To, jakým způsobem sledujeme kinematografickou tvorbu, se měnilo napříč desetiletími.
Dne 27. února roku byl veřejnosti zpřístupněn DivX, značka video kodeku vyvinutá společností DivX, Inc.. Tento formát způsobil revoluci ve způsobu komprese a distribuce digitálního videa online, což vedlo k významnému vývoji v odvětví digitálních médií. S touto evolucí šel ruku v ruce také trend internetového pirátství.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
827 – 15. zaznamenaný průlet Halleyovy komety
1531 – Německá protestantská knížata založila Šmalkaldský spolek na ochranu reformace proti císaři Karlu V., který byl pak poražen ve šmalkaldské válce.
1594 – Jindřich IV. Navarrský byl korunován králem Francie.
1844 – Dominikánská republika získala nezávislost na Haiti.
1861 – Proběhl protest ve Varšavě proti ruské nadvládě v Polsku, který byl rozehnán ruskými jednotkami, zemřelo pět demonstrantů.
1900 – V Londýně byl založen Labour Representation Commitee, předchůdce pozdější Labour Party. V jeho čele stál Ramsay MacDonald.
1933 – Požár Říšského sněmu – Reichstagu.
1942 – Američané utrpěli v průběhu druhé světové války zdrcující porážku od japonské flotily v bitvě v Jávském moři.
1964 – Italská vláda požádala o pomoc při záchraně šikmé věže v Pise.
2015 – V Moskvě byl zastřelen ruský opoziční politik Boris Němcov.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1922 — Nejvyšší soud Spojených států potvrdil rozhodnutí Obchodního soudu USA z roku 1919, který nařídil rozpad společnosti Standard Oil Company a prohlásil ji za porušující Shermanův antimonopolní zákon.
Jak DivX změnil náš přístup ke sledování filmů?
Jerome Rota si nekladl za cíl vytvořit revoluci v oblasti digitálního videa – chtěl se jen pochlubit svou prací a možná získat pár klientů. V roce 1999 byl Jerome (přezdívaný „Gej“) mladý animátor a videoinženýr žijící v Montpellier ve Francii. Čerstvě po škole chtěl Jerome vytvořit online portfolio, které by prezentovalo jeho video a animační práci pro různé klienty.
Není třeba dodávat, že stav internetu v roce 1999 byl zcela jiný než dnes. Vytáčené připojení bylo pro většinu uživatelů stále hlavní metodou připojení (širokopásmové připojení bylo luxusem, který se do hlavního proudu rozšíří až za několik let) a myšlenka vysoce kvalitního videa přes internet byla přinejlepším novinkou. Streamované video, pokud vůbec existovalo, znamenalo zrnitý obraz velikosti poštovní známky v rohu obrazovky.
Zdroj: Unsplash
Situace se však začala měnit. Skupina předních technologických společností spolupracovala na vytvoření nového standardu pro kompresi videa nazvaného MPEG-4, který sliboval, že bude poskytovat vysokou obrazovou kvalitu při dostatečně malých souborech pro šíření online. Společnost Microsoft (MSFT) vydala ranou verzi videokodeku kompatibilního s MPEG-4 (portmanteau ze slov „kodér/dekodér“, který kóduje datový proud nebo signál pro přenos a poté jej dekóduje pro přehrávání), která vypadala povzbudivě, a poprvé se zdálo, že vysoce kvalitní internetové video je reálné.
A tady se objevil Jerome. Při sestavování svého video portfolia si hrál s raným kodekem MPEG-4, ale nebyl spokojen s některými nastaveními a možnostmi formátu. Po několika hodinách laborování vytvořil verzi, která poskytovala kvalitu a kompresní výkon, o který mu šlo. Jerome kodek nazval „DivX ;-)“, což byl žertovný odkaz na raného konkurenta formátu DVD od společnosti Circuit City s názvem DIVX, který byl komunitou online videa široce odsuzován pro svá těžkopádná omezení správy digitálních práv. Příliš o tom nepřemýšlel, podělil se o svůj výtvor s několika kolegy, kteří se zabývají videotechnologiemi na internetu, a pustil se do práce.
Netrvalo dlouho a „DivX ;-)“ si našel cestu do divočiny internetu a byl široce přijat v kruzích videotechnologií pro svou schopnost vytvářet vysoce komprimované video soubory, které si zachovávaly vizuální kvalitu při malých velikostech souborů. V pravém virálním internetovém stylu používaly tento kodek miliony lidí k zakódování a sdílení videa v DVD kvalitě prostřednictvím nově vytvořených peer-to-peer sítí a zrodil se skutečný kulturní fenomén. „To je těžko uvěřitelné,“ cituje se tehdy Jerome. „Vyrostlo to úplně samo.“ (CNET, 2002).
Mladý americký podnikatel Jordan Greenhall sledoval růst fenoménu DivX 😉 s velkým zájmem zpoza moře v kalifornském San Diegu. Jordan, který byl v počátcích svého působení u průkopníka streamování hudby MP3.com, se začal zajímat o video a domníval se, že DivX 😉 by mohl být tím pravým, co by mohlo nastartovat stále se rodící odvětví. Po dlouhém pátrání v nezkrotných IRC kanálech, které v té době tvořily online komunitu digitálního videa, se Jordan pokusil Jeroma vypátrat. „Nikdo nevěděl, zda je skutečný,“ cituje Greenhalla (CNET, 2002). Nakonec se Jordanovi podařilo s Jeromem navázat kontakt a navrhl mu, aby založili společnost, od základu vytvořili nový kodek, který by vycházel z Jeromovy verze, a uvidíme, jak to celé dopadne.
I přes některé počáteční výhrady Jerome brzy souhlasil, že to zkusí. Než se nadál, nastupoval do letadla směřujícího do San Diega, jen s několika taškami a krabičkou cigaret v kapse. Jordan přibral k projektu Mayo další tři začínající podnikatele v oblasti technologií a společně těchto pět spoluzakladatelů spustilo skrytý start-up známý jako „Projekt Mayo“, společnost, která se jednoho dne stala DivX®, Inc.
Od počátku bylo dohodnuto, že tým vytvoří od základu nový kodek, který bude vycházet z práce, kterou vytvořil Jerome. Za tímto účelem se tým pustil do hledání a najímání nejlepších inženýrů videokodeků, které mohl najít po celém světě. Jerome a spol. brzy sestavili mezinárodní tým videotechnologů z mnoha zemí, včetně Itálie, Francie, Anglie a Ruska, a přivezli je do San Diega, aby spolupracovali na novém projektu.
Bez vlastních kancelářských prostor si tým pronajal dům v oblasti Mission Beach v San Diegu. Celosvětový tým pracoval nepřetržitě na vytvoření kodeku, který vycházel ze standardu MPEG-4 a byl doplněn o inovativní, vlastní funkce, které zlepšily kompresi a výkon. První iteraci nového kodeku uvolnil tým Project Mayo v lednu 2001 jako open-source projekt. Kodek nazvaný „OpenDivX“ byl jakousi „alfa“ verzí určenou pro zpětnou vazbu a testování komunitou. Po několika beta verzích byl 22. srpna 2001 vydán DivX 4.0, první oficiální produkt společnosti.
Nový kodek byl kompatibilní s MPEG-4, ale vyznačoval se výrazným zlepšením výkonu a kvality. Jednalo se o nové funkce, jako je čtyřnásobné zvýšení rychlosti kódování, víceprůchodové kódování a dva různé režimy proměnlivé přenosové rychlosti, zlepšení vizuální kvality a odstranění prokládání. DivX 4.0 se okamžitě stal hitem v komunitě digitálního videa díky své průlomové schopnosti umožnit přenos videa v kvalitě blízké DVD přes internet, což bylo v té době prakticky neslýchané. „Náš pozoruhodně talentovaný tým kodérových inženýrů a videotechnologů neúnavně pracoval na optimalizaci výkonu, rychlosti a kvality kodeku a výsledek tohoto úsilí nás ohromil,“ řekl tehdy Greenhall. (Tisková zpráva DivX 4)
Během prvních pěti měsíců, kdy byl kodek DivX 4.0 k dispozici online, byl stažen více než 5 milionkrát a následující verze kodeku dosáhly více než 1 miliardy stažení (a stále se počítají). Kodek byl licencován mnoha softwarovým společnostem, včetně CyberLink a Magix, pro použití v produktech pro střih a přehrávání videa, používán předními videoherními společnostmi, jako je Blizzard, pro filmové záběry ve hrách a byl základní technologií, která umožnila DivX Open Video System, firemní platformu pro video na vyžádání. Budoucí verze technologie DivX byly integrovány do více než 1,5 miliardy zařízení spotřební elektroniky, což Jeromovi, Jordanovi a jejich týmu umožnilo vybudovat masově úspěšnou společnost, která šest let poté, co se tým poprvé dal dohromady, vstoupila na burzu NASDAQ.
Dvacet let po uvedení prvního kodeku DivX je jméno DivX stále synonymem pro vysoce kvalitní video. Společnost DivX pokračuje v inovacích, aby mohla spotřebitelům po celém světě poskytovat převratné zážitky.
Zdroj: Canva
To, jakým způsobem sledujeme kinematografickou tvorbu, se měnilo napříč desetiletími.Dne 27. února roku byl veřejnosti zpřístupněn DivX, značka video kodeku vyvinutá společností DivX, Inc.. Tento formát způsobil revoluci ve způsobu komprese a distribuce digitálního videa online, což vedlo k významnému vývoji v odvětví digitálních médií. S touto evolucí šel ruku v ruce také trend internetového pirátství.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
827 – 15. zaznamenaný průlet Halleyovy komety
1531 – Německá protestantská knížata založila Šmalkaldský spolek na ochranu reformace proti císaři Karlu V., který byl pak poražen ve šmalkaldské válce.
1594 – Jindřich IV. Navarrský byl korunován králem Francie.
1844 – Dominikánská republika získala nezávislost na Haiti.
1861 – Proběhl protest ve Varšavě proti ruské nadvládě v Polsku, který byl rozehnán ruskými jednotkami, zemřelo pět demonstrantů.
1900 – V Londýně byl založen Labour Representation Commitee, předchůdce pozdější Labour Party. V jeho čele stál Ramsay MacDonald.
1933 – Požár Říšského sněmu – Reichstagu.
1942 – Američané utrpěli v průběhu druhé světové války zdrcující porážku od japonské flotily v bitvě v Jávském moři.
1964 – Italská vláda požádala o pomoc při záchraně šikmé věže v Pise.
2015 – V Moskvě byl zastřelen ruský opoziční politik Boris Němcov.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1922 — Nejvyšší soud Spojených států potvrdil rozhodnutí Obchodního soudu USA z roku 1919, který nařídil rozpad společnosti Standard Oil Company a prohlásil ji za porušující Shermanův antimonopolní zákon.
Jerome Rota si nekladl za cíl vytvořit revoluci v oblasti digitálního videa – chtěl se jen pochlubit svou prací a možná získat pár klientů. V roce 1999 byl Jerome mladý animátor a videoinženýr žijící v Montpellier ve Francii. Čerstvě po škole chtěl Jerome vytvořit online portfolio, které by prezentovalo jeho video a animační práci pro různé klienty.Není třeba dodávat, že stav internetu v roce 1999 byl zcela jiný než dnes. Vytáčené připojení bylo pro většinu uživatelů stále hlavní metodou připojení a myšlenka vysoce kvalitního videa přes internet byla přinejlepším novinkou. Streamované video, pokud vůbec existovalo, znamenalo zrnitý obraz velikosti poštovní známky v rohu obrazovky.Situace se však začala měnit. Skupina předních technologických společností spolupracovala na vytvoření nového standardu pro kompresi videa nazvaného MPEG-4, který sliboval, že bude poskytovat vysokou obrazovou kvalitu při dostatečně malých souborech pro šíření online. Společnost Microsoft vydala ranou verzi videokodeku kompatibilního s MPEG-4 , která vypadala povzbudivě, a poprvé se zdálo, že vysoce kvalitní internetové video je reálné.A tady se objevil Jerome. Při sestavování svého video portfolia si hrál s raným kodekem MPEG-4, ale nebyl spokojen s některými nastaveními a možnostmi formátu. Po několika hodinách laborování vytvořil verzi, která poskytovala kvalitu a kompresní výkon, o který mu šlo. Jerome kodek nazval „DivX ;-)“, což byl žertovný odkaz na raného konkurenta formátu DVD od společnosti Circuit City s názvem DIVX, který byl komunitou online videa široce odsuzován pro svá těžkopádná omezení správy digitálních práv. Příliš o tom nepřemýšlel, podělil se o svůj výtvor s několika kolegy, kteří se zabývají videotechnologiemi na internetu, a pustil se do práce.Netrvalo dlouho a „DivX ;-)“ si našel cestu do divočiny internetu a byl široce přijat v kruzích videotechnologií pro svou schopnost vytvářet vysoce komprimované video soubory, které si zachovávaly vizuální kvalitu při malých velikostech souborů. V pravém virálním internetovém stylu používaly tento kodek miliony lidí k zakódování a sdílení videa v DVD kvalitě prostřednictvím nově vytvořených peer-to-peer sítí a zrodil se skutečný kulturní fenomén. „To je těžko uvěřitelné,“ cituje se tehdy Jerome. „Vyrostlo to úplně samo.“ .Mladý americký podnikatel Jordan Greenhall sledoval růst fenoménu DivX 😉 s velkým zájmem zpoza moře v kalifornském San Diegu. Jordan, který byl v počátcích svého působení u průkopníka streamování hudby MP3.com, se začal zajímat o video a domníval se, že DivX 😉 by mohl být tím pravým, co by mohlo nastartovat stále se rodící odvětví. Po dlouhém pátrání v nezkrotných IRC kanálech, které v té době tvořily online komunitu digitálního videa, se Jordan pokusil Jeroma vypátrat. „Nikdo nevěděl, zda je skutečný,“ cituje Greenhalla . Nakonec se Jordanovi podařilo s Jeromem navázat kontakt a navrhl mu, aby založili společnost, od základu vytvořili nový kodek, který by vycházel z Jeromovy verze, a uvidíme, jak to celé dopadne.I přes některé počáteční výhrady Jerome brzy souhlasil, že to zkusí. Než se nadál, nastupoval do letadla směřujícího do San Diega, jen s několika taškami a krabičkou cigaret v kapse. Jordan přibral k projektu Mayo další tři začínající podnikatele v oblasti technologií a společně těchto pět spoluzakladatelů spustilo skrytý start-up známý jako „Projekt Mayo“, společnost, která se jednoho dne stala DivX®, Inc.Od počátku bylo dohodnuto, že tým vytvoří od základu nový kodek, který bude vycházet z práce, kterou vytvořil Jerome. Za tímto účelem se tým pustil do hledání a najímání nejlepších inženýrů videokodeků, které mohl najít po celém světě. Jerome a spol. brzy sestavili mezinárodní tým videotechnologů z mnoha zemí, včetně Itálie, Francie, Anglie a Ruska, a přivezli je do San Diega, aby spolupracovali na novém projektu.Bez vlastních kancelářských prostor si tým pronajal dům v oblasti Mission Beach v San Diegu. Celosvětový tým pracoval nepřetržitě na vytvoření kodeku, který vycházel ze standardu MPEG-4 a byl doplněn o inovativní, vlastní funkce, které zlepšily kompresi a výkon. První iteraci nového kodeku uvolnil tým Project Mayo v lednu 2001 jako open-source projekt. Kodek nazvaný „OpenDivX“ byl jakousi „alfa“ verzí určenou pro zpětnou vazbu a testování komunitou. Po několika beta verzích byl 22. srpna 2001 vydán DivX 4.0, první oficiální produkt společnosti.Nový kodek byl kompatibilní s MPEG-4, ale vyznačoval se výrazným zlepšením výkonu a kvality. Jednalo se o nové funkce, jako je čtyřnásobné zvýšení rychlosti kódování, víceprůchodové kódování a dva různé režimy proměnlivé přenosové rychlosti, zlepšení vizuální kvality a odstranění prokládání. DivX 4.0 se okamžitě stal hitem v komunitě digitálního videa díky své průlomové schopnosti umožnit přenos videa v kvalitě blízké DVD přes internet, což bylo v té době prakticky neslýchané. „Náš pozoruhodně talentovaný tým kodérových inženýrů a videotechnologů neúnavně pracoval na optimalizaci výkonu, rychlosti a kvality kodeku a výsledek tohoto úsilí nás ohromil,“ řekl tehdy Greenhall. Během prvních pěti měsíců, kdy byl kodek DivX 4.0 k dispozici online, byl stažen více než 5 milionkrát a následující verze kodeku dosáhly více než 1 miliardy stažení . Kodek byl licencován mnoha softwarovým společnostem, včetně CyberLink a Magix, pro použití v produktech pro střih a přehrávání videa, používán předními videoherními společnostmi, jako je Blizzard, pro filmové záběry ve hrách a byl základní technologií, která umožnila DivX Open Video System, firemní platformu pro video na vyžádání. Budoucí verze technologie DivX byly integrovány do více než 1,5 miliardy zařízení spotřební elektroniky, což Jeromovi, Jordanovi a jejich týmu umožnilo vybudovat masově úspěšnou společnost, která šest let poté, co se tým poprvé dal dohromady, vstoupila na burzu NASDAQ.Dvacet let po uvedení prvního kodeku DivX je jméno DivX stále synonymem pro vysoce kvalitní video. Společnost DivX pokračuje v inovacích, aby mohla spotřebitelům po celém světě poskytovat převratné zážitky.