Klíčové body
- BMW představilo nový iX3 jako začátek zásadní transformace směrem k elektromobilitě
- Model iX3 nabídne dojezd až 800 km a výkon 400 kW
- Výroba Neue Klasse začne v Maďarsku a rozšíří se do celosvětových závodů
SUV iX3 bude prvním ze 40 nových nebo modernizovaných vozů, které značka plánuje uvést na trh do roku 2027. Vůz se stane reprezentantem technologické platformy Neue Klasse, která podle generálního ředitele Olivera Zipseho přináší největší investici do jedné architektury v historii společnosti.
Vedle klasických vozů vystavených v mnichovském muzeu BMW, včetně slavného kabrioletu 507, který řídil Elvis Presley, se v areálu nachází i prototyp budoucnosti – SUV iX3. Tento model přichází s moderním softwarem a zcela novým designem. Cílem je reagovat na dynamický vývoj konkurence, zejména rychle expandujících čínských výrobců, a znovu získat pozici lídra v segmentu prémiových elektromobilů.

Nový standard pro celý automobilový průmysl
Zipse, který působí v BMW od začátku své kariéry a vede firmu od roku 2019, přirovnal nový směr k legendární řadě vozů z 60. let, jež zachránila společnost před krachem. Současná Neue Klasse má ambici stejně zásadně změnit směřování automobilky. Po zkušenosti z počátku elektromobility, kdy Model 3 od Tesly
iX3, který se bude vyrábět v maďarském Debrecínu, nabídne dojezd až 800 kilometrů podle evropských standardů, výkon 400 kW a rychlé nabíjení umožňující během deseti minut doplnit energii na cestu například z New Yorku do Washingtonu. Pro srovnání, Model Y od Tesly s nejdelším dojezdem dosahuje 622 kilometrů a maximální nabíjecí výkon je 250 kW.
Podle Zipseho by měl nový model nastavit měřítko pro celý průmysl, přičemž upozorňuje, že pouze technická převaha nestačí – důležitý je i udržitelný obchodní model. Neue Klasse je navržena tak, aby mohla sloužit nejen elektromobilům, ale i vozům se spalovacím motorem. Díky tomu BMW sníží náklady na komponenty a zároveň rozšíří moderní digitální infrastrukturu napříč celým portfoliem.
Čínský trh jako výzva i příležitost
Přestože BMW čelí v Číně klesajícím prodejům – v první polovině roku pokles o 15 % navázal na loňský propad o 13 % – vedení společnosti zůstává přesvědčeno o důležitosti tohoto trhu. Zipse připouští, že v některých segmentech není možné dosahovat ziskovosti, a proto se z nich BMW stahuje. Zároveň ale varuje před izolací od druhé největší ekonomiky světa, která je významným centrem inovací a technologického vývoje.
Na čínském trhu musí iX3 čelit domácím značkám, jako je Xiaomi s modelem YU7, který během první hodiny od uvedení získal téměř 290 000 objednávek. Tesla Model Y začíná v Číně na ceně 263 500 juanů, zatímco X3 od BMW se prodává za výrazně vyšší cenu. Firma se však snaží přizpůsobit specifickým požadavkům čínských zákazníků – integrací aplikací jako WeChat nebo dřívějším zaváděním inovací, včetně jazykových modelů AI vyvíjených s firmou DeepSeek.
BMW rovněž investovalo do šesti softwarových center po celém světě, která zaměstnávají přibližně 5 000 odborníků a podílejí se na vývoji systémů infotainmentu, autonomního řízení nebo klimatizace. Nová generace vozů bude obsahovat čtyři výpočetní jednotky s dvacetinásobným výkonem oproti předchozí generaci.

Výroba i testování napříč kontinenty
BMW představilo prototypy iX3 vybraným novinářům při testování ve francouzském Miramasu. Tam se vůz osvědčil nejen při jízdě na klikatých silnicích, ale také při testech stabilizace, rekuperace a řízení na mokrém povrchu. Magazín Top Gear jej označil za mimořádně povedený model a vyzdvihl jeho plynulost a schopnosti v městském provozu.
Sériová výroba má být zahájena ještě letos v Maďarsku, přičemž závody v Číně, Mexiku, USA a Mnichově budou následovat. Přestavba mnichovského komplexu je technicky i logisticky náročná, protože probíhá za plného provozu. Denně se v oblasti pohybuje přes 1 100 nákladních vozidel. V době nejvyššího stavebního nasazení vznikl unikátní výrobní ekosystém, který má fungovat minimálně další dekádu.
Od příštího roku se bude v Mnichově model Neue Klasse vyrábět souběžně se stávajícími vozy, ale do konce roku 2027 má být závod plně elektrifikován. Tím skončí více než 75letá éra výroby vozů se spalovacími motory v této lokaci. Současně se blíží ke konci i éra samotného Zipseho, jehož mandát předsedy představenstva vyprší během příštího roku.
Závěrem Zipse poznamenává, že mediální pozornost kolem cel USA–EU ohledně celních bariér je přehnaná a že zásadní zůstává otázka přitažlivosti samotných produktů. Jeho víra ve schopnost BMW přinést konkurenceschopný elektromobil, který osloví jak tradiční zákazníky, tak nové publikum, zůstává nezměněná.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky