Všichni jsme slyšeli hororové příběhy – obrovské firmy, kde každý člověk dbá pouze na své vlastní povýšení nebo kde se manažeři nestarají o růst svých zaměstnanců a dokonce si přisvojují jejich nápady. Zaměstnanci se v těchto firmách mohou začít cítit nedocenění a nedostatečně placení a rychle vyhoří.
Po pandemii stále více lidí dává na mizerných pracovištích výpověď, a to do té míry, že čelíme éře, které se přezdívá „velká rezignace“. Pracovní síla je více fluktuovaná a pro zaměstnance je snazší než kdy jindy odejít z jedné firmy za jinou, lákavější nabídkou. Společnosti, které nedají svým zaměstnancům důvod zůstat, zůstanou na suchu a budou je prosit, aby nepřecházeli jinam.
Jak si tedy mohou firmy své zaměstnance udržet?
Pokud chcete vytvořit pracoviště s loajálním, zapáleným a nadšeným týmem, přečtěte si čtyři kroky, které musíte udělat, aby se vašim zaměstnancům dařilo.
1. Ukažte jim, že vám na nich záleží

Prvním a nejzákladnějším krokem při budování zdravé firmy je ukázat všem na pracovišti, že vám na nich skutečně záleží. Pokud se zaměstnanci cítí přehlíženi a nahraditelní, žádné množství placeného volna nebo dnů dovolené jejich neštěstí nevynahradí. Věnujte čas naslouchání jejich potřebám a snažte se jim vyjít vstříc, kdykoli je to možné.
Nestačí se starat pouze o to, jak mohou vaši zaměstnanci zlepšit vaši společnost. Musíte se na každého z nich dívat komplexně a mít na paměti, že jsou plní svých vlastních jedinečných snů, výzev a talentů.
Ukažte svým zaměstnancům, že vám záleží na jejich životě, kariéře a dlouhodobých úspěších. Ptejte se jich na jejich budoucí cíle a pomozte jim sladit tyto cíle s tím, co dělají nyní, prostřednictvím mentoringu a promyšleného zadávání projektů. A samozřejmě jedním z nejlepších způsobů, jak zaměstnancům ukázat, že vám na nich záleží, je zaplatit jim mzdu odpovídající trhu.
Dobrou zprávou je, že to platí oběma směry. Pokud věříte svým zaměstnancům, podporujete je a záleží vám na nich, budou i oni věřit vaší firmě, podporovat ji a starat se o ni.
2. Poskytněte prostor pro komunikaci
Ve stejném duchu je třeba vytvořit čas pro pravidelné kontroly se zaměstnanci. Nastavte systém tak, aby každý zaměstnanec měl možnost se v pravidelných intervalech setkat se svým manažerem, někým z personálního oddělení nebo s vyšším vedením. To, co je vhodné pro vaši společnost, se může lišit, ale u nás se každý zaměstnanec setkává se svým manažerem jednou týdně na rychlé kontrole, jednou měsíčně se setkává s někým z personálního oddělení, aby s ním probral celkovou kariérní dráhu, a čtvrtletně provádíme hodnocení výkonnosti v rámci ročního procesu hodnocení, do kterého se zapojuje i vyšší vedení. Účastníci a četnost těchto setkání se opět mohou výrazně lišit v závislosti na potřebách vaší společnosti. Důležité je, aby každý zaměstnanec měl pocit, že má hlas i zastánce svých potřeb.
3. Připravte je na budoucnost

Pochopte, že vaši zaměstnanci pro vás nemusí pracovat navždy, a snažte se je poslat pryč v lepší pozici, než v jaké byli, když do vaší společnosti přišli. Zvažte, jak můžete během projektových úkolů pečovat o jejich osobní a kariérní růst a zakomponovat prvky jejich cílů do jejich současné pracovní zkušenosti.
Přípravou zaměstnanců na budoucnost prokazujete službu nejen sobě, protože vytváříte dobře vyškolené zaměstnance, ale také si vytváříte předpoklady pro další úspěch. Jako vedoucí pracovník nikdy nevíte, kdy narazíte na starého zaměstnance nebo kdy ho budete potřebovat. Investice do zaměstnanců je pro vás cennější, ať už se vám to vyplatí nyní, nebo později.
4. Důvěřujte svým zaměstnancům
Vytvořte prostředí, kde jsou oceňovány příspěvky zaměstnanců a kde je podporována přiměřená míra samostatnosti. Během kontrolních schůzek nebo porad dávejte zaměstnancům jasné cíle s připojeným časovým harmonogramem. Přidělte jim vedoucího, který bude přítomen při hodnocení jejich pokroku a bude připraven v případě potřeby přiskočit na pomoc.
Při přidělování nových odpovědností zaměstnancům přizpůsobte míru poskytované svobody úrovni jejich zkušeností. Nemůžete nechat lidi dělat rozhodnutí, na která nejsou připraveni. Začněte zaměstnance úkolovat s rozumnými cíli, u kterých je malá míra neúspěchu přijatelnou cenou za růst, který získají.
Tím, že sloužíte potřebám svých zaměstnanců, sloužíte i firmě. Zdravá firma vzniká tehdy, když lidé pracují s těmi, kteří si jich váží, dělají práci, která je naplňuje, dostávají odměnu odpovídající jejich zkušenostem a zlepšují si vyhlídky na budoucí kariéru.
Investovat do svých zaměstnanců není jen správné lidské jednání. Je to také nejlepší způsob, jak vytvořit silnou firemní kulturu s loajálními zaměstnanci, kteří chtějí pro budoucnost vaší společnosti to nejlepší.




























