Tržby společnosti ChargePoint (CHPT) výrazně klesají, což signalizuje problémy v jejím růstovém modelu
Elektromobily jsou pro většinu spotřebitelů stále příliš drahé, což zpomaluje jejich širší přijetí
Investice do akcií ChargePoint je momentálně riziková, dokud firma neprokáže stabilní obrat
To znamená, že mladé a inovativní firmy mají šanci stát se významnými hráči.
Jednou z těchto společností je ChargePoint Holdings(CHPT), která se specializuje na infrastrukturu pro nabíjení elektromobilů. Ačkoli by se mohlo zdát, že právě teď je ten správný čas investovat do takové společnosti, realita je mnohem složitější. ChargePoint čelí poklesu tržeb, rostoucím nákladům v celém odvětví a také politickému klimatu, které elektromobilům příliš nenahrává.
Níže se podíváme na tři hlavní důvody, proč je rozumné v současné době nákup akcií ChargePoint dobře zvážit.
U mladých firem na dynamických trzích se očekává, že budou rychle navyšovat své tržby a získávat tržní podíl. ChargePoint však zažívá pravý opak. Ve fiskálním roce 2025 zaznamenala společnost pokles tržeb o 18 % na 417 milionů dolarů. Výhled na první čtvrtletí následujícího fiskálního roku přitom naznačuje další pokles – předpokládané tržby činí 100 milionů dolarů, což je o 6,5 % méně než ve stejném období předchozího roku.
Největší zásah zasáhl segment prodeje síťových nabíjecích systémů, který klesl meziročně o 35 %. Jedinou oblastí, kde tržby rostly, bylo předplatné, které vzrostlo o 20 % a přineslo 144 milionů dolarů. Tento růst je sice pozitivní, ale objemově stále nepředstavuje dostatečně silnou protiváhu k celkovému poklesu ostatních segmentů. Navíc, 20% růst je pro mladou a růstovou firmu spíše průměrný výsledek.
Zdroj: Getty images
Pomalejší rozjezd elektromobility, než se čekalo
Trh s elektromobily je považován za budoucnost automobilového průmyslu. Cesta k tomuto cíli je však pomalejší, než se původně očekávalo. Po pandemii došlo k narušení dodavatelských řetězců a růstu inflace, což přispělo k výraznému zdražení elektromobilů.
Průměrná cena nového elektromobilu v USA nyní činí přibližně 59 200 dolarů. Pro srovnání – nové vozy se spalovacím motorem se prodávají v průměru za 46 900 dolarů. Tento cenový rozdíl se navíc podle dat společnosti Cox Automotive v poslední době ještě zvětšil a je nejvyšší za poslední dva roky.
Celou situaci dále komplikují plány na zavedení cel, které oznámila Trumpova administrativa. Přestože byly některé dohody uzavřeny, mnoho výrobců elektromobilů očekává další nárůst nákladů. Například společnost Rivian uvedla, že cla zvýší náklady o několik tisíc dolarů na každé vyrobené vozidlo. Společnost Lucid pak odhaduje, že její hrubá marže klesne o 8 až 15 %.
Ačkoli se prodej elektromobilů zvyšuje, tempo růstu je velmi pozvolné. V prvním čtvrtletí roku 2025 tvořily elektromobily 7,5 % všech prodaných nových vozidel. To je sice nárůst oproti 7 % ze stejného období roku 2024, ale pro firmu jako ChargePoint to zatím není dostatečné tempo k růstu.
Nepříznivé politické prostředí
Politika by sice neměla být hlavním faktorem investičního rozhodování, avšak vládní zásahy mohou mít přímý dopad na trh. Kupující elektromobilů mají momentálně nárok na federální daňový kredit až do výše 7 500 dolarů. Někteří členové Kongresu však navrhují, aby byl tento kredit zrušen, a bývalý prezident Trump se již vyjádřil, že by byl ochoten jej zcela odstranit.
Výkonný ředitel společnosti ChargePoint Rick Wilmer uvedl, že bez dotací by měl přijetí elektromobilů podpořit volný trh. I kdyby to byla dlouhodobě pravda, krátkodobě by ztráta pobídek mohla významně oslabit poptávku.
Dalším negativním krokem bylo zadržení federálních prostředků, které měly být určeny státům na budování dobíjecí infrastruktury. Některé státy nyní podávají žaloby na federální vládu, protože mají slíbeno až 5 miliard dolarů v průběhu pěti let.
Wilmer otevřeně přiznal, že nabíjecí infrastruktura zaostává za tempem přijímání elektromobilů a že je potřeba tento rozdíl co nejdříve dohnat. Bez adekvátní podpory státu však bude tento úkol o to složitější.
Příležitost může teprve přijít
ChargePoint se v tuto chvíli nachází ve složité situaci. Tržby klesají, trh s elektromobily roste příliš pomalu a politické prostředí nevysílá pozitivní signály. Výsledky za první čtvrtletí fiskálního roku 2026, které by měly být zveřejněny začátkem června, nabídnou jasnější obraz o tom, jak si společnost vede.
Do té doby je však zřejmé, že akcie ChargePoint nejsou atraktivní investicí. Pokud se firmě nepodaří otočit trend tržeb a najít cestu k ziskovosti, nelze očekávat, že by akcie v blízké době překonaly trh. Investoři by proto měli být opatrní a případný nákup důkladně zvážit.
Zdroj: Chargepoint
To znamená, že mladé a inovativní firmy mají šanci stát se významnými hráči. Jednou z těchto společností je ChargePoint Holdings , která se specializuje na infrastrukturu pro nabíjení elektromobilů. Ačkoli by se mohlo zdát, že právě teď je ten správný čas investovat do takové společnosti, realita je mnohem složitější. ChargePoint čelí poklesu tržeb, rostoucím nákladům v celém odvětví a také politickému klimatu, které elektromobilům příliš nenahrává.Níže se podíváme na tři hlavní důvody, proč je rozumné v současné době nákup akcií ChargePoint dobře zvážit.U mladých firem na dynamických trzích se očekává, že budou rychle navyšovat své tržby a získávat tržní podíl. ChargePoint však zažívá pravý opak. Ve fiskálním roce 2025 zaznamenala společnost pokles tržeb o 18 % na 417 milionů dolarů. Výhled na první čtvrtletí následujícího fiskálního roku přitom naznačuje další pokles – předpokládané tržby činí 100 milionů dolarů, což je o 6,5 % méně než ve stejném období předchozího roku.Největší zásah zasáhl segment prodeje síťových nabíjecích systémů, který klesl meziročně o 35 %. Jedinou oblastí, kde tržby rostly, bylo předplatné, které vzrostlo o 20 % a přineslo 144 milionů dolarů. Tento růst je sice pozitivní, ale objemově stále nepředstavuje dostatečně silnou protiváhu k celkovému poklesu ostatních segmentů. Navíc, 20% růst je pro mladou a růstovou firmu spíše průměrný výsledek.Pomalejší rozjezd elektromobility, než se čekaloTrh s elektromobily je považován za budoucnost automobilového průmyslu. Cesta k tomuto cíli je však pomalejší, než se původně očekávalo. Po pandemii došlo k narušení dodavatelských řetězců a růstu inflace, což přispělo k výraznému zdražení elektromobilů.Průměrná cena nového elektromobilu v USA nyní činí přibližně 59 200 dolarů. Pro srovnání – nové vozy se spalovacím motorem se prodávají v průměru za 46 900 dolarů. Tento cenový rozdíl se navíc podle dat společnosti Cox Automotive v poslední době ještě zvětšil a je nejvyšší za poslední dva roky.Celou situaci dále komplikují plány na zavedení cel, které oznámila Trumpova administrativa. Přestože byly některé dohody uzavřeny, mnoho výrobců elektromobilů očekává další nárůst nákladů. Například společnost Rivian uvedla, že cla zvýší náklady o několik tisíc dolarů na každé vyrobené vozidlo. Společnost Lucid pak odhaduje, že její hrubá marže klesne o 8 až 15 %.Ačkoli se prodej elektromobilů zvyšuje, tempo růstu je velmi pozvolné. V prvním čtvrtletí roku 2025 tvořily elektromobily 7,5 % všech prodaných nových vozidel. To je sice nárůst oproti 7 % ze stejného období roku 2024, ale pro firmu jako ChargePoint to zatím není dostatečné tempo k růstu.Nepříznivé politické prostředíPolitika by sice neměla být hlavním faktorem investičního rozhodování, avšak vládní zásahy mohou mít přímý dopad na trh. Kupující elektromobilů mají momentálně nárok na federální daňový kredit až do výše 7 500 dolarů. Někteří členové Kongresu však navrhují, aby byl tento kredit zrušen, a bývalý prezident Trump se již vyjádřil, že by byl ochoten jej zcela odstranit.Výkonný ředitel společnosti ChargePoint Rick Wilmer uvedl, že bez dotací by měl přijetí elektromobilů podpořit volný trh. I kdyby to byla dlouhodobě pravda, krátkodobě by ztráta pobídek mohla významně oslabit poptávku.Dalším negativním krokem bylo zadržení federálních prostředků, které měly být určeny státům na budování dobíjecí infrastruktury. Některé státy nyní podávají žaloby na federální vládu, protože mají slíbeno až 5 miliard dolarů v průběhu pěti let.Wilmer otevřeně přiznal, že nabíjecí infrastruktura zaostává za tempem přijímání elektromobilů a že je potřeba tento rozdíl co nejdříve dohnat. Bez adekvátní podpory státu však bude tento úkol o to složitější. Příležitost může teprve přijítChargePoint se v tuto chvíli nachází ve složité situaci. Tržby klesají, trh s elektromobily roste příliš pomalu a politické prostředí nevysílá pozitivní signály. Výsledky za první čtvrtletí fiskálního roku 2026, které by měly být zveřejněny začátkem června, nabídnou jasnější obraz o tom, jak si společnost vede.Do té doby je však zřejmé, že akcie ChargePoint nejsou atraktivní investicí. Pokud se firmě nepodaří otočit trend tržeb a najít cestu k ziskovosti, nelze očekávat, že by akcie v blízké době překonaly trh. Investoři by proto měli být opatrní a případný nákup důkladně zvážit.