Akcie Spirit AeroSystems rostou kvůli potenciálnímu prodeji společnosti Boeing
Akcie společnosti Spirit AeroSystems, která se zabývá výrobou letecké techniky, prudce vzrostly, když se objevily úvahy o možném odkupu společností Boeing, která již společnost kdysi vlastnila.
Spirit AeroSystems akcie vzrostly o 15,3% po úvahách o možném odkupu společností Boeing.
Spolupráce mezi Boeingem a Spirit AeroSystems vyvolala očekávání, že se Spirit AeroSystems může stát znovu součástí Boeingu.
Potenciální dohoda by posílila strategické postavení Boeingu, přesto akcie Boeingu klesly o 1,8%.
To vyplývá ze snahy Boeingu získat kontrolu nad kvalitou a výrobou po několika nedávných incidentech.
Společnost Boeing oficiálně potvrdila předběžná jednání v pátek pozdě večer po předchozí zprávě deníku Wall Street Journal. Akvizice společnosti Spirit AeroSystems by pro Boeing znamenala významný strategický posun. Zároveň by podtrhla myšlenku, že vyčlenění vlastního dodavatelského podniku nemusí být vždy z dlouhodobého hlediska výhodné.
Akcie společnosti Spirit AeroSystems v pátek vyskočily o 15,3 % a uzavřely na 32,98 USD. V after-market hodinách akcie dále vzrostly o 2,2 % poté, co Boeing potvrdil jednání. Naproti tomu akcie společnosti Boeing v pátek klesly o 1,8 %, zatímco index S&P 500 vzrostl o 0,8 %.
“Se společností Spirit AeroSystems a jejím vedením úzce spolupracujeme na posílení kvality komerčních letadel, která společně vyrábíme. Potvrzujeme, že naše spolupráce vyústila v předběžná jednání o tom, že by se společnost Spirit AeroSystems opět stala součástí Boeingu,” uvedla společnost Boeing. Společnost Spirit AeroSystems neposkytla žádný další komentář.
Společnost Spirit AeroSystems, která vyrábí trupy pro velké výrobce letadel včetně Boeingu a Airbusu, konstruuje většinu trupu pro letoun 737 MAX. Přibližně 60 % příjmů společnosti Spirit Aero pochází od společnosti Boeing a dalších 20 % od společnosti Airbus. Potenciální dohoda by společnosti Boeing umožnila zvýšit kontrolu nad výrobou trupů letadel, což by mělo dopad na celý letecký průmysl.
Společnost Spirit AeroSystems, původně dceřiná společnost Boeingu, byla privatizována v rámci primární veřejné nabídky akcií (IPO) v listopadu 2006. Cena akcií při IPO činila 26 USD, avšak od té doby akcie dosahují průměrného ročního výnosu pouze 0,3 %. Tato nevýrazná výkonnost je v ostrém kontrastu s průměrným ročním výnosem indexu S&P 500 ve výši 9 % za stejné období. Navzdory snahám o diverzifikaci svého podnikání se společnosti Spirit AeroSystems nepodařilo přilákat významnou pozornost investorů kvůli její velké závislosti na jediném klientovi.
Nicméně tržby společnosti Spirit Aero se postupně zvyšují z 3,2 miliardy dolarů v roce 2006 na očekávaných 7,4 miliardy dolarů v roce 2024, což představuje roční tempo růstu téměř 5 %.
Úskalí vyčleňování dodavatelských dceřiných společností z větších společností má své precedenty. Společnost General Motors se v roce 1999 zbavila svého podniku na výrobu náhradních dílů Delphi a v roce 2000 ji následovala společnost Ford Motor, která vyčlenila společnost Visteon. Obě společnosti pokračují v činnosti, ale do 10 let po odštěpení musely projít restrukturalizací podle kapitoly 11 zákona o konkurzu.
Motivace společnosti Boeing k odkupu společnosti Spirit AeroSystems vyplynula z několika nedávných událostí. Stalo se tak po incidentu z 5. ledna, kdy se z letadla Boeing 737 MAX 9 uprostřed letu oddělila zátka nouzových dveří, která prorazila díru v trupu a vynutila si nouzové přistání. To vyvolalo přísnější kontrolu ze strany Federálního úřadu pro letectví.
Přestože představitelé společnosti Boeing dříve tvrdili opak, odkoupení společnosti Spirit AeroSystems by bylo významným krokem, uvedl Rob Stallard, analytik společnosti Vertical Research Partners.
Zdroj: Getty Images
Stallard poznamenal, že jednou z významných překážek pro společnost Boeing je její napjatá finanční situace, neboť v posledních několika letech nahromadila dlouhodobý dluh ve výši přibližně 35 miliard dolarů kvůli pandemii a celosvětovému uzemnění letounů 737 MAX v období od března 2019 do listopadu 2020.
Byron Callan, analytik společnosti Capital Alpha, ve své páteční zprávě upozornil na další potenciální překážku. “Nejzřetelnějším problémem je, co se stane s částí příjmů, které pocházely z leteckých konstrukcí vyrobených pro letadla Airbus,” napsal. Očekává se, že tyto části podnikání společnosti Spirit bude možná nutné odprodat, aby se Airbus zbavil možnosti umožnit Boeingu potenciálně nahlédnout do jeho výrobních plánů a návrhů letadel.
Ačkoli se očekává mnoho problémů, potenciální opětovné začlenění společnosti Spirit AeroSystems do Boeingu naznačuje zásadní změnu přístupu Boeingu k dodavatelskému řetězci a kontrole kvality. Navzdory četným komplikacím se zdá, že Boeing věří, že je to pro společnost perspektivnější cesta.
To vyplývá ze snahy Boeingu získat kontrolu nad kvalitou a výrobou po několika nedávných incidentech.Společnost Boeing oficiálně potvrdila předběžná jednání v pátek pozdě večer po předchozí zprávě deníku Wall Street Journal. Akvizice společnosti Spirit AeroSystems by pro Boeing znamenala významný strategický posun. Zároveň by podtrhla myšlenku, že vyčlenění vlastního dodavatelského podniku nemusí být vždy z dlouhodobého hlediska výhodné.Akcie společnosti Spirit AeroSystems v pátek vyskočily o 15,3 % a uzavřely na 32,98 USD. V after-market hodinách akcie dále vzrostly o 2,2 % poté, co Boeing potvrdil jednání. Naproti tomu akcie společnosti Boeing v pátek klesly o 1,8 %, zatímco index S&P 500 vzrostl o 0,8 %.Spirit AeroSystems Holdings, Inc. “Se společností Spirit AeroSystems a jejím vedením úzce spolupracujeme na posílení kvality komerčních letadel, která společně vyrábíme. Potvrzujeme, že naše spolupráce vyústila v předběžná jednání o tom, že by se společnost Spirit AeroSystems opět stala součástí Boeingu,” uvedla společnost Boeing. Společnost Spirit AeroSystems neposkytla žádný další komentář.Společnost Spirit AeroSystems, která vyrábí trupy pro velké výrobce letadel včetně Boeingu a Airbusu, konstruuje většinu trupu pro letoun 737 MAX. Přibližně 60 % příjmů společnosti Spirit Aero pochází od společnosti Boeing a dalších 20 % od společnosti Airbus. Potenciální dohoda by společnosti Boeing umožnila zvýšit kontrolu nad výrobou trupů letadel, což by mělo dopad na celý letecký průmysl.The Boeing Company Společnost Spirit AeroSystems, původně dceřiná společnost Boeingu, byla privatizována v rámci primární veřejné nabídky akcií v listopadu 2006. Cena akcií při IPO činila 26 USD, avšak od té doby akcie dosahují průměrného ročního výnosu pouze 0,3 %. Tato nevýrazná výkonnost je v ostrém kontrastu s průměrným ročním výnosem indexu S&P 500 ve výši 9 % za stejné období. Navzdory snahám o diverzifikaci svého podnikání se společnosti Spirit AeroSystems nepodařilo přilákat významnou pozornost investorů kvůli její velké závislosti na jediném klientovi.Nicméně tržby společnosti Spirit Aero se postupně zvyšují z 3,2 miliardy dolarů v roce 2006 na očekávaných 7,4 miliardy dolarů v roce 2024, což představuje roční tempo růstu téměř 5 %.Úskalí vyčleňování dodavatelských dceřiných společností z větších společností má své precedenty. Společnost General Motors se v roce 1999 zbavila svého podniku na výrobu náhradních dílů Delphi a v roce 2000 ji následovala společnost Ford Motor, která vyčlenila společnost Visteon. Obě společnosti pokračují v činnosti, ale do 10 let po odštěpení musely projít restrukturalizací podle kapitoly 11 zákona o konkurzu.Motivace společnosti Boeing k odkupu společnosti Spirit AeroSystems vyplynula z několika nedávných událostí. Stalo se tak po incidentu z 5. ledna, kdy se z letadla Boeing 737 MAX 9 uprostřed letu oddělila zátka nouzových dveří, která prorazila díru v trupu a vynutila si nouzové přistání. To vyvolalo přísnější kontrolu ze strany Federálního úřadu pro letectví.Přestože představitelé společnosti Boeing dříve tvrdili opak, odkoupení společnosti Spirit AeroSystems by bylo významným krokem, uvedl Rob Stallard, analytik společnosti Vertical Research Partners.Stallard poznamenal, že jednou z významných překážek pro společnost Boeing je její napjatá finanční situace, neboť v posledních několika letech nahromadila dlouhodobý dluh ve výši přibližně 35 miliard dolarů kvůli pandemii a celosvětovému uzemnění letounů 737 MAX v období od března 2019 do listopadu 2020.Byron Callan, analytik společnosti Capital Alpha, ve své páteční zprávě upozornil na další potenciální překážku. “Nejzřetelnějším problémem je, co se stane s částí příjmů, které pocházely z leteckých konstrukcí vyrobených pro letadla Airbus,” napsal. Očekává se, že tyto části podnikání společnosti Spirit bude možná nutné odprodat, aby se Airbus zbavil možnosti umožnit Boeingu potenciálně nahlédnout do jeho výrobních plánů a návrhů letadel.Ačkoli se očekává mnoho problémů, potenciální opětovné začlenění společnosti Spirit AeroSystems do Boeingu naznačuje zásadní změnu přístupu Boeingu k dodavatelskému řetězci a kontrole kvality. Navzdory četným komplikacím se zdá, že Boeing věří, že je to pro společnost perspektivnější cesta.