Kanadské maloobchodní tržby se v lednu snížily rychleji, než se očekávalo, protože poklesly nákupy automobilů a prodeje v supermarketech a obchodech s potravinami, jak ukázaly páteční údaje.
Tržby se meziměsíčně snížily o 0,6 % na 69,4 miliardy dolarů poté, co v prosinci vzrostly o 2,5 %, uvedl kanadský statistický úřad. V objemovém vyjádření se tržby snížily o 1,1 %, což je pokles zaznamenaný naposledy před dvěma lety.
Pokles tržeb je způsoben především normalizací spotřebitelských výdajů po prosincové sváteční sezóně, kdy jsou tržby obvykle vysoké. Prosincové nákupy byly také navýšeny díky daňovému zvýhodnění prodeje, které skončilo v polovině února, poznamenali ekonomové.
Analytici oslovení agenturou Reuters předpokládali, že maloobchodní tržby meziměsíčně klesnou o 0,4 %.
Bez zahrnutí automobilových dílů a prodejců se předpokládal pokles tržeb o 0,2 %, ačkoli údaje ukázaly, že ve skutečnosti vzrostly o 0,2 %.
Maloobchodní tržby jsou považovány za brzký ukazatel růstu hrubého domácího produktu a na celkových spotřebitelských výdajích se podílejí téměř 40 %, což se částečně podílelo na udržení růstu kanadské ekonomiky ve třetím a čtvrtém čtvrtletí.
Nicméně vzhledem k tomu, že se kanadské podniky a spotřebitelé potýkají s vlnou cel ze strany americké administrativy, Bank of Canada předpověděla, že spotřebitelské výdaje poklesnou a HDP bude zasažen.
Přímý dopad cel se pravděpodobně projeví v březnových údajích o tržbách, ale dopad na spotřebitelské výdaje v důsledku nejistoty kolem cel by se mohl projevit již v únoru.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky