Klíčové body
- Comcast [CMCA] otevřel největší park ve své historii: Epic Universe v Orlandu
- Tržby v zábavním sektoru zpomalily, návštěvnost nedosahuje úrovně z roku 2019
- Ceny vstupenek rostou, střední třída je z trhu postupně vytlačována
- Navzdory nejistotě zůstává poptávka v USA podle firemních dat silná
Společnost Universal, vlastněná mediálním gigantem Comcast [CMCSA], investovala miliardy dolarů do svého nejnovějšího tematického parku Epic Universe v Orlandu na Floridě. Park, který se veřejnosti otevře tento měsíc, láká na rozsáhlé atrakce včetně Ministerstva kouzel ze světa Harryho Pottera a světa Super Nintendo. Jde o největší investici Comcastu do oblasti zábavních parků v historii společnosti.
Realita mimo brány parku je však mnohem komplikovanější, než tomu bylo v roce 2019, kdy se projekt začal plánovat. Významné změny v ekonomickém prostředí, obchodní napětí a kulturní války od nástupu prezidenta Donalda Trumpa výrazně ovlivnily situaci na trhu, a analytici i manažeři z oboru se obávají, že to může utlumit poptávku po návštěvě floridských parků v letošním roce.
Obavy z vlivu Trumpovy politiky a ekonomického zpomalení
Jedním z hlavních problémů je nejistota plynoucí z obchodních konfliktů a přísnějších imigračních kontrol, které mohou odradit zahraniční návštěvníky. Zároveň sílí obavy z domácího ekonomického zpomalení, které by mohlo negativně ovlivnit ochotu amerických spotřebitelů utrácet více než 100 dolarů za jednodenní vstupenku.
Epic Universe není jedinou investicí Comcastu do zábavních zařízení v USA. V srpnu má v Las Vegas otevřít trvalou hororovou atrakci Universal Horror Unleashed a v roce 2026 také Universal Kids Resort v texaském Frisco zaměřený na rodiny s malými dětmi.
Konkurenční společnost Disney rovněž výrazně rozšiřuje svou síť parků v USA i v zahraničí s plánovanými investicemi ve výši 60 miliard dolarů během příští dekády. Nové projekty zahrnují například park na ostrově Yas v Abú Dhabí, financovaný lokálním partnerem Miral. Pro Disney je divize parků nejen největším zdrojem provozního zisku, ale i druhým největším generátorem tržeb po zábavním obsahu.

Výkyvy v návštěvnosti a napjatý cenový model
Obě společnosti – Comcast i Disney – zaznamenaly v letech 2022 a 2023 silný růst díky poptávce po zážitcích po skončení pandemie. Tento trend se však v roce 2024 zpomalil, přičemž návštěvnost parků na Floridě zůstala pod úrovní před pandemií. Podle údajů společnosti Aecom klesly v roce 2023 tržby Comcastu z parků z 8,9 miliardy dolarů na 8,6 miliardy a zisk se snížil ze 3,3 na 2,9 miliardy. V prvním čtvrtletí letošního roku došlo k dalšímu poklesu, přičemž Comcast uvádí jako důvod i požáry v oblasti Hollywoodu.
Disney se vedlo o něco lépe díky výletním plavbám, a celkové tržby divize „zážitků“ vzrostly o 5 % na 34,1 miliardy dolarů. Přesto šlo o zpomalení oproti 16% růstu v předchozím roce.
Podle analytiků společnosti Redburn Atlantic není trh s tematickými parky na Floridě v dobré kondici – návštěvnost v roce 2023 byla o 13 % nižší než v roce 2019, přičemž hlavní příčinou má být příliš agresivní cenová politika, která zasahuje zejména zahraniční návštěvníky.
Analytici rovněž upozorňují, že Epic Universe sice může přilákat nové návštěvníky, ale spíše na úkor konkurence než jako doplnění celkové poptávky. Významní provozovatelé jako Disney a Comcast, ale i menší hráči jako SeaWorld či Six Flags, tlačí na růst tržeb na návštěvníka prostřednictvím vysokých cen. Výsledkem je záměrné omezení návštěvnosti, které má zajistit „prémiový zážitek“ pro solventnější klientelu.
Chris Yoshii z Aecomu tvrdí, že se tematické parky vymykají z dostupnosti střední třídě. „Rodinné rozpočty jsou napjaté a návštěvy parků se stávají výsadou bohatších vrstev,“ uvedl. Dále varuje, že zvyšování cen i ziskovosti bude do budoucna problematické kvůli ekonomické nejistotě.
Výhled zůstává smíšený, ale očekávání investorů rostou
Analytici se rovněž ptají, zda Trumpova obchodní válka ještě více nezvýší nejistotu v segmentu zábavních parků. Letecké a hotelové společnosti již varovaly před oslabujícím domácím cestovním ruchem a poklesem počtu zahraničních turistů v důsledku tvrdší imigrační politiky a horšího vnímání USA v zahraničí.
Přesto obě společnosti tvrdí, že poptávka v USA zůstává silná. Prezident Comcastu Mike Cavanagh na analytickém hovoru uvedl, že předprodeje vstupenek i rezervace hotelů jsou nadále silné jak celkově, tak i u Epic Universe. Podle něj jsou aktuálně tržby „stabilní“ a park navštěvuje mnoho Američanů, kteří nemusí cestovat letecky.
Připustil sice, že se může objevit zpožděný efekt v souvislosti s poklesem letecké dopravy, ale zatím „není žádný konkrétní náznak, že by to ovlivnilo naše podnikání“.
Disney i Comcast se shodují, že nový příliv návštěvníků mohou zajistit právě nové atrakce, jejichž nedostatek loni přispěl ke zpomalení růstu. Epic Universe by mohl tento trend letos změnit.

Podle odhadu JPMorgan by otevření nových parků mělo oslovit nové demografické skupiny a přilákat „skrytou poptávku“. Disney očekává, že jeho divize „zážitků“ letos poroste o 6 až 8 % a za první polovinu roku hlásí dobré výsledky. Rezervace na Walt Disney World vzrostly ve třetím kvartálu meziročně o 4 % a ve čtvrtém o 7 %, což zvyšuje důvěru vedení v růst na domácím trhu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky