Nové modely, nazývané Granite series models, se zdají být standardními rozsáhlými jazykovými modely (LLM) po vzoru modelů GPT-4 a ChatGPT společnosti OpenAI, které jsou schopny shrnovat, analyzovat a generovat text. Společnost IBM poskytla o modelech Granite jen velmi málo podrobností, takže není možné je porovnat s konkurenčními modely LLM – včetně vlastních modelů IBM. Společnost však tvrdí, že před zpřístupněním modelů ve 3. čtvrtletí 2023 odhalí data použitá k trénování modelů řady Granite a také kroky použité k jejich filtrování a zpracování.
Mezitím Tarun Chopra, viceprezident IBM pro správu produktů v oblasti dat a umělé inteligence, v e-mailovém rozhovoru doplnil některé z těchto informací.
„Tyto nové modely řady IBM Granite byly vyvinuty na základě kurátorských dat podnikové kvality, nikoliv na základě veřejně dostupných dat,“ uvedl Chopra. „Řada má podskupiny, které jsou specializované v rámci různých oblastí. Máme například model, který je vycvičený na finančních datech, a to umožňuje tvůrcům AI používat mnohem menší model, který může být stejně výkonný jako větší obecný model. Mohou také podporovat většinu podnikových úloh NLP, jako je sumarizace, generování obsahu a extrakce poznatků.“
Zdroj: Getty Images
V rámci Watsonx.ai – součásti Watsonx, která umožňuje zákazníkům testovat, nasazovat a monitorovat modely po jejich nasazení – IBM zavádí nástroj Tuning Studio, který uživatelům umožňuje přizpůsobit generativní modely AI jejich datům.
Pomocí aplikace Tuning Studio mohou zákazníci IBM Watsonx vyladit modely na nové úlohy s pouhými 100 až 1 000 příklady. Jakmile uživatelé zadají úlohu a poskytnou označené příklady v požadovaném datovém formátu, mohou model nasadit prostřednictvím rozhraní API z cloudu IBM.
Ve Watsonx.ai bude brzy debutovat také generátor syntetických dat pro tabulková data – soubory řádků a sloupců, které se nacházejí v relačních databázích. IBM v tiskové zprávě tvrdí, že díky generování syntetických dat z vlastních datových schémat a interních datových sad mohou společnosti pomocí generátoru získávat poznatky pro trénink a dolaďování modelů AI se „sníženým rizikem“.
IBM také spouští nové možnosti generativní umělé inteligence v datovém úložišti Watsonx.data, které uživatelům umožňuje přístup k datům a zároveň využívá dotazovací mechanismy, správu, automatizaci a integraci se stávajícími databázemi a nástroji. Od 4. čtvrtletí 2023 budou moci zákazníci v rámci technologického náhledu „objevovat, rozšiřovat, vizualizovat a zpřesňovat“ data pro AI prostřednictvím samoobslužného nástroje podobného chatbotu.
Zdroj: adobe.com
Společnost IBM se opět nevyjádřila konkrétně. Představuji si však zážitek podobný ChatGPT, i když zaměřený na vizualizaci a transformaci dat.
Chopra k tomu řekl následující:
„Možnosti generativní umělé inteligence, které budou ve Watsonx.data k dispozici ještě tento měsíc, umožní uživatelům zjednodušit a zrychlit způsob, jakým pracují se svými daty… Pro ilustraci, jak by se tato zkušenost mohla projevit, řekněme, že uživatel hledá konkrétní data. Pomocí rozhraní chatovacího asistenta s umělou inteligencí v systému Watsonx.data může konverzační model Watsonx.ai vygenerovat textovou odpověď spolu s voláními API a parametry, které podpoří požadavek tohoto uživatele. Pomocí stejného rozhraní je také možné importovat externí data a model AI provede sémantické obohacení dat.“
Další významnou novinkou je, že IBM začíná s technickým náhledem na Watsonx.governance, sadu nástrojů, která – podle poněkud vágních slov společnosti – poskytuje mechanismy na ochranu soukromí zákazníků, odhalování zkreslení a odklonu modelů a pomáhá organizacím dodržovat etické normy. A od příštího týdne IBM spustí službu Intelligent Remediation, která podle společnosti využije generativní modely umělé inteligence, aby pomohla týmům IT se shrnutím incidentů a návrhem pracovních postupů, které pomohou implementovat řešení.
Zdroj: Unsplash.com
„Jak dokazuje neustálý vývoj platformy watsonx během několika měsíců od jejího uvedení na trh, jsme tu proto, abychom klienty podpořili v celém životním cyklu umělé inteligence,“ uvedl v tiskové zprávě Dinesh Nirmal, viceprezident IBM pro produkty. „Jako partner pro transformaci IBM spolupracuje s klienty, aby jim pomohla škálovat AI bezpečným a důvěryhodným způsobem – od pomoci při zavádění základních prvků jejich datových strategií přes ladění modelů pro jejich specifické obchodní případy použití až po pomoc při řízení modelů nad jejich rámec.“
Společnost IBM je jistě pod tlakem, aby dokázala, že se dokáže prosadit na přeplněném poli umělé inteligence.
Nové modely, nazývané Granite series models, se zdají být standardními rozsáhlými jazykovými modely po vzoru modelů GPT-4 a ChatGPT společnosti OpenAI, které jsou schopny shrnovat, analyzovat a generovat text. Společnost IBM poskytla o modelech Granite jen velmi málo podrobností, takže není možné je porovnat s konkurenčními modely LLM – včetně vlastních modelů IBM. Společnost však tvrdí, že před zpřístupněním modelů ve 3. čtvrtletí 2023 odhalí data použitá k trénování modelů řady Granite a také kroky použité k jejich filtrování a zpracování.Mezitím Tarun Chopra, viceprezident IBM pro správu produktů v oblasti dat a umělé inteligence, v e-mailovém rozhovoru doplnil některé z těchto informací.„Tyto nové modely řady IBM Granite byly vyvinuty na základě kurátorských dat podnikové kvality, nikoliv na základě veřejně dostupných dat,“ uvedl Chopra. „Řada má podskupiny, které jsou specializované v rámci různých oblastí. Máme například model, který je vycvičený na finančních datech, a to umožňuje tvůrcům AI používat mnohem menší model, který může být stejně výkonný jako větší obecný model. Mohou také podporovat většinu podnikových úloh NLP, jako je sumarizace, generování obsahu a extrakce poznatků.“V rámci Watsonx.ai – součásti Watsonx, která umožňuje zákazníkům testovat, nasazovat a monitorovat modely po jejich nasazení – IBM zavádí nástroj Tuning Studio, který uživatelům umožňuje přizpůsobit generativní modely AI jejich datům.Pomocí aplikace Tuning Studio mohou zákazníci IBM Watsonx vyladit modely na nové úlohy s pouhými 100 až 1 000 příklady. Jakmile uživatelé zadají úlohu a poskytnou označené příklady v požadovaném datovém formátu, mohou model nasadit prostřednictvím rozhraní API z cloudu IBM.Ve Watsonx.ai bude brzy debutovat také generátor syntetických dat pro tabulková data – soubory řádků a sloupců, které se nacházejí v relačních databázích. IBM v tiskové zprávě tvrdí, že díky generování syntetických dat z vlastních datových schémat a interních datových sad mohou společnosti pomocí generátoru získávat poznatky pro trénink a dolaďování modelů AI se „sníženým rizikem“.IBM také spouští nové možnosti generativní umělé inteligence v datovém úložišti Watsonx.data, které uživatelům umožňuje přístup k datům a zároveň využívá dotazovací mechanismy, správu, automatizaci a integraci se stávajícími databázemi a nástroji. Od 4. čtvrtletí 2023 budou moci zákazníci v rámci technologického náhledu „objevovat, rozšiřovat, vizualizovat a zpřesňovat“ data pro AI prostřednictvím samoobslužného nástroje podobného chatbotu.Společnost IBM se opět nevyjádřila konkrétně. Představuji si však zážitek podobný ChatGPT, i když zaměřený na vizualizaci a transformaci dat.Chopra k tomu řekl následující:„Možnosti generativní umělé inteligence, které budou ve Watsonx.data k dispozici ještě tento měsíc, umožní uživatelům zjednodušit a zrychlit způsob, jakým pracují se svými daty… Pro ilustraci, jak by se tato zkušenost mohla projevit, řekněme, že uživatel hledá konkrétní data. Pomocí rozhraní chatovacího asistenta s umělou inteligencí v systému Watsonx.data může konverzační model Watsonx.ai vygenerovat textovou odpověď spolu s voláními API a parametry, které podpoří požadavek tohoto uživatele. Pomocí stejného rozhraní je také možné importovat externí data a model AI provede sémantické obohacení dat.“Další významnou novinkou je, že IBM začíná s technickým náhledem na Watsonx.governance, sadu nástrojů, která – podle poněkud vágních slov společnosti – poskytuje mechanismy na ochranu soukromí zákazníků, odhalování zkreslení a odklonu modelů a pomáhá organizacím dodržovat etické normy. A od příštího týdne IBM spustí službu Intelligent Remediation, která podle společnosti využije generativní modely umělé inteligence, aby pomohla týmům IT se shrnutím incidentů a návrhem pracovních postupů, které pomohou implementovat řešení.„Jak dokazuje neustálý vývoj platformy watsonx během několika měsíců od jejího uvedení na trh, jsme tu proto, abychom klienty podpořili v celém životním cyklu umělé inteligence,“ uvedl v tiskové zprávě Dinesh Nirmal, viceprezident IBM pro produkty. „Jako partner pro transformaci IBM spolupracuje s klienty, aby jim pomohla škálovat AI bezpečným a důvěryhodným způsobem – od pomoci při zavádění základních prvků jejich datových strategií přes ladění modelů pro jejich specifické obchodní případy použití až po pomoc při řízení modelů nad jejich rámec.“Společnost IBM je jistě pod tlakem, aby dokázala, že se dokáže prosadit na přeplněném poli umělé inteligence.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...