Jednání o smlouvě s Uniforem probíhají souběžně s jednáním v USA s odborovým svazem United Auto Workers, což je neobvyklý souběh, který vyvíjí tlak na Ford a jeho dva detroitské konkurenty General Motors a Chrysler, mateřskou společnost Stellantis, přičemž oba odbory současně požadují vyšší mzdy a benefity.
Unifor a společnost nezveřejnily podrobnosti předběžné dohody, která se týká přibližně 5 600 členů v kanadských závodech společnosti Ford. Odbory uvedly, že podrobnosti představí členům na schůzích před hlasováním o ratifikaci.
Unifor, který je oddělený od UAW, zastupuje zhruba 18 000 zaměstnanců společností GM, Ford a Stellantis v Kanadě.
Odborová organizace uvedla, že na Ford tlačí, aby zlepšil penzijní podmínky, zvýšil mzdy a poskytl určitou formu podpory na ochranu zaměstnanců v době, kdy společnost přechází na výrobu elektromobilů.

Na rozdíl od USA, kde UAW přistupuje k jednání neortodoxně, Unifor zvolil tradičnější cestu a zaměřil se nejprve na jednu automobilku, se kterou se chce dohodnout, a tuto dohodu použít jako vzor pro další dvě.
Kanadský odborový svaz prodloužil své smlouvy v GM a Stellantisu, aby mohl pokračovat ve vyjednávání s těmito dvěma společnostmi, a pravděpodobně se obrátí na jednu z nich jako další, uvedla v úterý večer mluvčí odborů.
„Tato dohoda přináší výhody, které naši členové dnes potřebují, a zvyšuje finanční jistotu do budoucna,“ uvedl předseda vyjednávacího týmu Unifor Ford Master Bargaining John D’Agnolo.
Jednání mezi UAW a třemi detroitskými automobilkami, která zahrnují přibližně 146 000 amerických zaměstnanců, mezitím tento týden pokračovala bez jakéhokoli řešení. Americké odbory minulý týden vyhlásily stávky v jedné továrně každé společnosti, což se dotklo výroby pickupů a SUV.
UAW a Bílý dům uvedly, že hlavní poradce Bílého domu Gene Sperling a úřadující ministryně práce Julie Su tento týden neodcestují do Detroitu, jak bylo plánováno, protože se vzájemně dohodli, že bude lepší se spojit pomocí Zoomu, uvedli představitelé Bílého domu a odborů.
Představitel Bílého domu uvedl, že obě strany se shodly na tom, že „nejproduktivnější“ bude, když Sperling a Su zůstanou tento týden v kontaktu se stranami z Washingtonu, „a umožní tak, aby se rozhovory posunuly kupředu, a my budeme nadále posuzovat načasování cest na základě aktivního stavu jednání.“

UAW pohrozila dalšími stávkami v továrnách, pokud strany do pátečního poledne nedosáhnou podstatného pokroku ve vyjednávání.
Jednání UAW se pod vedením nově zvoleného prezidenta Shawna Faina změnila v mnohem konfrontačnější jednání než v minulých letech. Rozhodnutí stávkovat ve všech třech automobilkách najednou, namísto toho, aby v jedné společnosti stávkovali všichni členové, bylo pro 88leté odbory první.
Zejména u Fordu neproběhla stávka UAW od roku 1976. V Kanadě se naposledy stávkovalo v roce 1990.
Odborová organizace Unifor navrhla konvenčnější stávku, která by se týkala pouze provozů společnosti Ford. Stávka v závodech ve Windsoru v Ontariu, na druhém břehu řeky od Detroitu, by zastavila výrobu motorů používaných ve sportovních vozech Mustang a v nákladních vozech řady F a pravděpodobně by narušila výrobu v amerických závodech automobilky.
V případě stávky odborů by se také zastavila činnost továrny v Oakville v Ontariu, která vyrábí vozy SUV Ford Edge a Lincoln Nautilus, a distribuční centra náhradních dílů po celé Kanadě by přestala dodávat komponenty prodejcům.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky