Letecké společnosti zvýšily výhled zisku na rok 2024 díky rekordnímu nárůstu cestování, s očekávanými tržbami blížícími se bilionu dolarů
IATA předpovídá globální zisk 30,5 miliardy dolarů, což výrazně překonává předchozí odhady
Severní Amerika zůstává nejziskovější s odhadovaným ziskem 14,9 miliardy dolarů, zatímco Asie zaznamená zisk 2,2 miliardy dolarů
Mezinárodní letečtí dopravci z celého světa v pondělí zvýšili své předpovědi zisku pro rok 2024 a odhadli tržby celého odvětví na necelý bilion dolarů. Tato prognóza přichází v souvislosti s očekávaným nebývalým přílivem cestujících. Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) uvedla, že v letošním roce očekává celosvětový zisk ve výši 30,5 miliardy dolarů za rok 2023, což je číslo, které výrazně překonalo dříve revidovaný pozitivní odhad ve výši 27,4 miliardy USD, protože dopravci běžně regulují své základní výdaje na pracovní sílu navzdory současným stávkám.
Takové prognózy jsou v nápadném kontrastu s událostmi před čtyřmi lety, kdy se letecký průmysl propadl do tíživé ztráty 140 miliard dolarů v důsledku ochromujících dopadů pandemie. “Prostředí se výrazně zlepšilo nad rámec našich prognóz, zejména v asijském sektoru,” řekl Willie Walsh, generální ředitel IATA, během vedlejšího rozhovoru na výročním zasedání, kterého se účastnilo více než 300 členů IATA. Tito členové zajišťují neuvěřitelných 80 % celosvětové letecké dopravy.
Navzdory pozitivním prognózám vyjádřil letecký průmysl obavy o svou schopnost obsloužit prudce rostoucí poptávku po cestování. Tyto obavy se odvíjejí od narušení globálních dodavatelských řetězců, včetně zpoždění při dodávkách vlastních flotil.
Zdroj: Getty Images
Předpokládá se, že výnosy z přepravy cestujících, které představují průměrnou částku, kterou cestující zaplatí za uletěnou míli, se oproti předchozímu roku 2023 zpevní o 3,2 %. Tento nárůst, jak vysvětluje IATA v nedávném pololetním ekonomickém přehledu, je způsoben především tím, že růst kapacity míst je omezen, což zvyšuje průměrné ceny letenek směrem nahoru.
Naopak údaje o nákladní dopravě ukazují na předpokládaný pokles tržeb o 17,5 % do roku 2024. Důvodem je návrat trhů nákladní dopravy do obvyklých kolejí poté, co během pandemie zažily nebývalý boom.
Letecký průmysl je považován za hlásnou troubu podnikatelské a spotřebitelské důvěry a obchodu. To je důsledkem jeho vysokých fixních nákladů a sítě předpisů, které odrazují od většiny přeshraničních fúzí a udržují roztříštěnost odvětví. “Marže zůstává nejistě nízká a pohybuje se těsně nad 3 %,” poznamenal Walsh. “Tato čísla ukazují na výkonnost, která je stále hluboko pod úrovní, o kterou toto odvětví usiluje.”
V rámci Asie IATA výrazně zvýšila svou prognózu zisku odvětví pro rok 2024 na 2,2 miliardy dolarů, a to navzdory pomalému obnovování mezinárodní dopravy, zejména z Číny.
Z hlediska ziskovosti si prvenství udržuje Severní Amerika s působivými čísly odhadovanými na 14,9 miliardy dolarů. Tato částka zůstává neupravená oproti předchozím prognózám a odráží “robustní spotřebitelské výdaje navzdory zvýšenému tlaku na životní náklady”, zdůraznil letecký orgán.
Letecké společnosti byly v poslední době postiženy nepředvídanými problémy s údržbou. IATA tím zřejmě nepřímo naráží na situaci s nedostatečnou kapacitou oprav, s níž se potýká společnost Pratt & Whitney, jeden z inženýrských gigantů v tomto odvětví. Předpokládá se, že kvůli těmto potížím bude letos v létě odstaveno mnoho letadel Airbus.
Zdroj: Getty Images
Osoby z odvětví v pátek prozradily, že Airbus, světový lídr ve výrobě letadel, se v současné době potýká s neočekávaným nárůstem problémů s dodávkami, což vrhá stín na výrobní plány na druhou polovinu roku. Tyto problémy zahrnují zpoždění dodávek klíčových komponent a logistické výzvy, které komplikují harmonogram montáže letadel. Přestože situace vyvolává obavy o schopnost společnosti udržet plánované tempo výroby, Airbus veřejně trvá na svém závazku dosáhnout svých ročních cílů v oblasti dodávek. Společnost pracuje na urychlení procesů a hledání alternativních dodavatelů, aby minimalizovala dopady na zákazníky a udržela svou pověst spolehlivého výrobce. I přes tyto výzvy zůstává Airbus odhodlán udržet svou vedoucí pozici na trhu a naplnit očekávání akcionářů a partnerů.
Mezitím Boeing, klíčový konkurent Airbusu, snížil výrobu svých nejprodávanějších letadel 737 MAX. Toto rozhodnutí přišlo poté, co v lednu explodoval panel kabiny ve vzduchu, což přimělo americké regulační orgány k omezení výroby.
Závod o ziskovost a růst leteckých společností se nadále potýká s nepředvídatelnými překážkami, díky čemuž je nebe nejen místem cestování, ale i místem neustálého ekonomického vývoje.
Mezinárodní letečtí dopravci z celého světa v pondělí zvýšili své předpovědi zisku pro rok 2024 a odhadli tržby celého odvětví na necelý bilion dolarů. Tato prognóza přichází v souvislosti s očekávaným nebývalým přílivem cestujících. Mezinárodní asociace leteckých dopravců uvedla, že v letošním roce očekává celosvětový zisk ve výši 30,5 miliardy dolarů za rok 2023, což je číslo, které výrazně překonalo dříve revidovaný pozitivní odhad ve výši 27,4 miliardy USD, protože dopravci běžně regulují své základní výdaje na pracovní sílu navzdory současným stávkám.Takové prognózy jsou v nápadném kontrastu s událostmi před čtyřmi lety, kdy se letecký průmysl propadl do tíživé ztráty 140 miliard dolarů v důsledku ochromujících dopadů pandemie. “Prostředí se výrazně zlepšilo nad rámec našich prognóz, zejména v asijském sektoru,” řekl Willie Walsh, generální ředitel IATA, během vedlejšího rozhovoru na výročním zasedání, kterého se účastnilo více než 300 členů IATA. Tito členové zajišťují neuvěřitelných 80 % celosvětové letecké dopravy.Navzdory pozitivním prognózám vyjádřil letecký průmysl obavy o svou schopnost obsloužit prudce rostoucí poptávku po cestování. Tyto obavy se odvíjejí od narušení globálních dodavatelských řetězců, včetně zpoždění při dodávkách vlastních flotil.Předpokládá se, že výnosy z přepravy cestujících, které představují průměrnou částku, kterou cestující zaplatí za uletěnou míli, se oproti předchozímu roku 2023 zpevní o 3,2 %. Tento nárůst, jak vysvětluje IATA v nedávném pololetním ekonomickém přehledu, je způsoben především tím, že růst kapacity míst je omezen, což zvyšuje průměrné ceny letenek směrem nahoru.Naopak údaje o nákladní dopravě ukazují na předpokládaný pokles tržeb o 17,5 % do roku 2024. Důvodem je návrat trhů nákladní dopravy do obvyklých kolejí poté, co během pandemie zažily nebývalý boom.Letecký průmysl je považován za hlásnou troubu podnikatelské a spotřebitelské důvěry a obchodu. To je důsledkem jeho vysokých fixních nákladů a sítě předpisů, které odrazují od většiny přeshraničních fúzí a udržují roztříštěnost odvětví. “Marže zůstává nejistě nízká a pohybuje se těsně nad 3 %,” poznamenal Walsh. “Tato čísla ukazují na výkonnost, která je stále hluboko pod úrovní, o kterou toto odvětví usiluje.”V rámci Asie IATA výrazně zvýšila svou prognózu zisku odvětví pro rok 2024 na 2,2 miliardy dolarů, a to navzdory pomalému obnovování mezinárodní dopravy, zejména z Číny.Z hlediska ziskovosti si prvenství udržuje Severní Amerika s působivými čísly odhadovanými na 14,9 miliardy dolarů. Tato částka zůstává neupravená oproti předchozím prognózám a odráží “robustní spotřebitelské výdaje navzdory zvýšenému tlaku na životní náklady”, zdůraznil letecký orgán.Letecké společnosti byly v poslední době postiženy nepředvídanými problémy s údržbou. IATA tím zřejmě nepřímo naráží na situaci s nedostatečnou kapacitou oprav, s níž se potýká společnost Pratt & Whitney, jeden z inženýrských gigantů v tomto odvětví. Předpokládá se, že kvůli těmto potížím bude letos v létě odstaveno mnoho letadel Airbus.Osoby z odvětví v pátek prozradily, že Airbus, světový lídr ve výrobě letadel, se v současné době potýká s neočekávaným nárůstem problémů s dodávkami, což vrhá stín na výrobní plány na druhou polovinu roku. Tyto problémy zahrnují zpoždění dodávek klíčových komponent a logistické výzvy, které komplikují harmonogram montáže letadel. Přestože situace vyvolává obavy o schopnost společnosti udržet plánované tempo výroby, Airbus veřejně trvá na svém závazku dosáhnout svých ročních cílů v oblasti dodávek. Společnost pracuje na urychlení procesů a hledání alternativních dodavatelů, aby minimalizovala dopady na zákazníky a udržela svou pověst spolehlivého výrobce. I přes tyto výzvy zůstává Airbus odhodlán udržet svou vedoucí pozici na trhu a naplnit očekávání akcionářů a partnerů.Mezitím Boeing, klíčový konkurent Airbusu, snížil výrobu svých nejprodávanějších letadel 737 MAX. Toto rozhodnutí přišlo poté, co v lednu explodoval panel kabiny ve vzduchu, což přimělo americké regulační orgány k omezení výroby.The Boeing Company Závod o ziskovost a růst leteckých společností se nadále potýká s nepředvídatelnými překážkami, díky čemuž je nebe nejen místem cestování, ale i místem neustálého ekonomického vývoje.