Apple Vision Pro nebo Meta Quest? Analytici dávají přednost jednomu z nich před budoucností VR technologií
Společnosti Apple (AAPL) a Meta Platforms (META) sázejí na technologii virtuální reality jako na další velkou věc ve spotřební elektronice, ale odborníci stále neví, která společnost má správnou strategii.
Nedávné oznámení společnosti Apple o náhlavní soupravě Vision Pro v ceně 3 499 USD přichází v době, kdy zdánlivě ochladlo nadšení pro „metaverzi“ – prostor virtuální reality, kde mohou uživatelé komunikovat s počítačem vytvořeným prostředím a ostatními uživateli.
Ačkoli tato cenovka vyvolala také svůj díl kritiky, Andrew Uerkwitz, akciový analytik společnosti Jefferies, nepovažuje vysokou částku společnosti Apple za chybný krok.
V pořadu „Tale of the Tape“ televize CNBC řekl, že vynikající technologie Vision Pro ve srovnání s jinými náhlavními soupravami pro virtuální a rozšířenou realitu ospravedlňuje jeho vysokou cenu.
„Ta technologie překonává vše, co jsme kdy viděli. Je to zasloužená cena,“ řekl a zároveň připustil, že počáteční cena může některé potenciální kupce odradit.
Na otázku ohledně strategie společnosti Meta a toho, zda by Quest za 299 dolarů mohl konkurovat Vision Pro od společnosti Apple, odpověděl, že obě společnosti sledují odlišné přístupy.
Zdroj: Getty Images
Apple se podle něj snaží nově definovat náhlavní soupravu jako osobní výpočetní zařízení a ve svých prezentacích používá termíny jako „prostorový výpočetní systém“ a „osobní výpočetní systém“. Naproti tomu Meta propaguje svou náhlavní soupravu především jako zábavní produkt. Podle Uerkwitze je toto umístění společnosti Apple strategické – tím, že je Vision Pro prezentován jako počítačový produkt, mohou potenciální kupující srovnávat jeho cenu s Macem Pro, a nikoli s levnějším Questem.
Navzdory nadšení, které Apple Vision Pro provází, jiní analytici nabádají k opatrnosti. Banka UBS snížila hodnocení akcií společnosti Apple na „neutrální“ (neboli držet) kvůli mírnějšímu růstu prodeje iPhonů a služeb a uvedla, že Vision Pro bude v roce 2024 pravděpodobně dodán v méně než 1 milionu kusů kvůli omezením v dodavatelském řetězci.
„Ačkoli jsme Vision Pro výslovně nezařadili do naší prognózy, domníváme se, že dodávky by mohly být omezeny na ~750 000 kusů,“ uvedli analytici UBS pod vedením Davida Vogta v poznámce klientům 12. června.
„Naše kontroly navíc naznačují, že marže tohoto zařízení se pravděpodobně pohybuje kolem 40 % a více, což znamená, že by zařízení mohlo přidat 5 centů k [zisku na akcii] nebo zvýšit růst o 80 [bazických bodů], což není dost na to, aby to pohnulo s akciemi Apple obchodovanými na téměř 30násobku.“
Zařízení Apple Vision Pro, jehož uvedení na trh se očekává v roce 2024, umožňuje uživatelům komunikovat s obsahem a oblíbenými aplikacemi pro iPhone bez ovladače. Ačkoli je nepravděpodobné, že by Vision Pro okamžitě přinesl desítky miliard v tržbách, Uerkwitz zůstává optimistický ohledně vytváření hodnoty tohoto zařízení v dlouhodobém horizontu.
Uerkwitz poukázal na minulá uvedení produktů společnosti Apple na trh, konkrétně iPhonu a hodinek Apple Watch, kterým trvalo nějakou dobu, než objevily své primární využití a oslovily širší veřejnost.
Když byl iPhone poprvé oznámen, byl vnímán jako telefon, hudební přehrávač a miniaturní internetový prohlížeč. O třináct let později je nyní zařízením se vším všudy, a to především díky rozmanitému ekosystému aplikací, který se postupem času zformoval.
Podobně hodinky Apple Watch původně debutovaly jako luxusní doplněk na zápěstí, ale od té doby se vyvinuly v zařízení zaměřené na zdraví. „Když se podíváte na hodinky, původně se je snažili umístit jako luxusní položku… A nakonec se prodá více zařízení než v celém Švýcarsku,“ dodal Uerkwitz.
Podle analytika Jefferies si Apple spoluprací s herním enginem Unity, který podporuje tvorbu 3D obsahu v reálném čase, připravuje půdu pro vývojáře, kteří budou náhlavní soupravě Vision Pro diktovat konečné případy použití.
Tom Forte, akciový analytik společnosti DA Davidson, rovněž vyjádřil skepsi ohledně přijetí nové technologie VR spotřebiteli, především kvůli její vysoké ceně.
„I když věříme, že významný vstup společnosti Apple do oblasti VR hardwaru by měl sloužit jako katalyzátor přijetí, přetrvávají důležité strukturální problémy,“ poznamenal Forte.
Analytici DA Davidson naopak vidí, že Meta z oznámení společnosti Apple získá.
„Podle našeho názoru může společnost Meta Platforms těžit z toho, že Apple podporuje přijetí spotřebiteli, a protože nabízí hardware za mnohem nižší ceny,“ uvedl Forte s odkazem na Meta Quest 3, náhlavní soupravu VR od společnosti Meta Platforms, která byla uvedena na trh začátkem tohoto měsíce za 499 USD s cílovým datem na podzim.
Nedávné oznámení společnosti Apple o náhlavní soupravě Vision Pro v ceně 3 499 USD přichází v době, kdy zdánlivě ochladlo nadšení pro „metaverzi“ – prostor virtuální reality, kde mohou uživatelé komunikovat s počítačem vytvořeným prostředím a ostatními uživateli.Ačkoli tato cenovka vyvolala také svůj díl kritiky, Andrew Uerkwitz, akciový analytik společnosti Jefferies, nepovažuje vysokou částku společnosti Apple za chybný krok.V pořadu „Tale of the Tape“ televize CNBC řekl, že vynikající technologie Vision Pro ve srovnání s jinými náhlavními soupravami pro virtuální a rozšířenou realitu ospravedlňuje jeho vysokou cenu.„Ta technologie překonává vše, co jsme kdy viděli. Je to zasloužená cena,“ řekl a zároveň připustil, že počáteční cena může některé potenciální kupce odradit.Na otázku ohledně strategie společnosti Meta a toho, zda by Quest za 299 dolarů mohl konkurovat Vision Pro od společnosti Apple, odpověděl, že obě společnosti sledují odlišné přístupy.Apple se podle něj snaží nově definovat náhlavní soupravu jako osobní výpočetní zařízení a ve svých prezentacích používá termíny jako „prostorový výpočetní systém“ a „osobní výpočetní systém“. Naproti tomu Meta propaguje svou náhlavní soupravu především jako zábavní produkt. Podle Uerkwitze je toto umístění společnosti Apple strategické – tím, že je Vision Pro prezentován jako počítačový produkt, mohou potenciální kupující srovnávat jeho cenu s Macem Pro, a nikoli s levnějším Questem.Navzdory nadšení, které Apple Vision Pro provází, jiní analytici nabádají k opatrnosti. Banka UBS snížila hodnocení akcií společnosti Apple na „neutrální“ kvůli mírnějšímu růstu prodeje iPhonů a služeb a uvedla, že Vision Pro bude v roce 2024 pravděpodobně dodán v méně než 1 milionu kusů kvůli omezením v dodavatelském řetězci.„Ačkoli jsme Vision Pro výslovně nezařadili do naší prognózy, domníváme se, že dodávky by mohly být omezeny na ~750 000 kusů,“ uvedli analytici UBS pod vedením Davida Vogta v poznámce klientům 12. června.„Naše kontroly navíc naznačují, že marže tohoto zařízení se pravděpodobně pohybuje kolem 40 % a více, což znamená, že by zařízení mohlo přidat 5 centů k [zisku na akcii] nebo zvýšit růst o 80 [bazických bodů], což není dost na to, aby to pohnulo s akciemi Apple obchodovanými na téměř 30násobku.“Zařízení Apple Vision Pro, jehož uvedení na trh se očekává v roce 2024, umožňuje uživatelům komunikovat s obsahem a oblíbenými aplikacemi pro iPhone bez ovladače. Ačkoli je nepravděpodobné, že by Vision Pro okamžitě přinesl desítky miliard v tržbách, Uerkwitz zůstává optimistický ohledně vytváření hodnoty tohoto zařízení v dlouhodobém horizontu.Uerkwitz poukázal na minulá uvedení produktů společnosti Apple na trh, konkrétně iPhonu a hodinek Apple Watch, kterým trvalo nějakou dobu, než objevily své primární využití a oslovily širší veřejnost.Když byl iPhone poprvé oznámen, byl vnímán jako telefon, hudební přehrávač a miniaturní internetový prohlížeč. O třináct let později je nyní zařízením se vším všudy, a to především díky rozmanitému ekosystému aplikací, který se postupem času zformoval.Podobně hodinky Apple Watch původně debutovaly jako luxusní doplněk na zápěstí, ale od té doby se vyvinuly v zařízení zaměřené na zdraví. „Když se podíváte na hodinky, původně se je snažili umístit jako luxusní položku… A nakonec se prodá více zařízení než v celém Švýcarsku,“ dodal Uerkwitz.Podle analytika Jefferies si Apple spoluprací s herním enginem Unity, který podporuje tvorbu 3D obsahu v reálném čase, připravuje půdu pro vývojáře, kteří budou náhlavní soupravě Vision Pro diktovat konečné případy použití.Tom Forte, akciový analytik společnosti DA Davidson, rovněž vyjádřil skepsi ohledně přijetí nové technologie VR spotřebiteli, především kvůli její vysoké ceně.„I když věříme, že významný vstup společnosti Apple do oblasti VR hardwaru by měl sloužit jako katalyzátor přijetí, přetrvávají důležité strukturální problémy,“ poznamenal Forte.Analytici DA Davidson naopak vidí, že Meta z oznámení společnosti Apple získá.„Podle našeho názoru může společnost Meta Platforms těžit z toho, že Apple podporuje přijetí spotřebiteli, a protože nabízí hardware za mnohem nižší ceny,“ uvedl Forte s odkazem na Meta Quest 3, náhlavní soupravu VR od společnosti Meta Platforms, která byla uvedena na trh začátkem tohoto měsíce za 499 USD s cílovým datem na podzim.