Klíčové body
- Analytici vyjadřují obavy, že úspěch GM může ztratit sílu kvůli rostoucím tržním překážkám a zpomalení prodejů
- Snížení hodnocení GM od Bernstein a Morgan Stanley odráží obavy z nadměrných zásob a nedostupnosti nových vozů pro domácnosti
- Analytici RBC a UBS zůstávají optimističtí díky zpětnému odkupu akcií GM a pozitivnímu výhledu na jednotku autonomního řízení Cruise
- Rostoucí konkurence z Evropy a Asie a technologická nadvláda Tesly vytvářejí tlak na americké automobilky, včetně GM, Fordu a Stellantisu
V současné době dosahuje cena 45,81 USD za akcii po téměř 30% nárůstu v letošním roce, který lze z velké části přičíst programu zpětného odkupu akcií, a solidní výkonnost GM ji tak odlišuje od jejích detroitských kolegů, společností Ford Motor a Stellantis Chrysler, jejichž akcie vykazují srovnatelný trend poklesu o 10 %, resp. 30 %.
Investory zneklidňuje několik tržních faktorů. Odborníci z oboru, jako například Cox Automotive, očekávají, že 1. října zveřejněné údaje o zářijových prodejích společností GM, Ford, Stellantis a dalších velkých světových výrobců automobilů odhalí oproti srpnu katastrofální pokles o 16 % a oproti předchozímu roku o 11 %. Tyto předpovědi podporují atmosféru neklidu kolem budoucnosti akcií GM a vyvolávají zvěsti o možném zastavení jejich vzestupné trajektorie.
Analytik společnosti Bernstein, Daniel Roeska, nedávno snížil hodnocení akcií GM z Buy na Hold s odkazem na přítomnost “rostoucích překážek ve výnosech”. Roeska se rozhodl pro opatrnou strategii “počkej a uvidíš”, pokud jde o budoucí výkonnost akcií GM. Tento pesimistický názor podporuje i analytik Morgan Stanley Adam Jonas, další medvědí hlas v davu. Jonas nedávno snížil své cílové ceny pro GM, Ford a Rivian Automotive – výrobce elektromobilů. U GM snížil cílovou cenu na Prodejní z Držet a u dalších dvou akcií na Držet z Koupit.
K Jonasovu medvědímu výhledu přispívají jeho obavy z nadměrných zásob, nedostupných cen nových vozidel pro mnoho domácností a rostoucí míry úvěrových ztrát a delikvencí u kupujících se slabým úvěrovým profilem.
Tento hrozící pocit sklíčenosti však již může být zohledněn v současném ocenění akcií automobilových společností. V současné době se akcie GM, Fordu a Stellantisu obchodují s poměrem forwardové ceny k zisku, který lze přirovnat k ojetému, neprodejnému ojetému automobilu. Přitom se zdá, že vůči GM panuje větší optimismus než vůči Fordu a Stellantisu. Jedním z takových optimistických hlasů je analytik RBC Tom Narayan, který nadále doufá, že by GM mohl brzy zařadit vyšší rychlostní stupeň. Narayan připisuje zásluhy agresivní strategii GM v oblasti zpětného odkupu akcií, která ji podle něj “odlišuje” od jejích konkurentů. Vyjádřil také důvěru v pozici GM v oblasti zásob, která je podle něj mnohem lepší než u jeho konkurentů.
Analytik UBS Joseph Spak rovněž vyjádřil optimistický názor na GM. Ponechal si rating Buy a stanovil cílovou cenu 64 USD, což představuje nárůst o téměř 40 %. Spak předpokládá, že společnost na nadcházejícím dni pro investory 8. října zveřejní pozitivní zprávu o své jednotce pro autonomní řízení Cruise. Přesto připouští, že GM čelí tvrdé konkurenci ze strany lídra v oblasti elektromobilů, společnosti Tesla, která 10. října uspořádá svou očekávanou akci “robotaxi”, a společnosti Waymo, která je vlastněna společností Alphabet a zabývá se autonomními vozidly.

Mezi obavy investorů patří především sílící konkurence ze strany novějších výrobců automobilů v Evropě a Asii a také snaha vyrovnat se špičkové technologii autonomních vozidel společnosti Tesla. Tato globální rivalita by mohla vyvinout další tlak na velkou detroitskou trojku. Matthew Unterman, výkonný ředitel společnosti S3 Partners, která se zaměřuje na trendy krátkých prodejů, očekává, že “medvědí spekulanti budou znovu budovat pozice” před výsledkovými zprávami GM a Fordu, které budou zveřejněny později v říjnu. To spolu s očekávaným pomalým růstem prodejů obou společností a předpokládaným poklesem tržeb společnosti Stellantis ve třetím čtvrtletí přispívá k předpovědi, že americké automobilky čeká obtížná cesta.
Navzdory rostoucím obavám může agresivní strategie GM v oblasti zpětného odkupu akcií přispět k tomu, že se mu podaří přečkat bouři lépe než Fordu a Stellantisu. Navzdory nostalgii a kouzlu klasických automobilů se zdá, že na dnešním trhu ztratily tradičně orientované automobilové akcie mezi investory přízeň. Vzhledem k tomu, že automobilový svět pokračuje ve svém vývoji, teprve čas ukáže, jak se tito automobiloví giganti přizpůsobí měnícímu se sentimentu investorů a tržním trendům.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky