Klíčové body
- Akcie Amazonu dosáhly nového rekordu a ignorovaly obavy z omezení dodávek od UPS
- Technické ukazatele naznačují pokračující růst akcií díky silným trendům a překonání historických maxim
- Amazon investoval miliardy do vlastní doručovací sítě, čímž snižuje závislost na externích partnerech
- Analytici očekávají, že Amazon i nadále posílí své doručovací kapacity a růst akcií bude pokračovat
Akcie Amazonu v pátek vzrostly o 1,3 % a uzavřely na 237,68 USD. V rámci vnitrodenního obchodování se dostaly až na 240,29 USD, což bylo nad rekordní uzavírací hodnotou 238,15 USD z 28. ledna.
Zdálo se, že mezi investory panují určité obavy z toho, jaký dopad může mít bombastické oznámení UPS na podnikání společnosti Amazon. Akcie ve čtvrtek ztratily 1 %, zatímco index S&P 500 i technologický index Nasdaq-100 vzrostly o 0,5 %.
Tyto ztráty však byly v pátek smazány, a to i v dalších dnech. A není to jen o technických ukazatelích, protože existuje několik fundamentálních důvodů, proč by se investoři neměli obávat.
Mnozí pozorovatelé grafů řeknou, že není nic býčího než rekordní maximum, protože v cestě nestojí žádná oblast historické rezistence.
Amazon
Mohou však existovat určité obavy z toho, že se rally poněkud protáhne, když akcie vzrostly o 33,2 % uprostřed pětiměsíční vítězné série. Překoupený technický stav na rekordním maximu by však pouze varoval před možným krátkodobým poklesem a ve skutečnosti by mohl být známkou základní, dlouhodobější síly.
Kromě toho akcie Amazonu nejsou překoupené. Bylo tomu tak v polovině prosince, kdy dosáhly čerstvých maxim, a akcie se sice stáhly zpět, ale ne natolik, aby to vyvolalo nějaký technický poplach. Akcie se v krátké době vrátily na rekordní úrovně.
Akcie se také obchodují výrazně nad 50denním klouzavým průměrem – sledovačem krátkodobějšího trendu – který se v pátek prodloužil na 221,88 USD, i nad 200denním klouzavým průměrem – dělící linií dlouhodobějšího trendu – který se dostal na 194,40 USD. Oba klouzavé průměry navíc rostou, což je rovněž býčí faktor.
V tomto technickém prostředí se klouzavé průměry mohou stát úrovněmi pro „nákup při poklesu“.
Jak řekl Ari Wald, technický analytik společnosti Oppenheimer: „Jako krátkodobou podporu vidíme 220 USD
Wald také vidí nedávnou krátkodobější akci jako znamení, že se na týdenním grafu obnovila rally „několikaletého průlomu“, která by měla akcie vynést ještě výše. Do pátku dosáhly akcie na týdenní bázi zpětně rekordních uzavíracích hodnot.
„V nadcházejících měsících by [akcie Amazonu] měly pokračovat v odstupňování nedostatečné výkonnosti, kterou utrpěly v letech 2020 až 2023,“ napsal Wald.
Fundamenty podporují býčí technické ukazatele
Pokud Amazon pocítí nějaký dopad ztráty většiny dodávek UPS, nebude to na dlouho. Mějte na paměti, že když se společnost FedEx Corp. v roce 2019 vzdala své dohody o leteckých a pozemních dodávkách se společností Amazon, společnost Amazon přesto v tomto roce zaznamenala růst zisku, tržeb, jednotek i svých akcií.
Také UPS sice uvedla, že partnerství omezuje z nákladových důvodů, ale Amazonu se udržení těchto partnerství také vyplatí, a proto společnost tolik investovala do budování vlastní doručovací sítě.

Analytik společnosti TD Cowen John Blackledge odhaduje, že od roku 2020 Amazon investoval do své globální sítě pro plnění, logistiku a dopravu více než 160 miliard dolarů, aby podpořil růst svého podnikání v oblasti elektronického obchodu. „Během této doby [Amazon] více než zdvojnásobil velikost své sítě pro doručování zboží,“ napsal Blackledge v poznámce pro klienty.
Neočekává, že by krok UPS změnil zaměření Amazonu na rychlost doručování.
Colin Sebastian, analytik společnosti Baird, odhaduje, že zhruba 70 % domácích dodávek již Amazon realizuje. Růst tohoto procenta je podle něj „jedním z důležitých prvků“ iniciativ Amazonu zaměřených na snížení jednotkových nákladů.
„Domníváme se, že snižování počtu dodávek třetích stran je přirozeným vývojem vztahu Amazon/UPS, protože levnější regionální síť plnění společnosti Amazon s centry pro doručování ve stejný den jí umožňuje přidělovat více dodávek řidičům přidruženým ke společnosti Amazon,“ napsal Sebastian ve výzkumné zprávě.
A není to tak, že by zmizely všechny dodávky UPS, jen většina z nich. Amazon má také další partnery, o které se může v případě potřeby opřít.
„Budeme i nadále spolupracovat s UPS a mnoha dalšími dopravci, abychom obsloužili naše zákazníky,“ uvedla mluvčí Amazonu Kelly Nantelová v e-mailovém prohlášení pro MarketWatch.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky