Klíčové body
- Rostoucí konkurence: Tesla čelí konkurenci čínských výrobců elektromobilů, což snižuje její podíl na trhu
- Nejasná strategie: Společnost má nejasnou strategii ohledně vývoje cenově dostupných modelů a priorit v oblasti autonomního řízení
- Výzvy v autonomním řízení: Přes investice do autonomních funkcí Tesla stále čelí technologickým a právním výzvám
se stala jednou z nejhodnotnějších společností na světě, když dokázala, že je možné prodávat elektromobily poháněné bateriemi se ziskem a ve velkých objemech. Po většinu roku 2024 však investoři zpochybňovali vyhlídky společnosti Tesla: Akcie se propadly kvůli klesajícím prodejům, matoucím signálům ohledně produktové strategie a obavám, že stárnoucí modelová řada neudrží krok.
Zdálo se, že nevyzpytatelný vůdce společnosti Tesla Elon Musk se více soustředí na příslib autonomního robotaxi než na plány na vývoj cenově dostupnějšího elektromobilu, který by se mohl utkat s konkurenty, jako je čínská společnost BYD Co – a to i přesto, že asistenční software společnosti Tesla, známý jako plně samořídící, stále vyžaduje aktivní dohled člověka.
Musk nyní poslal Wall Street vzkaz v obou směrech: Musk během hovoru k výsledkům 23. dubna prohlásil, že Tesla se stává společností s umělou inteligencí a autonomie je pro ni prioritou číslo 1. „Pokud někdo nevěří, že Tesla autonomii vyřeší, myslím, že by neměl být investorem do této společnosti,“ řekl šéf společnosti. „My to uděláme a také to děláme.“
Tesla zároveň investory ujistila, že urychluje plány na uvedení levnějších modelů. Nové vozy budou vyráběny na stejných výrobních linkách, jaké Tesla používá pro svou současnou modelovou řadu, a budou připraveny do začátku roku 2025, ne-li do konce roku, uvedl Musk.
Tesla stále čelí mnoha výzvám, včetně vysokých úrokových sazeb, které drží mnoho spotřebitelů stranou, a konkurence ze strany elektrických i hybridních vozidel na plyn a elektřinu.
Zde se podívejte na výzvy, kterým Tesla čelí.
Poptávka oslabila
Prvními kupci elektromobilů byli především technologičtí nadšenci s vysokými příjmy, kteří elektromobily používali jako druhé auto. Nyní jsou tito kupci podle odborníků z oboru z velké části nasyceni a růst poptávky se v důsledku toho zpomaluje: Podle prognózy společnosti UBS Group AG se očekává, že po nárůstu prodeje elektromobilů v USA o 60 % v roce 2022 a o 47 % v roce 2023 se letos zvýší pouze o 11 %.
Dodávky společnosti Tesla v prvním čtvrtletí ve skutečnosti klesly o 8,5 % oproti předchozímu roku, čímž se vůbec nejvíce vzdálily průměrnému odhadu agentury Bloomberg. „Míra zavádění elektromobilů je celosvětově pod tlakem a mnoho dalších výrobců automobilů od elektromobilů ustupuje a místo toho se snaží o plug-in hybridy.

Jsme přesvědčeni, že to není správná strategie a elektromobily budou nakonec na trhu dominovat,“ řekl Musk v hovoru k výsledkům za první čtvrtletí.
Pokles dodávek v prvním čtvrtletí se pro společnost Tesla vymyká jejímu charakteru. Růst byl pro investory ústředním bodem její hodnotové nabídky: Podle analýzy společnosti DataTrek je přibližně 79 % současného ocenění společnosti založeno na potenciálu budoucích zisků.
Velká otázka pro investory se letos soustředila na to, odkud bude budoucí růst pocházet. Nejnovější model společnosti Tesla – vysokonapěťové vozidlo z nerezové oceli Cybertruck – byl 19. dubna stažen z trhu kvůli opravě vadných pedálů akcelerátoru a na trh se zatím nedostal ve velkém objemu.
Obavy o růst způsobily, že Tesla patří v letošním roce k nejhorším v rámci indexu S&P 500. I po propadu však zůstává nejdražší akcií ze skupiny velkých technologických společností Magnificent 7, měřeno poměrem ceny a zisku.
Příznivci Tesly tvrdí, že společnost stojí za prémii, protože budoucnost automobilů je elektrická – prezident Joe Biden prosazuje, aby do roku 2030 tvořily elektromobily alespoň polovinu prodejů nových automobilů v USA – a protože Tesla je stále jedinou ziskovou americkou automobilkou, která vyrábí pouze elektromobily. Tesla nyní trvá na tom, že budoucnost je také autonomní.
Konkurence se zintenzivnila
Stejně jako klesá poptávka, přicházejí na americký trh desítky nových modelů elektromobilů. Podle společnosti S&P Global je v USA v prodeji již nejméně 51 modelů elektromobilů – včetně modelů Tesla S, X, 3 a Y – oproti 32 modelům před rokem. Průmyslová společnost Cox Automotive očekává, že do konce roku 2025 vstoupí na trh nejméně 70 dalších modelů.
Zákazníci – z nichž některé odrazují Muskovy neustálé příspěvky na sociální platformě X, kterou vlastní, a jeho kontroverzní politické komentáře – tak mají při koupi elektromobilu na výběr. Podle Coxe činil podíl Tesly na trhu s elektromobily v USA v prvním čtvrtletí zhruba 51 %, což je pokles oproti téměř 62 % o rok dříve.
Konkurence je ještě tvrdší mimo USA, kde dominují čínské automobilky. Zhruba polovinu všech celosvětově prodaných elektromobilů tvoří čínské značky – BYD, nejlepší značka v rámci Číny, prodala v posledním čtvrtletí roku 2023 více vozů než Tesla, ačkoli Tesla v následujícím čtvrtletí opět získala prvenství.
Výhoda čínských elektromobilů spočívá v bateriích – nejdražší části elektromobilu. V Číně jsou mnohem levnější, protože země má kontrolu nad těžbou a zpracováním materiálů, z nichž jsou vyrobeny, jako je lithium, kobalt, mangan a kovy vzácných zemin.
Podle analytiků UBS měla společnost BYD v roce 2023 25% nákladový náskok před severoamerickými a evropskými značkami. Její nejlevnější model se prodává za 10 000 USD. Nejlevnější Model Y společnosti Tesla – loni nejprodávanější automobil jakéhokoli druhu na světě – stojí v USA po započtení federálních daňových úlev přibližně 35 000 USD.
Musk v reakci na zvýšenou konkurenci opakovaně snižoval ceny modelů Tesla. To sice zpomalilo ztráty tržního podílu Tesly, ale zároveň si vybralo značnou daň na jejích ziskových maržích.
Produktová řada je stále nejasná
Očekávalo se, že dalším zdrojem objemu Tesly bude cenově dostupnější model za zhruba 25 000 dolarů. Musk o takovém voze poprvé zavtipkoval v září 2020 s tím, že řada inovací, na kterých Tesla pracuje, jí umožní vyrábět elektromobil za tuto cenu zhruba do tří let. Ještě v lednu Musk tvrdil, že Tesla je s pracemi na levnějším voze „velmi daleko“.
Začátkem dubna pak agentura Reuters oznámila, že Tesla plány na levnější vozidlo odložila, aby dala přednost svému robotaxi, což vyvolalo mezi investory poprask. Napětí uvnitř společnosti Tesla kvůli Muskově touze zaměřit se na robotaxi není ničím novým.

Zachytil ho Walter Isaacson, který ve své knize vydané v září napsal, že miliardář „opakovaně vetoval“ plány na výrobu levnějšího modelu. Musk odmítl uvést jakékoli podrobnosti o novém, cenově dostupnějším modelu, když se ho na ně ptali analytici v telefonátu za první čtvrtletí.
Nyní Tesla tvrdí, že urychluje plány na nové, cenově dostupnější modely využívající aspekty platformy nové generace, která byla původně plánována na druhou polovinu roku 2025. Využití stávajících výrobních linek jí podle Tesly umožní tento plán urychlit. Agentura Bloomberg News 22. dubna uvedla, že nové modely by mohly být levnějšími verzemi Modelu Y a Modelu 3, dvou nejoblíbenějších elektromobilů společnosti.
Autonomní řízení se neosvědčilo
Myšlenka na vytvoření autonomní taxislužby se v Tesle objevuje už nejméně osm let. Musk je nesmírně optimistický, pokud jde o pokrok, kterého Tesla dosáhla, a předkládá vizi, v níž společnost provozuje miliony elektromobilů ve flotile robotaxíků, což by byla služba, která by napodobovala to, co nabízejí společnosti poskytující spolujízdu, jako je Uber Technologies Inc.
„Budoucnost je nejen elektrická, ale také autonomní,“ uvedla Tesla ve svém dopise akcionářům za první čtvrtletí. „Jsme přesvědčeni, že autonomie ve velkém měřítku je možná pouze s daty z milionů vozidel a obrovského tréninkového klastru umělé inteligence. Obojí máme a nadále rozšiřujeme.“
Společnost však zatím nenabízí funkce, které by bylo možné bezpečně používat, aniž by řidiči sledovali silnici a měli ruce na volantu. Tesla musela stáhnout miliony vozů a čelila mnoha soudním sporům kvůli nehodám, které se týkaly jejího systému asistence řidiče, který se prodává samostatně a je věčným výpadkem příjmů.
Musk koncem dubna podnikl neohlášenou cestu do Číny a získal od vládních úředníků předběžný souhlas s nasazením svého systému asistence řidiče na největším automobilovém trhu na světě. Pokročilé asistenční systémy pro řidiče jsou v Číně stále běžnější a mnoho místních hráčů včetně společností Xpeng Inc. a Xiaomi Corp. je využívá jako prodejní argument pro vozidla.
Musk zůstává Muskem
Musk a Tesla jsou již dlouho téměř synonymem: je tváří společnosti a od roku 2008 je jejím generálním ředitelem. Díky jeho úspěchům v proměně začínajících podniků ve stroje na peníze je Tesla oblíbená mezi profesionálními investory a zástupy drobných investorů.

Jeho neobvykle blízký vztah s představenstvem, které na něj má dohlížet, však přitahuje negativní pozornost, a to kvůli všemu od Muskova balíčku odměn ve výši 56 miliard dolarů – o jehož ochranu společnost bojuje poté, co jej soud zamítl – až po jeho údajné užívání drog.
Skupiny akcionářů vyjádřily i další stížnosti. Jedna z nich uvedla, že Muska rozptylují jeho závazky vůči dalším pěti společnostem, které řídí, včetně SpaceX a Neuralink.
Jeho chaotické převzetí společnosti Twitter Inc. v roce 2022, sociální sítě, kterou přejmenoval na X, přispělo k tomu, že Tesla v tomto roce ztratila tržní kapitalizaci ve výši 672 miliard dolarů, uvedli akcionáři.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky