Evropské společnosti bijí na poplach kvůli stále sílícímu euru
Evropské exportně orientované společnosti čelí dvojímu úderu: na jedné straně posilování eura vůči dolaru, na druhé straně cla zavedená americkým prezidentem Donaldem Trumpem.
Silnější euro zhoršuje konkurenceschopnost evropských exportérů
Zisky firem jako SAP, Heineken či Porsche jsou pod tlakem
Investoři omezují expozici vůči evropským akciím kvůli měně a clům
Zatímco obchodní válka s USA již nějakou dobu zvyšuje náklady na vývoz, prudké posílení eura představuje novou hrozbu, která dále ztěžuje udržení konkurenceschopnosti na americkém trhu.
Zdroj: Canva
Euro v letošním roce zpevnilo vůči dolaru o více než 9 % a dosáhlo tříletého maxima, což z něj činí nejúspěšnější měnu roku vůči dolaru od roku 2017. Tento vývoj výrazně dopadá na evropské vývozce, pro něž Spojené státy představují klíčový trh. Výrobky evropských firem se totiž kvůli silnějšímu euru stávají dražšími pro americké zákazníky, což snižuje poptávku a současně komplikuje převod výnosů zpět do domácí měny.
Výstrahy napříč sektory: od softwaru po pivo
Mezi firmami, které již varovaly investory před dopady současného vývoje, se objevují německý softwarový gigant SAP [SAP], automobilka Porsche(PAH3.DE), pivovar Heineken(HEIA.AS), průmyslový koncern Schneider Electric nebo HelloFresh, dodavatel hotových jídel. Tyto společnosti poukazují nejen na přímý pokles výnosů, ale také na dopad směnných kurzů na jejich dlouhodobé hospodářské výhledy.
Podle finančního ředitele SAP Dominika Asama každé posílení eura o jeden cent sníží celoroční tržby firmy o 30 milionů eur. Ačkoli SAP má měnové riziko v letošním roce z velké části zajištěné, v roce 2026 očekává firma vážnější dopad, protože většina hedgingových kontraktů vyprší.
Heineken oznámil, že růst eura vůči měnám jako je mexické peso by mohl snížit jeho upravený čistý zisk až o 180 milionů eur. Schneider Electric zase očekává, že měnové výkyvy – zejména slabší dolar – sníží její celoroční tržby až o 1,25 miliardy eur.
Také Porsche přiznalo, že přes snahu minimalizovat rizika dopad silnější měny pocítí, zejména s ohledem na to, že Severní Amerika je pro automobilku druhým největším trhem. HelloFresh postavil svůj letošní výhled na kurzu 1,04 USD za euro, ale aktuální kurz 1,14 USD by snížil jeho upravený provozní zisk o 28 milionů eur.
Negativní dopad i na akciové trhy
Situace se neodráží jen ve firemních výkazech, ale i na evropských akciových trzích. Analytici HSBC minulý týden snížili svou prognózu růstu zisků firem v indexu FTSE Europe pro letošní rok na 2,9 % a varovali, že silnější euro může výrazně ovlivnit zahraniční výnosy. Investoři totiž zohledňují skutečnost, že vývozci budou pod dvojím tlakem – nejen kvůli vývoji měny, ale i kvůli trvajícím obchodním bariérám.
Podle Barclays se koš akcií evropských exportérů, mezi něž patří například Stellantis, SAP a Daimler Truck, v poslední době vyvíjí výrazně hůře než širší evropský trh. Investoři jako Trevor Greetham z Royal London Asset Management již oznámili, že omezují expozici vůči evropským akciím právě kvůli kombinaci Trumpových cel a silné měny.
Výhled: další posilování eura?
Posílení eura přitom nemusí být u konce. Athanasios Vamvakidis, globální šéf měnové strategie G10 v Bank of America, upozornil, že k posílení měny přispívá i stimulační balíček německé vlády ve výši 1 bilionu eur. Podle něj trh přeceňoval ekonomickou sílu USA a zároveň podceňoval Evropu, což vytvořilo prostor pro překvapivý obrat.
Zdroj: Canva
Vamvakidis předpovídá, že euro by mohlo do konce roku dosáhnout kurzu 1,17 USD, což by znamenalo další komplikace pro evropské exportéry. Oživení eura je přitom výrazným kontrastem vůči konci minulého roku, kdy dolar prudce posílil na základě očekávání, že Trumpova agenda podpoří růst v USA.
Dnes se však ukazuje, že právě Trumpova obchodní politika má negativní dopad i na americkou ekonomiku. Dolar oslabil, index S&P 500 zaostává za výkonností evropských akcií a zároveň sílí tlak na americké spotřebitele, kteří reagují na vyšší ceny způsobené cly omezením výdajů. Tato dynamika jen posiluje euro a zhoršuje postavení evropských firem na globálním trhu.
Zatímco obchodní válka s USA již nějakou dobu zvyšuje náklady na vývoz, prudké posílení eura představuje novou hrozbu, která dále ztěžuje udržení konkurenceschopnosti na americkém trhu.Euro v letošním roce zpevnilo vůči dolaru o více než 9 % a dosáhlo tříletého maxima, což z něj činí nejúspěšnější měnu roku vůči dolaru od roku 2017. Tento vývoj výrazně dopadá na evropské vývozce, pro něž Spojené státy představují klíčový trh. Výrobky evropských firem se totiž kvůli silnějšímu euru stávají dražšími pro americké zákazníky, což snižuje poptávku a současně komplikuje převod výnosů zpět do domácí měny.Výstrahy napříč sektory: od softwaru po pivoMezi firmami, které již varovaly investory před dopady současného vývoje, se objevují německý softwarový gigant SAP [SAP], automobilka Porsche , pivovar Heineken , průmyslový koncern Schneider Electric nebo HelloFresh, dodavatel hotových jídel. Tyto společnosti poukazují nejen na přímý pokles výnosů, ale také na dopad směnných kurzů na jejich dlouhodobé hospodářské výhledy.Podle finančního ředitele SAP Dominika Asama každé posílení eura o jeden cent sníží celoroční tržby firmy o 30 milionů eur. Ačkoli SAP má měnové riziko v letošním roce z velké části zajištěné, v roce 2026 očekává firma vážnější dopad, protože většina hedgingových kontraktů vyprší.Heineken oznámil, že růst eura vůči měnám jako je mexické peso by mohl snížit jeho upravený čistý zisk až o 180 milionů eur. Schneider Electric zase očekává, že měnové výkyvy – zejména slabší dolar – sníží její celoroční tržby až o 1,25 miliardy eur. Také Porsche přiznalo, že přes snahu minimalizovat rizika dopad silnější měny pocítí, zejména s ohledem na to, že Severní Amerika je pro automobilku druhým největším trhem. HelloFresh postavil svůj letošní výhled na kurzu 1,04 USD za euro, ale aktuální kurz 1,14 USD by snížil jeho upravený provozní zisk o 28 milionů eur.Negativní dopad i na akciové trhySituace se neodráží jen ve firemních výkazech, ale i na evropských akciových trzích. Analytici HSBC minulý týden snížili svou prognózu růstu zisků firem v indexu FTSE Europe pro letošní rok na 2,9 % a varovali, že silnější euro může výrazně ovlivnit zahraniční výnosy. Investoři totiž zohledňují skutečnost, že vývozci budou pod dvojím tlakem – nejen kvůli vývoji měny, ale i kvůli trvajícím obchodním bariérám.Podle Barclays se koš akcií evropských exportérů, mezi něž patří například Stellantis, SAP a Daimler Truck, v poslední době vyvíjí výrazně hůře než širší evropský trh. Investoři jako Trevor Greetham z Royal London Asset Management již oznámili, že omezují expozici vůči evropským akciím právě kvůli kombinaci Trumpových cel a silné měny.Výhled: další posilování eura?Posílení eura přitom nemusí být u konce. Athanasios Vamvakidis, globální šéf měnové strategie G10 v Bank of America, upozornil, že k posílení měny přispívá i stimulační balíček německé vlády ve výši 1 bilionu eur. Podle něj trh přeceňoval ekonomickou sílu USA a zároveň podceňoval Evropu, což vytvořilo prostor pro překvapivý obrat.Vamvakidis předpovídá, že euro by mohlo do konce roku dosáhnout kurzu 1,17 USD, což by znamenalo další komplikace pro evropské exportéry. Oživení eura je přitom výrazným kontrastem vůči konci minulého roku, kdy dolar prudce posílil na základě očekávání, že Trumpova agenda podpoří růst v USA.Dnes se však ukazuje, že právě Trumpova obchodní politika má negativní dopad i na americkou ekonomiku. Dolar oslabil, index S&P 500 zaostává za výkonností evropských akcií a zároveň sílí tlak na americké spotřebitele, kteří reagují na vyšší ceny způsobené cly omezením výdajů. Tato dynamika jen posiluje euro a zhoršuje postavení evropských firem na globálním trhu.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...