Přetížení klíčových přístavů však zemi brání v urychlení přepravy sladké komodity. Před více než deseti lety tento typ blokád přístavů sužoval největší latinskoamerickou ekonomiku a způsobil prudký nárůst cen cukru. V současné době tento problém zatěžuje logistiku na maximum. Odhaduje se, že 70 plavidel je v pohotovosti po dobu přibližně 20 dnů, aby v Brazílii naložilo více než 3 miliony tun cukru, uvádí lodní agentura SA Commodities. Toto číslo odpovídá měsíčnímu vývozu.
Situaci dále komplikuje požár v Paranagua, druhém největším brazilském přístavu. Tato událost měla za následek uzavření terminálu a ovlivnila provoz dalšího zařízení. Současně sucho v amazonské oblasti přesměrovalo dodávky obilí ze severních přístavů. Tato změna znamená zvýšenou konkurenci pro cukr na jihovýchodě země.
Jak poznamenal Ricardo Carvalho, obchodní ředitel společnosti BP Bunge Bioenergia SA, která je společným podnikem britského ropného gigantu a předního obchodníka s obilovinami, je taková logistická zkouška pro Brazílii první za několik let. Současná vysoká úroda sóji a kukuřice a produkce cukru, která by podle prognóz měla letos dosáhnout nového maxima, by měly v ideálním případě zmírnit celosvětový nedostatek cukru, který již vyhnal ceny na maximum od roku 2011. Nicméně opakující se zácpy z minulého desetiletí udržují nedostatečné zásoby ve světě.

Potíže s úrodou a potenciální omezení vývozu v Indii a Thajsku nastavily futures na surový cukr obchodovaný v New Yorku již na pátý rok růstu v řadě, což je nejdelší vítězná série od roku 1989. Vzhledem k tomu, že se očekává pokles světových zásob na nejnižší úroveň za posledních 13 let, je na Brazílii, aby uspokojila rostoucí poptávku.
Tato závislost na brazilském cukru je však znepokojivá, jak se vyjádřil Mauro Angelo, generální ředitel společnosti Alvean, největšího obchodníka s cukrem na světě. Tento pocit evokuje pocity z počátku roku 2010, kdy Brazílii postihly vážné zácpy a zároveň požár v přístavu Santos, který narušil nakládku.
Na rozdíl od tehdejší doby však současné podmínky naznačují nejasnou budoucnost. Vysoké úrokové sazby a rostoucí náklady na výstavbu znamenají, že oddechnout si na trzích s cukrem může pouze nový terminál v Santosu. Toto zařízení, jehož provoz by měla společnost Cofco International Ltd. zahájit v roce 2025, přináší optimistickou předpověď pro trh s cukrem.
Očekává se, že po zahájení provozu terminálu budou problémy přibližně 2-3 roky ustupovat, než se celková zemědělská produkce v Brazílii rozšíří natolik, aby opět vytvořila tlak na kapacitu, naznačuje Angelo. Mezitím se trhy s cukrem kvůli logistickým potížím dostaly do stavu vysoké pohotovosti.

Nedávný požár v Paranagua ještě více zatížil již tak napjatý trh. Přestože se předpokládá, že sousední závod společnosti Bunge Ltd. obnoví plný provoz tento nebo nejpozději začátkem příštího týdne, doba odstávky pro CAP zůstává nejistá. V těchto terminálech se navíc skladuje převážně obilí, které terminály a provozovatelé železnic obecně upřednostňují kvůli vyšší ziskovosti. V důsledku toho se pravděpodobně zintenzivní konkurence o přepravu v jiných přístavech.
Přeplněné přístavy přiměly brazilské cukrovary k inovacím a k hledání skladů třetích stran, které by cukr skladovaly. Jedním z výrobců, který si pronajal další prostory, byla společnost Água Bonita. Navzdory současným problémům generální ředitel Flavio Ribeiro připouští, že takový problém – mít hodně produktu na prodej – je do jisté míry pozitivní dilema.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky