Klíčové body
- Aukční platforma Bring a Trailer pravidelně prodává vozidla za miliony dolarů, včetně vzácného Mercedes-Benz 500 K Special Roadster z roku 1934
- Craig Hopkins zakoupil svůj Mercedes-Benz 500 K v roce 2012 a prošel rozsáhlou přestavbou, kterou vedl mistr Casimir Nawrocki
- Vozidlo bylo kompletně přestavěno, včetně karoserie a motoru, a stalo se ceněným exemplářem na výstavních okruzích
Aukční platforma Bring a Trailer neboli BaT může pravidelně prodávat a také prodává vozidla za velké peníze v souladu s trhem nebo dokonce nad ním. A právě proto se Craig Hopkins z Texasu, který se zabývá také prodejem rock and rollových memorabilií, obrátil na BaT, aby prodal svůj Mercedes-Benz 500 K Special Roadster z roku 1934. Aukce probíhá od 15. do 29. října.
„Společnost BaT prodala dva předválečné vozy za více než 2 miliony USD,“ říká Hopkins. „Prodali už mnoho vozů za miliony dolarů, i když těch předválečných není mnoho. Ale BaT byla dostatečně úspěšná, aby to stálo za pokus.“
Hopkins koupil mercedes bez povšimnutí v roce 2012 na aukci v Dánsku. Tehdy i nyní to byl mega ceněný vzácný pták, ale v té době rozhodně neoriginální. Pětilitrový řadový osmiválec 500 K s přeplňováním, který navrhl Friedrich Geiger, byl poprvé představen na berlínském autosalonu v roce 1934.
Vyrobeno bylo pouze 342 kusů podvozku 500 K. S tímto Rootsovým přeplňovacím motorem dosahoval model výkonu až 160 koní a na tehdejší dobu rychlosti 100 kilometrů za hodinu. Tehdy bylo k dispozici osm typů karoserie a Hopkinsův vůz byl dokončen jako Cabriolet B. „Byla to tehdy nejoblíbenější volba, protože mohl přepravovat čtyři nebo pět cestujících,“ říká Hopkins.

Vůz byl objednán u dealera v Haagu a v Holandsku se nacházel ještě v době zvratů druhé světové války. „Stal se z něj doslova vrak u silnice,“ říká Hopkins. Karoserie byla zdemolovaná, ale podvozek s ikonickým řadovým osmiválcem tam stále byl a jeden americký voják se rozhodl vzít si ho s sebou domů. Měl v úmyslu Benz přestavět na stejně dravou karoserii Auburn boattail speedster made in Indianě, ale k této práci naštěstí nikdy nedošlo.
V šedesátých letech prodal voják podvozek a motor dánskému sběrateli automobilů J. O. Raben-Levetzauovi, který si ho také po desetiletí ponechal, aniž by ho karosoval. Když se však 500 a 540 Ks začaly prudce zhodnocovat, baron konečně jednal a v 90. letech nechal pro vůz postavit karoserii roadster, přičemž se vyhnul originalitě.
„Byla to dobrá dvacítka nebo možná třicítka,“ říká Hopkins. „Část karoserie byla laminátová a neměla střechu.“ Právě tento vůz skončil v dánské aukci.
Hopkins vyhrál aukci proti dalšímu temperamentnímu zájemci a pak si prožil neradostné chvíle při čekání, než mu vůz dorazí od přepravce.
„Na mé dotazy, na které lodi je, neodpovídali,“ říká. „Nakonec přiznali, že při převozu z aukční síně spadlo z otevřeného přívěsu a že ho nechávají opravit na místě. Utratili nemalé peníze, ale neudělali nic, co by mi skutečně prospělo.“
Po příjezdu do USA vůz přestavěl na Special Roadster mistr řemesla a legenda Casimir Nawrocki v Minnesotě. Jedná se o proudnicovou dvoumístnou „longtail“ karoserii, postavenou „in house“ v Sindelfingenu, která se stala mezinárodně ikonickou na velmi pozdních 500 K a 540 K a je dodnes vysoce ceněna. Pouze 29 vozů 500 Ks mělo karoserii Special Roadster

Nawrocki musel ručně vyrobit nejen panely karoserie, ale i mnoho dalšího, včetně mosazných ozdobných prvků, větracích otvorů, zámků dveří a mechanismů stahování oken. Motor byl pečlivě přestavěn a Jim Friswold v Portlandu ve státě Ore udělal interiér. Pak bylo třeba vše složit dohromady. Celý proces trval sedm let, poté se skvostný Special Roadster vydal na výstavní okruh.
Od dokončení vozu měl Hopkins možnost jezdit s ním na závodním okruhu, a přestože je řízení při parkovacích rychlostech těžké, v klopených zatáčkách se značně odlehčilo. „Jakmile se rozjelo, mělo pocit, že jede jako po kolejích,“ řekl.
Rané vozy jako tento Benz se prodávaly jako podvozky, přičemž nový majitel si mohl vybrat karosárnu. Není neobvyklé, že tyto vozy byly přestavěny, ačkoli originální Special Roadster je velmi ceněný. Tento exemplář zůstává ve verzi 500 K s původním motorem a rámem.
Hopkins nebyl sběratelem automobilů, když si 500 K koupil – byl to jeho jediný takový vůz. Nyní však sdílí místo v garáži s vozem Talbo
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky