Statistici se zaměří mimo jiné na přibližování ekonomického výkonu a cen k průměru EU, na proměnu českého průmyslu a služeb za dobu působení na vnitřním trhu unie nebo na vývoj migrace a změny společnosti.
Statistici už dříve informovali, že český podíl na hrubém domácím produktu (HDP) současné evropské sedmadvacítky se od roku 2004 zvýšil z 1,1 procenta na současných 1,8 procenta. Česká životní úroveň se přiblížila průměru EU, když při vstupu činil HDP na obyvatele 81 procent evropského průměru a do roku 2019 se zvýšil na 93 procent. Další sbližování ale zastavila pandemie covidu-19 a v roce 2022 byl český HDP na obyvatele na 90 procentech průměru EU.
Česko do EU vstoupilo společně s dalšími devíti státy 1. května 2004. Bylo to největší rozšíření unie za dobu její existence, která začala vytvořením Evropského společenství uhlí a oceli v roce 1952. EU má v současnosti 27 zemí, zatím naposledy do ní vstoupilo v roce 2013 Chorvatsko. Británie v roce 2020 z unie vystoupila.
Škoda uvedla studii sportovního elektrického vozu, bude ale jen na PlayStationu
Škoda Auto dnes ve světové premiéře představila studii sportovního čistě elektrického jednomístného sportovního vozu. Škoda Vision Gran Tourismo ale vznikla jen pro počítačovou hru Gran Tourismo 7. Bude se tak s ní možné setkat pouze na herních konzolích PlayStation. Uvedli to zástupci automobilky na dnešní tiskové konferenci.
Plně elektrický vůz s pohonem všech kol Škoda Vision Gran Turismo je inspirovaný modelem Škoda 1100 OHC Spider z roku 1957. Je vybavený čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 800 kilowattů (kW). Podle předsedy představenstva Klause Zellmera tak značka navazuje na 120letou historii v motoristickém sportu.
„Studie Škoda Vision Gran Turismo propojuje naši bohatou historii s elektrickou budoucností a novým designovým jazykem Modern Solid. Naši zákazníci jsou objevitelé a elegantní vůz Škoda Vision Gran Turismo je skvělým způsobem, jak obohatit jejich zážitky a zároveň přilákat nové příznivce naší značky,“ uvedl Zellmer.
Zdroj: Getty Images
Vůz je navržen s ohledem na efektivitu a jízdní dynamiku, má hmotnost jen 1300 kilogramů a kombinuje délku přibližně 4,41 metru s šířkou téměř 1,95 metru a výškou 94,9 centimetru. O pohon se starají celkem čtyři elektromotory napájené lithium-iontovou baterií o kapacitě 87 kilowatthodin (kWh).
Hráči si mohou pro svůj vůz Škoda Vision Gran Turismo vybrat ze dvou různých barevných provedení. První evokuje slavný vůz Škoda 130 RS, který se proslavil dvojnásobným vítězstvím ve své třídě na Rallye Monte Carlo 1977. Druhý má matnou barvu v odstínu zelená Explorer, symbolizující již dříve představenou studii skutečného elektromobilu Škoda Vision 7S.
Sérii závodních simulátorů Gran Turismo vyvíjí společnost Polyphony Digital. Hry Gran Turismo jsou vydávané pro herní systémy PlayStation a napodobují vzhled a výkon velkého množství vozidel, která jsou licencovanými kopiemi skutečných automobilů. Gran Turismo 7 obsahuje více než 400 vozů od více než 60 automobilek. Ve hře jsou pečlivě ztvárněna auta od známých sériových modelů až po legendární a vzácné závodní vozy pocházející z různých dekád, segmentů a závodních kategorií, stejně jako velký výběr prototypů.
Závod na zpracování lithia by mohl stát u elektrárny v Prunéřově na Chomutovsku
Závod na zpracování lithia by mohl stát u elektrárny v Prunéřově u Kadaně na Chomutovsku. ČTK to řekli členové pracovní skupiny, která se dnes sešla v Ústí nad Labem. Proti původně vytipované lokalitě na Teplicku vystupovali občané a starostové. Lidé se báli dopadů provozu továrny navržené na území průmyslové zóny v Újezdečku, blízko ní stojí rodinné domy. V Újezdečku by podle nového návrhu vzniklo jen kryté překladiště, odkud by se ruda vozila po železnici do Prunéřova. Rozhodnutí uvítal hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller (ANO), starostové obcí na Teplicku i starosta Kadaně Jan Losenický (ODS).
Těžbu připravuje společnost Geomet, v níž nadpoloviční většinu vlastní Severočeské doly, člen skupiny ČEZ. Rudu s obsahem lithia chce získávat hlubinným způsobem z dolu na Cínovci v Krušných horách. Začátek těžby se předpokládá v letech 2026 až 2028. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě, v lokalitě jsou tři procenta světových zásob.
Předseda rady jednatelů společnosti Geomet Ladislav Štěpánek uvedl, že v Prunéřově se počítá s mechanickým zpracováním rudy, tedy drcením, i chemickým závodem. „My jsme brali hodně vážně námitky, které zaznívaly ze strany starostů, zastupitelů i pana hejtmana, že celý ten projekt velmi výrazně zasahuje do života lidí v Újezdečku. Hledali jsme jinou lokalitu, která by umožňovala projekt realizovat, vyšla nám z toho nejpřijatelnější lokalita Prunéřova,“ řekl. S ohledem na změnu místa se musí nově vypracovat studie proveditelnosti. Vlaků s vytěženou rudou by podle Štěpánka odhadem mělo z Teplicka na Chomutovsko jezdit 60 týdně.
Přepravovat rudu z Cínovce do Újezdečka chce investor krytým pásovým dopravníkem, pak se naloží do vlaků. „Náš katastr je z jedné třetiny takový velký brownfield, skoro si to žádá o nějaké naplnění. U nás je to umístění vhodné i proto, že zaměstnanci elektráren a dolů budou hledat novou práci a je na to navázáno spoustu dalších pracovních příležitostí. Opravdu to vítáme,“ uvedl starosta Kadaně. Podle něj by bylo ideální, kdyby se podařilo postavit ve stejné lokalitě závod na výrobu baterií. Lithium je hlavní surovinou pro výrobu baterií do elektromobilů a baterií pro obnovitelné zdroje.
„Je to takové malé vítězství,“ řekl ke změně místa zpracovatelského závodu hejtman. „Uspokojili jsme starosty na Teplicku i kolem Prunéřova i ekology. Nejsem proti těžbě, jsem pro těžbu, která nebude likvidovat životní prostředí a život lidí, jsem rád, že jsem se domluvili,“ uvedl Schiller, který chce nyní vyvolat jednání s ministerstvem školství. „Chceme vědět, zda máme připravovat nějaké nové studijní obory tak, abychom si vyškolili vlastní lidi a nemuseli je vozit odjinud,“ řekl.
Posun přivítal starosta Košťan Tomáš Sváda (Naše Košťany a Střelná), jeden z hlavních odpůrců plánu postavit továrnu v Újezdečku. „Ta chemička, která nás svým rozsahem 51 hektarů děsila, bude v lokalitě, kde nikdo nebydlí a kde nikomu zásadně neovlivní životní prostředí. Je to velký posun, jsme rádi, že jsme přesvědčili velkou skupinu, že má smysl o těchto věcech jednat,“ uvedl. Překladiště je plánováno v uzavřených halách, vliv hluku a prachu se tím má minimalizovat.
Nově se podle Svády počítá s tím, že ruda z portálu pojede po krytém pásovém dopravníku, doposud se mluvilo o otevřeném, a navíc bude v úrovni lesa, nikoliv 20 až 30 metrů nad ním. „Nebude to hyzdit krajinný ráz,“ řekl.
Zdroj: Canva
Statistici se zaměří mimo jiné na přibližování ekonomického výkonu a cen k průměru EU, na proměnu českého průmyslu a služeb za dobu působení na vnitřním trhu unie nebo na vývoj migrace a změny společnosti.Statistici už dříve informovali, že český podíl na hrubém domácím produktu současné evropské sedmadvacítky se od roku 2004 zvýšil z 1,1 procenta na současných 1,8 procenta. Česká životní úroveň se přiblížila průměru EU, když při vstupu činil HDP na obyvatele 81 procent evropského průměru a do roku 2019 se zvýšil na 93 procent. Další sbližování ale zastavila pandemie covidu-19 a v roce 2022 byl český HDP na obyvatele na 90 procentech průměru EU.Česko do EU vstoupilo společně s dalšími devíti státy 1. května 2004. Bylo to největší rozšíření unie za dobu její existence, která začala vytvořením Evropského společenství uhlí a oceli v roce 1952. EU má v současnosti 27 zemí, zatím naposledy do ní vstoupilo v roce 2013 Chorvatsko. Británie v roce 2020 z unie vystoupila.Škoda Auto dnes ve světové premiéře představila studii sportovního čistě elektrického jednomístného sportovního vozu. Škoda Vision Gran Tourismo ale vznikla jen pro počítačovou hru Gran Tourismo 7. Bude se tak s ní možné setkat pouze na herních konzolích PlayStation. Uvedli to zástupci automobilky na dnešní tiskové konferenci.Plně elektrický vůz s pohonem všech kol Škoda Vision Gran Turismo je inspirovaný modelem Škoda 1100 OHC Spider z roku 1957. Je vybavený čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 800 kilowattů . Podle předsedy představenstva Klause Zellmera tak značka navazuje na 120letou historii v motoristickém sportu.„Studie Škoda Vision Gran Turismo propojuje naši bohatou historii s elektrickou budoucností a novým designovým jazykem Modern Solid. Naši zákazníci jsou objevitelé a elegantní vůz Škoda Vision Gran Turismo je skvělým způsobem, jak obohatit jejich zážitky a zároveň přilákat nové příznivce naší značky,“ uvedl Zellmer.Vůz je navržen s ohledem na efektivitu a jízdní dynamiku, má hmotnost jen 1300 kilogramů a kombinuje délku přibližně 4,41 metru s šířkou téměř 1,95 metru a výškou 94,9 centimetru. O pohon se starají celkem čtyři elektromotory napájené lithium-iontovou baterií o kapacitě 87 kilowatthodin .Hráči si mohou pro svůj vůz Škoda Vision Gran Turismo vybrat ze dvou různých barevných provedení. První evokuje slavný vůz Škoda 130 RS, který se proslavil dvojnásobným vítězstvím ve své třídě na Rallye Monte Carlo 1977. Druhý má matnou barvu v odstínu zelená Explorer, symbolizující již dříve představenou studii skutečného elektromobilu Škoda Vision 7S.Sérii závodních simulátorů Gran Turismo vyvíjí společnost Polyphony Digital. Hry Gran Turismo jsou vydávané pro herní systémy PlayStation a napodobují vzhled a výkon velkého množství vozidel, která jsou licencovanými kopiemi skutečných automobilů. Gran Turismo 7 obsahuje více než 400 vozů od více než 60 automobilek. Ve hře jsou pečlivě ztvárněna auta od známých sériových modelů až po legendární a vzácné závodní vozy pocházející z různých dekád, segmentů a závodních kategorií, stejně jako velký výběr prototypů.Závod na zpracování lithia by mohl stát u elektrárny v Prunéřově u Kadaně na Chomutovsku. ČTK to řekli členové pracovní skupiny, která se dnes sešla v Ústí nad Labem. Proti původně vytipované lokalitě na Teplicku vystupovali občané a starostové. Lidé se báli dopadů provozu továrny navržené na území průmyslové zóny v Újezdečku, blízko ní stojí rodinné domy. V Újezdečku by podle nového návrhu vzniklo jen kryté překladiště, odkud by se ruda vozila po železnici do Prunéřova. Rozhodnutí uvítal hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller , starostové obcí na Teplicku i starosta Kadaně Jan Losenický .Těžbu připravuje společnost Geomet, v níž nadpoloviční většinu vlastní Severočeské doly, člen skupiny ČEZ. Rudu s obsahem lithia chce získávat hlubinným způsobem z dolu na Cínovci v Krušných horách. Začátek těžby se předpokládá v letech 2026 až 2028. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě, v lokalitě jsou tři procenta světových zásob.Předseda rady jednatelů společnosti Geomet Ladislav Štěpánek uvedl, že v Prunéřově se počítá s mechanickým zpracováním rudy, tedy drcením, i chemickým závodem. „My jsme brali hodně vážně námitky, které zaznívaly ze strany starostů, zastupitelů i pana hejtmana, že celý ten projekt velmi výrazně zasahuje do života lidí v Újezdečku. Hledali jsme jinou lokalitu, která by umožňovala projekt realizovat, vyšla nám z toho nejpřijatelnější lokalita Prunéřova,“ řekl. S ohledem na změnu místa se musí nově vypracovat studie proveditelnosti. Vlaků s vytěženou rudou by podle Štěpánka odhadem mělo z Teplicka na Chomutovsko jezdit 60 týdně.Přepravovat rudu z Cínovce do Újezdečka chce investor krytým pásovým dopravníkem, pak se naloží do vlaků. „Náš katastr je z jedné třetiny takový velký brownfield, skoro si to žádá o nějaké naplnění. U nás je to umístění vhodné i proto, že zaměstnanci elektráren a dolů budou hledat novou práci a je na to navázáno spoustu dalších pracovních příležitostí. Opravdu to vítáme,“ uvedl starosta Kadaně. Podle něj by bylo ideální, kdyby se podařilo postavit ve stejné lokalitě závod na výrobu baterií. Lithium je hlavní surovinou pro výrobu baterií do elektromobilů a baterií pro obnovitelné zdroje.„Je to takové malé vítězství,“ řekl ke změně místa zpracovatelského závodu hejtman. „Uspokojili jsme starosty na Teplicku i kolem Prunéřova i ekology. Nejsem proti těžbě, jsem pro těžbu, která nebude likvidovat životní prostředí a život lidí, jsem rád, že jsem se domluvili,“ uvedl Schiller, který chce nyní vyvolat jednání s ministerstvem školství. „Chceme vědět, zda máme připravovat nějaké nové studijní obory tak, abychom si vyškolili vlastní lidi a nemuseli je vozit odjinud,“ řekl.Posun přivítal starosta Košťan Tomáš Sváda , jeden z hlavních odpůrců plánu postavit továrnu v Újezdečku. „Ta chemička, která nás svým rozsahem 51 hektarů děsila, bude v lokalitě, kde nikdo nebydlí a kde nikomu zásadně neovlivní životní prostředí. Je to velký posun, jsme rádi, že jsme přesvědčili velkou skupinu, že má smysl o těchto věcech jednat,“ uvedl. Překladiště je plánováno v uzavřených halách, vliv hluku a prachu se tím má minimalizovat.Nově se podle Svády počítá s tím, že ruda z portálu pojede po krytém pásovém dopravníku, doposud se mluvilo o otevřeném, a navíc bude v úrovni lesa, nikoliv 20 až 30 metrů nad ním. „Nebude to hyzdit krajinný ráz,“ řekl.