Jak se z influencerů stali noví tvůrci hudby ve službě Spotify
Navzdory všem chmurným zprávám o hudbě generované umělou inteligencí a algoritmické kurátorské práci může být za rohem Spotify podivný posun zaměřený na člověka.
Nová generace tastemakerů a kurátorů – říkejme jim influenceři Spotify – kteří se objevují na streamovací službě, má potenciál změnit způsob, jakým lidé objevují hudbu: Využívají svých značných příznivců na sociálních sítích, aby přivedli své příznivce na své účty na Spotify, a nabízejí vysoce kurátorské seznamy skladeb jako alternativu k vlastním doporučením streamera. Například Ari Elkins, který má na TikToku více než 2,1 milionu sledujících a více než 40 veřejných playlistů s tisíci lajky.
Tito vlivní lidé přicházejí v době, kdy se přístup k objevování hudby a streamování drasticky mění, a pokud si chce Spotify udržet svou hegemonii v hudebním průmyslu, možná bude muset začít dávat pozor.
Tatiana Cirisano, vedoucí analytička hudebního průmyslu ve společnosti MIDiA Research, říká, že pozice služby Spotify v oblasti vyhledávání hudby v posledních letech klesá. „Před pěti lety byl RapCaviar a playlisty, které sestavuje Spotify, místem, kde jste objevovali novou hudbu,“ říká, „zatímco nyní tyto playlisty mnohem více reagují na to, co se již děje na jiných platformách.“
Zdroj: Burzovnísvět.cz
Překvapivě lidé nevyhledávají hudbu na Spotify tolik jako mimo platformu. „Pro všechny spotřebitele je při hledání nejčastějším zdrojem YouTube a až za ním rádio,“ říká Cirisano. „Ale pro mladé ve věku 16 až 19 let je to YouTube a pak TikTok.“ Výzvou je tedy dostat uživatele z TikToku nebo YouTube na Spotify, což je přesně to, o co influenceři Spotify své publikum žádají.
Kelsie Herzog (influencerka Spotify a TikToker známá jako @theyellowbutton) tvrdí, že TikToks začala vytvářet z nudy, ale to se rychle změnilo. „Moje druhé nebo třetí video vybouchlo z ničeho nic,“ říká. „Z 6 000 sledujících jsem se během dvou nebo tří dnů dostala na 50 000. . . . Prostě se to stalo.“ Ale pak se stalo něco jiného: Její fanoušci ji začali žádat o personalizované seznamy skladeb.
Její obsah se již dříve týkal novinek, sběratelství vinylů a žánrových doporučení, ale pak se začala více zaměřovat na kurátorství a začala inzerovat své vlastní veřejné playlisty; dokonce spustila Patreon, kde si fanoušci mohli zaplatit, aby jim vytvořila osobní playlist. „Nejdřív jsem si říkala: ‚Lidé by za to platili?‘. Přišlo mi to tak bizarní,“ říká Kelsie Herzog. Ale stala se z toho běžná součást její značky: Říká, že vytvořila více než 1 300 playlistů.
Když si někdo zakoupí vlastní playlist (obvykle za cenu kolem 15 až 20 dolarů), Herzog ho osloví s dotazem, co se mu líbí, co se mu nelíbí a jakou celkovou atmosféru nebo náladu si přeje. Na základě několika doplňujících otázek a průzkumu jim Herzog sestaví playlist s nejméně 45 skladbami. Kromě toho si její sledující mohou za 5 dolarů měsíčně předplatit „tajný“ playlist měsíce, který není na Herzogově veřejném účtu na Spotify.
Zdroj: Burzovnísvět.cz
Ne každý influencer Spotify vytváří na Patreonu vlastní seznamy skladeb jako tento, ale všichni vytvářejí obsah související s hudbou na jiných sociálních sítích a používají jej k propagaci svých osobních účtů Spotify, které mohou jejich fanoušci sledovat.
Kelsie Herzog naznačuje, že influenceři zaplňují ve službě Spotify zjevnou mezeru. „Například Discover Weekly, ten dostávám každý týden. Ale necítím se při jeho poslechu nijak výjimečně,“ říká. „Ale když si poslechnete jiný playlist od skutečného člověka, je to jako: ‚Aha, tohle je vlastně fakt super‘.“
„To, že má Spotify vliv na hudební průmysl, má hodně společného s jejich vlivnými seznamy skladeb. Nechtěli by udělat nic, co by ho oslabilo,“ říká Eriksson. Obává se, že pokud se platforma stane více sociální, moc se přesune na uživatele, kteří by se pak stali terčem nahrávacích společností a umělců. Ať už se to ale Spotify líbí, nebo ne, možná bude muset tento sociální obrat provést, pokud si chce udržet současné uživatele a konkurovat jim – a její provozovatelé to zřejmě vědí.
Maldonado varoval, že by to společnost Spotify „neměla přehánět“, pokud jde o potenciální sociální obrat společnosti, ale věří, že několik jednoduchých věcí by mohlo přinést změnu: „Myslím, že možnost posílat zprávy a sdílet hudbu prostřednictvím aplikace a snadnější vyhledávání lidí by bylo skvělé, to by mohlo hodně pomoci.“
Nová generace tastemakerů a kurátorů – říkejme jim influenceři Spotify – kteří se objevují na streamovací službě, má potenciál změnit způsob, jakým lidé objevují hudbu: Využívají svých značných příznivců na sociálních sítích, aby přivedli své příznivce na své účty na Spotify, a nabízejí vysoce kurátorské seznamy skladeb jako alternativu k vlastním doporučením streamera. Například Ari Elkins, který má na TikToku více než 2,1 milionu sledujících a více než 40 veřejných playlistů s tisíci lajky.Tito vlivní lidé přicházejí v době, kdy se přístup k objevování hudby a streamování drasticky mění, a pokud si chce Spotify udržet svou hegemonii v hudebním průmyslu, možná bude muset začít dávat pozor.Tatiana Cirisano, vedoucí analytička hudebního průmyslu ve společnosti MIDiA Research, říká, že pozice služby Spotify v oblasti vyhledávání hudby v posledních letech klesá. „Před pěti lety byl RapCaviar a playlisty, které sestavuje Spotify, místem, kde jste objevovali novou hudbu,“ říká, „zatímco nyní tyto playlisty mnohem více reagují na to, co se již děje na jiných platformách.“Překvapivě lidé nevyhledávají hudbu na Spotify tolik jako mimo platformu. „Pro všechny spotřebitele je při hledání nejčastějším zdrojem YouTube a až za ním rádio,“ říká Cirisano. „Ale pro mladé ve věku 16 až 19 let je to YouTube a pak TikTok.“ Výzvou je tedy dostat uživatele z TikToku nebo YouTube na Spotify, což je přesně to, o co influenceři Spotify své publikum žádají.Kelsie Herzog tvrdí, že TikToks začala vytvářet z nudy, ale to se rychle změnilo. „Moje druhé nebo třetí video vybouchlo z ničeho nic,“ říká. „Z 6 000 sledujících jsem se během dvou nebo tří dnů dostala na 50 000. . . . Prostě se to stalo.“ Ale pak se stalo něco jiného: Její fanoušci ji začali žádat o personalizované seznamy skladeb.Její obsah se již dříve týkal novinek, sběratelství vinylů a žánrových doporučení, ale pak se začala více zaměřovat na kurátorství a začala inzerovat své vlastní veřejné playlisty; dokonce spustila Patreon, kde si fanoušci mohli zaplatit, aby jim vytvořila osobní playlist. „Nejdřív jsem si říkala: ‚Lidé by za to platili?‘. Přišlo mi to tak bizarní,“ říká Kelsie Herzog. Ale stala se z toho běžná součást její značky: Říká, že vytvořila více než 1 300 playlistů.Když si někdo zakoupí vlastní playlist , Herzog ho osloví s dotazem, co se mu líbí, co se mu nelíbí a jakou celkovou atmosféru nebo náladu si přeje. Na základě několika doplňujících otázek a průzkumu jim Herzog sestaví playlist s nejméně 45 skladbami. Kromě toho si její sledující mohou za 5 dolarů měsíčně předplatit „tajný“ playlist měsíce, který není na Herzogově veřejném účtu na Spotify.Ne každý influencer Spotify vytváří na Patreonu vlastní seznamy skladeb jako tento, ale všichni vytvářejí obsah související s hudbou na jiných sociálních sítích a používají jej k propagaci svých osobních účtů Spotify, které mohou jejich fanoušci sledovat.Kelsie Herzog naznačuje, že influenceři zaplňují ve službě Spotify zjevnou mezeru. „Například Discover Weekly, ten dostávám každý týden. Ale necítím se při jeho poslechu nijak výjimečně,“ říká. „Ale když si poslechnete jiný playlist od skutečného člověka, je to jako: ‚Aha, tohle je vlastně fakt super‘.“„To, že má Spotify vliv na hudební průmysl, má hodně společného s jejich vlivnými seznamy skladeb. Nechtěli by udělat nic, co by ho oslabilo,“ říká Eriksson. Obává se, že pokud se platforma stane více sociální, moc se přesune na uživatele, kteří by se pak stali terčem nahrávacích společností a umělců. Ať už se to ale Spotify líbí, nebo ne, možná bude muset tento sociální obrat provést, pokud si chce udržet současné uživatele a konkurovat jim – a její provozovatelé to zřejmě vědí.Maldonado varoval, že by to společnost Spotify „neměla přehánět“, pokud jde o potenciální sociální obrat společnosti, ale věří, že několik jednoduchých věcí by mohlo přinést změnu: „Myslím, že možnost posílat zprávy a sdílet hudbu prostřednictvím aplikace a snadnější vyhledávání lidí by bylo skvělé, to by mohlo hodně pomoci.“