Cla na čínský dovoz mohou brzy způsobit nedostatek zboží v USA
Firmy jako Walmart (WMT) a Target (TGT) varují před růstem cen a výpadky dodávek
Obchodní řetězce by mohly zůstat narušené i po zmírnění cel
Podle maloobchodníků, logistických firem a výrobců by pokračující cla na čínský dovoz mohla v nadcházejících týdnech vyvolat nový nedostatek klíčového zboží, podobně jako během pandemie. Pokud nedojde ke zmírnění celní politiky, mohou dopady zasáhnout jak domácnosti, tak celé dodavatelské řetězce.
Jedním z hlavních důvodů, proč se znovu objevují obavy z nedostatku, jsou nově zavedená cla až ve výši 145 %, která se vztahují na širokou škálu produktů dovážených z Číny. Spojené státy tak riskují výrazné narušení dodávek v sektorech jako jsou hračky, elektronika, oděvy nebo farmaceutika – tedy právě v oblastech, které jsou na čínské výrobě dlouhodobě závislé.
Prezident Donald Trump se nedávno setkal se zástupci velkých amerických firem, včetně generálních ředitelů Walmartu (WMT), Targetu (TGT) a Home Depotu(HD). Podle zdrojů portálu Axios jej firmy varovaly, že pokud cla zůstanou v platnosti, budou muset během několika týdnů začít zvyšovat ceny a možný nedostatek zboží by se mohl projevit už začátkem května.
Samotné firmy se k obsahu jednání nevyjadřují podrobně, ale všechny shodně hovoří o konstruktivním dialogu a nutnosti další spolupráce s vládou. Americká obchodní lobby mezitím zdůrazňuje, že se podniky předzásobily v očekávání zhoršení podmínek. Podle Jonathana Golda z Národní federace maloobchodníků se snažily už koncem roku 2024 minimalizovat rizika nákupem zásob dopředu.
Zdroj: iStock
Dovozy prudce vzrostly, ale situace se brzy otočí
Statistiky potvrzují, že v reakci na hrozbu cel se americké firmy pokusily dovézt co nejvíce zboží co nejdříve. Dovoz zboží do USA v období od prosince 2024 do února 2025 dosáhl 951 miliard dolarů, což je o 160 miliard více než ve stejném období předchozího roku – tedy nárůst o 20 %. Tento jednorázový skok však nelze dlouhodobě udržet.
Podle dat z přístavů v Los Angeles a Long Beach, které společně zpracovávají zhruba třetinu veškerého amerického importu, došlo v týdnu od 20. do 26. dubna ještě k 56% meziročnímu nárůstu objemu. V následujících týdnech se však očekává dramatický propad: podle předběžných odhadů by mohl být objem dovozu nižší o 11 až 33 %.
Znepokojivé signály přicházejí i z Asie. Lodní společnost Hapag-Lloyd uvedla, že objednávky kontejnerů z Číny do USA klesly od začátku dubna o třetinu. V přístavech v Šanghaji a dalších čínských městech čekají naložené lodě na rozhodnutí Trumpovy administrativy. Pokud cla zůstanou v platnosti, přeprava velkého množství zboží jednoduše nedává ekonomický smysl.
Hračky, elektronika i léky – ohrožené kategorie zboží
Hračkářský průmysl by mohl být jedním z prvních sektorů, kde se výpadky projeví. Až 80 % hraček prodaných v USA pochází z Číny. Podobná závislost platí i pro další kategorie – spotřební elektroniku, textil, ale také léčiva. Podle oficiálních statistik USA dovezly z Číny v roce 2024 zboží v hodnotě 439 miliard dolarů, přičemž většinu tohoto sortimentu nelze jednoduše nahradit výrobou jinde.
I kdyby obě země nakonec došly k dohodě a cla zmírnily, obnovení běžného chodu dodavatelských řetězců bude trvat týdny až měsíce. Doba přepravy z Asie do USA se pohybuje v rozmezí čtyř až šesti týdnů, a jakmile zboží dorazí, je potřeba dalších několik týdnů, než se dostane na pulty obchodů. V případě většího náporu by navíc mohly vzniknout zácpy v přístavech, jako tomu bylo během pandemických výpadků.
Mark Dowding, investiční ředitel společnosti RBC Global Asset Management, popsal situaci stručně: „Čínský vývoz se prakticky zastavil. Zboží se hromadí v přístavech a čeká na politické rozhodnutí.“
Návrat do normálu může být pomalý a bolestivý
Jedním z hlavních problémů je, že narušení dodavatelských řetězců má setrvačný efekt. I v případě rychlé dohody o zmírnění cel nelze očekávat, že by se trh okamžitě stabilizoval. Ceny zboží zůstanou pravděpodobně vysoké, a firmy budou muset překonávat zpoždění v logistice, nedostatek kontejnerů a přetíženou infrastrukturu.
Jak trefně poznamenal Molson Hart, výkonný ředitel společnosti Viahart, která vyrábí hračky v Číně: „Jakmile jednou zastavíte obchod, trvá dlouho, než se vrátíte do normálu – pokud vůbec.“ Tento komentář vystihuje hlavní obavu investorů i spotřebitelů: že nejde jen o krátkodobý výpadek, ale o riziko dlouhodobé destabilizace globálního obchodu.
Zatímco Bílý dům vyjednává a podniky vyčkávají, spotřebitelé by se měli připravit na možné výpadky zboží a růst cen. Jak ukázala pandemie, schopnost systému absorbovat šoky není neomezená – a tentokrát to může být nejen logistický, ale i politický test.
Zdroj: Unsplash
Podle maloobchodníků, logistických firem a výrobců by pokračující cla na čínský dovoz mohla v nadcházejících týdnech vyvolat nový nedostatek klíčového zboží, podobně jako během pandemie. Pokud nedojde ke zmírnění celní politiky, mohou dopady zasáhnout jak domácnosti, tak celé dodavatelské řetězce.Jedním z hlavních důvodů, proč se znovu objevují obavy z nedostatku, jsou nově zavedená cla až ve výši 145 %, která se vztahují na širokou škálu produktů dovážených z Číny. Spojené státy tak riskují výrazné narušení dodávek v sektorech jako jsou hračky, elektronika, oděvy nebo farmaceutika – tedy právě v oblastech, které jsou na čínské výrobě dlouhodobě závislé.Prezident Donald Trump se nedávno setkal se zástupci velkých amerických firem, včetně generálních ředitelů Walmartu , Targetu a Home Depotu . Podle zdrojů portálu Axios jej firmy varovaly, že pokud cla zůstanou v platnosti, budou muset během několika týdnů začít zvyšovat ceny a možný nedostatek zboží by se mohl projevit už začátkem května.Samotné firmy se k obsahu jednání nevyjadřují podrobně, ale všechny shodně hovoří o konstruktivním dialogu a nutnosti další spolupráce s vládou. Americká obchodní lobby mezitím zdůrazňuje, že se podniky předzásobily v očekávání zhoršení podmínek. Podle Jonathana Golda z Národní federace maloobchodníků se snažily už koncem roku 2024 minimalizovat rizika nákupem zásob dopředu.Dovozy prudce vzrostly, ale situace se brzy otočíStatistiky potvrzují, že v reakci na hrozbu cel se americké firmy pokusily dovézt co nejvíce zboží co nejdříve. Dovoz zboží do USA v období od prosince 2024 do února 2025 dosáhl 951 miliard dolarů, což je o 160 miliard více než ve stejném období předchozího roku – tedy nárůst o 20 %. Tento jednorázový skok však nelze dlouhodobě udržet.Podle dat z přístavů v Los Angeles a Long Beach, které společně zpracovávají zhruba třetinu veškerého amerického importu, došlo v týdnu od 20. do 26. dubna ještě k 56% meziročnímu nárůstu objemu. V následujících týdnech se však očekává dramatický propad: podle předběžných odhadů by mohl být objem dovozu nižší o 11 až 33 %.Znepokojivé signály přicházejí i z Asie. Lodní společnost Hapag-Lloyd uvedla, že objednávky kontejnerů z Číny do USA klesly od začátku dubna o třetinu. V přístavech v Šanghaji a dalších čínských městech čekají naložené lodě na rozhodnutí Trumpovy administrativy. Pokud cla zůstanou v platnosti, přeprava velkého množství zboží jednoduše nedává ekonomický smysl.Hračky, elektronika i léky – ohrožené kategorie zbožíHračkářský průmysl by mohl být jedním z prvních sektorů, kde se výpadky projeví. Až 80 % hraček prodaných v USA pochází z Číny. Podobná závislost platí i pro další kategorie – spotřební elektroniku, textil, ale také léčiva. Podle oficiálních statistik USA dovezly z Číny v roce 2024 zboží v hodnotě 439 miliard dolarů, přičemž většinu tohoto sortimentu nelze jednoduše nahradit výrobou jinde.I kdyby obě země nakonec došly k dohodě a cla zmírnily, obnovení běžného chodu dodavatelských řetězců bude trvat týdny až měsíce. Doba přepravy z Asie do USA se pohybuje v rozmezí čtyř až šesti týdnů, a jakmile zboží dorazí, je potřeba dalších několik týdnů, než se dostane na pulty obchodů. V případě většího náporu by navíc mohly vzniknout zácpy v přístavech, jako tomu bylo během pandemických výpadků.Mark Dowding, investiční ředitel společnosti RBC Global Asset Management, popsal situaci stručně: „Čínský vývoz se prakticky zastavil. Zboží se hromadí v přístavech a čeká na politické rozhodnutí.“Návrat do normálu může být pomalý a bolestivýJedním z hlavních problémů je, že narušení dodavatelských řetězců má setrvačný efekt. I v případě rychlé dohody o zmírnění cel nelze očekávat, že by se trh okamžitě stabilizoval. Ceny zboží zůstanou pravděpodobně vysoké, a firmy budou muset překonávat zpoždění v logistice, nedostatek kontejnerů a přetíženou infrastrukturu.Jak trefně poznamenal Molson Hart, výkonný ředitel společnosti Viahart, která vyrábí hračky v Číně: „Jakmile jednou zastavíte obchod, trvá dlouho, než se vrátíte do normálu – pokud vůbec.“ Tento komentář vystihuje hlavní obavu investorů i spotřebitelů: že nejde jen o krátkodobý výpadek, ale o riziko dlouhodobé destabilizace globálního obchodu.Zatímco Bílý dům vyjednává a podniky vyčkávají, spotřebitelé by se měli připravit na možné výpadky zboží a růst cen. Jak ukázala pandemie, schopnost systému absorbovat šoky není neomezená – a tentokrát to může být nejen logistický, ale i politický test.