Klíčové body
- Odhady výkonu: Analytici očekávají růst obchodu Alibaba, avšak někteří snížili cílové ceny akcií kvůli obavám z investic do budoucího růstu.
- Vedení a restrukturalizace: Alibaba restrukturalizuje své vedení a organizaci, aby se zlepšil uživatelský zážitek na platformách.
- Konkurence a umělá inteligence: Alibaba čelí silné konkurenci v elektronickém obchodu a snaží se integrovat umělou inteligenci.
Stalo se tak poté, co spoluzakladatel a současný předseda představenstva Joe Tsai koncem února pro televizi CNBC uvedl, že se cítí mnohem „jistější“, pokud jde o schopnost Alibaby být stále špičkovým hráčem v oblasti elektronického obchodu.
Ma odstoupil z funkce předsedy v roce 2019.
Analytici z Wall Street očekávají, že obchod poroste, ale minulý týden jich několik snížilo cílové ceny akcií. Jejich společnou obavou je, kolik Alibaba v nejbližší době utratí za budoucí růst.
Banka JPMorgan snížila své odhady zisku na základě „rostoucího závazku Alibaby investovat do klíčových operací: domácího/mezinárodního elektronického obchodu a cloudu“, uvedl 9. dubna ve zprávě analytik Alex Yao a jeho tým pro čínský internet.
Snížili cílovou cenu na 100 USD za akcii z předchozích 105 USD, přičemž ponechali rating „overweight“. Nová cílová cena je stále přibližně 33 % nad úrovní, na které akcie Alibaby kótované na burze v USA ve čtvrtek uzavřely.
Akcie se propadly během zhruba 12měsíčního období, kdy společnost otřásla svým vedením a provedla restrukturalizaci na šest jednotek zaměřených na odštěpení – „za účelem uvolnění hodnoty pro akcionáře“. Společnost postupně zrušila plány na IPO své cloudové divize a poté i své logistické divize Cainiao.
„První věc, kterou jsme udělali, bylo uznání chyb,“ řekl Tsai v rozhovoru s generálním ředitelem Norges Bank Investment Management Nicolaiem Tangenem, jak vyplývá z videa zveřejněného 3. dubna. Firma uvádí, že vlastní 2 % společnosti Alibaba.
„Uznali jsme, že jsme se v minulosti možná nezaměřili na uživatelský zážitek z naší nákupní aplikace,“ řekl Tsai. „Druhou věcí je reorganizace našeho personálu, změna organizační struktury, která odpovídá strategii.“
Eddie Wu se stal generálním ředitelem společnosti Alibaba v září a je také úřadujícím šéfem cloudové divize. V prosinci vystřídal Trudyho Daie ve funkci šéfa e-commerce Taobao a Tmall. Daniel Zhang, bývalý generální ředitel společnosti, náhle odešel, místo aby zůstal ve vedení cloudu, jak bylo původně plánováno.

„V následujících několika čtvrtletích by měly finanční ukazatele společnosti BABA zůstat slabé kvůli trvalým investicím uživatelů do Taobao Tmall a investicím Alibaba International Digital Commerce,“ uvedl analytik UBS Kenneth Fong a jeho tým ve zprávě z 9. dubna.
„Významnějšího růstu se pravděpodobně dočkáme ve 2. pololetí, pokud makro oživení nabude na dynamice a pokud se projeví konkrétnější finanční výsledky nové obchodní strategie,“ uvedla UBS.
Konkurence zůstává silná napříč hlavními obory podnikání společnosti Alibaba.
Aplikace Pinduoduo společnosti PDD Holdings a Douyin společnosti ByteDance, místní verze TikToku, se staly dvěma hlavními konkurenty společnosti Alibaba v oblasti elektronického obchodu.
Společnost stála v čele rychlého růstu tohoto odvětví v Číně díky svým platformám Taobao a Tmall.
V relativně nové oblasti generativní umělé inteligence je chatbot ByteDance Doubao populárnější než chatbot společnosti Alibaba, uvádí Nomura s odkazem na údaje společnosti Questmobile.
Podle těchto údajů měl Doubao ke konci března přibližně 3,7 milionu uživatelů, což je více než dvojnásobek oproti chatbotu s umělou inteligencí Tongyi Qianwen společnosti Alibaba. Na druhém místě byl bot Ernie společnosti Baidu s přibližně 2,5 milionu denně aktivních uživatelů.
Podle průměrné denní doby strávené na botech zůstává Doubao na prvním místě s 8,4 minutami, ale podle údajů z konce března je Tongyi Qianwen společnosti Alibaba na druhém místě se 7,7 minutami.
Společnost Alibaba také integruje nástroje a modely umělé inteligence do svého podnikání v oblasti elektronického obchodu a cloudu.
V rozhovoru pro Norges Bank Investment Management však Tsai, výkonný ředitel společnosti Alibaba, uvedl, že podle jeho odhadu je Čína v oblasti rozvoje AI zhruba dva roky za USA.

Monetizace AI se také téměř vůbec nezmiňuje v šesti analytických zprávách o společnosti Alibaba zveřejněných minulý týden.
„Zachováváme náš konzervativní pohled na společnost BABA, protože transformace podnikání bude pravděpodobně trvat dlouho,“ uvedl 10. dubna ve zprávě Gary Yu, analytik akciové společnosti Morgan Stanley, a jeho tým.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky