Společnost Starbucks čelí tlaku v Číně, ale úplný odchod zatím odmítá
Společnost Starbucks, globální lídr v oblasti kaváren, čelí v Číně složité situaci, která ji přiměla k přehodnocení své strategie na tomto klíčovém trhu.
Starbucks popřel zprávy o úplném prodeji svých čínských aktivit, ale jedná s investory
Tržní podíl Starbucks v Číně klesl z 34 % v roce 2019 na 14 % v roce 2024
Ceny kávy klesly kvůli dotacím e-commerce firem, zákazníci platí méně než 5 juanů
Společnost zlevnila v Číně studené nápoje a zvažuje nové strategické možnosti
Ačkoliv se v čínských médiích objevily zprávy o možném prodeji celé její čínské divize, společnost tyto informace popřela. Podle oficiálního vyjádření Starbucks v současné době neuvažuje o úplném prodeji svých čínských aktivit, ačkoliv některé kroky naznačují, že určité formy změn v majetkové struktuře přicházejí v úvahu.
Podnětem k těmto spekulacím byl článek čínského finančního magazínu Caixin, který uvedl, že Starbucks vedl předběžná jednání s více než desítkou potenciálních investorů. Informace ale nebyla podložena konkrétním zdrojem a Starbucks ji následně popřel. Nicméně se ukázalo, že firma skutečně zahájila formální proces průzkumu zájmu investorů o podíl ve své čínské divizi. Jak uvedly tři na situaci napojené zdroje, zájemci byli vyzváni k předložení odpovědí na sérii otázek týkajících se řízení, firemní kultury, přístupu k zaměstnancům a udržitelnosti, stejně jako na návrhy ohledně struktury transakce a budoucí strategie pro čínský trh.
Zdroj: Getty Images
Zatím není jasné, zda Starbucks plánuje prodat kontrolní nebo jen menšinový podíl, případně zda si ponechá vybrané části čínských operací, například dodavatelský řetězec. Společnost, která má sídlo v Seattlu, se zatím k detailům nechce dále vyjadřovat, a mlčí i její poradce Goldman Sachs. Nicméně z různých indicií je zřejmé, že Starbucks aktivně zkoumá možnosti, jak posílit svou pozici nebo snížit expozici na čínském trhu, který se pro ni v posledních letech stal méně výhodným.
Jedním z klíčových důvodů tohoto vývoje je dramatický pokles tržního podílu Starbucks v Číně. Podle údajů společnosti Euromonitor International klesl její podíl z 34 % v roce 2019 na pouhých 14 % v roce 2024. Důvodem je nejen změna spotřebitelského chování, ale také prudký nárůst konkurence v podobě rychle expandujících domácích značek, jako jsou Luckin Coffee a Cotti Coffee. Tyto společnosti vsadily na agresivní cenovou politiku a digitální kampaně, které oslovily mladé zákazníky citlivé na cenu.
Ceny kávy v Číně zažívají nebývalý propad – zákazníci si dnes mohou prostřednictvím dotací od e-commerce gigantů a s využitím kuponů objednat šálek kávy i za méně než 5 juanů(tedy cca 0,70 USD), což činí běžnou cenu Starbucks – zhruba 30 juanů za šálek(4,20 USD) – těžko obhajitelnou. Tyto cenové tlaky přiměly americký řetězec ke snížení cen vybraných nápojů, poprvé v historii jeho působení v Číně. Začátkem června zlevnil některé studené nápoje v průměru o 5 juanů, což byl jasný signál, že společnost začíná reagovat na realitu trhu.
Na současnou situaci navazuje i loňské otevření Coffee Innovation Parku v Kunshanu u Šanghaje. Tato moderní pražírna o ploše 80 000 m², postavená za 1,5 miliardy jüanů (cca 209 milionů USD), má kapacitu zásobovat všechny pobočky Starbucks v Číně. Investice tohoto rozsahu svědčí o tom, že Starbucks má dlouhodobé zájmy v regionu, přesto však ekonomické tlaky a pokles výkonnosti mohly firmu donutit přemýšlet o zapojení dalších partnerů.
Podle jednoho ze zdrojů na nabídku Starbucks reagovalo více než 20 institucí, včetně známých investičních společností. Agentura Reuters dříve uvedla, že mezi zájemci o vstup do čínského podniku figurují například KKR & Co, Fountainvest Partners a PAG. Dva ze zdrojů potvrdili, že Starbucks pravděpodobně vybere několik zájemců pro pokračování v jednáních, což naznačuje postup směrem k pečlivě strukturované dohodě.
Zatímco oficiální vyjádření společnosti vylučuje úplný prodej, reálné kroky naznačují, že Starbucks se snaží najít nový model fungování na čínském trhu. Ať už to bude přes prodej menšinového podílu, strategické partnerství nebo restrukturalizaci, jedna věc je jistá – čínský trh zůstává pro Starbucks důležitý, ale zároveň i velmi náročný.
Ačkoliv se v čínských médiích objevily zprávy o možném prodeji celé její čínské divize, společnost tyto informace popřela. Podle oficiálního vyjádření Starbucks v současné době neuvažuje o úplném prodeji svých čínských aktivit, ačkoliv některé kroky naznačují, že určité formy změn v majetkové struktuře přicházejí v úvahu.Podnětem k těmto spekulacím byl článek čínského finančního magazínu Caixin, který uvedl, že Starbucks vedl předběžná jednání s více než desítkou potenciálních investorů. Informace ale nebyla podložena konkrétním zdrojem a Starbucks ji následně popřel. Nicméně se ukázalo, že firma skutečně zahájila formální proces průzkumu zájmu investorů o podíl ve své čínské divizi. Jak uvedly tři na situaci napojené zdroje, zájemci byli vyzváni k předložení odpovědí na sérii otázek týkajících se řízení, firemní kultury, přístupu k zaměstnancům a udržitelnosti, stejně jako na návrhy ohledně struktury transakce a budoucí strategie pro čínský trh.Zatím není jasné, zda Starbucks plánuje prodat kontrolní nebo jen menšinový podíl, případně zda si ponechá vybrané části čínských operací, například dodavatelský řetězec. Společnost, která má sídlo v Seattlu, se zatím k detailům nechce dále vyjadřovat, a mlčí i její poradce Goldman Sachs. Nicméně z různých indicií je zřejmé, že Starbucks aktivně zkoumá možnosti, jak posílit svou pozici nebo snížit expozici na čínském trhu, který se pro ni v posledních letech stal méně výhodným.Jedním z klíčových důvodů tohoto vývoje je dramatický pokles tržního podílu Starbucks v Číně. Podle údajů společnosti Euromonitor International klesl její podíl z 34 % v roce 2019 na pouhých 14 % v roce 2024. Důvodem je nejen změna spotřebitelského chování, ale také prudký nárůst konkurence v podobě rychle expandujících domácích značek, jako jsou Luckin Coffee a Cotti Coffee. Tyto společnosti vsadily na agresivní cenovou politiku a digitální kampaně, které oslovily mladé zákazníky citlivé na cenu.Ceny kávy v Číně zažívají nebývalý propad – zákazníci si dnes mohou prostřednictvím dotací od e-commerce gigantů a s využitím kuponů objednat šálek kávy i za méně než 5 juanů , což činí běžnou cenu Starbucks – zhruba 30 juanů za šálek – těžko obhajitelnou. Tyto cenové tlaky přiměly americký řetězec ke snížení cen vybraných nápojů, poprvé v historii jeho působení v Číně. Začátkem června zlevnil některé studené nápoje v průměru o 5 juanů, což byl jasný signál, že společnost začíná reagovat na realitu trhu.Na současnou situaci navazuje i loňské otevření Coffee Innovation Parku v Kunshanu u Šanghaje. Tato moderní pražírna o ploše 80 000 m², postavená za 1,5 miliardy jüanů , má kapacitu zásobovat všechny pobočky Starbucks v Číně. Investice tohoto rozsahu svědčí o tom, že Starbucks má dlouhodobé zájmy v regionu, přesto však ekonomické tlaky a pokles výkonnosti mohly firmu donutit přemýšlet o zapojení dalších partnerů.Starbucks Corporation Podle jednoho ze zdrojů na nabídku Starbucks reagovalo více než 20 institucí, včetně známých investičních společností. Agentura Reuters dříve uvedla, že mezi zájemci o vstup do čínského podniku figurují například KKR & Co, Fountainvest Partners a PAG. Dva ze zdrojů potvrdili, že Starbucks pravděpodobně vybere několik zájemců pro pokračování v jednáních, což naznačuje postup směrem k pečlivě strukturované dohodě.Zatímco oficiální vyjádření společnosti vylučuje úplný prodej, reálné kroky naznačují, že Starbucks se snaží najít nový model fungování na čínském trhu. Ať už to bude přes prodej menšinového podílu, strategické partnerství nebo restrukturalizaci, jedna věc je jistá – čínský trh zůstává pro Starbucks důležitý, ale zároveň i velmi náročný.
Akcie Uberu (UBER) dnes prudce vzrostly, když společnost oznámila rozšíření svého partnerství s Waymo, dceřinou společností Alphabet, na další významný...