„Jsme velmi daleko od uvalení dovozních cel na čínská vozidla, protože chci říct, že tato šetření, aby byla spravedlivá, musí být řádně provedena,“ řekl v úterý televizi CNBC Maroš Šefčovič, místopředseda Evropské komise, výkonného orgánu EU.
Tato instituce minulý týden mnohé překvapila oznámením protisubvenčního šetření zaměřeného na trh s elektromobily v druhé největší ekonomice světa. Evropská komise se domnívá, že levnější čínské elektromobily zaplavují evropský trh a jejich ceny jsou udržovány na nízké úrovni díky rozsáhlým státním dotacím.
Mluvčí čínského ministerstva obchodu v návaznosti na toto oznámení uvedl: „Čína s tím vyjadřuje velké znepokojení a silnou nespokojenost,“ uvádí se v překladu.

Tentýž mluvčí dodal: „Čína bude věnovat velkou pozornost protekcionistickým tendencím EU a následným opatřením a bude důrazně chránit legitimní práva a zájmy čínských podniků.“
Komise uvedla, že protisubvenční šetření může trvat až 13 měsíců od jeho zahájení. Uvedla také, že předběžná opatření musí být uložena nejpozději do devíti měsíců, po nichž budou následovat čtyři měsíce na uložení konečných opatření, pokud budou právně odůvodněná.
„Mezitím je však jasné, že musíme zdvojnásobit úsilí, abychom zajistili, že náš automobilový průmysl zůstane velmi konkurenceschopný. Vždy jsme byli velmi hrdí na to, že nejlepší, nejbezpečnější a nejčistší automobily se vyrábějí v Evropě,“ řekl také Šefčovič.
Podíl elektromobilů vyrobených v Číně a prodaných v Evropě se letos zvýšil na 8 %. Evropští úředníci tvrdí, že do roku 2025 by mohl dosáhnout 15 %.
Evropští úředníci navíc upozornili, že ceny elektromobilů vyrobených v Číně jsou přibližně o 20 % nižší než ceny elektromobilů vyrobených v EU.
EU se stále více zaměřuje na stav trhu s elektromobily před termínem zákazu prodeje nových vozidel s dieselovými motory do roku 2035.

„Hodně spolupracujeme s odvětvími baterií, s výrobci automobilů a já nyní organizuji různé sady průmyslových kulatých stolů, kde chci s evropským automobilovým průmyslem ještě blíže diskutovat o tom, co potřebují, kde můžeme pomoci, abychom skutečně mohli uvést na trh více modelů elektromobilů a byli silní nejen na evropských, ale i na světových trzích,“ řekl Šefčovič.
EU již nyní uplatňuje 10% clo na všechny dovážené automobily. Spojené státy však mají vyšší clo ve výši 27,5 %.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky