňte na okamžik, který ve vás vyvolal výkřik vzrušení, kdy jste konečně navázali rozhodující spojení, které vyneslo projekt, na němž pracujete, do nových výšin – něco, co vás přimělo přestat s tím, co jste dělali, a zapsat si to, abyste nezapomněli, a neopustilo vaši paměť po několik týdnů. Tohle mohl být vhled čtvrté úrovně. Nyní si vzpomeňte na některé momenty, které vám skutečně změnily život, například na okamžik, kdy jste si uvědomili, že práce, kterou jste měli, neumožňovala využít váš skutečný potenciál, a přiměla vás k riskantnímu, ale úspěšnému skoku do nové kariéry. To je pravděpodobně vhled páté úrovně.
Naše prožitky prozření jsou výsledkem kombinovaného působení pěti prvků, z nichž každý má různou intenzitu a přispívá k hodnotám na stupnici. Vzpomeňte si, kdy jste naposledy prožili intenzivní vhled: emoce, které jste pociťovali, mohly spočívat v úlevě nebo štěstí a motivační pohnutka vás možná přiměla ponořit se do projektu hlouběji. Skutečnost, že jste si tento zážitek tak dobře zapamatovali, neboli to, čemu se říká „výhoda paměti vhledu“, mohla vést k opakovanému úžasu známému jako následné šoky, o kterých jste poté přemýšleli, a k dalším myšlenkám nebo důsledkům, které následovaly. Škála Heuréka spojuje těchto pět proměnných do jediné hodnoty a umožňuje nám definovat důležitost nové myšlenky.

Vzhledem k tomu, že vhled je jedním z nejlepších způsobů, jak podpořit angažovanost, inovace a změnu chování, má škála Eureka široké využití pro měření a zlepšování výkonnosti jednotlivců i organizací. Například v jakékoli komunikační nebo marketingové strategii, jejímž hlavním cílem je zvýšit sdílení nápadů nebo akci, mohou organizace testovat několik přístupů ke sdělování informací na základě stupnice Eureka. Sdělení, které u skupiny zákazníků vyvolá největší vhled, zvýší pravděpodobnost, že budou jednat nebo sdílet tyto informace.
Podobně bude jakákoli iniciativa v oblasti vzdělávání, koučování nebo vedení nejúspěšnější, pokud bude motivovat lidi k akci. Stupnici Heuréka lze použít jako měřítko toho, jak účinný byl jakýkoli druh vzdělávací intervence pro růst účastníků – ať už v daném okamžiku, nebo po něm. Zvažte, jak užitečná by mohla být škála Eureka při posuzování hodnoty nápadů po týmovém výjezdním zasedání nebo v různých typech pracovních prostředí a vzdělávacích přístupů.
K tomu, aby organizace mohly těžit z dalšího věku vhledu, nestačí snažit se získat přístup k více datům nebo zvýšit počet vhledů, které generujeme. Místo toho je třeba vytvořit prostor pro to, aby se ze všech informací vynořily ty největší nápady. Používání sdíleného jazyka Heuréka stupnice jako způsobu měření toho, jak důležité jsou nápady ve vztahu k sobě navzájem, umožní lepší rozhodování směřující k životaschopným a konkurenceschopným výsledkům. A pokud chceme vstoupit do nového věku vhledu, musíme navrhnout naše prostředí tak, aby umožnilo vynoření těch nejlepších možných vhledů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky