Klíčové body
- Důvěra v tuzemskou ekonomika se ocitla v krizi
- To samozřejmě souvisí s náladou v politickém přesvědčení
- Vývoj pro příští rok je nicméně dle odborníků stále poměrně slibný
Podobně jako v listopadu stoupla důvěra podnikatelů, u spotřebitelů znovu klesla a sestoupila nejníže od letošního ledna. Vyplývá to z údajů, které dnes na webu zveřejnil Český statistický úřad
Důvěra podnikatelů v ekonomiku vzrostla o 1,7 bodu na 95,2 bodu. Vrátila se tak na úroveň z letošního května. „Z odpovědí respondentů lze vyčíst mírný optimismus, například v podobě očekávané budoucí poptávky. Ten se ale zřejmě z důvodu velmi obtížné předvídatelnosti budoucího vývoje, jenž v průzkumu uvádějí podnikatelé napříč ekonomikou, omezuje zatím pouze na vybraná odvětví,“ komentoval čísla vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.
V průmyslu se důvěra v ekonomiku mezi podnikateli v prosinci zvýšila o 2,3 bodu na 95,1 bodu, ve vybraných službách vzrostla o 1,5 bodu také na 95,1 bodu a v obchodě stoupla o 2,6 bodu na 91,8 bodu. Ve stavebnictví se naopak důvěra podnikatelů ve srovnání s minulým měsícem snížila o 5,4 bodu na 101,4 bodu.
Ukazatel důvěry spotřebitelů se v prosinci snížil o 5,8 bodu na 84,9 bodu. „Důvěra spotřebitelů se v závěru roku dostala na nejnižší hodnotu od ledna 2023. Domácnosti hodnotí svou současnou finanční situaci ve srovnání s předchozími měsíci hůře a stále více respondentů se navíc domnívá, že se jejich finanční situace bude nadále zhoršovat. Přibližně třetina domácností rovněž uvádí, že sotva vyjde se svými finančními prostředky,“ uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se téměř nezměnil.
„Do nového roku tak vstupuje česká ekonomika – s výjimkou optimistického průmyslu – spíše s obavami,“ komentoval data analytik Banky Creditas Petr Dufek. Vzhledem k očekávanému výraznému poklesu inflace jsou však podle něj možná tyto obavy až příliš velké. „I když se hned nejspíš nedá očekávat rychlý restart a dohánění loňského skluzu, situace v českém hospodářství by měla být přece jen příznivější než letos. Hlavním rizikem zůstává vývoj u hlavních obchodních partnerů, kteří však zatím optimismem zas tak nehýří,“ dodal.

Kamenné obchody dnes zahajují povánoční výprodeje, e-shopy začaly dříve
V kamenných obchodech dnes oficiálně zahajují povánoční výprodeje, některé společnosti ale nabídku na svých e-shopech představily již v uplynulých dnech. Nakoupit v povánočních výprodejích budou moci Češi zpravidla po většinu ledna. Prodejci, které oslovila ČTK, čekají poptávku po dražší elektronice, s blížícím se začátkem novoročních předsevzetí ale také po sportovním vybavení. Kromě toho podle nich lidé začnou vracet nevhodné vánoční dárky.
E-shop Alza.cz nabízí slevy od pěti do 50 procent. „Mezi zákazníky jde tradičně o oblíbenou slevovou akci, ve které utratí peníze nebo poukazy, které dostali pod stromeček,“ uvedla mluvčí Eliška Čeřovská. Ve slevách je podle ní zboží napříč sortimentem, tedy například elektronika, vybavení na zimní sporty, hračky nebo vánoční dárkové balíčky.
Internetový obchod firmy Datart povánoční výprodeje spustil na Štědrý den večer, kamenné prodejny se přidaly dnes. „Lze předpokládat, že bude poptávka po velkých domácích spotřebičích. Dále pak lidé jistě budou realizovat nákupy, které dlouho odkládali a chtějí si s nimi udělat radost,“ řekla mluvčí Petra Psotková. Vybrané produkty značky Apple od pondělí 25. prosince zlevnil prodejce iStyle.cz.
Ode dneška povánoční výprodeje nabízí také obchody Intersport, trvat budou do února. Výše slev se pohybuje průměrně mezi 40 až 50 procenty, řekla ČTK marketingová manažerka Lucie Kuricová. Loni bylo podle ní zlevnění podobné. Poptávka bude zejména po vybavení na hory, sáňkách a bobech. Leden pak obvykle přináší vyšší prodeje v kategorii fitness, uvedla. „Povánoční slevy budou v několika vlnách a připravujeme je tak, aby se nám efektivně uvolňoval sklad pro nové jarní kolekce,“ doplnila.
Meziročně mírný pokles tržeb v povánočních výprodejích očekává módní firma Zoot. „Tento odhad se opírá o podobně nižší poptávku během vánoční sezony,“ sdělil ředitel David Štěpánek. Poslední kusy z podzimní a zimní kolekce přinesou výprodeje oděvní společnosti Blažek. „Cílíme na nižší výkon výprodejových nabídek a naopak na mírný nárůst tržeb z prodejů za regulérní ceny,“ sdělila ČTK firma.
Omezenější výběr povánočních výprodejů proti loňsku mají hračkářství Bambule. „Důvodem jsou slevové akce, které jsme nastavili již během předvánočních prodejů,“ uvedla marketingová ředitelka Jana Krčková.
Podle společnosti Upgates, která poskytuje řešení pro tvorbu a pronájem e-shopů, se internetovým obchodům po svátcích vrací asi 7,7 procenta předvánočních objednávek. Většinou se jedná o módní produkty, například zpět se posílá více než pětina koupené obuvi.
Zboží pořízené na internetu je možné vrátit do 14 dnů od následujícího dne po převzetí, v kamenných prodejnách se lhůty pro vrácení mohou lišit. K vrácení musí mít zákazník připravené potřebné dokumenty, jako je například účtenka. Pokud se nejedná o reklamaci, zboží se musí vracet nepoškozené, vyplývá z tiskové zprávy poradenské firmy V4 Group.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky