Klíčové body
- Amazon (AMZN) přepsal historii již několikrát
- Jak tato společnost přistupuje k vývoji a developmentu?
- Co bychom měli sledovat u akcií AMZN?
- Co nám tady zanechal Jeff Bezos?
V roce 2017 ale naplno ukázal svůj skutečný vliv dopad na americkou ekonomiku.
Dne 7. prosince roku2017 internetový gigant Amazon oznamuje založení svého druhého hlavního sídla – známého jednoduše jen jako HQ2. Toto rozhodnutí vyvolalo celonárodní soutěž mezi městy o přilákání investice společnosti Amazon a upozornilo na ekonomický dopad technologických gigantů na města a regiony nejen v USA.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
- 1732 – Londýnská opera Covent Garden zahájila svoji činnost.
- 1742 – Státní opera v Berlíně zahájila svoji činnost.
- 1787 – Delaware se jako 1. stát připojil k USA.
- 1842 – Newyorská filharmonie zahájila činnost Beethovenovou Symfonii č. 5.
- 1877 – Thomas A. Edison předvedl svůj nový vynález – fonograf, předchůdce gramofonu.
- 1941 – Japonsko napadlo 353 letadly americký přístav Pearl Harbor na Havaji.
- 1944 – Vznikla Mezinárodní organizace pro civilní letectví.
- 1970 – Německý kancléř Willy Brandt učinil během své návštěvy varšavského ghetta kajícné gesto – Warschauer Kniefall.
- 1975 – Devět dnů po vyhlášení nezávislosti na Portugalsku byl Východní Timor okupován Indonésií.
- 1987 – Generální tajemník ÚV KSSS Michail Sergejevič Gorbačov přiletěl na oficiální návštěvu USA.
- 1995 – Sonda Galileo vstoupila šest let po svém vypuštění ze Země do atmosféry Jupiteru.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
- 1970 – Založení Agentury pro ochranu životního prostředí
(EPA) . V tento den podepsal prezident Richard Nixon dekret o zřízení Agentury pro ochranu životního prostředí(EPA) ve Spojených státech. EPA hraje klíčovou roli v regulaci a ochraně životního prostředí. - 1995 – Federální rezervní systém, centrální bankovní systém Spojených států, oznámil 7. prosince 1995 mimořádné snížení úrokových sazeb v reakci na finanční krizi v Mexiku. Cílem tohoto kroku bylo stabilizovat finanční trhy a zabránit širší hospodářské krizi.
- 1999 – Společnost United Parcel Service
(UPS) vstupuje na burzu. Jedna z největších světových společností zabývajících se doručováním balíků přišla s primární nabídkou akcií(IPO) , čímž získala miliardy dolarů.
Amazon — Jak internetový obchod měnil dění v americké ekonomice
Amazon.com
Amazon.com je rozsáhlý internetový podnik, který prodává knihy, hudbu, filmy, domácí potřeby, elektroniku, hračky a mnoho dalšího zboží, a to buď přímo, nebo jako prostředník mezi jinými maloobchodníky a miliony zákazníků Amazon.com. Jeho podnikání v oblasti webových služeb zahrnuje pronájem datových úložišť a výpočetních zdrojů, tzv. „cloud computing“, prostřednictvím internetu. Jeho značná přítomnost na internetu je taková, že v roce 2012 1 % veškerého internetového provozu v Severní Americe procházelo datovými centry Amazon.com a z nich.
Společnost také vyrábí přední čtečky elektronických knih Kindle. Její propagace těchto zařízení vedla k dramatickému růstu vydávání elektronických knih a z Amazon.com učinila významnou rušivou sílu na trhu s vydáváním knih.

V roce 1994 založil Jeff Bezos, bývalý manažer hedgeového fondu na Wall Street, společnost Amazon.com.Název si zvolil především proto, že začíná na první písmeno abecedy a že je spojen s rozlehlou jihoamerickou řekou. Na základě průzkumu, který provedl, dospěl Bezos k závěru, že knihy budou zpočátku nejlogičtějším produktem pro prodej online. Amazon.com nebyl první firmou, která tak učinila; Computer Literacy, knihkupectví v Silicon Valley, začalo prodávat knihy ze svých zásob technicky zdatným zákazníkům v roce 1991. Příslibem Amazon.com však bylo dodat jakoukoli knihu jakémukoli čtenáři kdekoli.
Amazon.com sice proslul jako knihkupectví, ale Bezos od počátku tvrdil, že nejde jen o prodejce spotřebního zboží. Tvrdil, že Amazon.com je technologická společnost, jejíž činností je zjednodušování online transakcí pro spotřebitele.
Obchodní strategie Amazon.com byla často přijímána skepticky. Finanční novináři a analytici společnost znevažovali tím, že ji označovali jako Amazon.bomb. Pochybovači tvrdili, že Amazon.com nakonec na trhu prohraje se zavedenými knihkupeckými řetězci, jako jsou Borders a Barnes & Noble, jakmile spustí konkurenční stránky elektronického obchodu. Nedostatek zisku společnosti až do posledního čtvrtletí roku 2001 jako by ospravedlňoval její kritiky.
Bezos však odmítl názory odpůrců, že nechápou obrovský růstový potenciál internetu. Tvrdil, že k tomu, aby společnost uspěla jako internetový prodejce, potřebuje „Get Big Fast“, což je slogan, který nechal vytisknout na trička svých zaměstnanců. Amazon.com skutečně rychle rostl, v prosinci 1996, po prvním celém roce provozu, dosáhl 180 000 zákaznických účtů a o necelý rok později, v říjnu 1997, měl již 1 000 000 zákaznických účtů. Její tržby vyskočily z 15,7 milionu dolarů v roce 1996 na 148 milionů dolarů v roce 1997 a následně na 610 milionů dolarů v roce 1998. Úspěch společnosti Amazon.com přivedl jejího zakladatele k tomu, že se stal osobností roku 1999 podle časopisu Time.
Společnost rychle expandovala i v dalších oblastech. Její program Associates, v jehož rámci mohly jiné webové stránky nabízet zboží k prodeji a Amazon.com vyřizoval objednávky a vyplácel provizi, se v roce 1996 rozrostl z jedné takové stránky na více než 350 000 v roce 1999. V souladu s Bezosovou počáteční strategií začala společnost rychle prodávat více než jen knihy. Prodej hudby a videa byl zahájen v roce 1998. V témže roce zahájila mezinárodní činnost akvizicí internetových knihkupectví ve Spojeném království a Německu. Do roku 1999 společnost prodávala také spotřební elektroniku, videohry, software, domácí potřeby, hračky a hry a mnoho dalšího.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky