Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Češi a Slováci vyrábějí více aut na obyvatele než kterákoli jiná země na světě

Za posledních 30 let přitáhl Dolný Kubín na Slovensku pozornost řady investorů, mezi nimi i rakouského výrobce automobilových dílů Miba AG.

Michal Kmeť Autor: Michal Kmeť
10 ledna, 2024
4 min. čtení
Zdroj: Škoda

Zdroj: Škoda

4 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Přechod na elektromobily nyní ohrožuje rozsáhlý dodavatelský řetězec
  • Společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV
  • Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily
  • Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností

 

V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.

Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel (EV). Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.

Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.

Zdroj: VW

Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.

Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.

Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.

Advertisement

V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.

Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur (6,1 miliardy USD). Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.

Zdroj: Getty Images

Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.

Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.

Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.

Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.

V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel . Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur . Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.
Tagy: Českoelektromobilyškodaslovenskovolkswagenvolvozamestnanost

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      21:55

      MercadoLibre, Palantir a Vertex budou v pondělí reportovat zprávy o výsledcích hospodaření

      21:47

      V červenci byl růst zaměstnanosti pomalý, což signalizuje rizika na trhu práce

      21:32

      Trump se zaměřil na Bidenovu jmenovankyni kvůli přesnosti údajů o zaměstnanosti

      21:15

      Delta Air ujišťuje americké zákonodárce, že nebude personalizovat ceny letenek pomocí AI

      21:00

      Synthesia vyčlení výrobu nitrocelulózy, mohla by mít strategického partnera

      20:55

      NFL prodává Red Zone a NFL Media ESPN v rámci dohody v hodnotě miliard dolarů, informuje The Athletic

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      BofA zvyšuje cílovou cenu Boeingu na základě silných výsledků

      1 srpna, 2025

      Společnost Boeing, kdysi ikonický letecký gigant, který v uplynulých letech čelil rozsáhlým krizím, nyní podle analytiků vykazuje znaky stabilizace a...

      Zdroj: Shutterstock

      Alphabet má v dlouhodobém horizontu opravdu velký potenciál

      1 srpna, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Micron Technology může být momentálně podhodnocená příležitost

      1 srpna, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Nadšení kolem AI žene vzhůru celý polovodičový sektor a Nvidia stojí v čele

      30 července, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Cadence Design Systems hlásí silné výsledky a míří výš, akcie rostou

      30 července, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Figma přepsala historii burzy: IPO vystřelilo akcie o 250 %

      1 srpna, 2025

      Primární veřejná nabídka akcií (IPO) designové softwarové společnosti Figma Inc se stala událostí, která vzbudila mimořádný zájem na Wall Street.

      Nejčtenější zprávy.

      S&P 500 klesá navzdory skokovému růstu akcií Microsoftu a Mety

      31 července, 2025

      Visa překonala odhady, opatrný výhled však tlumí nadšení trhu

      30 července, 2025

      Dolar posiluje díky dohodám, ale největší nejistotou zůstává postoj Fedu

      28 července, 2025

      Index S&P 500 klesá, Fed signalizuje, že úrokové sazby zůstanou beze změny

      30 července, 2025

      S&P 500 uzavřel beze změny, blíží se zveřejnění výsledků „Mag 7“ a rozhodnutí Fedu

      28 července, 2025

      Akcie platformy Figma se začaly obchodovat za 85 USD. Posílily až o 200 %

      31 července, 2025

      S&P 500 klesá v důsledku slabých údajů o zaměstnanosti, vyvstávají obavy

      1 srpna, 2025

      Dolar se během chaosu opět ocitá v popředí zájmu mezi investory

      29 července, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.