Vzrušení z umělé inteligence může nastartovat ospalý trh IPO
Umělá inteligence se rychle stává módním slovem mezi investičními bankéři a firmami soukromého kapitálu, které hledají transakce, ale na samostatnou vlnu IPO v oblasti umělé inteligence si budeme muset počkat až do příštího roku.
Šílenství kolem umělé inteligence je v plném proudu a společnost Nvidia Corp. se po ambiciózní prognóze zisku založené na rostoucí poptávce po čipech pro aplikace umělé inteligence stala prvním výrobcem čipů na světě a teprve šestou americkou společností s tržní kapitalizací 1 bilion dolarů.
Podle Teda Smithe, spoluzakladatele a prezidenta investiční banky Union Square Advisors, která se zaměřuje na technologie, je však úspěch společnosti Nvidia v kontrastu s mnoha podniky v oblasti umělé inteligence ve fázi vývoje, jejichž finanční modely nejsou dostatečně robustní pro primární veřejnou nabídku.
„Společnosti v této oblasti dělají opravdu skvělé, zajímavé a hodnotné věci, ale stále mají jednociferné nebo nízké dvouciferné tržby,“ řekl Smith. IPO v oblasti umělé inteligence považuje za „událost roku 2024“.
Investiční bankéři mezitím vidí, že v oblasti umělé inteligence se děje mnoho aktivit. Za současnými transakcemi stojí spíše myšlenka, „které ze svých portfoliových společností mohu využít k akvizici aktiv AI, abych tyto portfoliové společnosti turboaktivoval, než jaké jsou zajímavé společnosti AI v raném až středním stádiu, které mohu dnes získat nezávisle na svém portfoliu,“ řekl Smith.
Potřebná podpora
Zdroj: Burzovnísvět.cz
Podle údajů agentury Bloomberg letos firmy kótované na burze v USA dosud získaly prostřednictvím IPO 10 miliard dolarů, což je o 94 % méně než ve stejném období roku 2021 a téměř o polovinu méně než loni. Trh s novými IPO od konce roku 2021 skomírá, přičemž většinu letošních nových účastníků na trhu tvoří vyčleněné společnosti a penny stocks.
Pohled na trh s umělou inteligencí a na to, jak mohou společnosti z této technologie těžit, se za posledních šest měsíců rychle vyvíjel. Například softwarové společnosti stále více integrují AI do svých produktů a služeb. Společnosti Salesforce Inc. a Microsoft Corp. pracují na integraci generativní AI. Společnost Amazon.com Inc. mezitím hovoří o využití AI ve své reklamě a společnost Alphabet Inc. zvažuje, jak ji využít ve vyhledávání a nástrojích pro zvýšení produktivity.
Nejdůrazněji se do AI zatím pouštějí velké technologické firmy. Analytici však tvrdí, že tato technologie má potenciální využití v mnoha dalších odvětvích.
„Nacházíme se ve fázi extrémních inovací, kdy se téměř každá společnost snaží pochopit, jak by generativní umělá inteligence mohla být užitečná a přínosná pro jejich obchodní modely,“ řekl Fred Havemeyer, hlavní analytik podnikového softwaru společnosti Macquarie.
Podle Havemeyera se situace v příštích šesti měsících výrazně změní, protože společnosti budou rychle „produkovat“ tuto technologii a experimenty s generativní umělou inteligencí se promění v produkty, které budou k dispozici uživatelům.
Pro investory je to samozřejmě jen teorie. K tomu, aby se společnosti s umělou inteligencí dostaly na burzu, bude potřeba víc. K tomu budou podniky potřebovat pevnou pozici v oblasti umělé inteligence, ale také reálné finanční údaje a modely ziskovosti, uvedla Ann Berryová, zakladatelka a řídící partnerka společnosti Threadneedle Ventures.
„Každá společnost, která se chystá vstoupit na burzu, musí zjistit, jestli má v sobě něco z umělé inteligence,“ řekla. „V opačném případě může expozice AI vytlačit část její hodnotové nabídky.“
První veřejná nabídka (IPO)
Zdroj: Burzovnísvět.cz
Prvotní veřejná nabídka akcií (IPO) označuje proces, při kterém soukromá společnost poprvé nabídne své akcie veřejnosti a stane se tak veřejně obchodovatelným subjektem. Při IPO přechází společnost ze soukromého vlastnictví omezeného počtu investorů na vlastnictví veřejné, přičemž akcie mohou na burze nakupovat individuální i institucionální investoři.
Účelem IPO je obvykle získat kapitál pro plány růstu a expanze společnosti. Vstupem na burzu získá společnost přístup k širšímu okruhu potenciálních investorů a může získat značné finanční prostředky prodejem akcií veřejnosti. Tento příliv kapitálu lze použít na financování výzkumu a vývoje, rozšíření provozu, splacení dluhů nebo strategické akvizice.
Šílenství kolem umělé inteligence je v plném proudu a společnost Nvidia Corp. se po ambiciózní prognóze zisku založené na rostoucí poptávce po čipech pro aplikace umělé inteligence stala prvním výrobcem čipů na světě a teprve šestou americkou společností s tržní kapitalizací 1 bilion dolarů.Podle Teda Smithe, spoluzakladatele a prezidenta investiční banky Union Square Advisors, která se zaměřuje na technologie, je však úspěch společnosti Nvidia v kontrastu s mnoha podniky v oblasti umělé inteligence ve fázi vývoje, jejichž finanční modely nejsou dostatečně robustní pro primární veřejnou nabídku.„Společnosti v této oblasti dělají opravdu skvělé, zajímavé a hodnotné věci, ale stále mají jednociferné nebo nízké dvouciferné tržby,“ řekl Smith. IPO v oblasti umělé inteligence považuje za „událost roku 2024“.Investiční bankéři mezitím vidí, že v oblasti umělé inteligence se děje mnoho aktivit. Za současnými transakcemi stojí spíše myšlenka, „které ze svých portfoliových společností mohu využít k akvizici aktiv AI, abych tyto portfoliové společnosti turboaktivoval, než jaké jsou zajímavé společnosti AI v raném až středním stádiu, které mohu dnes získat nezávisle na svém portfoliu,“ řekl Smith.Potřebná podporaPodle údajů agentury Bloomberg letos firmy kótované na burze v USA dosud získaly prostřednictvím IPO 10 miliard dolarů, což je o 94 % méně než ve stejném období roku 2021 a téměř o polovinu méně než loni. Trh s novými IPO od konce roku 2021 skomírá, přičemž většinu letošních nových účastníků na trhu tvoří vyčleněné společnosti a penny stocks.Pohled na trh s umělou inteligencí a na to, jak mohou společnosti z této technologie těžit, se za posledních šest měsíců rychle vyvíjel. Například softwarové společnosti stále více integrují AI do svých produktů a služeb. Společnosti Salesforce Inc. a Microsoft Corp. pracují na integraci generativní AI. Společnost Amazon.com Inc. mezitím hovoří o využití AI ve své reklamě a společnost Alphabet Inc. zvažuje, jak ji využít ve vyhledávání a nástrojích pro zvýšení produktivity.Nejdůrazněji se do AI zatím pouštějí velké technologické firmy. Analytici však tvrdí, že tato technologie má potenciální využití v mnoha dalších odvětvích.„Nacházíme se ve fázi extrémních inovací, kdy se téměř každá společnost snaží pochopit, jak by generativní umělá inteligence mohla být užitečná a přínosná pro jejich obchodní modely,“ řekl Fred Havemeyer, hlavní analytik podnikového softwaru společnosti Macquarie.Podle Havemeyera se situace v příštích šesti měsících výrazně změní, protože společnosti budou rychle „produkovat“ tuto technologii a experimenty s generativní umělou inteligencí se promění v produkty, které budou k dispozici uživatelům.Pro investory je to samozřejmě jen teorie. K tomu, aby se společnosti s umělou inteligencí dostaly na burzu, bude potřeba víc. K tomu budou podniky potřebovat pevnou pozici v oblasti umělé inteligence, ale také reálné finanční údaje a modely ziskovosti, uvedla Ann Berryová, zakladatelka a řídící partnerka společnosti Threadneedle Ventures.„Každá společnost, která se chystá vstoupit na burzu, musí zjistit, jestli má v sobě něco z umělé inteligence,“ řekla. „V opačném případě může expozice AI vytlačit část její hodnotové nabídky.“První veřejná nabídka Prvotní veřejná nabídka akcií označuje proces, při kterém soukromá společnost poprvé nabídne své akcie veřejnosti a stane se tak veřejně obchodovatelným subjektem. Při IPO přechází společnost ze soukromého vlastnictví omezeného počtu investorů na vlastnictví veřejné, přičemž akcie mohou na burze nakupovat individuální i institucionální investoři.Účelem IPO je obvykle získat kapitál pro plány růstu a expanze společnosti. Vstupem na burzu získá společnost přístup k širšímu okruhu potenciálních investorů a může získat značné finanční prostředky prodejem akcií veřejnosti. Tento příliv kapitálu lze použít na financování výzkumu a vývoje, rozšíření provozu, splacení dluhů nebo strategické akvizice.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...