Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Češi a Slováci vyrábějí více aut na obyvatele než kterákoli jiná země na světě

Za posledních 30 let přitáhl Dolný Kubín na Slovensku pozornost řady investorů, mezi nimi i rakouského výrobce automobilových dílů Miba AG.

Michal Kmeť Autor: Michal Kmeť
10 ledna, 2024
4 min. čtení
Zdroj: Škoda

Zdroj: Škoda

4 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Přechod na elektromobily nyní ohrožuje rozsáhlý dodavatelský řetězec
  • Společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV
  • Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily
  • Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností

 

V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.

Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel (EV). Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.

Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.

Zdroj: VW

Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.

Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.

Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.

Advertisement

V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.

Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur (6,1 miliardy USD). Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.

Zdroj: Getty Images

Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.

Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.

Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.

Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.

V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel . Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur . Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.
Tagy: Českoelektromobilyškodaslovenskovolkswagenvolvozamestnanost

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      08:00

      Čínský export v dubnu vzrostl o 8,1 % a překonal odhady navzdory americkým clům

      07:48

      Čína stanovila střední kurz jüanu na nejnižší úroveň od 24. dubna

      07:36

      Výdaje japonských domácností v březnu překonaly očekávání

      07:24

      Asijské banky očekávají velký nárůst obchodů s cennými papíry díky posílení měn

      07:12

      Monster Beverage hlásí nečekaný pokles tržeb, důvodem je kolísající poptávka

      07:00

      Novavax tvrdí, že jednání s FDA o schválení vakcíny proti COVID pokračují, což uklidňuje obavy investorů

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Akcie AppLovin mohou po zveřejnění silných výsledků vzrůst o více než 30 %

      9 května, 2025

      Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...

      Zdroj: Shutterstock

      Disney plánuje první zábavní park na Blízkém východě v Abú Dhabí

      8 května, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Nvidia a další technologické tituly posilují díky očekávání silných výsledků

      6 května, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Tato energetická společnost má našlápnuto k silným ziskům

      5 května, 2025
      zdroj: Getty Images

      Které společnosti si vybrala banka JPMorgan pro začátek května

      5 května, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Velké technologické firmy dál masivně investují do AI, i přes rostoucí obavy

      5 května, 2025

      Velké americké technologické společnosti dávají jednoznačně najevo, že umělá inteligence zůstává jejich hlavní prioritou.

      Nejčtenější zprávy.

      Americké akcie rostou díky obchodní dohodě mezi USA a Velkou Británií

      8 května, 2025

      S&P 500 klesá kvůli propadu Alphabetu a jestřábímu postoji Fedu

      7 května, 2025

      S&P 500 přerušil devítidenní sérii růstu, akciová rally polevuje

      5 května, 2025

      S&P 500 končí výše po divokých výkyvech v důsledku zpráv o Fedu a obchodu

      7 května, 2025

      Greg Abel přebírá otěže: Warren Buffett oznamuje odchod z čela Berkshire Hathaway

      5 května, 2025

      S&P 500 uzavřel výše po rámcové obchodní dohodě USA a Velké Británie

      8 května, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Asijské akcie reagují smíšeně na nové naděje v obchodních jednáních

      9 května, 2025

      S&P 500 klesá kvůli nedostatečnému pokroku v obchodních jednáních mezi USA a Čínou

      6 května, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Chime Financial, Inc.

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 25 miliard dolarů

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.