Z internetového knihkupectví se ale nakonec stala tzv. „továrna na všechno“
Kam bude směřovat dále?
Dne 13. února roku 2019 společnost Amazon (AMZN) oznámila, že ruší své plány na výstavbu druhého sídla v New Yorku s odvoláním na odpor místních politiků a komunitních aktivistů. Jeff Bezos to neměl na své cestě za úspěchem jednoduché. Každou porážku ale nakonec přece jen obrátil ve vítězství.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1970 – Sedmihradský Maďar Márton Moyses se upálil v Brašově na protest proti komunistickému režimu.
1971 – Jihovietnamské vojenské jednotky, podporované Spojenými státy americkými, napadliv rámci Vietnamské války Laos.
1974 – Alexandr Isajevič Solženicyn, nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1970, odešel do exilu ze Sovětského svazu.
1984 – Konstantin Černěnko nahradil Jurije Andropova ve funkci generálního tajemníka Komunistické strany Sovětského svazu.
1988 – Byly zahájeny zimní olympijské hry v Calgary v Kanadě.
1996 – V Nepálu začala občanská válka vedená zdejšími maoisty proti monarchistickému státnímu zřízení.
1997 – Mise STS-82 raketoplánu Discovery zachytila Hubbleúv vesmírný dalekohled.
2001 – Zemětřesení o síle 6,6 Richterovy stupnici postihlo El Salvador, zabilo přinejmenším 400 lidí.
2002 – Byla vydána první verze webového prohlížeče Camino.
2004 – Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics zveřejnilo výsledky zkoumání hvězdy BPM 37093, podle nichž se jedná o největšího známého zkrystalizovaného bílého trpaslíka.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1960 – Francie provedla svůj první jaderný test a stala se tak čtvrtou zemí, která vlastní jaderné zbraně.
1980 – V Lake Placid ve státě New York byly zahájeny zimní olympijské hry. Tyto olympijské hry si získaly zvláštní pozornost díky „zázraku na ledě“, kdy hokejový tým Spojených států porazil silně favorizovaný tým Sovětského svazu.
2004 – Harvardova univerzita otevřela „The Broad Institute“, biomedicínské výzkumné centrum. Institut se zaměřuje na sekvenování genomu a genetický výzkum.
Amazon a jeho hrbolatá cesta za úspěchem
Amazon.com je gigant v oblasti elektronického obchodování a cloud computingu se sídlem v Seattlu ve státě Washington, jehož skromné začátky sahají do garáže zakladatele Jeffa Bezose, kde začal prodávat knihy na stále ještě vznikajícím World Wide Webu.
Ačkoli je společnost mezi spotřebiteli známá především díky své maloobchodní platformě, většina jejích provozních zisků (od roku 2024) pochází z její divize cloud computingu, Amazon Web Services (AWS). Amazon se také stává lídrem v oblasti generativní umělé inteligence (GenAI) díky své platformě Bedrock. V oblasti médií je Amazon v centru takzvaných „streamovacích válek“, kdy se svým modelem předplatného zábavy a sportu Prime Video – včetně původního obsahu – bojuje o podíl diváků.
Počátky společnosti Amazon mají kořeny ve službách prodejců třetích stran, předplatitelských službách a reklamě. Dlouhodobě uvádí, že se snaží rozšiřovat prodeje „zlepšováním všech aspektů zákaznické zkušenosti, včetně snižování cen, zlepšování dostupnosti, nabízení rychlejších dodacích lhůt, rozšiřování výběru, rozšiřování informací o produktech, zlepšování snadnosti používání a získávání důvěry zákazníků“, jak vyplývá z dokumentů Komise pro cenné papíry a burzy (SEC).
Společnost Amazon začínala jako internetový prodejce knih, ale postupně se stala významným narušitelem napříč odvětvími a obory. Stejně jako mnoho klasických „narušitelů“ v historii, i Amazon musel vymyslet (a někdy i získat) nové technologie a nové způsoby práce. Inovace společnosti Amazon – včetně elektronické čtečky Kindle a řady produktů Echo pro takzvanou „chytrou domácnost“ – nejen zlepšily zákaznickou zkušenost, ale také změnily způsob, jakým lidé a společnosti obchodují.
Bezos, 170násobný miliardář a třetí nejbohatší člověk na světě (od roku 2024), nikdy nepovažoval Amazon čistě za knihkupectví. Od počátku vnímal Amazon jako technologickou společnost, což bylo předmětem posměchu mnoha odpůrců a důvodem k tomu, že v roce 1999 vyšel na titulní straně časopisu Barron’s článek s titulkem „Amazon.bomba“.
Na základě svého výzkumu Bezos považoval knihy za snadný vstupní bod do elektronického obchodu. Představoval si všezahrnující maloobchodní stránku, která by se nakonec rozšířila do sféry obchodních domů, obchodů se sportovním zbožím, klenotnictví, obchodů s potravinami, hudebních a videoobchodů, stejně jako nezávislých obchodů a všeho mezi tím i mimo to.
Jeho mantrou bylo „Get big fast“, kterou vyzdobil trička zaměstnanců a která se poměrně rychle ukázala jako vítězná strategie. Stejně jako mnoho jiných začínajících firem byly i počátky Amazonu poznamenány čtvrtletními ztrátami. Ačkoli jeho tržby a cash flow byly solidní, mnoho z těchto dolarů se v počátcích vrátilo zpět do podnikání, aby se financovala rychlá expanze, přičemž se výrazně přikláněl k technologickému pokroku, jehož cílem bylo zlepšit dodací lhůty, řídit a sledovat zásoby a optimalizovat online platformu. Společnost Amazon zaznamenala první zisk až v roce 2003 – šest let po první veřejné nabídce akcií v roce 1997.
Původní Bezosova strategie Amazon.com byla bez zásob. Brzy však zjistil, že k dosažení větší kontroly nad dodávkami potřebuje sklady. Po svém vstupu na burzu v roce 1997 společnost zahájila činnost, která se vyvinula v rostoucí množství velkých i malých skladů téměř ve všech koutech země.
Zdroj: Getty Images
V rámci svého cíle vytvořit největší web pro online nakupování otevřela společnost Amazon v roce 2000 svůj obchod pro prodejce třetích stran a poskytla tak nezávislým prodejcům prostor pro nabídku různých nových, použitých, renovovaných a/nebo jedinečných položek. Amazon by hostil platformu a výměnou za transakční poplatky by se postaral o většinu logistických úkonů.
Spuštění služeb třetích stran společností Amazon v roce 2000 dalo vzniknout službě Fulfillment by Amazon (FBA). Ta umožňovala prodejcům třetích stran posílat zásoby do Amazonu a Amazon za příplatek zboží skladoval, odesílal a vyřizoval jeho vrácení. Alternativou je služba Fulfilled by Merchant (FBM) nebo Merchant Fulfilled Network (MFN), která vyžaduje, aby se o veškerou logistiku (skladování, přepravu a zpracování vrácených zboží) postaral prodejce.
Společnost posiluje své partnerství s prodejci nabídkou nových produktů a služeb. Některé z nich zahrnují do svého partnerství plnění skladů a distribuci, doručovací služby, správu zásilek a zásob a také služby řízení vztahů se zákazníky (CRM). Společnost také nabízí finanční odnož Amazon Lending, která umožňuje kvalifikovaným prodejcům půjčit si až 5 milionů dolarů.
Segment služeb pro prodejce třetích stran stále roste a v roce 2023 tvořil zhruba 60 % tržeb.
Amazon Web Services je komplexní sada cloud computingu zahrnující více než 200 služeb po celém světě. Od roku 2020 je to také nejlukrativnější obchodní segment společnosti Amazon a vzhledem k tomu, že umělá inteligence (AI) je žhavým tématem (více o ní níže), mohl by růst i nadále solidním tempem.
Jestli něco podtrhuje Bezosovu vizi Amazonu jako technologické společnosti, pak je to právě AWS. Ve svých počátcích nabízela AWS data o struktuře internetového provozu, popularitě webových stránek a další důležité statistiky pro vývojáře a obchodníky. V roce 2006 začala divize nabízet soubor služeb cloud computingu pro podniky, které nebyly schopny (nebo ochotny) samy převzít počáteční kapitálové výdaje na infrastrukturu pro hostování a ukládání počítačů.
Zdroj: Getty Images
Společnost Amazon vyvinula AWS, aby vyřešila své vlastní problémy se softwarem a databázemi, a poté jej začala pronajímat na bázi průběžného placení. Rozšířil tak portfolio AWS o službu Elastic Compute Cloud (EC2), která pronajímá výpočetní výkon v malých nebo velkých krocích. V roce 2006 Amazon představil také službu Simple Storage Service (S3), která pronajímá datová úložiště přes internet. Díky těmto nabídkám společnost AWS v podstatě znovuobjevila trh s počítačovou infrastrukturou.
V roce 2023 bude mít AWS přibližně třetinový podíl na trhu s cloudovými službami, před Azure od společnosti Microsoft (MSFT)(23 %) a Google Cloud od společnosti Alphabet (GOOG)(11 %). AWS je pro Amazon také vysoce ziskový byznys, který v minulosti představoval 15 až 18 % celkových tržeb, ale přinášel téměř 50 % provozních příjmů společnosti.
Dne 13. února roku 2019 společnost Amazon oznámila, že ruší své plány na výstavbu druhého sídla v New Yorku s odvoláním na odpor místních politiků a komunitních aktivistů. Jeff Bezos to neměl na své cestě za úspěchem jednoduché. Každou porážku ale nakonec přece jen obrátil ve vítězství.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1970 – Sedmihradský Maďar Márton Moyses se upálil v Brašově na protest proti komunistickému režimu.
1971 – Jihovietnamské vojenské jednotky, podporované Spojenými státy americkými, napadliv rámci Vietnamské války Laos.
1974 – Alexandr Isajevič Solženicyn, nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1970, odešel do exilu ze Sovětského svazu.
1984 – Konstantin Černěnko nahradil Jurije Andropova ve funkci generálního tajemníka Komunistické strany Sovětského svazu.
1988 – Byly zahájeny zimní olympijské hry v Calgary v Kanadě.
1996 – V Nepálu začala občanská válka vedená zdejšími maoisty proti monarchistickému státnímu zřízení.
1997 – Mise STS-82 raketoplánu Discovery zachytila Hubbleúv vesmírný dalekohled.
2001 – Zemětřesení o síle 6,6 Richterovy stupnici postihlo El Salvador, zabilo přinejmenším 400 lidí.
2002 – Byla vydána první verze webového prohlížeče Camino.
2004 – Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics zveřejnilo výsledky zkoumání hvězdy BPM 37093, podle nichž se jedná o největšího známého zkrystalizovaného bílého trpaslíka.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1960 – Francie provedla svůj první jaderný test a stala se tak čtvrtou zemí, která vlastní jaderné zbraně.
1980 – V Lake Placid ve státě New York byly zahájeny zimní olympijské hry. Tyto olympijské hry si získaly zvláštní pozornost díky „zázraku na ledě“, kdy hokejový tým Spojených států porazil silně favorizovaný tým Sovětského svazu.
2004 – Harvardova univerzita otevřela „The Broad Institute“, biomedicínské výzkumné centrum. Institut se zaměřuje na sekvenování genomu a genetický výzkum.
Amazon.com je gigant v oblasti elektronického obchodování a cloud computingu se sídlem v Seattlu ve státě Washington, jehož skromné začátky sahají do garáže zakladatele Jeffa Bezose, kde začal prodávat knihy na stále ještě vznikajícím World Wide Webu.Ačkoli je společnost mezi spotřebiteli známá především díky své maloobchodní platformě, většina jejích provozních zisků pochází z její divize cloud computingu, Amazon Web Services . Amazon se také stává lídrem v oblasti generativní umělé inteligence díky své platformě Bedrock. V oblasti médií je Amazon v centru takzvaných „streamovacích válek“, kdy se svým modelem předplatného zábavy a sportu Prime Video – včetně původního obsahu – bojuje o podíl diváků.Počátky společnosti Amazon mají kořeny ve službách prodejců třetích stran, předplatitelských službách a reklamě. Dlouhodobě uvádí, že se snaží rozšiřovat prodeje „zlepšováním všech aspektů zákaznické zkušenosti, včetně snižování cen, zlepšování dostupnosti, nabízení rychlejších dodacích lhůt, rozšiřování výběru, rozšiřování informací o produktech, zlepšování snadnosti používání a získávání důvěry zákazníků“, jak vyplývá z dokumentů Komise pro cenné papíry a burzy .Společnost Amazon začínala jako internetový prodejce knih, ale postupně se stala významným narušitelem napříč odvětvími a obory. Stejně jako mnoho klasických „narušitelů“ v historii, i Amazon musel vymyslet nové technologie a nové způsoby práce. Inovace společnosti Amazon – včetně elektronické čtečky Kindle a řady produktů Echo pro takzvanou „chytrou domácnost“ – nejen zlepšily zákaznickou zkušenost, ale také změnily způsob, jakým lidé a společnosti obchodují.Bezos, 170násobný miliardář a třetí nejbohatší člověk na světě , nikdy nepovažoval Amazon čistě za knihkupectví. Od počátku vnímal Amazon jako technologickou společnost, což bylo předmětem posměchu mnoha odpůrců a důvodem k tomu, že v roce 1999 vyšel na titulní straně časopisu Barron’s článek s titulkem „Amazon.bomba“.Na základě svého výzkumu Bezos považoval knihy za snadný vstupní bod do elektronického obchodu. Představoval si všezahrnující maloobchodní stránku, která by se nakonec rozšířila do sféry obchodních domů, obchodů se sportovním zbožím, klenotnictví, obchodů s potravinami, hudebních a videoobchodů, stejně jako nezávislých obchodů a všeho mezi tím i mimo to.Jeho mantrou bylo „Get big fast“, kterou vyzdobil trička zaměstnanců a která se poměrně rychle ukázala jako vítězná strategie. Stejně jako mnoho jiných začínajících firem byly i počátky Amazonu poznamenány čtvrtletními ztrátami. Ačkoli jeho tržby a cash flow byly solidní, mnoho z těchto dolarů se v počátcích vrátilo zpět do podnikání, aby se financovala rychlá expanze, přičemž se výrazně přikláněl k technologickému pokroku, jehož cílem bylo zlepšit dodací lhůty, řídit a sledovat zásoby a optimalizovat online platformu. Společnost Amazon zaznamenala první zisk až v roce 2003 – šest let po první veřejné nabídce akcií v roce 1997.Původní Bezosova strategie Amazon.com byla bez zásob. Brzy však zjistil, že k dosažení větší kontroly nad dodávkami potřebuje sklady. Po svém vstupu na burzu v roce 1997 společnost zahájila činnost, která se vyvinula v rostoucí množství velkých i malých skladů téměř ve všech koutech země.V rámci svého cíle vytvořit největší web pro online nakupování otevřela společnost Amazon v roce 2000 svůj obchod pro prodejce třetích stran a poskytla tak nezávislým prodejcům prostor pro nabídku různých nových, použitých, renovovaných a/nebo jedinečných položek. Amazon by hostil platformu a výměnou za transakční poplatky by se postaral o většinu logistických úkonů.Spuštění služeb třetích stran společností Amazon v roce 2000 dalo vzniknout službě Fulfillment by Amazon . Ta umožňovala prodejcům třetích stran posílat zásoby do Amazonu a Amazon za příplatek zboží skladoval, odesílal a vyřizoval jeho vrácení. Alternativou je služba Fulfilled by Merchant nebo Merchant Fulfilled Network , která vyžaduje, aby se o veškerou logistiku postaral prodejce.Společnost posiluje své partnerství s prodejci nabídkou nových produktů a služeb. Některé z nich zahrnují do svého partnerství plnění skladů a distribuci, doručovací služby, správu zásilek a zásob a také služby řízení vztahů se zákazníky . Společnost také nabízí finanční odnož Amazon Lending, která umožňuje kvalifikovaným prodejcům půjčit si až 5 milionů dolarů.Segment služeb pro prodejce třetích stran stále roste a v roce 2023 tvořil zhruba 60 % tržeb.Amazon Web Services je komplexní sada cloud computingu zahrnující více než 200 služeb po celém světě. Od roku 2020 je to také nejlukrativnější obchodní segment společnosti Amazon a vzhledem k tomu, že umělá inteligence je žhavým tématem , mohl by růst i nadále solidním tempem.Jestli něco podtrhuje Bezosovu vizi Amazonu jako technologické společnosti, pak je to právě AWS. Ve svých počátcích nabízela AWS data o struktuře internetového provozu, popularitě webových stránek a další důležité statistiky pro vývojáře a obchodníky. V roce 2006 začala divize nabízet soubor služeb cloud computingu pro podniky, které nebyly schopny samy převzít počáteční kapitálové výdaje na infrastrukturu pro hostování a ukládání počítačů.Společnost Amazon vyvinula AWS, aby vyřešila své vlastní problémy se softwarem a databázemi, a poté jej začala pronajímat na bázi průběžného placení. Rozšířil tak portfolio AWS o službu Elastic Compute Cloud , která pronajímá výpočetní výkon v malých nebo velkých krocích. V roce 2006 Amazon představil také službu Simple Storage Service , která pronajímá datová úložiště přes internet. Díky těmto nabídkám společnost AWS v podstatě znovuobjevila trh s počítačovou infrastrukturou.V roce 2023 bude mít AWS přibližně třetinový podíl na trhu s cloudovými službami, před Azure od společnosti Microsoft a Google Cloud od společnosti Alphabet . AWS je pro Amazon také vysoce ziskový byznys, který v minulosti představoval 15 až 18 % celkových tržeb, ale přinášel téměř 50 % provozních příjmů společnosti.