Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Státy se dohadují o cílech pro snížení obrovských emisí z lodní dopravy

Na setkáních na vysoké úrovni, která se tento týden konají v Mezinárodní námořní organizaci v Londýně, diskutují jednotlivé země o možnostech dekarbonizace odvětví námořní dopravy.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
4 července, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

V šedivé budově s výhledem na Temži v Londýně začaly v pondělí rozhovory na vysoké úrovni o tom, jak vyčistit průmysl, který zajišťuje více než 80 % světového obchodu a ročně vypouští do zemské atmosféry více oxidu uhličitého než Německo.

Vlivu lodní dopravy na klima se málokdy věnuje stejná pozornost jako letadlům nebo automobilům. Přesto je významným znečišťovatelem životního prostředí a je zodpovědná za téměř 3 % emisí CO2 způsobených člověkem. Očekává se, že námořní obchod se do roku 2050 ještě zvýší, takže energetická transformace – nebo její absence – je v tomto odvětví ještě důležitější.

Jednání, která tento týden povede Mezinárodní námořní organizace, globální regulační orgán se sídlem v Londýně, jsou součástí dlouhé a pomalu se rozbíhající série mezinárodních setkání o tom, jaké ekologické cíle by měl průmysl sledovat a jak jich dosáhnout.

Do konce tohoto týdne by měl být stanoven nový hlavní cíl, i když o jeho přesné formulaci ještě není rozhodnuto. Podle návrhu dokumentu, který v pátek viděla agentura Bloomberg News, se průmysl dohodl, že se pokusí dosáhnout nulové čisté spotřeby „kolem“ roku 2050.

Je to proto, že v souladu s cílem Pařížské dohody omezit globální oteplování na 1,5 stupně Celsia oproti předindustriálnímu období nejde jen o to, kdy musí lodní doprava dosáhnout nulové hodnoty, ale také o emise, které cestou vyprodukuje. Návrh z minulého týdne sice obsahoval „orientační kontrolní body“ pro roky 2030 a 2040, ty však zaostávaly za podobnými návrhy USA, Velké Británie a Kanady i států Evropské unie. 1

Advertisement
Zdroj: Getty Images

Jakýkoli cíl nulových čistých emisí do roku 2050 by však byl krokem vpřed: současný cíl mezinárodní námořní dopravy snížit emise do té doby pouze o 50 %, což je mnohem méně, než by odpovídalo Pařížské smlouvě.

Chcete využít této příležitosti?

Nakonec je cíl pouze cílem. Sám o sobě není závazný. Pokud má průmysl skutečně snížit emise uhlíku, musí v konečném důsledku spalovat méně paliv vyráběných z ropy, na kterých je dnes závislý. Existuje spousta způsobů, jak se v tomto směru posunout, z nichž nejzřetelnější je využití nízkouhlíkových nebo bezuhlíkových alternativ, jako je zelený metanol. Nejde však jen o nová paliva: lodě lze také navrhovat efektivněji, využívat vítr k jejich pohybu po vodě nebo dokonce zachycovat CO2 na palubě.

Přechod v tomto měřítku není zdaleka jednoduchý. Průmysl spotřebuje stovky milionů tun paliva ročně. Výroba takového množství náhradního produktu – nebo ve skutečnosti potenciálně mnohem více vzhledem k relativně vysoké energetické hustotě ropy – je obrovskou výzvou. Navíc musí být k dispozici prakticky všude na světě. A lodě musí být schopné na ně jezdit.

Jedním z možných způsobů, jak dosáhnout takové změny, je zavedení určitého druhu poplatků za emise. Tuto základní myšlenku podpořilo minulý měsíc na globálním finančním summitu v Paříži více než 20 zemí – ačkoli Čína a USA, dvě největší světové ekonomiky, na seznamu podporovatelů výrazně chyběly. Koncepci již dříve podpořily i další státy, stejně jako titán v oblasti obchodování s komoditami Trafigura Group a Mezinárodní námořní komora, obchodní sdružení, které zastupuje více než 80 % obchodní flotily.

„Zdá se, že IMO se chystá přijmout velmi ambiciózní cíle v oblasti snižování emisí skleníkových plynů,“ řekl Simon Bennett, zástupce generálního tajemníka ICS. „Zatím však není jisté, zda mají vlády také chuť rychle vyvinout radikální opatření, jako je například systém „Fund and Reward“ založený na poplatcích, který navrhují majitelé lodí, a který bude nezbytný k tomu, aby tak vysoké ambice byly reálné.“

Dalším možným přístupem je začít omezovat množství emisí skleníkových plynů v poměru k energii spotřebované na lodích. Země EU předložily IMO dokumenty, v nichž navrhují takové opatření, a tvrdí, že by poskytlo lodním společnostem a dodavatelům paliv předvídatelnost, kterou potřebují k investicím do dekarbonizace.

Zdroj: Unsplash

Tyto myšlenky jsou velmi aktuální pro IMO. A přestože se na zasedání tento týden neočekávají žádná konečná rozhodnutí, organizace musí nakonec přijmout opatření – jinak riskuje, že se stane bezvýznamnou, protože ostatní budou postupovat vpřed.

Velké přepravní společnosti již činí kroky. Společnost A.P. Moller-Maersk A/S si objednala 25 lodí, které jsou schopny provozu na ekologický metanol. Konkurenční kontejnerová přepravní společnost CMA CGM očekává, že do roku 2027 bude dodáno 24 lodí s pohonem na bio-metanol, které budou připraveny k provozu na e-metanol. V loňském roce byla poprvé většina objednaných lodí (podle hrubé prostornosti) schopna provozu na alternativní palivo – včetně zkapalněného zemního plynu.

EU již také přišla s vlastními pravidly: lodní doprava bude od příštího roku zahrnuta do jejího systému obchodování s emisemi a vypracovala také nařízení FuelEU o námořní dopravě, které vyžaduje snížení emisí skleníkových plynů v poměru ke spotřebě energie.

Pokud budou ostatní úřady následovat příkladu EU a vytvoří si vlastní požadavky, mohla by lodní doprava čelit změti různých předpisů po celém světě, což by pro tak globalizované odvětví mohlo být noční můrou.

To poukazuje na hlavní rozpor, který je jádrem jednání IMO tento týden. IMO jako celosvětový regulační orgán může sama vytvořit rozsáhlá a univerzální pravidla pro snižování emisí v námořní dopravě. S tolika členskými státy – a protichůdnými zájmy – je však také hlavní výzvou se na těchto pravidlech dohodnout.

Přesto generální tajemník organizace Kitack Lim minulý týden jasně řekl, že nastal čas najít řešení. „Rok 2023 je pro IMO rokem rozhodných opatření v oblasti klimatu,“ řekl.

V šedivé budově s výhledem na Temži v Londýně začaly v pondělí rozhovory na vysoké úrovni o tom, jak vyčistit průmysl, který zajišťuje více než 80 % světového obchodu a ročně vypouští do zemské atmosféry více oxidu uhličitého než Německo.Vlivu lodní dopravy na klima se málokdy věnuje stejná pozornost jako letadlům nebo automobilům. Přesto je významným znečišťovatelem životního prostředí a je zodpovědná za téměř 3 % emisí CO2 způsobených člověkem. Očekává se, že námořní obchod se do roku 2050 ještě zvýší, takže energetická transformace – nebo její absence – je v tomto odvětví ještě důležitější.Jednání, která tento týden povede Mezinárodní námořní organizace, globální regulační orgán se sídlem v Londýně, jsou součástí dlouhé a pomalu se rozbíhající série mezinárodních setkání o tom, jaké ekologické cíle by měl průmysl sledovat a jak jich dosáhnout.Do konce tohoto týdne by měl být stanoven nový hlavní cíl, i když o jeho přesné formulaci ještě není rozhodnuto. Podle návrhu dokumentu, který v pátek viděla agentura Bloomberg News, se průmysl dohodl, že se pokusí dosáhnout nulové čisté spotřeby „kolem“ roku 2050.Je to proto, že v souladu s cílem Pařížské dohody omezit globální oteplování na 1,5 stupně Celsia oproti předindustriálnímu období nejde jen o to, kdy musí lodní doprava dosáhnout nulové hodnoty, ale také o emise, které cestou vyprodukuje. Návrh z minulého týdne sice obsahoval „orientační kontrolní body“ pro roky 2030 a 2040, ty však zaostávaly za podobnými návrhy USA, Velké Británie a Kanady i států Evropské unie. 1Jakýkoli cíl nulových čistých emisí do roku 2050 by však byl krokem vpřed: současný cíl mezinárodní námořní dopravy snížit emise do té doby pouze o 50 %, což je mnohem méně, než by odpovídalo Pařížské smlouvě.Chcete využít této příležitosti?Nakonec je cíl pouze cílem. Sám o sobě není závazný. Pokud má průmysl skutečně snížit emise uhlíku, musí v konečném důsledku spalovat méně paliv vyráběných z ropy, na kterých je dnes závislý. Existuje spousta způsobů, jak se v tomto směru posunout, z nichž nejzřetelnější je využití nízkouhlíkových nebo bezuhlíkových alternativ, jako je zelený metanol. Nejde však jen o nová paliva: lodě lze také navrhovat efektivněji, využívat vítr k jejich pohybu po vodě nebo dokonce zachycovat CO2 na palubě.Přechod v tomto měřítku není zdaleka jednoduchý. Průmysl spotřebuje stovky milionů tun paliva ročně. Výroba takového množství náhradního produktu – nebo ve skutečnosti potenciálně mnohem více vzhledem k relativně vysoké energetické hustotě ropy – je obrovskou výzvou. Navíc musí být k dispozici prakticky všude na světě. A lodě musí být schopné na ně jezdit.Jedním z možných způsobů, jak dosáhnout takové změny, je zavedení určitého druhu poplatků za emise. Tuto základní myšlenku podpořilo minulý měsíc na globálním finančním summitu v Paříži více než 20 zemí – ačkoli Čína a USA, dvě největší světové ekonomiky, na seznamu podporovatelů výrazně chyběly. Koncepci již dříve podpořily i další státy, stejně jako titán v oblasti obchodování s komoditami Trafigura Group a Mezinárodní námořní komora, obchodní sdružení, které zastupuje více než 80 % obchodní flotily.„Zdá se, že IMO se chystá přijmout velmi ambiciózní cíle v oblasti snižování emisí skleníkových plynů,“ řekl Simon Bennett, zástupce generálního tajemníka ICS. „Zatím však není jisté, zda mají vlády také chuť rychle vyvinout radikální opatření, jako je například systém „Fund and Reward“ založený na poplatcích, který navrhují majitelé lodí, a který bude nezbytný k tomu, aby tak vysoké ambice byly reálné.“Dalším možným přístupem je začít omezovat množství emisí skleníkových plynů v poměru k energii spotřebované na lodích. Země EU předložily IMO dokumenty, v nichž navrhují takové opatření, a tvrdí, že by poskytlo lodním společnostem a dodavatelům paliv předvídatelnost, kterou potřebují k investicím do dekarbonizace.Tyto myšlenky jsou velmi aktuální pro IMO. A přestože se na zasedání tento týden neočekávají žádná konečná rozhodnutí, organizace musí nakonec přijmout opatření – jinak riskuje, že se stane bezvýznamnou, protože ostatní budou postupovat vpřed.Velké přepravní společnosti již činí kroky. Společnost A.P. Moller-Maersk A/S si objednala 25 lodí, které jsou schopny provozu na ekologický metanol. Konkurenční kontejnerová přepravní společnost CMA CGM očekává, že do roku 2027 bude dodáno 24 lodí s pohonem na bio-metanol, které budou připraveny k provozu na e-metanol. V loňském roce byla poprvé většina objednaných lodí schopna provozu na alternativní palivo – včetně zkapalněného zemního plynu.EU již také přišla s vlastními pravidly: lodní doprava bude od příštího roku zahrnuta do jejího systému obchodování s emisemi a vypracovala také nařízení FuelEU o námořní dopravě, které vyžaduje snížení emisí skleníkových plynů v poměru ke spotřebě energie.Pokud budou ostatní úřady následovat příkladu EU a vytvoří si vlastní požadavky, mohla by lodní doprava čelit změti různých předpisů po celém světě, což by pro tak globalizované odvětví mohlo být noční můrou.To poukazuje na hlavní rozpor, který je jádrem jednání IMO tento týden. IMO jako celosvětový regulační orgán může sama vytvořit rozsáhlá a univerzální pravidla pro snižování emisí v námořní dopravě. S tolika členskými státy – a protichůdnými zájmy – je však také hlavní výzvou se na těchto pravidlech dohodnout.Přesto generální tajemník organizace Kitack Lim minulý týden jasně řekl, že nastal čas najít řešení. „Rok 2023 je pro IMO rokem rozhodných opatření v oblasti klimatu,“ řekl.
Tagy: businessemiselodní doprava


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    22:43

    Ruské akcie klesají při uzavření trhu; index MOEX Russia zůstává stabilní.

    22:34

    Coca-Cola se zapojuje do závěrečných jednání o záchraně prodeje Costa Coffee, uvádí FT.

    22:20

    Let United Airlines se vrátil z důvodu poruchy motoru na letiště v oblasti DC.

    22:14

    Sobi se chystá koupit Arthrosi Therapeutics za 950 milionů dolarů

    12:54

    Jaký dopad má oslabující rupie na makroekonomiku?

    12:44

    Růst Indie v roce 2026 zpomalí, přesto zůstane nejsilnější mezi předními ekonomikami.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025

    Investiční banka Citi se domnívá, že akcie společnosti Boeing vstupují do nového roku v mimořádně zajímavé pozici a mohou nabídnout...

    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Burzovnísvět

    IPO JST a Beta Technologies: emise potvrzují sílu závěru roku 2025

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    GE Vernova láme rekordy po vylepšeném výhledu a štědré dividendové politice

    11 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel níže, investoři jsou opatrní před rozhodnutím Fedu

    9 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025

    Akcie jsou před rozhodnutím Fedu volatilní; pozornost se soustředí na trh práce

    9 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.