Nike má dlouhou historii úspěchu, se značkou známou po celém světě a celkovým výnosem 1240 % za posledních 20 let
Navzdory silné značce a inovativním produktům Nike čelí problémům, s tržbami stagnujícími ve třetím fiskálním čtvrtletí roku 2024
Nike čelí silné konkurenci v USA a Číně, od značek jako Lululemon, On Holding, Hoka, Anta Sports a Li Ning
Akcie Nike se obchodují s poměrem ceny k zisku 27; investoři by měli počkat na fundamentální zlepšení před nákupem
Ne všechny podniky však z rostoucího akciového trhu profitují. Příkladem je společnost Nike Inc. (NKE). Od doby, kdy tato přední oděvní a obuvnická společnost dosáhla koncem roku 2021 nejvyšší ceny, se propadla a ztratila 48 % své hodnoty.
Investoři orientovaní na hodnotu by se mohli zaměřit na tuto přední společnost v oboru. Je tedy Nike akcií, kterou je nyní vhodné koupit při poklesu?
Silné stránky konkurence Společnost Nike existuje již přibližně 60 let a její úspěch za tak dlouhou dobu by ji mohl zařadit do kategorie věčných akcií. Za posledních 20 let přinesla společnost celkový výnos ve výši 1240 %. To je více než dvojnásobek celkového výnosu indexu S&P 500 za stejnou dobu.
Společnost Nike vyniká především díky silné přítomnosti své značky. Tato známá značka – dobře známá po celém světě – nevznikla přes noc. Trvalo to roky a roky uspokojování potřeb zákazníků prostřednictvím žádaného oblečení a obuvi. Navíc bylo nutné úspěšně realizovat působivé marketingové kampaně, které vyvolávaly zájem zákazníků, což platí dodnes.
Zdroj: Getty Images
Nedávné boje Silná značka Nike a inovativní nabídka výrobků nestačí k tomu, aby firmu ochránily před současnou makroekonomickou situací. Ekonomika se sice nyní nenachází v oficiální recesi, ale finanční výsledky společnosti odhalují pokračující problémy.
Ve třetím fiskálním čtvrtletí roku 2024 (skončilo 29. února) vykázala společnost Nike tržby ve výši 12,4 miliardy dolarů, což sice překonalo odhady analytiků z Wall Street, ale v porovnání s předchozím rokem se tato hodnota v podstatě nezměnila. To je obrovské zpomalení ve srovnání s tím, na co jsou investoři pravděpodobně zvyklí.
Nike je globální podnik, takže stojí za to podívat se, jak se daří v různých regionech. Na rozhodujícím severoamerickém trhu se tržby zvýšily o 3 %, zatímco ve Velké Číně vzrostly o 5 %. Investoři jsou pravděpodobně zklamáni tím, jak se společnosti Nike daří v asijské zemi, kde se pravděpodobně očekává rychlejší růst. Přesto vedení společnosti při hovoru k výsledkům za 3. čtvrtletí 2024 uvedlo, že je „ohledně budoucnosti v Číně velmi optimistické“.
Jak v USA, tak v Číně se společnost Nike potýká s tvrdou konkurencí. Na přeplněných trzích s oděvy a obuví tomu tak obvykle bylo vždy. V posledních letech si však zákazníky získávají značky jako Lululemon Athletica, On Holding a Hoka společnosti Deckers Outdoor, stejně jako Anta Sports Products a Li Ning v Číně. Jak jsem již zmínil výše, Nike má své silné konkurenční stránky, ale skutečnost, že možná přenechává svůj podíl na trhu soupeřům, by mohla některé skeptiky přimět ke zpochybnění dlouhodobého úspěchu společnosti.
Zdroj: Bloomberg
Trpělivost Poslední rychlý náraz společnosti Nike ukazuje, jak obtížné je najít trvalý úspěch v odvětví, kde se preference spotřebitelů zřejmě neustále mění. Je to neustálý boj o rovnováhu mezi nabídkou určitých výrobků a prognózami poptávky. A když věci nejdou podle plánu, je třeba něco změnit.
Společnost Nike si udržela svůj význam po mnoho desetiletí díky svému neustálému inovativnímu přístupu, který ji pevně zakotvil jako lídra na trhu se sportovním oblečením a obuví. Tento úspěch není náhodný, ale výsledkem důkladně promyšlené strategie, která kombinuje špičkový design, výzkum a vývoj, efektivní marketingové kampaně a silné partnerství se sportovci. Nike má za sebou dlouhou historii úspěchů, od revolučních technologií v obuvi, jako je Air Max, po ikonické reklamní kampaně, které se staly součástí popkultury. Tyto úspěchy firmě dávají pevný základ důvěry v její schopnost udržet si výkonnost a inovativní přístup i v dlouhodobém horizontu. Tato kombinace historického úspěchu a neustálé inovace zajišťuje, že Nike zůstává na špičce ve svém oboru a nadále přitahuje loajalitu spotřebitelů po celém světě.
Je otázkou, kdy se růst začne zrychlovat. Vedení společnosti se domnívá, že v první polovině fiskálního roku 2025 budou tržby vykazovat meziroční pokles. Vypadá to tedy, že se situace ještě zhorší, než se zlepší.
V době psaní tohoto článku se akcie obchodují s poměrem ceny k zisku 27. Toto ocenění představuje prémii oproti indexu S&P 500. Investoři by měli počkat, až dojde ke konkrétnímu fundamentálnímu zlepšení, a teprve poté uvažovat o nákupu akcií.
Ne všechny podniky však z rostoucího akciového trhu profitují. Příkladem je společnost Nike Inc. . Od doby, kdy tato přední oděvní a obuvnická společnost dosáhla koncem roku 2021 nejvyšší ceny, se propadla a ztratila 48 % své hodnoty.Investoři orientovaní na hodnotu by se mohli zaměřit na tuto přední společnost v oboru. Je tedy Nike akcií, kterou je nyní vhodné koupit při poklesu?Silné stránky konkurenceSpolečnost Nike existuje již přibližně 60 let a její úspěch za tak dlouhou dobu by ji mohl zařadit do kategorie věčných akcií. Za posledních 20 let přinesla společnost celkový výnos ve výši 1240 %. To je více než dvojnásobek celkového výnosu indexu S&P 500 za stejnou dobu.Společnost Nike vyniká především díky silné přítomnosti své značky. Tato známá značka – dobře známá po celém světě – nevznikla přes noc. Trvalo to roky a roky uspokojování potřeb zákazníků prostřednictvím žádaného oblečení a obuvi. Navíc bylo nutné úspěšně realizovat působivé marketingové kampaně, které vyvolávaly zájem zákazníků, což platí dodnes.Nedávné bojeSilná značka Nike a inovativní nabídka výrobků nestačí k tomu, aby firmu ochránily před současnou makroekonomickou situací. Ekonomika se sice nyní nenachází v oficiální recesi, ale finanční výsledky společnosti odhalují pokračující problémy.Ve třetím fiskálním čtvrtletí roku 2024 vykázala společnost Nike tržby ve výši 12,4 miliardy dolarů, což sice překonalo odhady analytiků z Wall Street, ale v porovnání s předchozím rokem se tato hodnota v podstatě nezměnila. To je obrovské zpomalení ve srovnání s tím, na co jsou investoři pravděpodobně zvyklí.Nike je globální podnik, takže stojí za to podívat se, jak se daří v různých regionech. Na rozhodujícím severoamerickém trhu se tržby zvýšily o 3 %, zatímco ve Velké Číně vzrostly o 5 %. Investoři jsou pravděpodobně zklamáni tím, jak se společnosti Nike daří v asijské zemi, kde se pravděpodobně očekává rychlejší růst. Přesto vedení společnosti při hovoru k výsledkům za 3. čtvrtletí 2024 uvedlo, že je „ohledně budoucnosti v Číně velmi optimistické“.Jak v USA, tak v Číně se společnost Nike potýká s tvrdou konkurencí. Na přeplněných trzích s oděvy a obuví tomu tak obvykle bylo vždy. V posledních letech si však zákazníky získávají značky jako Lululemon Athletica, On Holding a Hoka společnosti Deckers Outdoor, stejně jako Anta Sports Products a Li Ning v Číně. Jak jsem již zmínil výše, Nike má své silné konkurenční stránky, ale skutečnost, že možná přenechává svůj podíl na trhu soupeřům, by mohla některé skeptiky přimět ke zpochybnění dlouhodobého úspěchu společnosti.TrpělivostPoslední rychlý náraz společnosti Nike ukazuje, jak obtížné je najít trvalý úspěch v odvětví, kde se preference spotřebitelů zřejmě neustále mění. Je to neustálý boj o rovnováhu mezi nabídkou určitých výrobků a prognózami poptávky. A když věci nejdou podle plánu, je třeba něco změnit.Společnost Nike si udržela svůj význam po mnoho desetiletí díky svému neustálému inovativnímu přístupu, který ji pevně zakotvil jako lídra na trhu se sportovním oblečením a obuví. Tento úspěch není náhodný, ale výsledkem důkladně promyšlené strategie, která kombinuje špičkový design, výzkum a vývoj, efektivní marketingové kampaně a silné partnerství se sportovci. Nike má za sebou dlouhou historii úspěchů, od revolučních technologií v obuvi, jako je Air Max, po ikonické reklamní kampaně, které se staly součástí popkultury. Tyto úspěchy firmě dávají pevný základ důvěry v její schopnost udržet si výkonnost a inovativní přístup i v dlouhodobém horizontu. Tato kombinace historického úspěchu a neustálé inovace zajišťuje, že Nike zůstává na špičce ve svém oboru a nadále přitahuje loajalitu spotřebitelů po celém světě. Je otázkou, kdy se růst začne zrychlovat. Vedení společnosti se domnívá, že v první polovině fiskálního roku 2025 budou tržby vykazovat meziroční pokles. Vypadá to tedy, že se situace ještě zhorší, než se zlepší.V době psaní tohoto článku se akcie obchodují s poměrem ceny k zisku 27. Toto ocenění představuje prémii oproti indexu S&P 500. Investoři by měli počkat, až dojde ke konkrétnímu fundamentálnímu zlepšení, a teprve poté uvažovat o nákupu akcií.