Chile mění svůj model těžby a produkce lithia a vláda usiluje o získání většinového podílu v nových smlouvách se soukromými společnostmi. Prezident Gabriel Boric se snaží o spravedlivější rozdělení bohatství z chilských zdrojů, aniž by ohrozil pozici země jako významného hráče v oblasti přechodu na čistou energii.
Přechodem světového výrobce lithia č. 2 na státem řízený systém hrozí, že bude omezena dodávka nejcennějšího minerálu v dodavatelském řetězci baterií, a to právě v době, kdy ho svět automobilů potřebuje více než kdy jindy.
„Peníze jsou zbabělé,“ prohlásil tento týden kanadský těžařský miliardář Robert Friedland a předpověděl, že nový chilský rámec odradí investice. „Při prvním náznaku problémů utečou.“
Podle současného chilského modelu společnosti podepisují provozní smlouvy a jsou jim přidělovány kvóty. Licenční poplatky odváděné vládě jsou zdaleka nejvyšší na světě a činí 40 % vývozní ceny lithia. Díky pouhým dvěma provozům v jediné solné pláni ztratilo Chile podíl na celosvětové produkci ve prospěch zemí s přívětivějšími pravidly pro investory, jako je Argentina.

Nejistota, jak bude nový model státního vlastnictví fungovat, je „obrovským negativem“, řekl Joe Lowry, zakladatel poradenské společnosti Global Lithium. Akcie společnosti SQM, která provozuje největší solankový provoz na světě v severní poušti Chile, se 21. dubna, den poté, co Boric oznámil svou novou strategii, propadly o rekordních 19 %. Společnost Albemarle Corp. – další chilský producent – klesla o 10 %.
Boric chce získat větší podíl z neočekávaných výnosů z těžby, aby pomohl financovat školy, nemocnice, silnice a mosty a řešit nerovnosti v důsledku sociálních protestů, které vypukly v roce 2019. Jeho model bude také vyžadovat, aby si provozy v jednom z nejsušších míst na Zemi osvojily novou techniku, která spotřebovává méně vody, ačkoli tato metoda je v měřítku relativně nevyzkoušená a zpočátku může znamenat nižší produkci.
„Cílem je kontrola,“ řekl ministr hospodářství Nicolas Grau v rozhovoru pro agenturu Bloomberg. Různá zásadní rozhodnutí, která společnosti přijímají, musí „odpovídat zájmům, které máme jako země“.
Boricova administrativa uvedla, že její kroky byly přijaty pozitivně, protože společnosti vidí výhody partnerství se státem v projektech, které by mohly využívat více největších světových zdrojů. Získání souhlasu místních komunit a širší společnosti a překonání byrokracie může být pro společnosti snazší, pokud mají stát jako partnera.
Podle analytika společnosti BTG Pactual Cesara Pereze-Novoa se tyto výhody mohou týkat menších průzkumných společností, ale zavedenější hráči by raději neměli být odsunuti do méně významných rolí.

Vláda slíbila, že bude respektovat stávající dohody se společnostmi SQM a Albemarle, které dodávají baterie společnostem Tesla Inc. a jihokorejskému výrobci baterií LG Energy Solution Ltd. Vláda dala oběma stávajícím výrobcům dvě možnosti: ponechat si plnou kontrolu po zbytek svých smluv a riskovat, že o ni přijdou, nebo nechat stát, aby dříve převzal většinový podíl s tím, že by mohli fungovat déle.
Společnost SQM, jejíž smlouva vyprší v roce 2030, uvedla, že očekává dohodu o pokračování těžby podle nového modelu, zatímco společnost Albemarle má větší flexibilitu, protože její smlouva vyprší až v roce 2043.
Nový chilský model těžby lithia byl sice dobře připraven, ale přesto mnohé investory překvapil. Podle analytiků Citigroup se investoři budou pravděpodobně držet stranou, dokud se nevyjasní otázka sdílení finančních rizik. Pokud bude nejistota přetrvávat, mohli by přesměrovat kapitál do australských a kanadských společností, napsali tento týden ve zprávě pro klienty. Dalším možným příjemcem je Argentina.
I když se peníze přesunou do jiných zemí, výrobci elektromobilů nemusí mít čas čekat, než se tyto projekty v prvních státech rozběhnou a začnou vyrábět, což trvá roky. Surovinový nacionalismus sílí i jinde: mexický prezident Andrés Manuel López Obrador prohlásil, že lithium je pro soukromé investory příliš strategické, a Myanmar, Zimbabwe a Indonésie zavedly omezení týkající se různých komodit.
„Chile má nezpochybnitelnou pověst v oblasti získávání kritických nerostných surovin pro celý svět a tato konkrétní událost – přinejmenším pro svět elektromobilů – vnáší do dodavatelského řetězce novou nejistotu,“ uvedl Perez-Novoa ze společnosti BTG Pactual. „Tato nejistota je kontraproduktivní pro trh s lithiem jako celek, a tím i pro odvětví elektromobilů, které dodávky potřebuje.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky