Konečný dopad stávky však závisí na tom, jak dlouho bude stávka trvat, zda společnosti propustí pracovníky v jiných závodech, kolik pracovníků odejde z práce a jak dlouho budou odbory a společnosti vyjednávat o dohodě.
Prezident UAW Shawn Fain řekl, že „nehodláme zničit ekonomiku. Pravdou je, že se chystáme zničit ekonomiku miliardářů“.
A i když odhady ekonomických dopadů stávky neukazují na „rozbití ekonomiky“, škody by mohly být značné.
Například pokud by všichni zaměstnanci UAW ve Fordu
Jiný Ehrlichův odhad předpokládá, že by došlo k mnohem menšímu okamžitému vedlejšímu účinku. Odhaduje, že v případě dvoutýdenní stávky všech členů UAW by na celostátní úrovni došlo ke ztrátě příjmů v hodnotě 440 milionů dolarů. Pokud by stávka trvala osm týdnů, odhaduje celonárodní ztrátu na příjmech ve výši 9,1 miliardy dolarů.

Zde jsou způsoby, jakými by mohla stávka poškodit americkou ekonomiku:
Podniky v blízkosti míst, kde se stávkuje, zaznamenají pokles tržeb
Přestože stávkující členové UAW budou dostávat 500 dolarů týdně jako stávkovou odměnu, pravděpodobně jim to nebude stačit na udržení běžných výdajů. To znamená, že místní podniky v blízkosti stávkových míst přijdou o tržby.
Pokud bude stávka trvat dostatečně dlouho, mohla by vést zaměstnavatele v blízkosti postižených automobilových závodů k propouštění zaměstnanců, uvedl Tyler Theile, viceprezident a ředitel pro veřejnou politiku společnosti Anderson Economic Group.
Dodavatelé, kteří spolupracují s velkou trojkou, budou možná muset propustit zaměstnance
Vzhledem k tomu, že zásoby automobilů na celostátní úrovni jsou stále pod úrovní před pandemií, budou se automobilky velké trojky snažit obnovit výrobu, jakmile stávka skončí, řekl Ehrlich. Proto očekává, že budou co nejdéle odkládat zrušení objednávek u dodavatelů potřebných dílů.
Ale až automobilky nakonec začnou rušit objednávky, bude to mít dopad na celou síť dodavatelů dílů. Nejprve se dodavatelé, kteří spolupracují přímo s automobilkami, tzv. dodavatelé prvního stupně, budou snažit udržet pracovníky na výplatních páskách, protože se obávají, že v případě propuštění lidí budou moci znovu zaměstnat, což se nazývá „chování, kdy se vzdávají hromadění“.
Pokud však bude stávka trvat dostatečně dlouho, nebudou mít jinou možnost než propustit zaměstnance.
Pak se může bolest rozšířit. Dodavatelé druhého stupně – ti, kteří dodávají do podniků prvního stupně – by v důsledku toho mohli také propouštět.

Aktuálně se snižují příjmy
Méně lidí pracujících kvůli stávkám bude znamenat, že vláda nebude moci vybrat tolik daňových příjmů. To má význam, protože to znamená, že méně programů obdrží potřebné finanční prostředky.
Na úrovni státu Ehrlich odhadl, že v Michiganu, který je epicentrem mnoha stávek, dojde k poklesu daňových příjmů o 10,6 milionu dolarů, pokud stávka potrvá dva týdny.
Auta by mohla zdražit
Společnost Anderson Economic Group odhadla, že pokud bude stávka trvat 10 dní, nebude vyrobeno 25 000 vozidel. To by vedlo ke zvýšení cen automobilů, zejména proto, že zásoby jsou již nyní omezené, uvedl Theile.
Přesto nebude mít stávka takový dopad jako pandemie Covid a nedostatek počítačových čipů, které v posledních letech do značné míry zastavily celý americký automobilový průmysl, uvedl Jonathan Smoke, hlavní ekonom společnosti Cox Automotive.
Podle srpnového indexu spotřebitelských cen jsou ceny nových vozidel v současné době téměř o 3 % vyšší než loni.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky