Klíčové body
- Kanada a Honda uzavírají dohodu o výrobě elektromobilů v Ontariu, včetně výstavby nových závodů na baterie a montáž vozidel
- Investice Hondy posiluje jižní Ontario jako centrum výroby elektrických vozidel v Severní Americe
- Vládní podpora prostřednictvím daňových úlev a dotací je klíčová pro udržení konkurenceschopnosti automobilového sektoru v Kanadě
Dohoda, která by měla být oznámena do týdne, zahrnuje závazek společnosti Honda v hodnotě několika miliard dolarů na výstavbu nových závodů na zpracování aktivních katodových materiálů, výrobu baterií a montáž vozidel poháněných bateriemi – jižní Ontario se tak stane klíčovým centrem plánů společnosti na výrobu elektrických vozidel v Severní Americe. Část investičních nákladů bude dotovat kanadská vláda.
Společnost Honda má výrobní závod v Allistonu v Ontariu, asi hodinu jízdy severně od Toronta, kde sestavuje modely Honda CR-V a Civic. Podle svých internetových stránek vyrábí společnost hybridní vozidla v továrnách v Ohiu a Indianě a příští rok plánuje zahájit výrobu prvních plně elektrických vozidel v USA v Marysville a Ohiu.
Investice společnosti Honda přichází v neklidné době pro automobilový sektor, kdy se v některých regionech spotřebitelé pomalu ujímají elektromobilů kvůli vysokým cenám a nedostatku dobíjecích stanic.

Společnost Tesla Inc. propouští více než 10 % svých zaměstnanců po celém světě, čínský výrobce BYD Co. vykázal v prvním čtvrtletí prudký pokles dodávek elektromobilů a další automobilky odložily investice do elektrických vozidel.
Výrobci přesto sázejí na dlouhodobý horizont. Minulý měsíc oznámily společnosti Honda a Nissan Motor Co. plán spolupráce na technologiích pro elektromobily na baterie, včetně softwaru, protože se snaží držet krok s čínskými konkurenty
Jednání mezi společností Honda a vládou premiéra Justina Trudeaua trvala mnoho měsíců a soustředila se na investiční daňové úlevy neboli ITC jako prostředek, kterým vláda pomůže uhradit investiční náklady továren.
Podle těchto lidí se bude lišit od dohod, které Kanada uzavřela v loňském roce s Volkswagenem AG, mateřskou společností Chrysleru Stellantis NV a švédskou Northvolt AB; těmto společnostem byly nabídnuty miliardy dolarů v průběhu několika let na dotování výroby baterií.
Podle jednoho z vládních úředníků bude Trudeauova vláda dohodu s Hondou vyzdvihovat jako příklad úspěchu, který s těmito smlouvami přímo souvisí. Tyto dohody vytvořily ekosystém kolem kanadského dodavatelského řetězce elektrických vozidel, který přilákal další automobilové firmy a umožnil vládě přejít na vlastní systém daňových pobídek, uvedou úředníci Trudeauovy vlády.
V tomto případě hlavní pobídka, nazývaná ITC pro výrobu čistých technologií, poskytuje vratnou daňovou úlevu ve výši 30 % nákladů na zařízení. Rozpočet ministryně financí Chrystie Freeland z minulého týdne rovněž zavedl novou daňovou úlevu, která by se vztahovala na 10 % nákladů na budovy používané pro výrobu elektromobilů – pokud má společnost významnou část svého dodavatelského řetězce elektromobilů na území Kanady.
Podle lidí obeznámených s jednáním se Freelandová úzce podílela na jednáních s Hondou a nová daňová úleva pro elektromobily byla zaměřena právě na japonskou firmu, ačkoli na ni budou mít nárok i další společnosti vyrábějící elektromobily, pokud v Kanadě vybudují dostatečnou část svého dodavatelského řetězce.
Podle lidí, kteří o tom hovořili s agenturou Bloomberg, dohoda s Hondou nezahrnuje průběžné dotace na výrobu, jaké dostávají Volkswagen a Stellantis. Celkové odhadované náklady na vládní podporu odmítli sdělit.

Počátkem letošního roku japonský zpravodajský server Nikkei informoval, že Honda zvažuje investici v Kanadě ve výši 14 miliard dolarů, ale zatím se nerozhodla. Mluvčí společnosti Honda v Kanadě v neděli neodpověděl na žádost o komentář.
Trudeauova vláda argumentovala, že velká podpora automobilových výrobců ze strany daňových poplatníků je nezbytná, aby si Kanada udržela svůj podíl na severoamerickém automobilovém byznysu poté, co americký prezident Joe Biden v roce 2022 podepsal zákon o snížení inflace, který poskytuje finanční pomoc firmám vyrábějícím elektromobily v USA.
Automobilový sektor je obzvláště důležitý pro Ontario, největší kanadskou provincii podle počtu obyvatel, kde se nacházejí montážní závody vlastněné společnostmi Ford Motor Co, General Motors Co, Toyota Motor Corp. a Stellantis, jakož i desítky dodavatelů dílů.
„Okna příležitostí pro podobné věci jsou krátká,“ řekl ministr průmyslu Francois-Philippe Champagne agentuře Bloomberg v nedávném rozhovoru, v němž se hovořilo o loňských dotačních dohodách. Vláda podle něj musela jednat poté, co USA přijaly zákon o snížení inflace, jinak riskovala, že o závody na jih od hranic přijde. „To okno tam bylo a my jsme ho využili.“
Společnost Stellantis a její partner LG Energy Solution jsou uprostřed výstavby závodu na výrobu baterií ve Windsoru v Ontariu, na druhé straně hranice s Detroitem. Navrhovaná lokalita společnosti Volkswagen se nachází jihozápadně od Toronta a lokalita společnosti Northvolt je poblíž Montrealu. Kanadské dotační balíčky pro tyto společnosti částečně hradí vlády provincií Ontario a Quebec.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky