Cathie Woodová a Jensen Huang se shodují, že Tesla má obrovský potenciál v oblasti umělé inteligence
Tesla investuje miliardy do grafických procesorů Nvidia H100 pro své datové centrum zaměřené na umělou inteligenci
Tesla plánuje monetizovat svůj software pro autonomní řízení prostřednictvím předplatného, licencování a sítě pro sdílení jízd
Ark Invest predikuje, že akcie Tesla by mohly do roku 2027 dosáhnout hodnoty 2 000 USD
(TSLA) představují největší příležitost pro umělou inteligenci (AI) na světě, protože tento gigant v oblasti elektromobilů (EV) závodí o vytvoření nejpokročilejšího softwaru pro autonomní řízení v oboru.
Akcie společnosti Tesla jsou největším podílem ve společnosti Ark Invest, která provozuje 11 burzovně obchodovaných fondů (ETF) zaměřených na technologické inovace. Podle průzkumu společnosti Ark by akcie Tesla mohly do roku 2027 vzrůst na 2 000 USD, což by představovalo nárůst o 1 022 % oproti hodnotě, na které se obchodují v době psaní tohoto článku.
Během konferenčního hovoru s investory minulý měsíc generální ředitel společnosti NvidiaJensen Huang doplnil Woodové býčí postoj řadou komentářů o nedávných investicích společnosti Tesla do infrastruktury umělé inteligence. Wall Street Huanga nazývá „kmotrem AI“, takže když mluví, investoři by měli poslouchat.
Zdroj: Bloomberg
Tesla je lídrem v oblasti softwaru pro autonomní řízení Tesla v roce 2023 prodala 1,8 milionu elektromobilů, což byl její hlavní zdroj příjmů. To by se však v budoucnu mohlo změnit, protože každé vozidlo Tesla by se brzy mohlo stát nádobou pro software společnosti pro plně autonomní řízení (FSD), který má potenciál odemknout několik nových zdrojů příjmů.
Tesla je jedním z předních vývojářů softwaru FSD. Její nejnovější verze FSD 12 je stále ve fázi beta testování, ale zákazníci s ní ujeli 300 miliard reálných kilometrů a získali tak cenné údaje, které Teslu přibližují k oficiálnímu zpřístupnění této technologie široké veřejnosti. Společnost také plánuje v srpnu představit speciální autonomní robotaxi (nazvané Cybercab), malé vozidlo určené speciálně pro přepravu osob.
FSD je technologie založená na umělé inteligenci. Během prvního čtvrtletí fiskálního roku 2025 společnosti Nvidia (skončilo 28. dubna) Huang uvedl, že Tesla rozšířila svou infrastrukturní kapacitu na 35 000 grafických procesorů (GPU) H100 jeho společnosti. Jinými slovy, datová centra společnosti Tesla jsou nyní vybavena 35 000 extrémně výkonnými čipy, které byly speciálně navrženy pro trénování modelů umělé inteligence. Vzhledem k tomu, že se grafické procesory H100 mohou prodávat až za 40 000 dolarů za kus, znamená to pro společnost Tesla miliardovou investici.
Úterní zpráva CNBC (s odvoláním na zdroje ve společnosti Nvidia) naznačuje, že Tesla mohla pořídit ještě více grafických procesorů H100, kdyby Musk neodklonil část přidělovaných čipů do svých dalších společností X a xAI, které vyvíjejí vlastní velké jazykové modely (LLM) a aplikace umělé inteligence. Nedivil bych se investorům společnosti Tesla, kdyby měli pocit, že ve hře může být střet zájmů, pokud je tato zpráva pravdivá.
Nicméně Huang tvrdí, že automobilový průmysl – v čele s vývojem samořízených vozidel – bude letos největší vertikálou datových center společnosti Nvidia. Proč ale Tesla tak agresivně utrácí za technologii, která ještě ani nemá běžné schválení pro použití na amerických silnicích? Protože odměna by mohla být obrovská a s každým dalším pokrokem v oblasti FSD se blíží.
Zdroj: Getty Images
Předplatné, licencování a spolujízda jsou jen některé z příležitostí Tesla bude FSD prodávat svým zákazníkům na základě předplatného, čímž vytvoří opakující se zdroj příjmů s vysokou hrubou marží. Navíc generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk představil myšlenku licencování FSD dalším výrobcům automobilů, což vytvoří další nový zdroj příjmů. Jednoduše řečeno, na rozdíl od automobilů lze software vyvinout jednou a prodat nespočetkrát, takže může být mimořádně lukrativní.
Musk chce také vybudovat síť pro sdílení jízd pro zákazníky společnosti Tesla. Průměrný osobní automobil je podle něj využíván pouze 12 hodin týdně a většinu času tráví zaparkovaný doma nebo na pracovišti majitele. FSD umožní majiteli zapůjčit svůj vůz do sítě spolujízdy Tesla a vydělávat si tak další příjmy v době, kdy jej nepoužívá. Tesla bude z těchto příjmů získávat podíl za správu sítě.
Společnost Ark se domnívá, že jen odvětví autonomního sdílení jízd by mohlo do roku 2028 vygenerovat příjmy ve výši 4 bilionů dolarů, a to je hlavní důvod pro ambiciózní cílovou cenu akcií společnosti Tesla.
Společnost Tesla však čelí některým krátkodobým překážkám Jak jsem již zmínil, společnost Tesla dodala v roce 2023 1,8 milionu vozidel. To představovalo 38% nárůst oproti roku 2022, což bylo hluboko pod Muskovým cílem zvyšovat prodeje o 50 % ročně. Navíc Tesla v průběhu roku 2023 snížila ceny vozidel o 25 % (v průměru), aby podpořila poptávku, z čehož vyplývá, že společnost očekává, že by se růst mohl dále zpomalit.
Musk neposkytl prognózu prodejů pro rok 2024, což je neobvyklé, a nechal tak analytiky spekulovat, že dodávky vozidel v roce 2024 dosáhnou přibližně 2,2 milionu. To by znamenalo nárůst o pouhých 22 % oproti roku 2023.
Zdroj: Getty Images
Zdá se, že poptávka v celém odvětví elektromobilů klesá, přičemž společnosti Ford Motor Company a General Motors snížily plánované investice v řádu miliard dolarů ze svých vlastních plánů elektrifikace. Spotřebitelé se potýkají s tíhou vysokých úrokových sazeb, a proto místo čistě elektrických vozidel volí levnější vozidla na benzin a hybridy.
Odvětví však také čelí rostoucí konkurenci ze strany levných výrobců. Čínská společnost BYD prodává na domácím trhu základní model elektromobilu za pouhých 9 700 USD a brzy by mohl být k dispozici i v Evropě a ve Spojeném království, což vytváří tlak na západní značky, které s tak nízkými cenami jednoduše nemohou soutěžit.
Tesla plánuje příští rok uvést na trh vlastní základní model, který by se mohl prodávat za 25 000 USD. Nebude dostatečně levný na to, aby se postavil společnosti BYD, ale mohl by být atraktivní pro zákazníky s nízkými příjmy, kterým se líbí prémiová značka Tesla.
Měli by investoři na základě předpovědi společnosti Ark nakupovat akcie Tesla? Komentáře společnosti Nvidia k FSD jistě potvrzují některé býčí názory Arka na akcie Tesly. Aby se však cena akcií ve výši 2 000 USD stala do roku 2027 realitou, bude podle firmy muset Tesla do té doby generovat roční tržby ve výši 1 bilionu USD – přičemž 440 miliard USD bude pocházet z autonomní dopravy a robotických os, které ještě ani neexistují.
Vzhledem k tomu, že Wall Street očekává, že společnost letos dosáhne celkových příjmů ve výši 98,6 miliardy dolarů, bude muset v letech 2025, 2026 a 2027 růst o 118 % ročně, aby splnila předpověď společnosti Ark Invest. Nezapomeňte, že sám Musk očekává pouze 50% roční růst prodeje vozidel, a ani tento cíl společnost nyní nesplňuje.
Navíc na základě dvanáctiměsíčního zisku na akcii ve výši 2,73 USD a současné ceny akcií ve výši 178,10 USD se Tesla obchoduje s poměrem ceny k zisku (P/E) ve výši 65,2 USD. To je více než dvojnásobek poměru P/E technologického indexu Nasdaq-100, který činí 31,4. Vzhledem k tomu, že zisky společnosti Tesla v současné době skutečně klesají kvůli pomalým prodejům a snižování cen, je velmi obtížné ospravedlnit její současné ocenění.
Proto, i když je docela dobře možné, že akcie Tesla jednoho dne dosáhnou hodnoty 2 000 USD, je nepravděpodobné, že by se do roku 2027 potřebné kousky poskládaly na své místo. Technologie jako FSD a autonomní jízda stále potřebují hlavní regulační schválení a, což je důležitější, široké přijetí ze strany spotřebitelů. Dokud nedojde k hmatatelnému pokroku na obou těchto frontách, mohou být akcie společnosti Tesla za tuto cenu příliš drahé na nákup.
představují největší příležitost pro umělou inteligenci na světě, protože tento gigant v oblasti elektromobilů závodí o vytvoření nejpokročilejšího softwaru pro autonomní řízení v oboru.Akcie společnosti Tesla jsou největším podílem ve společnosti Ark Invest, která provozuje 11 burzovně obchodovaných fondů zaměřených na technologické inovace. Podle průzkumu společnosti Ark by akcie Tesla mohly do roku 2027 vzrůst na 2 000 USD, což by představovalo nárůst o 1 022 % oproti hodnotě, na které se obchodují v době psaní tohoto článku.Během konferenčního hovoru s investory minulý měsíc generální ředitel společnosti Nvidia Jensen Huang doplnil Woodové býčí postoj řadou komentářů o nedávných investicích společnosti Tesla do infrastruktury umělé inteligence. Wall Street Huanga nazývá „kmotrem AI“, takže když mluví, investoři by měli poslouchat.Tesla je lídrem v oblasti softwaru pro autonomní řízeníTesla v roce 2023 prodala 1,8 milionu elektromobilů, což byl její hlavní zdroj příjmů. To by se však v budoucnu mohlo změnit, protože každé vozidlo Tesla by se brzy mohlo stát nádobou pro software společnosti pro plně autonomní řízení , který má potenciál odemknout několik nových zdrojů příjmů.Tesla je jedním z předních vývojářů softwaru FSD. Její nejnovější verze FSD 12 je stále ve fázi beta testování, ale zákazníci s ní ujeli 300 miliard reálných kilometrů a získali tak cenné údaje, které Teslu přibližují k oficiálnímu zpřístupnění této technologie široké veřejnosti. Společnost také plánuje v srpnu představit speciální autonomní robotaxi , malé vozidlo určené speciálně pro přepravu osob.FSD je technologie založená na umělé inteligenci. Během prvního čtvrtletí fiskálního roku 2025 společnosti Nvidia Huang uvedl, že Tesla rozšířila svou infrastrukturní kapacitu na 35 000 grafických procesorů H100 jeho společnosti. Jinými slovy, datová centra společnosti Tesla jsou nyní vybavena 35 000 extrémně výkonnými čipy, které byly speciálně navrženy pro trénování modelů umělé inteligence. Vzhledem k tomu, že se grafické procesory H100 mohou prodávat až za 40 000 dolarů za kus, znamená to pro společnost Tesla miliardovou investici.Úterní zpráva CNBC naznačuje, že Tesla mohla pořídit ještě více grafických procesorů H100, kdyby Musk neodklonil část přidělovaných čipů do svých dalších společností X a xAI, které vyvíjejí vlastní velké jazykové modely a aplikace umělé inteligence. Nedivil bych se investorům společnosti Tesla, kdyby měli pocit, že ve hře může být střet zájmů, pokud je tato zpráva pravdivá.Nicméně Huang tvrdí, že automobilový průmysl – v čele s vývojem samořízených vozidel – bude letos největší vertikálou datových center společnosti Nvidia. Proč ale Tesla tak agresivně utrácí za technologii, která ještě ani nemá běžné schválení pro použití na amerických silnicích? Protože odměna by mohla být obrovská a s každým dalším pokrokem v oblasti FSD se blíží.Předplatné, licencování a spolujízda jsou jen některé z příležitostíTesla bude FSD prodávat svým zákazníkům na základě předplatného, čímž vytvoří opakující se zdroj příjmů s vysokou hrubou marží. Navíc generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk představil myšlenku licencování FSD dalším výrobcům automobilů, což vytvoří další nový zdroj příjmů. Jednoduše řečeno, na rozdíl od automobilů lze software vyvinout jednou a prodat nespočetkrát, takže může být mimořádně lukrativní.Musk chce také vybudovat síť pro sdílení jízd pro zákazníky společnosti Tesla. Průměrný osobní automobil je podle něj využíván pouze 12 hodin týdně a většinu času tráví zaparkovaný doma nebo na pracovišti majitele. FSD umožní majiteli zapůjčit svůj vůz do sítě spolujízdy Tesla a vydělávat si tak další příjmy v době, kdy jej nepoužívá. Tesla bude z těchto příjmů získávat podíl za správu sítě.Společnost Ark se domnívá, že jen odvětví autonomního sdílení jízd by mohlo do roku 2028 vygenerovat příjmy ve výši 4 bilionů dolarů, a to je hlavní důvod pro ambiciózní cílovou cenu akcií společnosti Tesla.Společnost Tesla však čelí některým krátkodobým překážkámJak jsem již zmínil, společnost Tesla dodala v roce 2023 1,8 milionu vozidel. To představovalo 38% nárůst oproti roku 2022, což bylo hluboko pod Muskovým cílem zvyšovat prodeje o 50 % ročně. Navíc Tesla v průběhu roku 2023 snížila ceny vozidel o 25 % , aby podpořila poptávku, z čehož vyplývá, že společnost očekává, že by se růst mohl dále zpomalit.Musk neposkytl prognózu prodejů pro rok 2024, což je neobvyklé, a nechal tak analytiky spekulovat, že dodávky vozidel v roce 2024 dosáhnou přibližně 2,2 milionu. To by znamenalo nárůst o pouhých 22 % oproti roku 2023.Zdá se, že poptávka v celém odvětví elektromobilů klesá, přičemž společnosti Ford Motor Company a General Motors snížily plánované investice v řádu miliard dolarů ze svých vlastních plánů elektrifikace. Spotřebitelé se potýkají s tíhou vysokých úrokových sazeb, a proto místo čistě elektrických vozidel volí levnější vozidla na benzin a hybridy.Odvětví však také čelí rostoucí konkurenci ze strany levných výrobců. Čínská společnost BYD prodává na domácím trhu základní model elektromobilu za pouhých 9 700 USD a brzy by mohl být k dispozici i v Evropě a ve Spojeném království, což vytváří tlak na západní značky, které s tak nízkými cenami jednoduše nemohou soutěžit.Tesla plánuje příští rok uvést na trh vlastní základní model, který by se mohl prodávat za 25 000 USD. Nebude dostatečně levný na to, aby se postavil společnosti BYD, ale mohl by být atraktivní pro zákazníky s nízkými příjmy, kterým se líbí prémiová značka Tesla.Měli by investoři na základě předpovědi společnosti Ark nakupovat akcie Tesla?Komentáře společnosti Nvidia k FSD jistě potvrzují některé býčí názory Arka na akcie Tesly. Aby se však cena akcií ve výši 2 000 USD stala do roku 2027 realitou, bude podle firmy muset Tesla do té doby generovat roční tržby ve výši 1 bilionu USD – přičemž 440 miliard USD bude pocházet z autonomní dopravy a robotických os, které ještě ani neexistují. Vzhledem k tomu, že Wall Street očekává, že společnost letos dosáhne celkových příjmů ve výši 98,6 miliardy dolarů, bude muset v letech 2025, 2026 a 2027 růst o 118 % ročně, aby splnila předpověď společnosti Ark Invest. Nezapomeňte, že sám Musk očekává pouze 50% roční růst prodeje vozidel, a ani tento cíl společnost nyní nesplňuje.Navíc na základě dvanáctiměsíčního zisku na akcii ve výši 2,73 USD a současné ceny akcií ve výši 178,10 USD se Tesla obchoduje s poměrem ceny k zisku ve výši 65,2 USD. To je více než dvojnásobek poměru P/E technologického indexu Nasdaq-100, který činí 31,4. Vzhledem k tomu, že zisky společnosti Tesla v současné době skutečně klesají kvůli pomalým prodejům a snižování cen, je velmi obtížné ospravedlnit její současné ocenění.Proto, i když je docela dobře možné, že akcie Tesla jednoho dne dosáhnou hodnoty 2 000 USD, je nepravděpodobné, že by se do roku 2027 potřebné kousky poskládaly na své místo. Technologie jako FSD a autonomní jízda stále potřebují hlavní regulační schválení a, což je důležitější, široké přijetí ze strany spotřebitelů. Dokud nedojde k hmatatelnému pokroku na obou těchto frontách, mohou být akcie společnosti Tesla za tuto cenu příliš drahé na nákup.