Zpomalení elektromobilů v Číně táhne dolů „další miliardový byznys“ společnosti Nvidia
Americký výrobce čipů Nvidia (NVDA) tento týden výrazně překonal očekávání analytiků v hlavních oblastech příjmů - s výjimkou automobilového průmyslu -, protože čínská poptávka po elektromobilech se zmírňuje.
Automobilový segment prodává především čipové systémy pro asistované řízení. Generální ředitel Nvidie Jensen Huang o něm loni hovořil jako o „příštím miliardovém byznysu“ společnosti.
V letošním roce se však růst této jednotky zpomalil. V posledním hovoru k výsledkům Huang tyto prognózy nezopakoval.
Za tři měsíce končící 30. červencem klesly tržby z automobilového průmyslu oproti předchozímu čtvrtletí o 15 %, což je první sekvenční pokles za více než rok.
Tržby segmentu ve výši 253 milionů dolarů byly také výrazně nižší než 309,3 milionu dolarů, které předpovídala anketa analytiků společnosti FactSet.
„Sekvenční pokles odráží především nižší celkovou poptávku po automobilech, zejména v Číně,“ uvedla finanční ředitelka společnosti Nvidia Colette Kressová v prohlášení ke čtvrtletním výsledkům.
Poptávka po samořídicích systémech podle ní pomohla zvýšit tržby z automobilového průmyslu o 15 % oproti předchozímu roku.
Přestože příjmy z automobilového průmyslu stále tvoří jen zlomek aktivit výrobce čipů, před dvěma lety rychle vzrostly ze čtvrtletí, kdy činily jen něco málo přes 100 milionů dolarů.
Zdroj: Getty Images
Čína je největším automobilovým trhem na světě. V posledních několika letech se tato země stala hybnou silou celosvětového přechodu na elektromobily.
Místní hráči na trhu s elektromobily, jako jsou BYD a Xpeng, vytvářejí tradičním výrobcům automobilů tvrdou konkurenci, mimo jiné tím, že zdůrazňují jejich technologické vlastnosti.
Čínští výrobci originálních zařízení jsou pro společnost Nvidia hlavním trhem, uvedl Brady Wang, zástupce ředitele společnosti Counterpoint Research.
Podle něj může být sekvenční pokles příjmů z automobilového průmyslu důsledkem nadbytečných zásob čínských výrobců a také jejich revizí prognóz prodeje špičkových vozidel v nadcházejících dvou čtvrtletích směrem dolů.
Vedoucí pracovník společnosti Xpeng nastupuje do společnosti Nvidia
Společnost Nio, která prodává elektromobily prémiové třídy, má v úterý zveřejnit čtvrtletní výsledky. Začátkem tohoto měsíce společnost Xpeng vykázala ve druhém čtvrtletí větší než očekávanou ztrátu.
Xpeng je jednou z mála místních společností vyrábějících elektromobily, která ve vybraných čínských městech nabízí software pro asistenty řidiče. Technologie „plně samořídící“ společnosti Tesla pro navigaci v městských ulicích zatím není v Číně plně k dispozici.
Ve čtvrtek bývalý vedoucí oddělení autonomního řízení společnosti Xpeng, Xinzhou Wu, uvedl, že v pátek nastupuje do nové práce ve společnosti Nvidia. Vyplývá to z Wuova prohlášení na sociálních sítích, které obsahovalo i opětovné zveřejnění jeho fotografie s generálním ředitelem společnosti Xpeng Che Siao-pengem a Huangem z Nvidie.
Zdroj: Getty Images
Wang z Counterpoint poukázal na to, že produkty společnosti Nvidia se soustředí na segment špičkových automobilů. „Na trhu střední třídy NVIDIA stále čelí konkurenci ze strany dalších dodavatelů, jako jsou Horizon Robotics, Mobileye a některé startupy,“ uvedl.
Také ostatní společnosti vyrábějící čipy pro automobilový průmysl zaznamenávají v tomto segmentu postupný pokles tržeb.
Společnost Analog Devices ve středu vykázala za tři měsíce končící 29. července tržby v automobilovém sektoru ve výši 747,6 milionu USD, což je o 5 % méně než v předchozím čtvrtletí.
„Myslíme si, že [Analog Devices] může být předním indikátorem vrcholícího cyklu automobilových čipů,“ uvedl ve čtvrteční zprávě David Wong, analytik pro výzkum technologických strategií ve společnosti Nomura. Poukázal na to, že automobilové čipy společností Mobileye a Qualcomm rovněž zaznamenaly mezičtvrtletní pokles tržeb.
Příležitost za více než 10 miliard dolarů Nvidia se do automobilového průmyslu vrhla relativně nedávno.
Ve výroční zprávě z konce února 2022 společnost uvedla, že má na příštích šest let připraveny projekty v automobilovém průmyslu v hodnotě 11 miliard dolarů.
O rok později Nvidia ve své výroční zprávě uvedla, že v příštích šesti letech se nyní připravují projekty pro automobilový průmysl v hodnotě 14 miliard dolarů.
V květnu však Nvidia uvedla, že mezičtvrtletní růst příjmů z automobilového průmyslu „se zmírnil, protože někteří zákazníci z oblasti NEV v Číně upravují své výrobní plány tak, aby odrážely pomalejší než očekávaný růst poptávky“.
Zdroj: Getty Images
Společnost uvedla, že „očekává, že tato dynamika bude přetrvávat po zbytek kalendářního roku“.
Podle Čínské asociace osobních automobilů klesl v červenci maloobchodní prodej osobních automobilů s novou energií oproti červnu o 3,6 % na 641 000 vozů. Ta uvedla, že prodej za prvních sedm měsíců letošního roku vzrostl oproti loňskému roku o přibližně 36 %.
Zpomalení v rychle rostoucím segmentu přichází v době, kdy penetrace nových energetických vozidel, mezi něž patří hybridní vozy a vozy na baterie, dosáhla letos podle údajů obchodní asociace přibližně jedné třetiny nových osobních automobilů prodaných v Číně.
V dlouhodobějším horizontu výrobci automobilů stále plánují nákup dílů pro asistované řízení.
Společnost Hesai, která vyrábí jednotky pro detekci světla a měření vzdálenosti (LiDAR) často používané pro asistenční systémy řidiče, tento měsíc vykázala tržby za druhé čtvrtletí ve výši 440,3 milionu jüanů (60,7 milionu USD), čímž překonala dřívější prognózu společnosti.
V loňském roce společnost dodala přibližně 60 000 jednotek LiDAR pro asistované řízení a v první polovině letošního roku již tento počet překročila. Celkem generální ředitel David Li očekává, že se počet jednotek v letošním roce více než zdvojnásobí.
Uvedl, že společnost letos dodává zboží šesti výrobcům originálního vybavení a na příští rok jich plánuje 11.
„Ve skutečnosti to není kvůli samotnému hardwaru.“
„Je to o kombinovaném zážitku, který výrobci originálních zařízení poskytují zákazníkovi jako funkci ADAS,“ řekl s odkazem na pokročilý systém asistence řidiče.
Společnost Hesai tento měsíc oznámila další spolupráci svých produktů se systémem autonomního řízení a simulační platformou společnosti Nvidia.
Automobilový segment prodává především čipové systémy pro asistované řízení. Generální ředitel Nvidie Jensen Huang o něm loni hovořil jako o „příštím miliardovém byznysu“ společnosti.V letošním roce se však růst této jednotky zpomalil. V posledním hovoru k výsledkům Huang tyto prognózy nezopakoval.Za tři měsíce končící 30. červencem klesly tržby z automobilového průmyslu oproti předchozímu čtvrtletí o 15 %, což je první sekvenční pokles za více než rok.Tržby segmentu ve výši 253 milionů dolarů byly také výrazně nižší než 309,3 milionu dolarů, které předpovídala anketa analytiků společnosti FactSet.„Sekvenční pokles odráží především nižší celkovou poptávku po automobilech, zejména v Číně,“ uvedla finanční ředitelka společnosti Nvidia Colette Kressová v prohlášení ke čtvrtletním výsledkům.Poptávka po samořídicích systémech podle ní pomohla zvýšit tržby z automobilového průmyslu o 15 % oproti předchozímu roku.Přestože příjmy z automobilového průmyslu stále tvoří jen zlomek aktivit výrobce čipů, před dvěma lety rychle vzrostly ze čtvrtletí, kdy činily jen něco málo přes 100 milionů dolarů.Čína je největším automobilovým trhem na světě. V posledních několika letech se tato země stala hybnou silou celosvětového přechodu na elektromobily.Místní hráči na trhu s elektromobily, jako jsou BYD a Xpeng, vytvářejí tradičním výrobcům automobilů tvrdou konkurenci, mimo jiné tím, že zdůrazňují jejich technologické vlastnosti.Čínští výrobci originálních zařízení jsou pro společnost Nvidia hlavním trhem, uvedl Brady Wang, zástupce ředitele společnosti Counterpoint Research.Podle něj může být sekvenční pokles příjmů z automobilového průmyslu důsledkem nadbytečných zásob čínských výrobců a také jejich revizí prognóz prodeje špičkových vozidel v nadcházejících dvou čtvrtletích směrem dolů.Vedoucí pracovník společnosti Xpeng nastupuje do společnosti NvidiaSpolečnost Nio, která prodává elektromobily prémiové třídy, má v úterý zveřejnit čtvrtletní výsledky. Začátkem tohoto měsíce společnost Xpeng vykázala ve druhém čtvrtletí větší než očekávanou ztrátu.Xpeng je jednou z mála místních společností vyrábějících elektromobily, která ve vybraných čínských městech nabízí software pro asistenty řidiče. Technologie „plně samořídící“ společnosti Tesla pro navigaci v městských ulicích zatím není v Číně plně k dispozici.Ve čtvrtek bývalý vedoucí oddělení autonomního řízení společnosti Xpeng, Xinzhou Wu, uvedl, že v pátek nastupuje do nové práce ve společnosti Nvidia. Vyplývá to z Wuova prohlášení na sociálních sítích, které obsahovalo i opětovné zveřejnění jeho fotografie s generálním ředitelem společnosti Xpeng Che Siao-pengem a Huangem z Nvidie.Wang z Counterpoint poukázal na to, že produkty společnosti Nvidia se soustředí na segment špičkových automobilů. „Na trhu střední třídy NVIDIA stále čelí konkurenci ze strany dalších dodavatelů, jako jsou Horizon Robotics, Mobileye a některé startupy,“ uvedl.Také ostatní společnosti vyrábějící čipy pro automobilový průmysl zaznamenávají v tomto segmentu postupný pokles tržeb.Společnost Analog Devices ve středu vykázala za tři měsíce končící 29. července tržby v automobilovém sektoru ve výši 747,6 milionu USD, což je o 5 % méně než v předchozím čtvrtletí.„Myslíme si, že [Analog Devices] může být předním indikátorem vrcholícího cyklu automobilových čipů,“ uvedl ve čtvrteční zprávě David Wong, analytik pro výzkum technologických strategií ve společnosti Nomura. Poukázal na to, že automobilové čipy společností Mobileye a Qualcomm rovněž zaznamenaly mezičtvrtletní pokles tržeb.Příležitost za více než 10 miliard dolarůNvidia se do automobilového průmyslu vrhla relativně nedávno.Ve výroční zprávě z konce února 2022 společnost uvedla, že má na příštích šest let připraveny projekty v automobilovém průmyslu v hodnotě 11 miliard dolarů.O rok později Nvidia ve své výroční zprávě uvedla, že v příštích šesti letech se nyní připravují projekty pro automobilový průmysl v hodnotě 14 miliard dolarů.V květnu však Nvidia uvedla, že mezičtvrtletní růst příjmů z automobilového průmyslu „se zmírnil, protože někteří zákazníci z oblasti NEV v Číně upravují své výrobní plány tak, aby odrážely pomalejší než očekávaný růst poptávky“.Společnost uvedla, že „očekává, že tato dynamika bude přetrvávat po zbytek kalendářního roku“.Podle Čínské asociace osobních automobilů klesl v červenci maloobchodní prodej osobních automobilů s novou energií oproti červnu o 3,6 % na 641 000 vozů. Ta uvedla, že prodej za prvních sedm měsíců letošního roku vzrostl oproti loňskému roku o přibližně 36 %.Zpomalení v rychle rostoucím segmentu přichází v době, kdy penetrace nových energetických vozidel, mezi něž patří hybridní vozy a vozy na baterie, dosáhla letos podle údajů obchodní asociace přibližně jedné třetiny nových osobních automobilů prodaných v Číně.V dlouhodobějším horizontu výrobci automobilů stále plánují nákup dílů pro asistované řízení.Společnost Hesai, která vyrábí jednotky pro detekci světla a měření vzdálenosti často používané pro asistenční systémy řidiče, tento měsíc vykázala tržby za druhé čtvrtletí ve výši 440,3 milionu jüanů , čímž překonala dřívější prognózu společnosti.V loňském roce společnost dodala přibližně 60 000 jednotek LiDAR pro asistované řízení a v první polovině letošního roku již tento počet překročila. Celkem generální ředitel David Li očekává, že se počet jednotek v letošním roce více než zdvojnásobí.Uvedl, že společnost letos dodává zboží šesti výrobcům originálního vybavení a na příští rok jich plánuje 11.„Ve skutečnosti to není kvůli samotnému hardwaru.“„Je to o kombinovaném zážitku, který výrobci originálních zařízení poskytují zákazníkovi jako funkci ADAS,“ řekl s odkazem na pokročilý systém asistence řidiče.Společnost Hesai tento měsíc oznámila další spolupráci svých produktů se systémem autonomního řízení a simulační platformou společnosti Nvidia.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...