Klíčové body
- Viditelnost a vliv ve vaší organizaci jsou klíčové pro uznání jako vedoucího pracovníka
- Budujte osobní značku lídra, aby s vámi byly spojovány respekt a obdiv
- Aktivně žádejte o náročné vedoucí pozice, aby vlivní pracovníci viděli vaše schopnosti v akci
Do vedoucích pozic mají tendenci prosazovat ty, kteří mají podobný původ, zkušenosti a vlastnosti jako oni.
Skutečnost je taková, že vás často budou vnímat jinak. To samozřejmě nemá nic společného s vámi, ale je to spíše důsledek nevědomých předsudků a negativních stereotypů, které stále prostupují naší pracovní kulturou. Je důležité, abyste s tím na své cestě za vedením počítali a proměnili tuto výzvu v příležitost k jejich vzdělávání.
Musíte však postupovat strategicky a záměrně, aby vás vnímali jako lídra.
Existuje pět kroků, které můžete podniknout, když si vás osoby s rozhodovacími pravomocemi nebo vlivní lidé těžko představují jako lídra.
STAŇTE SE ZÁSADNÍMI PRO ÚSPĚCH VAŠÍ ORGANIZACE
Zviditelněte se hodnotou, kterou vytváříte směrem k úspěchu své organizace – nejen ve své roli, ale také směrem k úspěchu svého šéfa i šéfa svého šéfa. Čím diferencovanější je vaše hodnota, tím lépe.
Záměrně přinášejte pozitivní energii svému týmu a svému šéfovi, zejména v těžkých časech. Nikdy nezapomenu na hrstku lidí, kteří se ptali, jak by mohli týmu a mně pomoci, kdykoli jsme procházeli obtížnými fázemi – ať už šlo o ztrátu klíčového obchodu, který byl nutný k dosažení našich cílů, nebo když jsme čelili snižování počtu zaměstnanců.
Nepředvídatelné okolnosti jsou na našich pracovištích samozřejmostí. Přesto je třeba dosáhnout čtvrtletních obchodních výsledků, takže když se v takových chvílích ukážete a uděláte něco navíc, všimnou si vás.
BUDOVÁNÍ OSOBNÍ ZNAČKY LÍDRA
Stejně jako firmy investují čas a prostředky do vytvoření promyšlené strategie budování značky, musíte to udělat i vy. Jak jsem stoupal v kariérním žebříčku, mnohem hlouběji jsem pochopil a uvědomil si závažnost dvou věcí: jak jste známí a kdo vás zná.

Záměrně budujte osobní značku lídra tak, aby když se objeví vaše jméno, byly s vámi spojovány atributy respektovaného a obdivovaného lídra. Rozhodněte se, jak chcete, aby se o vás mluvilo, a vyrůstejte v tuto osobu v oblasti obchodních znalostí a osobních vlastností.
Každý dojem, který zanecháte, tvoří vaši osobní značku. Vystupujte proto vždy jako lídr – bez ohledu na situaci nebo na to, s kým jednáte. O vaší osobní značce nerozhodují lidé a okolnosti, ale vaše reakce a to, jak se projevujete.
BUDUJTE SMYSLUPLNÉ VZTAHY, KTERÉ PODPOŘÍ VAŠE VŮDČÍ AMBICE
Každý vztah na pracovišti je důležitý. Některé z nich jsou však pro vaše vůdčí ambice zásadní. Záměrně budujte vztahy s kolegy, šéfem, mentory a sponzory. Váš šéf vás reprezentuje před vedoucími pracovníky vaší organizace.
Váš vztah s nimi je nezbytný pro to, abyste byli považováni za kandidáty na vedoucí pozici. Najděte si mentory, kteří vám poskytnou své odborné znalosti, abyste se mohli rozvíjet jako vedoucí pracovníci, a budou vás provázet na vaší cestě do vedoucí pozice.
Získejte si vztahy se sponzory, kteří dají v sázku svou důvěryhodnost a budou se vás za zavřenými dveřmi zastávat. Tyto vztahy pozvednou váš profil v organizaci a zvýší vaše šance stát se vedoucím pracovníkem.
POŽÁDEJTE O NÁROČNÉ VEDOUCÍ POZICE
Aby rozhodující a vlivné osoby byly svědky vašich schopností jako lídra, musíte aktivně žádat o role, které vyžadují jejich zapojení. Ujměte se složitého projektu, který pro vaši organizaci uvolní obrovskou hodnotu, a vyžadujte jejich zapojení buď k udělení souhlasu, nebo k poskytnutí svých odborných znalostí k řešení problémů. Ukažte jim, že jste v akci.
Takové role vyžadují, abyste riskovali sami sebe a vystoupili ze své komfortní zóny. Nutí vás učit se novým kompetencím, což ukazuje váš růstový potenciál. Riskovat sám sebe je také projevem sebedůvěry, sebevědomí a růstového myšlení – což jsou potřebné vůdčí schopnosti. Svět vás bere podle vašeho odhadu – když se chopíte šance sami, budou vás brát v potaz i ti, kdo rozhodují a ovlivňují.
STRATEGIE, JAK SI ZASLOUŽIT POVÝŠENÍ
Kromě tradičních překážek, které s sebou přináší povýšení na vedoucí pozici, se objevují další složité vrstvy, když vás osoby s rozhodovací pravomocí a vlivní lidé nepovažují za vůdčí osobnost. Nebudou vám klepat na rameno, abyste se ucházeli o vedoucí pozici, ani vás nebudou zvát do soutěže, když se nějaká pozice uvolní. Musíte se stát stratégem a záměrně si povýšení zasloužit.

Předpokládejte, že uchazečů bude mnoho a povýšení jen jedno, takže se chcete nejen připravit tím, že zvládnete první čtyři kroky, ale také k tomu přistupovat tak, abyste maximalizovali své šance na povýšení.
Domluvte si schůzku a povzbuďte svého šéfa, aby se stal vaším partnerem na této cestě za povýšením do vedoucí pozice. Vaše žádost by neměla vyznít jako pocit nároku, ale jako příležitost naslouchat, učit se a stát se nejlepším možným kandidátem. Vyjádřete svou touhu zasloužit si toto povýšení a položte následující otázky:
Kdy očekáváte, že bude příležitost, abych byl zvažován pro povýšení?
Jaká jsou kritéria pro rozhodování?
Jaký je rozhodovací proces?
Co musím prokázat, abych byl/a zvažován/a pro povýšení?
Existují nějaké mezery v dovednostech, které musím doplnit?
Kdo další bude rozhodovat o povýšení na dané pozici?
Položte všechny upřesňující otázky, které vás napadnou. Nesmíte vytvářet žádné předpoklady a mít naprosté jasno. Zde není prostor pro chyby.
Každá organizace, každá role a každý vedoucí pracovník to dělá jinak, takže musíte rozumět každému detailu.
Na základě diskuze na schůzce vytvořte osobní plán povýšení. Nechte si ho od svého nadřízeného zkontrolovat a získejte souhlas se sledováním pokroku. Na plánu pracujte tak dlouho, dokud nebudete povýšeni do vedoucí pozice.
Na vaší cestě za vedením je bonus: když se stanete průkopníkem a získáte vedoucí pozici, usnadníte práci dalším osobám, které připomínají rozhodující a ovlivňující osoby.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky