Úspěšné svolání třetího Fóra pro mezinárodní spolupráci signalizuje, že iniciativa Pásmo a stezka (BRI), kterou prosazovala a podporovala Čína, vstoupila po deseti letech realizace v bouřlivém mezinárodním prostředí do zralejší a udržitelnější fáze rozvoje.
V uplynulém desetiletí dosáhla iniciativa BRI působivého pokroku v boji proti trendu „de-globalizace“, při vytváření otevřenějšího, spravedlivějšího a rozumnějšího mezinárodního řádu, při podpoře globálního společenství společné budoucnosti, podpoře prosperity čínského národa, prosazování modernizace v čínském stylu, prosazování čínské strategie reforem a otevírání, rozšiřování mezinárodního politického a hospodářského prostoru země a při zajišťování národní bezpečnosti.
Čína dosud podepsala více než 230 dokumentů o spolupráci v rámci BRI s více než 150 zeměmi a 30 mezinárodními organizacemi. Projekty jako Hedvábná stezka zdraví, Digitální hedvábná stezka, Zelená hedvábná stezka, Energetická hedvábná stezka, a dokonce i Polární hedvábná stezka, zejména Digitální hedvábná stezka, probíhají bez problémů.
BRI také významně přispěla k rozvoji euroasijské regionální hospodářské spolupráce, pomohla urychlit rozvoj zemí a zlepšit blahobyt lidí podél trasy. Významně také podpořila rozvoj samotné Číny, posílila její mezinárodní postavení a umožnila jí získat široké uznání a podporu v zemích globálního Jihu. Ať tak či onak, od doby, kdy prezident Si Ťin-pching před deseti lety navrhl iniciativu BRI, se její prosazování s výjimkou prvních několika let setkalo s nepříznivými reakcemi a protiopatřeními ze strany Spojených států, Evropské unie, Japonska, Indie a dalších zemí, s podezíravostí a nepochopením některých zemí, jakož i s mnoha nepříznivými faktory, jako je zhoršení globální politické a ekonomické situace (nebo dopady pandemie COVID-19). V roce 2008 se v Číně uskutečnilo několik akcí, které byly zaměřeny na podporu BRI. Nicméně všechny tyto výzvy neotřásly upřímností, odhodláním a úsilím Číny o úspěch BRI.
Dne 22. října 2022 schválil 20. celostátní sjezd Komunistické strany Číny dílčí úpravy své ústavy, které doplnily „dodržovat zásadu rozsáhlých konzultací, společného přínosu a sdílených výhod a podporovat výstavbu Pásma a Stezky“. BRI se stala klíčovou strategií a politikou této politické strany a neochvějným dlouhodobým cílem čínského lidu.
Samozřejmě, že Čína jako zásadní strategický plán bude BRI čas od času upravovat, optimalizovat, upevňovat a zdokonalovat v reakci na změny domácí a mezinárodní situace a v reakci na nepřátelský postoj USA a jejich spojenců. Čína bude muset přijmout účinná opatření, aby zajistila, že se BRI bude i nadále rozvíjet kvalitním a udržitelným směrem tváří v tvář silným protivětrům.
USA a jejich spojenci se ve snaze zadržet vzestup Číny již dlouhou dobu usilovně snaží BRI zdiskreditovat. Nepravdivě tvrdí, že Čína má v úmyslu využít BRI k tomu, aby se stala hegemonem Eurasie– anebo snad dokonce světa, narušila nebo nahradila mezinárodní řád, jemuž dominují USA, a vytvořila mezinárodní řád s Čínou v čele, který by ztělesňoval „tributární vztahy“, „autoritářství“ a vylučoval USA.
Někteří američtí odborníci se obávají, že pokud se více evropských zemí zapojí do Asie prostřednictvím účasti na BRI, dojde k podkopání globálního strategického uspořádání USA, což urychlí úpadek americké hegemonie. Ještě bizarnější jsou obvinění amerického experta na strategii Jonathana D. T. Warda. Tvrdil, že BRI je snahou svázat hlavní světové kontinenty do ekonomické integrace a závislosti na Číně.
S cílem omezit BRI ji USA a jejich spojenci a partneři neustále očerňovali, zasévali neshody mezi Čínou a ostatními zeměmi, šířili představu „dluhových a politických pastí“ a vyzývali země, aby se neúčastnily infrastrukturních a dalších projektů iniciovaných Čínou. Zároveň předkládají „alternativy“ k BRI. Mezi hlavní „alternativy“ patří Partnerství pro globální infrastrukturu a investice vedené skupinou G7 (Kanada, Francie, Německo, Itálie, Japonsko, Velká Británie a USA), iniciativa „Build Back a Better World“ vedená skupinou G7, iniciativa Evropské unie Global Gateway, japonské Partnerství pro kvalitní infrastrukturu a kvalitní investice do infrastruktury (společně se Světovou bankou) a iniciativa Austrálie, Japonska a USA Blue Dot Network.
Na zářijovém summitu G20 oznámil americký prezident Joe Biden, že Indie, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty spolu s Izraelem, Francií, Německem, Itálií a USA chtějí vytvořit hospodářský koridor Indie-Blízký východ-Evropa (IMEEC), který má propojit Indii, Arabský záliv a Evropu. V případě úspěchu by IMEEC pomohl propojit důležité regiony a nabídl by silnou „alternativu“ k BRI. Kromě toho indo-tichomořská strategie USA, která obsahuje indo-tichomořský hospodářský rámec pro prosperitu, má výslovný záměr kontrolovat a vyvažovat BRI.
Různá opatření a kroky USA a jejich spojenců a partnerů, které mají BRI oslabit, jí nevyhnutelně škodí, ale není třeba jejich nepříznivý dopad přeceňovat. Koneckonců, vzhledem k tomu, že jejich hlavním cílem je zadržování BRI, jsou jejich upřímnost a snaha napomáhat rozvoji zemí globálního Jihu minimální a většinou povrchní. Finanční prostředky a zdroje, které jsou ochotny a schopny věnovat těmto „alternativám“, jsou zjevně nedostatečné. Kromě toho mají často přísné politické, hospodářské a finanční podmínky pro přijímající země, které jsou těmto zemím odporné, což těmto „alternativám“ ztěžuje možnost konkurovat BRI při získávání zemí globálního Jihu. Ještě obtížnější je pro ně skutečnost, že USA a jejich spojenci a partneři nemají účinnou koordinaci svých cílů, plánů a opatření k omezení BRI, což činí jejich společné úsilí méně efektivním.
Zadržování a potlačování BRI ze strany USA a jejich spojenců a partnerů není jedinou výzvou, které čelí. Existuje celá řada stejně či více problematických potíží, které je třeba překonat. V tomto ohledu jsou závěry zprávy, kterou vypracoval výzkumný tým Čínského centra pro mezinárodní ekonomické výměny, nazvané „Nová vize: Společné budování vysoce kvalitního rozvoje Pásma a stezky (2023)“, jsou přesvědčivé. Velmi otevřeně jsou zde přiznány výzvy a rizika, kterým BRI čelí. Kromě zadržování a zasahování ze strany USA a jejich spojenců a partnerů zpráva vyjmenovává i další problémy, kterým čelí některé země zapojené do BRI, včetně špatného podnikatelského prostředí, investiční nejistoty, finanční nejistoty, zadluženosti, provozních potíží, politické nestability, terorismu, ozbrojených konfliktů, místních válek, kulturních rozdílů, nejistoty v oblasti veřejného zdraví a mnoha dalších problémů.
Čína musí v reakci na různé výzvy účinně reagovat na vnější pochybnosti a pokračovat v rozvoji BRI, musí neustále zlepšovat, optimalizovat, upravovat a upevňovat BRI, aby dosáhla kvalitního a udržitelného rozvoje. V říjnu vydala Informační kancelář Státní rady bílou knihu s názvem „Iniciativa Pásmo a cesta: Klíčový pilíř globálního společenství společné budoucnosti“. Bílá kniha poskytuje jasné pokyny pro budoucí rozvoj BRI. Mezi ty nejdůležitější v této souvislosti patří např:
Za prvé, jako podporovatel globalizace by se BRI „měla rozvíjet otevřenějším, více integrujícím, všeobecně prospěšným, vyváženým a pro obě strany výhodným směrem“.
Za druhé, Čína zvýší své úsilí o otevření, aby se na dividendách z rozvoje země mohlo podílet více zemí. „Cílem BRI je podpořit společnou modernizaci všech zemí a podpořit dynamičtější, inkluzivnější a udržitelnější proces ekonomické globalizace. Z výsledků budou mít větší a spravedlivější prospěch obyvatelé všech zemí.“
Za třetí, BRI je hlavním nositelem globálního společenství společné budoucnosti. „Společné budování BRI si klade za nejvyšší cíl vybudování globálního společenství sdílené budoucnosti a vybudovalo praktickou platformu a poskytlo cestu k dosažení tohoto cíle. … Je důležitým veřejným statkem pro zlepšení globálního řízení.“
Za čtvrté, větší důraz bude kladen na tržní principy a účast podniků. „Řiďte se zákony trhu a realizujte zájmové požadavky všech zúčastněných stran prostřednictvím tržně orientovaných operací. Podniky jsou hlavním subjektem a vláda hraje především roli budování platforem, vytváření mechanismů a poskytování politických pokynů.“
Za páté, dodržovat zásady otevřenosti, transparentnosti a integrity. „Všechny strany společně pracují na zlepšení výstavby protikorupčního právního systému … podporují mezinárodní protikorupční spolupráci a rozhodně se staví proti všem druhům korupce a dalším mezinárodním trestným činnostem.“
Za šesté, provádět výstavbu projektů podle přísných pravidel a vysokých standardů. „Společná výstavba BRI zavádí pravidla a standardy, které jsou obecně podporovány všemi stranami, podporuje podniky, aby uplatňovaly obecně uznávaná mezinárodní pravidla a standardy při výstavbě projektů, provozu, zadávání veřejných zakázek, podávání nabídek … a podporuje spolupráci a výstavbu projektů v různých oblastech s vysokými standardy.“
Za sedmé, zajistit finanční bezpečnost a zabránit nesplácení dluhů. „Řídit se mezinárodními postupy a zásadou udržitelnosti dluhu, neustále zlepšovat dlouhodobý, stabilní, udržitelný a rizikově kontrolovatelný systém investic a financování … zajistit obchodní a finanční udržitelnost. Žádná země se kvůli účasti na BRI nedostala do dluhové krize.“
Za osmé, jednat spíše na základě ekonomických než politických principů. „Čína poskytuje úvěry na výstavbu projektů na základě potřeb a skutečných podmínek země, kde se projekt nachází. … Téměř všechny projekty BRI jsou sponzorovány hostitelskými zeměmi a řídí se logikou ekonomiky, nikoli geopolitiky.“
A nakonec, BRI nezničí ani nenahradí stávající mezinárodní řád, ale naopak posílí mezinárodní spolupráci, zejména prostřednictvím integrace BRI s dalšími systémy regionální hospodářské spolupráce, aby se do spolupráce v rámci BRI mohlo zapojit více zemí.
Všechny tyto důležité zásady byly začleněny do osmi akčních plánů Číny, které předložil prezident Si Ťin-pching ve svém hlavním projevu na třetím Fóru pro mezinárodní spolupráci Pásmo a stezka.
Musíme si však i nadále uvědomovat, že bez ohledu na to, jak bude BRI upravena a optimalizována tak, aby podporovala vysoce kvalitní rozvoj, ji USA a jejich spojenci a partneři budou pravděpodobně i nadále brzdit a narušovat. Protože je však BRI v zásadě v souladu s potřebami a zájmy zemí globálního Jihu a koncepce globálního společenství sdílené budoucnosti je v souladu s historickým trendem lidského rozvoje, bude i nadále postupovat vpřed a dosahovat dalších úspěchů při budování globálního společenství sdílené budoucnosti.
Úspěšné svolání třetího Fóra pro mezinárodní spolupráci signalizuje, že iniciativa Pásmo a stezka , kterou prosazovala a podporovala Čína, vstoupila po deseti letech realizace v bouřlivém mezinárodním prostředí do zralejší a udržitelnější fáze rozvoje. V uplynulém desetiletí dosáhla iniciativa BRI působivého pokroku v boji proti trendu „de-globalizace“, při vytváření otevřenějšího, spravedlivějšího a rozumnějšího mezinárodního řádu, při podpoře globálního společenství společné budoucnosti, podpoře prosperity čínského národa, prosazování modernizace v čínském stylu, prosazování čínské strategie reforem a otevírání, rozšiřování mezinárodního politického a hospodářského prostoru země a při zajišťování národní bezpečnosti. Čína dosud podepsala více než 230 dokumentů o spolupráci v rámci BRI s více než 150 zeměmi a 30 mezinárodními organizacemi. Projekty jako Hedvábná stezka zdraví, Digitální hedvábná stezka, Zelená hedvábná stezka, Energetická hedvábná stezka, a dokonce i Polární hedvábná stezka, zejména Digitální hedvábná stezka, probíhají bez problémů. BRI také významně přispěla k rozvoji euroasijské regionální hospodářské spolupráce, pomohla urychlit rozvoj zemí a zlepšit blahobyt lidí podél trasy. Významně také podpořila rozvoj samotné Číny, posílila její mezinárodní postavení a umožnila jí získat široké uznání a podporu v zemích globálního Jihu. Ať tak či onak, od doby, kdy prezident Si Ťin-pching před deseti lety navrhl iniciativu BRI, se její prosazování s výjimkou prvních několika let setkalo s nepříznivými reakcemi a protiopatřeními ze strany Spojených států, Evropské unie, Japonska, Indie a dalších zemí, s podezíravostí a nepochopením některých zemí, jakož i s mnoha nepříznivými faktory, jako je zhoršení globální politické a ekonomické situace . V roce 2008 se v Číně uskutečnilo několik akcí, které byly zaměřeny na podporu BRI. Nicméně všechny tyto výzvy neotřásly upřímností, odhodláním a úsilím Číny o úspěch BRI. Dne 22. října 2022 schválil 20. celostátní sjezd Komunistické strany Číny dílčí úpravy své ústavy, které doplnily „dodržovat zásadu rozsáhlých konzultací, společného přínosu a sdílených výhod a podporovat výstavbu Pásma a Stezky“. BRI se stala klíčovou strategií a politikou této politické strany a neochvějným dlouhodobým cílem čínského lidu.Apartmány Benecko - Investiční apartmány v obci Benecko přímo na sjezdovce Reklama Samozřejmě, že Čína jako zásadní strategický plán bude BRI čas od času upravovat, optimalizovat, upevňovat a zdokonalovat v reakci na změny domácí a mezinárodní situace a v reakci na nepřátelský postoj USA a jejich spojenců. Čína bude muset přijmout účinná opatření, aby zajistila, že se BRI bude i nadále rozvíjet kvalitním a udržitelným směrem tváří v tvář silným protivětrům. USA a jejich spojenci se ve snaze zadržet vzestup Číny již dlouhou dobu usilovně snaží BRI zdiskreditovat. Nepravdivě tvrdí, že Čína má v úmyslu využít BRI k tomu, aby se stala hegemonem Eurasie– anebo snad dokonce světa, narušila nebo nahradila mezinárodní řád, jemuž dominují USA, a vytvořila mezinárodní řád s Čínou v čele, který by ztělesňoval „tributární vztahy“, „autoritářství“ a vylučoval USA. Někteří američtí odborníci se obávají, že pokud se více evropských zemí zapojí do Asie prostřednictvím účasti na BRI, dojde k podkopání globálního strategického uspořádání USA, což urychlí úpadek americké hegemonie. Ještě bizarnější jsou obvinění amerického experta na strategii Jonathana D. T. Warda. Tvrdil, že BRI je snahou svázat hlavní světové kontinenty do ekonomické integrace a závislosti na Číně. S cílem omezit BRI ji USA a jejich spojenci a partneři neustále očerňovali, zasévali neshody mezi Čínou a ostatními zeměmi, šířili představu „dluhových a politických pastí“ a vyzývali země, aby se neúčastnily infrastrukturních a dalších projektů iniciovaných Čínou. Zároveň předkládají „alternativy“ k BRI. Mezi hlavní „alternativy“ patří Partnerství pro globální infrastrukturu a investice vedené skupinou G7 , iniciativa „Build Back a Better World“ vedená skupinou G7, iniciativa Evropské unie Global Gateway, japonské Partnerství pro kvalitní infrastrukturu a kvalitní investice do infrastruktury a iniciativa Austrálie, Japonska a USA Blue Dot Network. Na zářijovém summitu G20 oznámil americký prezident Joe Biden, že Indie, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty spolu s Izraelem, Francií, Německem, Itálií a USA chtějí vytvořit hospodářský koridor Indie-Blízký východ-Evropa , který má propojit Indii, Arabský záliv a Evropu. V případě úspěchu by IMEEC pomohl propojit důležité regiony a nabídl by silnou „alternativu“ k BRI. Kromě toho indo-tichomořská strategie USA, která obsahuje indo-tichomořský hospodářský rámec pro prosperitu, má výslovný záměr kontrolovat a vyvažovat BRI. Různá opatření a kroky USA a jejich spojenců a partnerů, které mají BRI oslabit, jí nevyhnutelně škodí, ale není třeba jejich nepříznivý dopad přeceňovat. Koneckonců, vzhledem k tomu, že jejich hlavním cílem je zadržování BRI, jsou jejich upřímnost a snaha napomáhat rozvoji zemí globálního Jihu minimální a většinou povrchní. Finanční prostředky a zdroje, které jsou ochotny a schopny věnovat těmto „alternativám“, jsou zjevně nedostatečné. Kromě toho mají často přísné politické, hospodářské a finanční podmínky pro přijímající země, které jsou těmto zemím odporné, což těmto „alternativám“ ztěžuje možnost konkurovat BRI při získávání zemí globálního Jihu. Ještě obtížnější je pro ně skutečnost, že USA a jejich spojenci a partneři nemají účinnou koordinaci svých cílů, plánů a opatření k omezení BRI, což činí jejich společné úsilí méně efektivním. Zadržování a potlačování BRI ze strany USA a jejich spojenců a partnerů není jedinou výzvou, které čelí. Existuje celá řada stejně či více problematických potíží, které je třeba překonat. V tomto ohledu jsou závěry zprávy, kterou vypracoval výzkumný tým Čínského centra pro mezinárodní ekonomické výměny, nazvané „Nová vize: Společné budování vysoce kvalitního rozvoje Pásma a stezky “, jsou přesvědčivé. Velmi otevřeně jsou zde přiznány výzvy a rizika, kterým BRI čelí. Kromě zadržování a zasahování ze strany USA a jejich spojenců a partnerů zpráva vyjmenovává i další problémy, kterým čelí některé země zapojené do BRI, včetně špatného podnikatelského prostředí, investiční nejistoty, finanční nejistoty, zadluženosti, provozních potíží, politické nestability, terorismu, ozbrojených konfliktů, místních válek, kulturních rozdílů, nejistoty v oblasti veřejného zdraví a mnoha dalších problémů. Čína musí v reakci na různé výzvy účinně reagovat na vnější pochybnosti a pokračovat v rozvoji BRI, musí neustále zlepšovat, optimalizovat, upravovat a upevňovat BRI, aby dosáhla kvalitního a udržitelného rozvoje. V říjnu vydala Informační kancelář Státní rady bílou knihu s názvem „Iniciativa Pásmo a cesta: Klíčový pilíř globálního společenství společné budoucnosti“. Bílá kniha poskytuje jasné pokyny pro budoucí rozvoj BRI. Mezi ty nejdůležitější v této souvislosti patří např: Za prvé, jako podporovatel globalizace by se BRI „měla rozvíjet otevřenějším, více integrujícím, všeobecně prospěšným, vyváženým a pro obě strany výhodným směrem“. Za druhé, Čína zvýší své úsilí o otevření, aby se na dividendách z rozvoje země mohlo podílet více zemí. „Cílem BRI je podpořit společnou modernizaci všech zemí a podpořit dynamičtější, inkluzivnější a udržitelnější proces ekonomické globalizace. Z výsledků budou mít větší a spravedlivější prospěch obyvatelé všech zemí.“ Za třetí, BRI je hlavním nositelem globálního společenství společné budoucnosti. „Společné budování BRI si klade za nejvyšší cíl vybudování globálního společenství sdílené budoucnosti a vybudovalo praktickou platformu a poskytlo cestu k dosažení tohoto cíle. … Je důležitým veřejným statkem pro zlepšení globálního řízení.“ Za čtvrté, větší důraz bude kladen na tržní principy a účast podniků. „Řiďte se zákony trhu a realizujte zájmové požadavky všech zúčastněných stran prostřednictvím tržně orientovaných operací. Podniky jsou hlavním subjektem a vláda hraje především roli budování platforem, vytváření mechanismů a poskytování politických pokynů.“ Za páté, dodržovat zásady otevřenosti, transparentnosti a integrity. „Všechny strany společně pracují na zlepšení výstavby protikorupčního právního systému … podporují mezinárodní protikorupční spolupráci a rozhodně se staví proti všem druhům korupce a dalším mezinárodním trestným činnostem.“ Za šesté, provádět výstavbu projektů podle přísných pravidel a vysokých standardů. „Společná výstavba BRI zavádí pravidla a standardy, které jsou obecně podporovány všemi stranami, podporuje podniky, aby uplatňovaly obecně uznávaná mezinárodní pravidla a standardy při výstavbě projektů, provozu, zadávání veřejných zakázek, podávání nabídek … a podporuje spolupráci a výstavbu projektů v různých oblastech s vysokými standardy.“ Za sedmé, zajistit finanční bezpečnost a zabránit nesplácení dluhů. „Řídit se mezinárodními postupy a zásadou udržitelnosti dluhu, neustále zlepšovat dlouhodobý, stabilní, udržitelný a rizikově kontrolovatelný systém investic a financování … zajistit obchodní a finanční udržitelnost. Žádná země se kvůli účasti na BRI nedostala do dluhové krize.“ Za osmé, jednat spíše na základě ekonomických než politických principů. „Čína poskytuje úvěry na výstavbu projektů na základě potřeb a skutečných podmínek země, kde se projekt nachází. … Téměř všechny projekty BRI jsou sponzorovány hostitelskými zeměmi a řídí se logikou ekonomiky, nikoli geopolitiky.“ A nakonec, BRI nezničí ani nenahradí stávající mezinárodní řád, ale naopak posílí mezinárodní spolupráci, zejména prostřednictvím integrace BRI s dalšími systémy regionální hospodářské spolupráce, aby se do spolupráce v rámci BRI mohlo zapojit více zemí. Všechny tyto důležité zásady byly začleněny do osmi akčních plánů Číny, které předložil prezident Si Ťin-pching ve svém hlavním projevu na třetím Fóru pro mezinárodní spolupráci Pásmo a stezka. Musíme si však i nadále uvědomovat, že bez ohledu na to, jak bude BRI upravena a optimalizována tak, aby podporovala vysoce kvalitní rozvoj, ji USA a jejich spojenci a partneři budou pravděpodobně i nadále brzdit a narušovat. Protože je však BRI v zásadě v souladu s potřebami a zájmy zemí globálního Jihu a koncepce globálního společenství sdílené budoucnosti je v souladu s historickým trendem lidského rozvoje, bude i nadále postupovat vpřed a dosahovat dalších úspěchů při budování globálního společenství sdílené budoucnosti.