Klíčové body
- Akcie čínských výrobců elektromobilů ve čtvrtek většinou prudce vzrostly poté, co EU o den dříve uvalila na čínské elektromobily vyšší cla ve výši až 38 %
- „Tento krok je mírný ve srovnání s přísnými 100% cly na čínský dovoz elektromobilů do USA, která byla minulý měsíc zvýšena z 25 %,“ uvedl analytik Morningstar
- V reakci na prozatímní cla Čína ve středu uvedla, že tento krok je „zjevným protekcionismem“
Čínský výrobce elektromobilů BYD, který byl nejziskovějším na indexu Hang Seng, během dopoledního obchodování vyskočil o 8 %, ale odpoledne některé zisky snížil a obchodoval se za přibližně 6 %. Společnost Geely zpočátku posílila přibližně o 4 %, zatímco její protějšky Nio a Li Auto zaznamenaly nárůst svých akcií o přibližně 1,5 %. Státem podporovaná společnost SAIC v pozdějším odpoledním obchodování klesla o 1,5 %.
Analytici Citi uvedli, že dodatečná cla EU jsou „obecně neškodná“, zatímco jeden z analytiků společnosti Morningstar poukázal na to, že dodatečná cla jsou „skromná“ ve srovnání s americkým zvýšením cel na čínské elektromobily z minulého měsíce.
Ve středu EU oznámila, že zavede dodatečná cla na čínské hráče na trhu s elektromobily s velkým působením v Evropě. Na společnost BYD se budou vztahovat dodatečná cla ve výši 17,4 %, společnost Geely dostane dodatečné clo ve výši 20 %. SAIC bude muset zaplatit dodatečná cla ve výši 38,1 %, což je nejvyšší clo ze všech tří uvedených společností. To je navíc ke standardnímu 10% clu, které již bylo na dovážené elektromobily uvaleno.

Všichni tři výrobci byli zařazeni do vzorku v rámci probíhajícího šetření EU.
Ostatní čínské firmy vyrábějící elektromobily, které při šetření spolupracovaly, ale nebyly zařazeny do vzorku, budou muset zaplatit dodatečné clo ve výši 21 %, zatímco ty, které při šetření nespolupracovaly, budou muset zaplatit dodatečné clo ve výši 38,1 %, uvedla Komise.
EU ve svém prohlášení uvedla, že předběžně dospěla k závěru, že čínští výrobci elektromobilů využívají „nespravedlivého subvencování“, což vedlo k „hrozbě hospodářské újmy“ pro průmysl elektromobilů v EU.
BYD Company Limited
„Tento krok je mírný ve srovnání s tvrdými 100% cly na čínský dovoz elektromobilů do USA, která minulý měsíc zvýšila administrativa Joea Bidena z 25 %, a prozatímní 25% cla jsou podle našeho názoru v souladu s očekáváním trhu ve výši 20-25 %,“ uvedl ve středeční poznámce Vincent Sun, akciový analytik společnosti Morningstar.
Analytici Citi ve čtvrtek uvedli, že zvýšení cel je „obecně neškodné“ ve srovnání s jejich odhady ve výši 25-30 %. „Trestná cla by mohla mít dopad na sektor elektromobilů, ale nevykolejí probíhající oživení Číny,“ uvedla Citi.
Li Auto Inc.
Dodatečná cla přicházejí poté, co EU v říjnu zahájila šetření. Cla jsou v současné době prozatímní, ale budou zavedena od 4. července v případě, že jednání s čínskými orgány nepovedou k řešení, uvedla Komise ve svém prohlášení. Konečná opatření budou zavedena do čtyř měsíců od zavedení prozatímních cel, uvedl blok.
V reakci na prozatímní cla Čína ve středu uvedla, že tento krok je „zjevným protekcionismem, který vytvoří a vystupňuje obchodní třenice“. Mluvčí ministerstva obchodu uvedl, že Peking je tímto vývojem „hluboce znepokojen a silně nespokojen“, neboť „narušuje a narušuje“ globální průmysl elektromobilů.
NIO Inc.
Expanze v Evropě
Joseph Webster, vedoucí pracovník Globálního energetického centra Atlantické rady, uvedl, že EU „zřejmě varuje“ čínský státem podporovaný SAIC, aby vybudoval výrobní závod v Evropě, jinak bude čelit clům.
„Čínská skupina SAIC obdržela maximální celní sazbu 38,1 %. Automobilka má na kontinentu omezenou působnost a navzdory téměř ročnímu zvažování dosud nevybrala místo pro svůj první evropský výrobní závod,“ uvedl Webster ve středeční zprávě.
„Jak BYD, tak Geely mají v Evropě značné investice,“ uvedl Webster.
V prosinci se společnost BYD zavázala postavit nový závod na výrobu elektromobilů v Maďarsku poté, co v této zemi otevřela závod na výrobu elektrických autobusů. Společnost Geely vlastní švédskou automobilku Volvo a začala přesouvat výrobu některých vozidel z Číny do Belgie.
Založení místních továren by mohlo být pro čínské výrobce originálního vybavení v dlouhodobém horizontu „konečným řešením“, uvedli ve čtvrtek analytici společnosti Nomura a dodali, že tyto společnosti začaly usilovat o expanzi do zámoří, „aby se lépe začlenily do globálního automobilového trhu“.

Oči upřené na Čínu
Další věcí, na kterou je třeba dávat pozor, je podle analytiků reakce Číny a možná odveta ze strany Pekingu.
Citi uvedla, že Čína „se zdá být připravena k odvetným opatřením, ale ne k eskalaci“, protože „mírná“ cla by mohla přinést „kontrolovanou odvetu“.
„Klíčové bude, jak na to Čína zareaguje, a pak také to, jak EU zareaguje na některé žádosti společností jako Tesla o přehodnocení cel,“ řekl Paul Triolo, partner pro Čínu a vedoucí technologické politiky ve společnosti Albright Stonebridge Group.
„Nebezpečí spočívá v tom, že se zde dostaneme do jakési celní bitvy. Zdá se, že to nikdo nechce,“ řekl Triolo ve čtvrtek v pořadu „Street Signs Asia“ televize CNBC a dodal, že Komise může „projevit určitou flexibilitu, jako to udělala při přijímání tohoto rozhodnutí“.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky