Klíčové body
- Globální dodavatelské řetězce čelí extrémní nejistotě kvůli obchodní válce
- Firmy horečně nakupují zásoby a přepravci závodí s časem
- Lodní doprava zůstává stabilní i přes globální krize a výzvy
- Spotřebitelé nakonec zaplatí skutečné náklady celních rozhodnutí
V oranžových kombinézách začala zajišťovat loď k molu, zatímco tři jeřábníci se pustili do náročného úkolu: během necelých deseti hodin naložit a vyložit více než 700 kontejnerů. Tato operace není jen logistickou rutinou – je součástí mnohem většího závodu s časem. Po celém světě se firmy snaží dostat zboží z Číny do Spojených států před vypršením odkladu celních sazeb, který skončí 12. srpna.
Situace na globálním trhu je napjatá. Podle Roberta Giannetty, předsedy Hongkongské asociace liniové lodní dopravy, dosahuje úroveň nepředvídatelnosti a chaosu historického maxima. Jednání mezi USA a Čínou sice minulý týden vedla k prozatímnímu příměří, ale pro firmy v první linii to nic nemění – pravidla se mění rychle a bez varování.

Nestabilita nutí firmy jednat bez jistoty
Podle Ricka Woldenberga, ředitele společnosti Learning Resources z Chicaga, se podmínky mění doslova „třikrát týdně“. Jeho firma, která vyrábí vzdělávací hračky, nemá žádnou jistotu, co bude platit v momentě, kdy zboží dorazí do přístavu. Americké rozhodnutí z počátku dubna zavést cla na většinu světového zboží vyvolalo v globálních dodavatelských řetězcích vlnu paniky. Lodní doprava, která zajišťuje přepravu 90 % veškerého zboží, se ocitla ve středu tohoto narušení.
Firmy reagují rychlým nákupem zásob a výrobci v Číně jedou na maximum. Americké firmy mezitím vyvíjejí tlak na přepravní společnosti, aby co nejvíce zboží doručily v časovém okně, které jim ještě zbývá. „Nevíme, co bude za pár týdnů. To velmi komplikuje plánování,“ řekl Jens Eskelund, prezident Evropské obchodní komory v Číně. Výsledkem je rostoucí neefektivita a vyšší náklady.
Lodní doprava jede dál navzdory krizím
Na palubě 302 metrů dlouhé lodi ONE Modern se přepravuje přibližně 7 000 kontejnerů – od oblečení po automobilové díly. Většina z nich míří do Spojených států. Navzdory omezením a celním hrozbám se posádka chová klidně. Tato odolnost je charakteristická pro celé odvětví, které přežilo pandemii covidu-19, blokádu Suezského průplavu i útoky v Rudém moři. „Lodní doprava se nezastavuje,“ připomíná Giannetta.
Trasa lodi z Hongkongu zahrnuje zastávky v několika čínských a jihokorejských přístavech, přechod přes Tichý oceán, průjezd Panamským průplavem a cílový přístav v Houstonu. Jde o desetitisíce kilometrů, které zboží musí urazit včas, aby se vyhnulo celním bariérám.
Zatímco plavby pokračují, americké firmy se snaží adaptovat. Woldenberg varuje, že některé z nich „prostě nepřežijí“. Hračkářský průmysl, z velké části závislý na výrobě v Číně, čelí zvlášť tvrdým dopadům. Až 80 % hraček prodávaných v USA se podle tamní asociace vyrábí právě tam.
Průmysl se brání, ale kapacity v USA chybí
Woldenberg, jehož firma zaměstnává 500 lidí v USA, se rozhodl Trumpovu administrativu kvůli celní politice zažalovat. I když dosáhl dočasného vítězství, verdikt byl pozastaven po vládním odvolání. „Museli jsme bojovat. Nehodlám se jen tak vzdát,“ říká. Firma se snaží přesunout část výroby mimo Čínu, ale podle Woldenberga je představa, že výroba bude plně přesunuta do USA, nereálná. V současnosti prostě neexistují potřebné kapacity ani infrastruktura.

Přesto prezident Trump tvrdí, že dopad cel není tak zásadní. Podle něj zboží, které lodě přivážejí, „většinou ani nepotřebujeme“. Dodal, že „děti si vystačí se dvěma panenkami místo třiceti“. V praxi to ale znamená jediné – nedostatek zboží a vyšší ceny.
Giannetta potvrzuje, že veškeré poplatky a cla se nakonec promítnou do cen pro spotřebitele. Woldenberg s tím souhlasí: „Je to jen jiný způsob, jak zdanit americkou veřejnost. My jsme se stali výběrčími daní.“
🐂💸 Bullionářovo suma sumárum
Současná situace v námořní dopravě odhaluje hlubokou zranitelnost globálních dodavatelských řetězců. Chaos a nejistota, které provázejí obchodní válku mezi USA a Čínou, mají přímý dopad nejen na firmy a jejich zaměstnance, ale i na každodenní život běžných spotřebitelů. Pro mnohé podniky se stává prioritou přežití – ať už přesunem výroby, nebo právními kroky. Lodní doprava mezitím zůstává jakýmsi tichým hrdinou této krize. Navzdory globálním otřesům pokračuje v pohybu a udržuje svět v chodu. Zda se podaří situaci stabilizovat, ukáže až čas. Jasné však je, že každé nové rozhodnutí na vládní úrovni se promítá s neuvěřitelnou rychlostí do reality těch, kdo pracují na moři i na pevnině.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky