Klíčové body
- Čínské společnosti provozují tisíce robotaxi a rychle expandují do zahraničí
- Pony AI a Baidu mají náskok díky povolením a nízkým nákladům na vozidla
- Waymo dominuje v USA, ale čelí konkurenci z Číny a technologickému náskoku
- Do roku 2030 má být v Číně nasazeno přes 300 000 autonomních vozů
Zatímco ještě před pár lety šlo o futuristický koncept, dnes už autonomní vozidla bez řidiče přepravují cestující v ulicích velkých měst – a to nejen v USA, ale i v Číně, která se stává světovým lídrem v této oblasti. Bitva o budoucnost městské dopravy se tak rozhořela naplno a vítězství může mít dalekosáhlé důsledky pro technologické společnosti, investory i samotné uživatele.
V USA si zatím vede nejlépe Waymo, dceřiná společnost Alphabetu. V současnosti provozuje více než 1 500 robotických taxi ve městech jako San Francisco, Los Angeles, Phoenix nebo Austin v Texasu. Společnost tvrdí, že každý týden uskuteční více než 250 000 placených jízd, což ji činí jasným lídrem na domácím trhu. Tesla, další americký hráč, teprve začíná testovací provoz v Austinu, ale plánuje velký vstup do světa plně autonomních vozů, jakmile to legislativa dovolí.

V Číně je situace ještě dynamičtější. Podle odhadů banky Barclays již po zemi jezdí přibližně 2 000 robotických taxi, většinou provozovaných domácími společnostmi ve velkých městech jako Peking, Šanghaj nebo Kanton. Barclays odhaduje, že do roku 2030 by se jejich počet mohl vyšplhat na 300 000, což by znamenalo přibližně 5 % všech jízd na vyžádání v hlavních metropolích. Takový růst by zásadně změnil charakter městské mobility.
Mezi nejslibnějšími čínskými startupy vyniká Pony AI. Tato společnost, která je kótovaná na americké burze, jako jediná získala povolení účtovat jízdné ve všech čtyřech největších čínských městech. Přestože nezveřejňuje přesný počet vozidel, uvádí, že každý vůz zvládne v průměru 15 jízd denně. Analytici Bank of America považují tento milník za důkaz technologické vyspělosti a provozní připravenosti firmy a očekávají další expanzi flotily a zvýšení ziskovosti díky úsporám z rozsahu. Banka doporučuje akcie Pony AI ke koupi s cílovou cenou 21 USD, což představuje více než 60% potenciál růstu.
Pony AI Inc.
Konkurenční firma WeRide, rovněž kótovaná na americké burze, zaznamenala ve druhém čtvrtletí rekordní tržby ve výši 6,4 milionu dolarů. Morgan Stanley doporučuje její akcie ke koupi, přestože upozorňuje na vyšší volatilitu v důsledku závislosti na regulatorních a tržních faktorech. Banka ale současně předpokládá, že globální pokrok v oblasti autonomního řízení urychlí vývoj i v samotné Číně, kde místní zákonodárci nebudou chtít opakovat chybu s elektromobily, kdy přenechali vedení právě čínským výrobcům.
Zatímco Waymo teprve zkouší mezinárodní expanzi a podniká první kroky na japonském trhu, čínské společnosti jako WeRide či Baidu už mají povolení k autonomnímu provozu ve více zemích včetně Saúdské Arábie, Singapuru, Francie nebo Spojených arabských emirátů. WeRide dokonce zahájilo pilotní provoz v Rijádu ve spolupráci s Uberem.
WeRide Inc.
Velký krok k expanzi mimo Čínu podnikla i technologická společnost Baidu, která uzavřela dohodu s Uberem na nasazení svých vozidel Apollo Go na platformě Uber v Asii a na Blízkém východě. Cena jízd bude srovnatelná s klasickými řidiči Uberu, což má vytvořit tlak na konkurenci. Analytici Bank of America očekávají, že zahraniční trhy mohou být pro Baidu mnohem ziskovější než čínský trh a přidělují akciím hodnocení „koupit“ s cílovou cenou 100 USD. Baidu oznámí výsledky 20. srpna.
Z hlediska nákladů jsou čínské robotaxi výrazně levnější než ty americké. Zatímco jeden vůz Waymo stojí kolem 200 000 dolarů, Apollo RT6 od Baidu jen zhruba 37 000 dolarů, Pony AI se pohybuje okolo 42 000 dolarů a WeRide je jen o něco dražší. Barclays očekává, že čínští provozovatelé dosáhnou ziskovosti na úrovni jednotlivých vozidel
Baidu, Inc.
Kromě toho Pony AI uvedlo, že se nyní soustředí na zlepšení bezpečnosti, rychlejší přivolání vozidla a snižování nákladů. Jejich nejnovější generace robotických taxi testovaná v Pekingu má o 70 % nižší náklady na klíčové komponenty pro autonomní řízení, což může významně přispět k dalšímu zlevnění služeb.
Budoucnost autonomních taxi tak závisí nejen na technologii, ale i na geopolitice, legislativě a schopnosti firem nabídnout škálovatelný, bezpečný a levný produkt. A právě v tomto směru má Čína reálnou šanci stát se globálním lídrem – přestože Spojené státy ještě rozhodně neřekly poslední slovo.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky