Klíčové body
- Čína naznačila ochotu podporovat normální obchodní vztahy s USA navzdory sporům kolem Boeingu
- Čínská vláda zvažuje zmírnění cel na vybrané americké produkty, včetně zdravotnického vybavení a leasingu letadel
- Napětí přetrvává, ale pragmatické kroky mohou pomoci stabilizovat obchodní vztahy mezi USA a Čínou
Toto prohlášení přichází jen několik dní poté, co čínské letecké společnosti odmítly převzít nové letouny od amerického výrobce Boeing Co., a naznačuje možnou ochotu Číny zmírnit obchodní napětí s USA.
Zvýšení cel zavedené prezidentem Donaldem Trumpem totiž významně zasáhlo globální trh letecké dopravy, přičemž dopady pocítily jak čínské letecké společnosti, tak samotný Boeing. V reakci na eskalující obchodní konflikt nyní Čína vyjadřuje naději, že se podaří vytvořit stabilní a předvídatelné prostředí pro další obchodní a investiční aktivity.
Napětí mezi USA a Čínou v oblasti letectví eskalovalo poté, co Peking začátkem dubna nařídil místním leteckým společnostem, aby nepřijímaly nové dodávky letadel Boeing. Toto opatření bylo reakcí na Trumpova cla, která dosáhla až 145 % na čínské zboží, a vedlo k zavedení odvetných cel ze strany Číny ve výši 125 % na americké výrobky.
V důsledku těchto cel se náklady na letadla a součástky vyrobené v USA dramaticky zvýšily, což činilo převzetí letadel Boeing pro čínské aerolinky finančně nevýhodné. Přesto aktuální vyjádření čínského ministerstva obchodu naznačuje určitou snahu o zmírnění napětí a snahu o zajištění stability v mezinárodním obchodě.
Podle profesora Johna Gonga, bývalého poradce čínského ministerstva obchodu, toto gesto ukazuje, že Čína je otevřená jednání, i když zatím neznamená okamžitou změnu dřívějších rozhodnutí o nepřevzetí letadel.

Možné zmírnění cel a nové příležitosti pro Boeing
Zvláště důležité je, že čínská vláda údajně zvažuje pozastavení 125% cel na některé americké dovozy, jako je lékařské vybavení a průmyslové chemikálie včetně etanu. Rovněž se diskutuje o možnosti zrušení cel na leasing letadel, což by mělo významný dopad na čínské aerolinky, které velkou část své flotily mají v leasingu.
Možnost zmírnění cel by byla významnou úlevou nejen pro Boeing, ale i pro čínské dopravce, kteří plánují expanzi v nadcházejících desetiletích. Podle dostupných odhadů by Čína měla tvořit přibližně 20 % globální poptávky po nových letadlech v příštích dvaceti letech, což z ní činí klíčový trh pro všechny světové výrobce.
Josef Gregory Mahoney z Východočínské normální univerzity v Šanghaji poznamenal, že podobně jako USA činí výjimky ve své celní politice, aby ochránily domácí spotřebitele před inflací, může i Čína udělit výjimky tam, kde to odpovídá jejím zájmům.
Dopady na Boeing a mezinárodní letecký trh
Boeing mezitím aktivně hledá alternativní řešení pro letadla určená původně pro čínské zákazníky. Generální ředitel Kelly Ortberg minulý týden potvrdil, že společnost zahájila kroky k přesunu vyrobených či rozpracovaných letadel jiným odběratelům. Ortberg uvedl, že Boeing je v úzkém kontaktu s čínskými zákazníky, ale zároveň aktivně hledá nové trhy pro své stroje.
Osud přibližně 50 letadel, která měla být v roce 2025 dodána do Číny, zůstává nejistý. Boeing již zahájil proces vracení letadel 737 Max zpět do USA. Některé z těchto strojů byly nabídnuty jiným dopravcům, včetně indické společnosti Air India, která již přijala 41 letadel původně vyrobených pro čínský trh a projevila zájem o další.
Podle profesora Mahoneyho situace, kdy Boeing bez větších obtíží nachází nové odběratele pro letadla odmítnutá Čínou, zvyšuje tlak na Peking, aby přehodnotil svou strategii. Politika, která měla za cíl poškodit amerického výrobce, se totiž ve výsledku může obrátit proti samotným čínským leteckým společnostem.
Výhled a budoucí vývoj vztahů
Současný vývoj naznačuje, že navzdory napjaté atmosféře je Čína ochotna hledat kompromisy tam, kde je to pro ni ekonomicky výhodné. Otázkou zůstává, zda budou kroky Pekingu dostatečné k obnovení plného obchodního vztahu s Boeingem a dalšími americkými společnostmi.
Napětí mezi USA a Čínou v oblasti obchodu zřejmě v nejbližší době nevymizí. Avšak i dílčí kroky, jako je možné zmírnění cel na vybrané produkty, mohou přispět k obnovení určité stability na trzích, které jsou v posledních měsících pod silným tlakem.
Pro Boeing bude klíčové, jak rychle se mu podaří adaptovat na nové podmínky a zda dokáže zachovat svůj podíl na klíčových trzích. Čína nadále představuje jeden z největších a nejrychleji rostoucích trhů pro komerční letectví, a ztráta tohoto trhu by měla dlouhodobé důsledky.
Situace ukazuje, že v globálním obchodě i v geopolitice často platí, že pragmatismus nakonec převáží nad tvrdými postoji – a právě pragmatismus může rozhodnout o budoucnosti vztahů mezi Čínou, USA a společností Boeing.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky