„Myslíme si, že potenciální narušení v důsledku protestních akcí pravděpodobně vytvoří příležitosti k nákupu akcií D3,“ uvedl analytik v páteční zprávě. „D3“ neboli „detroitská trojka“ označuje General Motors, Ford a Stellantis.
Jonas dodal, že rizika poklesu akcií by měla být v počátečních fázích stávky omezená vzhledem k tomu, že se jednalo o investory do značné míry očekávaný výsledek.
Členové odborů zahájili cílenou stávku ve třech klíčových automobilkách: Stávka se uskutečnila ve třech závodech: v továrně GM na výrobu nákladních vozů střední velikosti a dodávek ve Wentzville ve státě Missouri, v továrně Ford na výrobu pickupů střední velikosti Ranger a SUV Bronco ve Wayne ve státě Michigan a v továrně Stellantis na výrobu vozů Jeep Wrangler a Gladiator v Toledu ve státě Ohio.

Bylo to také poprvé v historii, kdy UAW zahájila stávky ve všech třech velkých automobilkách současně.
Analytik Citi Itay Michaeli označil stávku také za „taktickou nákupní příležitost“, a to navzdory nejistotě kolem situace i potenciálu delšího období přerušení výroby.
„Trváme na našem dřívějším názoru, že pokud by akcie zpočátku kvůli „titulku o stávce“ propadly, považovali bychom to za taktickou nákupní příležitost,“ uvedl Michaeli v páteční poznámce s odkazem na GM a Ford. Analytik poukázal na snížené ocenění a předchozí názor firmy na „pravděpodobné výsledky pracovních sporů“, které stály za tímto názorem.
Akcie tří velkých automobilek byly v pátek v poledne převážně pozitivní, protože se zdálo, že investoři se otřepali z prvních titulků o zastavení práce. GM vzrostly o téměř 1 %, zatímco Stellantis přidal více než 2 %. Akcie Fordu zůstaly beze změny.
Co bude dál?
Klíčové bude, jak budou jednání pokračovat. Michaeli ze Citi poznamenal: „Klíčový je víkend.“ Pokud nedojde k dohodě do úterý nebo do středy, pravděpodobnost delšího zastavení práce roste, uvedl analytik.
„V závislosti na tom, jak dopadnou víkendová jednání, budeme muset sledovat, zda se UAW rozhodne rozšířit stávky na další závody a zda tyto stávky případně povedou k dalším přerušením výroby,“ poznamenal Michaeli.
Ačkoli se odbory nezaměřily na nejziskovější závody na výrobu nákladních automobilů plné velikosti, mohou se tyto odstávky rozšířit i na další závody, pokud nedojde k rychlému řešení, uvedl analytik. Zejména Stellantis může čelit delší stávce než Ford nebo GM, protože společnost signalizovala, že plánuje uzavřít nebo prodat 18 svých amerických závodů.
Nedávný průzkum mezi investory provedený společností Morgan Stanley ukázal, že 96 % respondentů předpokládá, že stávka bude trvat déle než týden, zatímco více než třetina si myslí, že by mohla trvat déle než měsíc, uvedl Jonas.
„Do budoucna očekáváme, že všechny tři akcie budou citlivé na tok zpráv o UAW, zejména pokud jde o potenciální délku trvání stávky,“ řekl Jonas. „Cílenější stávky by samozřejmě mohly otevřít dveře k delšímu období přerušení pro detroitskou trojku, což v této fázi nemusí být v akciích oceněno.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky