BYD roste v globálním měřítku a posiluje pozici lídra mezi výrobci elektromobilů
Společnost BYD, která se původně specializovala na výrobu baterií, se během posledních dvaceti let proměnila v jednoho z nejvýznamnějších světových výrobců elektromobilů.
BYD (BYDDY) překonala Teslu (TSLA) v tržbách i zisku a rychle rozšiřuje svůj globální dosah
Společnost se opírá o pokročilé technologie a vlastní baterie s nižšími náklady
Vertikální integrace a silný růstový fundament činí z BYD atraktivní dlouhodobou investici
Ačkoli není na americkém trhu příliš známá – mimo jiné proto, že zde momentálně žádná její vozidla nejezdí – její globální vliv rychle roste. Důvodem je nejen silná technologická základna, ale také strategická rozhodnutí v oblasti expanze, vertikální integrace a ziskovosti.
Tento vývoj nebyl úplně neočekávaný. Jedním z těch, kdo včas rozpoznali potenciál společnosti BYD(BYDDY), byl Warren Buffett, který se zařadil mezi její první velké investory. Dnes se BYD může pochlubit tržní kapitalizací kolem 58 miliard dolarů, a podle aktuálních dat se její akcie obchodují kolem hranice 99 USD.
V globálním kontextu BYD postupně přebírá roli lídra. V roce 2024 se jí podařilo předstihnout Teslu (TSLA) v celkových ročních tržbách, když vykázala příjmy ve výši 107 miliard dolarů, oproti 98 miliardám dolarů u Tesly. Ještě výraznější byl rozdíl v čistém zisku za první čtvrtletí: BYD oznámila nárůst zisku o 100 % meziročně, na přibližně 1,3 miliardy dolarů, zatímco Tesla v témže období zaznamenala výrazný pokles zisku o zhruba 70 %, a vykázala pouhých 409 milionů dolarů.
Tato čísla jasně ukazují, že BYD nejen roste, ale také zlepšuje svou ziskovost. V segmentu elektromobility, kde mnoho společností stále bojuje s maržemi a návratností investic, je to velmi významný ukazatel.
Zdroj: Getty Images
Technologická vyspělost a globální expanze
BYD se nesoustředí pouze na objem prodejů, ale i na technologické inovace. Ve všech svých modelech zavedla pokročilé systémy asistence řidiče jako standardní výbavu, což následně přimělo další čínské konkurenty k podobnému kroku. Společnost také představila nový systém, který umožňuje nabít 250 mil dojezdu za pouhých pět minut. Její nabíječky s výkonem 1 000 kW jsou čtyřikrát silnější než současné Superchargery od Tesly, které dodají zhruba 200 mil za 15 minut.
Zatímco vstup na americký trh BYD v nejbližší době neplánuje, mezinárodní expanze je v plném proudu. Vedení společnosti očekává, že v roce 2025 prodá více než 800 000 vozidel mimo Čínu, což by představovalo více než dvojnásobek oproti předchozímu roku.
BYD navíc buduje nová výrobní zařízení na klíčových trzích. Kromě továrny v Brazílii, která je druhým největším trhem firmy mimo Čínu, vyrůstají závody také v Thajsku, Maďarsku a Turecku. Automobilka přitom své produkty přizpůsobuje jednotlivým trhům – příkladem může být model SUV Sealion 7, navržený s ohledem na evropské zákazníky.
Výhoda vertikální integrace
Jednou z největších předností BYD je vertikální integrace, která společnosti umožňuje vyrábět značnou část komponentů – včetně baterií – ve vlastní režii. Tato strategie výrazně snižuje výrobní náklady a poskytuje firmě větší kontrolu nad dodavatelským řetězcem. Mezi klíčové inovace patří lithno-železné fosfátové baterie, které BYD uvedla na trh v roce 2020. Jejich specifický tvar zlepšuje využití prostoru v bateriovém modulu a zároveň minimalizuje riziko vznícení v případě poškození.
Tato kombinace technologického náskoku a výrobní soběstačnosti dává BYD náskok nejen před čínskými konkurenty, ale i před globálními značkami, které jsou více závislé na externích dodavatelích.
Silný fundament a prostor pro růst
BYD dnes splňuje většinu parametrů, které by měl hledat dlouhodobý investor. Roste v tržbách i zisku, inovuje v oblasti technologií, rozšiřuje svůj globální dosah a má jasnou konkurenční výhodu díky integrované výrobě a efektivnímu řízení nákladů. A i když se zatím vyhýbá americkému trhu, stále má obrovský růstový potenciál, zejména pokud se změní celní politika nebo se zvýší poptávka po elektromobilech v USA.
BYD tak není jen zajímavým příkladem rychlého vzestupu čínské automobilky, ale i důkazem, že Tesla už dávno není jediným synonymem pro úspěšný elektromobilní byznys. Společnost má na své straně dynamiku, stabilní výsledky a schopnost reagovat na měnící se podmínky. I proto ji Warren Buffett označuje za jednu ze svých nejprozíravějších investic.
Zdroj: Getty images
Ačkoli není na americkém trhu příliš známá – mimo jiné proto, že zde momentálně žádná její vozidla nejezdí – její globální vliv rychle roste. Důvodem je nejen silná technologická základna, ale také strategická rozhodnutí v oblasti expanze, vertikální integrace a ziskovosti.Tento vývoj nebyl úplně neočekávaný. Jedním z těch, kdo včas rozpoznali potenciál společnosti BYD , byl Warren Buffett, který se zařadil mezi její první velké investory. Dnes se BYD může pochlubit tržní kapitalizací kolem 58 miliard dolarů, a podle aktuálních dat se její akcie obchodují kolem hranice 99 USD.V globálním kontextu BYD postupně přebírá roli lídra. V roce 2024 se jí podařilo předstihnout Teslu v celkových ročních tržbách, když vykázala příjmy ve výši 107 miliard dolarů, oproti 98 miliardám dolarů u Tesly. Ještě výraznější byl rozdíl v čistém zisku za první čtvrtletí: BYD oznámila nárůst zisku o 100 % meziročně, na přibližně 1,3 miliardy dolarů, zatímco Tesla v témže období zaznamenala výrazný pokles zisku o zhruba 70 %, a vykázala pouhých 409 milionů dolarů.Tato čísla jasně ukazují, že BYD nejen roste, ale také zlepšuje svou ziskovost. V segmentu elektromobility, kde mnoho společností stále bojuje s maržemi a návratností investic, je to velmi významný ukazatel.Technologická vyspělost a globální expanzeBYD se nesoustředí pouze na objem prodejů, ale i na technologické inovace. Ve všech svých modelech zavedla pokročilé systémy asistence řidiče jako standardní výbavu, což následně přimělo další čínské konkurenty k podobnému kroku. Společnost také představila nový systém, který umožňuje nabít 250 mil dojezdu za pouhých pět minut. Její nabíječky s výkonem 1 000 kW jsou čtyřikrát silnější než současné Superchargery od Tesly, které dodají zhruba 200 mil za 15 minut.Zatímco vstup na americký trh BYD v nejbližší době neplánuje, mezinárodní expanze je v plném proudu. Vedení společnosti očekává, že v roce 2025 prodá více než 800 000 vozidel mimo Čínu, což by představovalo více než dvojnásobek oproti předchozímu roku.BYD navíc buduje nová výrobní zařízení na klíčových trzích. Kromě továrny v Brazílii, která je druhým největším trhem firmy mimo Čínu, vyrůstají závody také v Thajsku, Maďarsku a Turecku. Automobilka přitom své produkty přizpůsobuje jednotlivým trhům – příkladem může být model SUV Sealion 7, navržený s ohledem na evropské zákazníky.Výhoda vertikální integraceJednou z největších předností BYD je vertikální integrace, která společnosti umožňuje vyrábět značnou část komponentů – včetně baterií – ve vlastní režii. Tato strategie výrazně snižuje výrobní náklady a poskytuje firmě větší kontrolu nad dodavatelským řetězcem. Mezi klíčové inovace patří lithno-železné fosfátové baterie, které BYD uvedla na trh v roce 2020. Jejich specifický tvar zlepšuje využití prostoru v bateriovém modulu a zároveň minimalizuje riziko vznícení v případě poškození.Tato kombinace technologického náskoku a výrobní soběstačnosti dává BYD náskok nejen před čínskými konkurenty, ale i před globálními značkami, které jsou více závislé na externích dodavatelích. Silný fundament a prostor pro růstBYD dnes splňuje většinu parametrů, které by měl hledat dlouhodobý investor. Roste v tržbách i zisku, inovuje v oblasti technologií, rozšiřuje svůj globální dosah a má jasnou konkurenční výhodu díky integrované výrobě a efektivnímu řízení nákladů. A i když se zatím vyhýbá americkému trhu, stále má obrovský růstový potenciál, zejména pokud se změní celní politika nebo se zvýší poptávka po elektromobilech v USA.BYD tak není jen zajímavým příkladem rychlého vzestupu čínské automobilky, ale i důkazem, že Tesla už dávno není jediným synonymem pro úspěšný elektromobilní byznys. Společnost má na své straně dynamiku, stabilní výsledky a schopnost reagovat na měnící se podmínky. I proto ji Warren Buffett označuje za jednu ze svých nejprozíravějších investic.