Podmínky dohody stanoví, že Alaska koupí akcie společnosti Hawaiian za 18 dolarů za kus a převezme její dluhové závazky ve výši 900 milionů dolarů. Oznámení přišlo v neděli a znamenalo významný vývoj v odvětvích leteckých společností v posledních letech.
Tato akvizice přichází v době, kdy akcie společnosti Hawaiian Airlines zažívají pokles a od minulého pátku uzavíraly na hodnotě 4,86 dolaru za akcii. V důsledku nedávného propadu se akcie společnosti od počátku roku propadly o 53 %, čímž se její tržní kapitalizace snížila na přibližně 250 milionů dolarů. Pokles, kterému čelí společnost Hawaiian Airlines, lze přičíst několika nepříznivým okolnostem, jako jsou požáry na ostrově Maui a zvýšená konkurence společnosti Southwest, která v posledních letech výrazně zvýšila počet svých služeb na Havaji.
Navíc oživení letecké dopravy z Asie a do Asie po pandemii bylo pomalejší, než se očekávalo, což přispělo k problémům společnosti Hawaiian Airlines. Letecká společnost vykázala od začátku roku 2020 čisté ztráty ve všech čtvrtletích kromě jednoho. Na druhou stranu se společnosti Alaska Airlines a dalším dopravcům podařilo s blížícím se koncem pandemie obnovit silnější finanční pozici.
Shane Tackett, finanční ředitel společnosti Alaska Airlines, v komentáři k akvizici označil transakci za jedinečnou příležitost, která se naskytla vzhledem k současnému ocenění společnosti Hawaiian Airlines. Dodal, že fúze pomůže sloučenému subjektu etablovat se jako “lídr” na havajském trhu prémiového cestování.
Pokusy leteckých společností o fúzi za účelem zlepšení konkurence vůči větším rivalům však narážejí na značný odpor ministerstva spravedlnosti prezidenta Joea Bidena. Ministerstvo spravedlnosti například začátkem tohoto roku úspěšně rozbilo regionální partnerství mezi JetBlue Airways a American Airlines na severovýchodě země. Kromě toho návrh společnosti JetBlue Airways na převzetí diskontního dopravce Spirit Airlines rovněž čelil odporu ministerstva spravedlnosti, přičemž se očekává, že soudní řízení bude brzy ukončeno.
Současnému trhu leteckých společností v USA dominují čtyři hlavní dopravci – American, United, Delta a Southwest – kteří ovládají přibližně 80 % trhu. Bez ohledu na to společnosti Alaska a Hawaiian Airlines očekávají, že transakce bude dokončena za 12 až 18 měsíců, a to v závislosti na schválení regulačními orgány a akcionáři Hawaiian Airlines.
Odborová organizace Flight Attendants-CWA, která zastupuje palubní personál obou leteckých společností, uvedla, že transakci přezkoumá. Jejich podpora bude záviset na tom, zda by se podmínky pro palubní průvodčí zlepšily stejným způsobem, jak byly popsány výhody pro akcionáře a spotřebitele.

Sloučený podnik bude mít sídlo v Seattlu, současném sídle společnosti Alaska Airlines, a povede ho Minicucci. Obě společnosti prohlásily, že mají v úmyslu zachovat své značky pod jednotnou integrovanou platformou, která se bude skládat z flotily 365 letadel pokrývajících celkem 138 destinací.
Tato dohoda představuje významnou změnu strategie společnosti Alaska Airlines, která v roce 2016 získala Virgin America za 2,6 miliardy dolarů. Alaska provozuje letadla Boeing 737, zatímco Hawaiian Airlines do fúze přináší kombinaci letadel Boeing a Airbus.
Generální ředitel společnosti Hawaiian Peter Ingram uvedl, že značka Hawaiian zůstane významnou součástí státu, takže Honolulu se stane strategickým uzlem pro spojenou společnost a slibuje rozšíření služeb pro obyvatele Havaje. Očekává se, že fúze umožní společnosti Alaska Airlines ztrojnásobit počet svých letů bez mezipřistání nebo s jedním mezipřistáním z havajských ostrovů do různých míst v Severní Americe. Kromě toho přejdou pod kontrolu společnosti Alaska dálkové lety společnosti Hawaiian do Asie a z Asie.
Společnost Alaska Airlines uvedla, že během příštích dvou let by tato transakce měla přispět ke zvýšení zisků díky “synergiím z provozu” ve výši nejméně 235 milionů dolarů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky